· USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
o ĆWICZENIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM
o ĆWICZENIA NA MATERIALE GEOMETRYCZNYM
o ĆWICZENIA NA MATERIALE LITEROPODOBNYM
· USPRAWNIANIE KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ
· USPRAWNIANIE PERCEPCJI SLUCHOWEJ
· USPRAWNIANIE ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ
· USPRAWNIANIE LATERALIZACJI
· USPRAWNIANIE WYMOWY
· BIBLIOGRAFIA
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach
· loteryjki obrazkowe;
· rozpoznawanie obrazków opisanych słownie;
· domino obrazkowe ;
2. Układanie wg zasady podobieństwa
· układanie obrazków według zasady podobieństwa np. w jednym rzędzie zwierzęta, w drugim rośliny, w trzecim owoce ; dobierają odpowiednie obrazki do pory roku itp.;
· wyszukiwanie podobieństw i różnic na obrazkach np. wskazanie różnic w 2 obrazkach pozornie identycznych; wyszukanie 2 obrazków identycznych w serii obrazków różniących się szczegółami;
· ,, co do czego pasuje ?''- dobieranie par przedmiotów pasujących do siebie ;wyszukiwanie podobnego obrazka wśród innych itp.;
· ,, co zniknęło ?''- podanie nazwy przedmiotu który był wśród innych i został schowany;
· ,,co zmieniło miejsce ? ", ,, kto zmienił miejsce ''? - odgadnięcie jakie przedmioty ułożone w szeregu zamieniono miejscami , kto z kim zmienił się miejscami ;
3. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach
· porządkowanie historyjek obrazkowych wg logicznej kolejności;
· dobieranie odpowiednich obrazków pasujących do ilustracji i wyszukiwanie tych , które nie pasują ;
· rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku ;
· opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku ;wymyślanie innego zakończenia historyjki -rysowanie go ;
4. Składanie całości z części
· układanie puzzli , klocków tematycznych ;
· układanie pocztówek ,obrazków po uprzednim rozcięciu - na wzorze ,wg wzoru ,bez wzoru ;
1. Rozpoznawanie jednakowych kształtów
· różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru;
· segregowanie figur wg określonych zasad;
2. Wyróżnianie i odtwarzanie figur
· obrysowywanie figur ;
· kopiowanie przez kalkę;
· rysowanie poprzez łączenie kropek;
· loteryjki geometryczne ,układanki mozaikowe, domino geometryczne;
· odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów;
3. Wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych
· rysowanie wzorków i szlaczków na papierze gładkim ,w linię ,w kratkę;
· układanie szlaczków z figur wg wzoru ,z pamięci;
4. Składanie figur z części
· układanie figur po uprzednim rozcięciu ,wg wzoru ,z pamięci;
· odbijanie stemplami układu figur;
· kolorowe wycinanki z figur;
1. Rozpoznawanie znaków graficznych i liter
· wyszukiwanie danego znaku wśród innych i takiej samej litery wśród innych;
· wyszukiwanie liter w tekście;
· odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów;
2. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych
· segregowanie liter podobnych: u-n ,p-b ,d-b;
· domino literowe;
3. Rozpoznawanie i różnicowanie sylab
· wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych;
· segregowanie sylab;
· wyodrębnianie sylab w wyrazach;
· domino sylabowe;
4. Rozpoznawanie i różnicowanie wyrazów
· wyszukiwanie takich samych wyrazów;
· wyszukiwanie wyrazów podobnych.
1. Zwiększanie ogólnej sprawności i koordynacji ciała
· ćwiczenia w marszu ,np.: na palcach ,naśladowanie poruszania się różnych zwierząt;
· ćwiczenia w biegu ,np.: bieg z podskokami ,naśladowanie ruchu różnych pojazdów ,zwierząt;
· ćwiczenia na równoważni lub ławeczce;
· zabawy ze skakankami;
2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami
· zabawy z piłką ,balonikiem: odbijanie ,podrzucanie ,toczenie;
· zabawy z woreczkami: podrzucanie ,łapanie;
· rzucanie do celu: piłeczkami ,woreczkami;
· rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczyma;
· układanie klocków;
3. Kojarzenie ruchu z obrazem
· kreślenie płynnych linii ręką w powietrzu, patykiem na piasku, kredą na tablicy, pędzlem na dużych arkuszach papieru;
· zamalowywanie dużych powierzchni;
4. Ćwiczenia koordynacji ręka - oko i usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk
· obrysowywanie szablonów;
· malowanie w obrębie konturów;
· kolorowanie obrazków;
· rysowanie po śladzie;
· wydzieranie, wyklejanie, wycinanie;
· lepienie z plasteliny;
· zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie;
· nawlekanie koralików;
· rysowanie, układanie wzorów, szlaczków na papierze gładkim, w linię, w kratkę;
· kreślenie linii poziomych ,pionowych ,ukośnych;
5. Ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych
· rysowanie po śladzie znaków graficznych i literopodobnych;
· samodzielne kreślenie kształtów literopodobnych w liniach wg wzoru.
