Ćwiczenia usprawniające funkcje percepcyjno motoryczne u dzieci 6-7 letnich.doc

(130 KB) Pobierz

Ćwiczenia usprawniające funkcje percepcyjno - motoryczne u dzieci 6 - 7 letnich

 

 

·         USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

o        ĆWICZENIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM

o        ĆWICZENIA NA MATERIALE GEOMETRYCZNYM

o        ĆWICZENIA NA MATERIALE LITEROPODOBNYM

·         USPRAWNIANIE KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ

·         USPRAWNIANIE PERCEPCJI SLUCHOWEJ

·         USPRAWNIANIE ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ

·         USPRAWNIANIE LATERALIZACJI

·         USPRAWNIANIE WYMOWY

·         BIBLIOGRAFIA

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

ĆWICZENIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM

 

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach

·         loteryjki obrazkowe;

·         rozpoznawanie obrazków opisanych słownie;

·         domino obrazkowe ;

2. Układanie wg zasady podobieństwa

·         układanie obrazków według zasady podobieństwa np. w jednym rzędzie zwierzęta, w drugim rośliny, w trzecim owoce ; dobierają odpowiednie obrazki do pory roku itp.;

·         wyszukiwanie podobieństw i różnic na obrazkach np. wskazanie różnic w 2 obrazkach pozornie identycznych; wyszukanie 2 obrazków identycznych w serii obrazków różniących się szczegółami;

·         ,, co do czego pasuje ?''- dobieranie par przedmiotów pasujących do siebie ;wyszukiwanie podobnego obrazka wśród innych itp.;

·         ,, co zniknęło ?''- podanie nazwy przedmiotu który był wśród innych i został schowany;

·         ,,co zmieniło miejsce ? ", ,, kto zmienił miejsce ''? - odgadnięcie jakie przedmioty ułożone w szeregu zamieniono miejscami , kto z kim zmienił się miejscami ;

3. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach

·         porządkowanie historyjek obrazkowych wg logicznej kolejności;

·         dobieranie odpowiednich obrazków pasujących do ilustracji i wyszukiwanie tych , które nie pasują ;

·         rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku ;

·         opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku ;wymyślanie innego zakończenia historyjki -rysowanie go ;

4. Składanie całości z części

·         układanie puzzli , klocków tematycznych ;

·         układanie pocztówek ,obrazków po uprzednim rozcięciu - na wzorze ,wg wzoru ,bez wzoru ;

ĆWICZENIA NA MATERIALE GEOMETRYCZNYM

 

1. Rozpoznawanie jednakowych kształtów

·         różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru;

·         segregowanie figur wg określonych zasad;

2. Wyróżnianie i odtwarzanie figur

·         obrysowywanie figur ;

·         kopiowanie przez kalkę;

·         rysowanie poprzez łączenie kropek;

·         loteryjki geometryczne ,układanki mozaikowe, domino geometryczne;

·         odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów;

3. Wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych

·         rysowanie wzorków i szlaczków na papierze gładkim ,w linię ,w kratkę;

·         układanie szlaczków z figur wg wzoru ,z pamięci;

4. Składanie figur z części

·         układanie figur po uprzednim rozcięciu ,wg wzoru ,z pamięci;

·         odbijanie stemplami układu figur;

·         kolorowe wycinanki z figur;

 

ĆWICZENIA NA MATERIALE LITEROPODOBNYM

 

1. Rozpoznawanie znaków graficznych i liter

·         wyszukiwanie danego znaku wśród innych i takiej samej litery wśród innych;

·         wyszukiwanie liter w tekście;

·         odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów;

2. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych

·         segregowanie liter podobnych: u-n ,p-b ,d-b;

·         domino literowe;

3. Rozpoznawanie i różnicowanie sylab

·         wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych;

·         segregowanie sylab;

·         wyodrębnianie sylab w wyrazach;

·         domino sylabowe;

4. Rozpoznawanie i różnicowanie wyrazów

·         wyszukiwanie takich samych wyrazów;

·         wyszukiwanie wyrazów podobnych.