1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik
· uściślanie rozumienia znaczenia wyrazów, zdań;
· słuchanie treści opowiadań, czytanych utworów dla dzieci;
· nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów itp.;
· próby samodzielnego wypowiadania się : opowiadanie różnych zdarzeń, własnych przeżyć, oglądanych filmów, przeczytanych książek;
2. Odtwarzanie struktur dźwiękowych
· odtworzenie struktur dźwiękowych wg wzoru np.: układamy przed dzieckiem grupy klocków po 2, 3, 4, przy czym między grupami są przerwy - dziecko patrząc na układ klocków wystukuje go; nauczyciel wystukuje układ dźwięków - dziecko odtwarza go za pomocą układu klocków;
· odtwarzanie rytmu lub określonych struktur czasowych np.: dziecko powtarza usłyszany rytm - klaszcząc, podskakując, wytupując go lub zapisuje rytm za pomocą kropek itp.;
3. Różnicowanie sygnałów dźwiękowych
· rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków z otoczenia;
· rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez instrumenty i różne przedmioty: potrząsanie, stukanie, ocieranie -,, co gra ?''
· ,, kto woła ?''- odwrócone dziecko rozpoznaje kto go zawołał , dzieci mogą zmieniać głos np. naśladując głosy zwierząt;
4. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu
· podział zdania na wyrazy, liczenie wyrazów, układanie klocków odpowiadających ilości wyrazów;
· budowanie zdania prostego z podanego wyrazu, rozwijanie zdania;
5. Wyróżnianie sylab
· podział wyrazu na sylaby np.: nauczyciel mówi nazwę przedmiotu sylabami - dziecko wskazuje właściwy przedmiot, potem zmiana ról;
· podział wyrazów na sylaby ze słuchu - analiza;
· tworzenie wyrazów z sylab - synteza;
· zabawa w kończenie słów;
· tworzenie wyrazów dwusylabowych z jednosylabowych na podstawie obrazka np.: dziecko widzi dom - mówi dom-ki, kot - ko-ty itp.;
· rysowanie przedmiotów na podaną sylabę;
· liczenie sylab i przyporządkowywanie właściwych obrazków odpowiedniej liczbie klocków np.: 1 klocek - wyrazy jednosylabowe : dom, kot, lis ; 2 klocki - wyrazy dwusylabowe : lal-ka, ba-lon, lo-dy ; 3 klocki - wyrazy trzysylabowe : sa-mo-chód, pa-ra-sol, ta-bli-ca ;
· tworzenie łańcuchów sylabowych - na podstawie obrazków i ze słuchu np.; kolejne wyrazy rozpoczynają się ostatnią sylabą wyrazu poprzedniego - ma- ta , ta - ta , ta - ma , ma - ma itp.
· zmiana wyrazu przez dodanie lub odjęcie sylaby - rebusy obrazkowe ;
6. Wyróżnianie głosek - analiza i synteza
· wyodrębnianie początkowej głoski w wyrazie : wskazywanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się daną głoską; grupowanie przedmiotów / obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską; wyodrębnianie pierwszej głoski z nazwy obrazka, wyróżnianie samogłosek; słuchowe wyodrębnianie głoski początkowej w dowolnym wyrazie ; tworzenie wyrazów na podstawie podanej głoski;
· wyodrębnianie końcowej głoski w wyrazach: wybieranie obrazków lub przedmiotów, których nazwy kończą się daną głoską, np.: lizak , guzik , stolik , ołówek , ogórek , stołek itd.; dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką samą głoską jaką kończy się nazwa drugiego, np.; motyl - lis / kot - torba / dom...
arleta81