 

USPRAWNIANIE KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ

 

1. Zwiększanie ogólnej sprawności i koordynacji ciała

·         ćwiczenia w marszu ,np.: na palcach ,naśladowanie poruszania się różnych zwierząt;

·         ćwiczenia w biegu ,np.: bieg z podskokami ,naśladowanie ruchu różnych pojazdów ,zwierząt;

·         ćwiczenia na równoważni lub ławeczce;

·         zabawy ze skakankami;

2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami

·         zabawy z piłką ,balonikiem: odbijanie ,podrzucanie ,toczenie;

·         zabawy z woreczkami: podrzucanie ,łapanie;

·         rzucanie do celu: piłeczkami ,woreczkami;

·         rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczyma;

·         układanie klocków;

3. Kojarzenie ruchu z obrazem

·         kreślenie płynnych linii ręką w powietrzu, patykiem na piasku, kredą na tablicy, pędzlem na dużych arkuszach papieru;

·         zamalowywanie dużych powierzchni;

4. Ćwiczenia koordynacji ręka - oko i usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk

·         obrysowywanie szablonów;

·         malowanie w obrębie konturów;

·         kolorowanie obrazków;

·         rysowanie po śladzie;

·         wydzieranie, wyklejanie, wycinanie;

·         lepienie z plasteliny;

·         zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie;

·         nawlekanie koralików;

·         rysowanie, układanie wzorów, szlaczków na papierze gładkim, w linię, w kratkę;

·         kreślenie linii poziomych ,pionowych ,ukośnych;

5. Ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych

·         rysowanie po śladzie znaków graficznych i literopodobnych;

·         samodzielne kreślenie kształtów literopodobnych w liniach wg wzoru.

USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 

1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik

·         uściślanie rozumienia znaczenia wyrazów, zdań;

·         słuchanie treści opowiadań, czytanych utworów dla dzieci;

·         nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów itp.;

·         próby samodzielnego wypowiadania się : opowiadanie różnych zdarzeń, własnych przeżyć, oglądanych filmów, przeczytanych książek;

2. Odtwarzanie struktur dźwiękowych

·         odtworzenie struktur dźwiękowych wg wzoru np.: układamy przed dzieckiem grupy klocków po 2, 3, 4, przy czym między grupami są przerwy - dziecko patrząc na układ klocków wystukuje go; nauczyciel wystukuje układ dźwięków - dziecko odtwarza go za pomocą układu klocków;

·         odtwarzanie rytmu lub określonych struktur czasowych np.: dziecko powtarza usłyszany rytm - klaszcząc, podskakując, wytupując go lub zapisuje rytm za pomocą kropek itp.;

3. Różnicowanie sygnałów dźwiękowych

·         rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków z otoczenia;

·         rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez instrumenty i różne przedmioty: potrząsanie, stukanie, ocieranie -,, co gra ?''

·         ,, kto woła ?''- odwrócone dziecko rozpoznaje kto go zawołał , dzieci mogą zmieniać głos np. naśladując głosy zwierząt;

4. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu

·         podział zdania na wyrazy, liczenie wyrazów, układanie klocków odpowiadających ilości wyrazów;

·         budowanie zdania prostego z podanego wyrazu, rozwijanie zdania;

5. Wyróżnianie sylab

·         podział wyrazu na sylaby np.: nauczyciel mówi nazwę przedmiotu sylabami - dziecko wskazuje właściwy przedmiot, potem zmiana ról;

·         podział wyrazów na sylaby ze słuchu - analiza;

·         tworzenie wyrazów z sylab - synteza;

·         zabawa w kończenie słów;

·         tworzenie wyrazów dwusylabowych z jednosylabowych na podstawie obrazka np.: dziecko widzi dom - mówi dom-ki, kot - ko-ty itp.;

·         rysowanie przedmiotów na podaną sylabę;

·         liczenie sylab i przyporządkowywanie właściwych obrazków odpowiedniej liczbie klocków np.: 1 klocek - wyrazy jednosylabowe : dom, kot, lis ; 2 klocki - wyrazy dwusylabowe : lal-ka, ba-lon, lo-dy ; 3 klocki - wyrazy trzysylabowe : sa-mo-chód, pa-ra-sol, ta-bli-ca ;

·         tworzenie łańcuchów sylabowych - na podstawie obrazków i ze słuchu np.; kolejne wyrazy rozpoczynają się ostatnią sylabą wyrazu poprzedniego - ma- ta , ta - ta , ta - ma , ma - ma itp.

·         zmiana wyrazu przez dodanie lub odjęcie sylaby - rebusy obrazkowe ;

6. Wyróżnianie głosek - analiza i synteza

·         wyodrębnianie początkowej głoski w wyrazie : wskazywanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się daną głoską; grupowanie przedmiotów / obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską; wyodrębnianie pierwszej głoski z nazwy obrazka, wyróżnianie samogłosek; słuchowe wyodrębnianie głoski początkowej w dowolnym wyrazie ; tworzenie wyrazów na podstawie podanej głoski;

·         wyodrębnianie końcowej głoski w wyrazach: wybieranie obrazków lub przedmiotów, których nazwy kończą się daną głoską, np.: lizak , guzik , stolik , ołówek , ogórek , stołek itd.; dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką samą głoską jaką kończy się nazwa drugiego, np.; motyl - lis / kot - torba / dom...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin