Współczesny Park Miejski w Europie.pdf

(576 KB) Pobierz
WSPÓŁCZESNY PARK MIEJSKI W EUROPIE
WSPÓŁCZESNY PARK MIEJSKI W EUROPIE
Parki miejskie w Europie można rozpatrywać z różnych punktów widzenia. Na wstępie
jednak trzeba odróżnić aktualnie użytkowane obiekty zabytkowe, jak Hyde Park w Londynie,
czy Park Jordana w Krakowie, od parków zakładanych w odpowiedzi na potrzeby i
możliwości mieszkańców współczesnych miast. W Europie za parki współczesne uznaje się
na ogół większe tereny zieleni zrealizowane lub zagospodarowane po roku 1982, kiedy to
władze Paryża sformułowały warunki międzynarodowego konkursu na Park XXI wieku w
dzielnicy La Villette. Był to jeden z bardziej prestiżowych konkursów architektonicznych w
skali ostatniego ćwierćwiecza. Spowodował on odejście od wcześniejszej formuły parku,
którą w można określić jako krajobrazową, jako że wywodziła się z osiemnastowiecznej
tradycji parków angielskich.
Postmodernizm i pierwsza generacja parków współczesnych
Narodziny parku wiązały się z odkrywaniem piękna Natury, postrzeganej przez pryzmat
krajobrazu wiejskiego: swobodnego układu lasów, polan i ścieżek, z dużym udziałem wody w
postaci stawów, kaskad i potoków. Ta naturalistyczna swoboda rozplanowania odróżniała
parki angielskie od ogrodów, które miały kompozycję regularną i były często określane jako
francuskie , ze względu na sławę Ogrodu Wersalskiego. W otoczeniu miejskiej zabudowy park
reprezentował więc walory terenów podmiejskich; stawał się enklawą czegoś odmiennego
wyspą zieleni, rodzajem upiększonego środowiska przyrodniczego.
Bernard Tschumi – zwycięzca w konkursie i twórca parku La Villette, rozmył tę właśnie
granicę. Określał zresztą swój park jako największy nieciągły budynek świata . Zakładał, że
wprowadzając obiekty o funkcjach edukacyjnych i kulturalnych na tereny zieleni stworzy
ludziom bogatą i atrakcyjną ofertę form wypoczynku − rodzaj zielonego salonu miasta, który
będzie pobudzał intelektualnie, nawet poprzez prowokacyjną formę i program
zagospodarowania. Będąc architektem, nie czuł jednak odmienności roślin, jako tworzywa. W
swojej koncepcji nie posunął się więc dalej niż dokonanie podziału na zieleń niską
(powierzchnie trawiaste) i wysoką (zagajnik) oraz nadanie tym powierzchniom kształtów
geometrycznych, podporządkowanych układowi całości.
Zgodnie z duchem postmodernizmu dążył do stworzenia przestrzeni wieloznacznej,
wielowątkowej i elastycznej. Takiej, która się staje sceną miejskiego teatru życia. Jego uwaga
1
skupiała się na bryłach: ich formach, funkcjach, znaczeniach i ich wzajemnych relacjach.
Stworzył zatem wizję środowiska miejskiego, upiększonego i wzbogaconego przez większy
niż gdzie indziej udział zieleni.Ta właśnie wizja została wyłoniona z ponad 450 prac
nadesłanych na konkurs jako kierunek rozwoju parków dla społeczeństwa XXI wieku.
W ślad za La Villette zaczęły powstawać kolejne współczesne parki paryskie: park André
Citröen’a, park Bercý, park Belleville. Ich projektantami byli jednak architekci krajobrazu,
stąd też − kontynuując linię upiększania przestrzeni miejskiej− odwrócili proporcje między
architekturą a zielenią, przywracając park roślinom. Monumentalne obiekty użyteczności
publiczej, które Tschumi wprowadził do wnętrza parku, tutaj znalazły się na jego obrzeżach.
W środku znalazły się tylko stosunko niewielkie pawilony ogrodowe lub gastronomiczne, do
obsługi wypoczywających.
Mimo ogromnej reklamy i milionów zwiedzających, z roku na rok porażka koncepcji La
Villette stawała się coraz bardziej oczywista. Formy wypoczynku oferowane przez park jako
teren zieleni były nieliczne i zdecydowanie mniej atrakcyjne od funkcji (głównie imprez
masowych i edukacyjnych) realizowanych w obiektach zamkniętych. W roku 2005 projekt
Tschumiego zajął nawet pierwsze miejsce w rankingu na najmniej przyjazną przestrzeń
publiczną. Początek lat 90. przyniósł stopniowe odejście od koncepcji parku jako
samofinansującego się przedsięwzięcia z rozbudowanym programem kubaturowym, utrwalił
natomiast nową konwencję estetyczną, którą ze względu proste, geometryczne podziały
można łączyć w większym stopniu z tradycyjnym ogrodem francuskim niż z parkiem.
Zrównowaźony rozwój i parki drugiej generacji
Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro w 1992 roku w znacznej mierze odwrócił uwagę projektantów
od wcześniejszych poszukiwań filozoficzno-formalnych. Powstała nowa generacja parków,
utrzymanych w duchu zrównoważonego rozwoju , które w dużym uproszczeniu można
określić mianem proekologicznych. Ten nurt, równoległy do postmodernizmu, znacznie
bardziej przystaje do warunków polskich niż realizacje paryskie o wysoce prestiżowym
charakterze, adresowane do wielomilionowej rzeszy mieszkańców oraz turystów. Duża część
eko-parków powstała na obszarach równie zdegradowanych, dotkniętych klęską bezrobocia i
wymagających głębokich zmian strukturalnych, jak Górnośląski Okręg Przemysłowy.
2
Ponadto, ze względu na brak wolnych przestrzeni w mieście, zakłada się je najczęściej na
terenach takich, jak:
o dawne kopalnie i huty (park Nordstern w Gelsenkirchen i Duisburg-Nord w Duiburgu;
oba w Zagłębiu Ruhry),
o dawne koszary wojskowe (park Łaby w Magdeburgu i park Bornstedter Feld w
Poczdamie),
o dawne stocznie (park IGA 2004 w Rostoku i park Mudchute w londyńskim
Docklandzie),
o zaniedbane dzielnice mieszkaniowe (park Mile End w Londynie i park Marzahn w
Berlinie),
o inne nieużytki miejskie (Natur Park na terenie dawnego dworca Schőneberg
Sűdgelände w Berlinie oraz Eco Park w eksperymentalnym osiedlu Millennium
Village w Londynie).
Za wyjątkiem nieco starszego parku Marzahn (1987), wszystkie pozostałe założenia powstały
w okresie minionych 10-15 lat, w otoczeniu zdegradowanym zarówno pod względem
krajobrazowym, jak i społecznym. Zazwyczaj stanowiły część szerszego programu
rewitalizacji obszarów miejskich. Dowodzi to, że dostęp do terenów zieleni nie jest obecnie
postrzegany w kategoriach luksusu, z którym należy się wstrzymać do czasu zaspokojenia
innych, bardziej pilnych potrzeb. Co więcej − bliskość zieleni oraz obiektów i urządzeń
sportowych staje się ważnym elementem strategii zapobiegania zjawiskom patologii
społecznej, poprawy warunków zdrowotnych oraz podnoszenia atrakcyjności obszaru, także
w sensie inwestycyjnym.
Aktualne tendencje kształtowania i pielęgnacji eko-parków
W świetle powyższych rozważań współczesne parki europejskie reprezentują jeden z dwóch
typów:
o park (najczęściej śródmiejski) o charakterze prestiżowym, silnie zintegrowany z
otaczającą nowoczesną architekturą, cechujący się zgeometryzowanym,
postmodernistycznym sposobem rozplanowania przestrzeni,
o park (najczęściej położony poza obszarem centrum) utrzymany w duchu
zrównoważonego rozwoju, w miarę możliwości zintegrowany z systemem zieleni
miejskiej, łączący elementy postmodernistyczne z zasadą minimalnej ingerencji w
zastane środowisko przyrodnicze i kulturowe.
3
Parki te nie są ani przedsięwzięciami komercyjnymi, ani samofinansującymi się. Niemniej
generują pewne zyski pośrednie, podnosząc wartość sąsiadujących nieruchomości,
przyciągając nowe inwestycje, itd. Ponadto w koncepcji eko-parków zakłada się minimalne
nakłady na założenie i pielęgnację, co ma zwiększyć ich popularność i przywrócić stan
równowagi między terenami zabudowy i zieleni miejskiej. W sposobie ich kształtowania daje
się wyróżnić kilka prawidłowości, które mogą być wykorzystane w warunkach polskich:
Prawidłowość 1: Minimalna ingerencja w krajobraz kulturowy
Nowe parki miejskie powstają najczęściej na terenach z odzysku , zajmowanych wcześniej
przez przemysł, wojsko lub komunikację. Funkcje te zostały więc wpisane w tradycję danego
miejsca, dlatego też w procesie przekształceń dąży się do pozostawiania charakterystycznych
form ukształtowania terenu, obiektów budowlanych lub pozostałości parku maszynowego,
znajdujących się w dobrym stanie technicznym. Są one zarówno świadectwem minionej
epoki, jak i znaczącym elementem tożsamości krajobrazowej. Ten typ estetyki ma swe
podłoże ekonomiczne, gdyż demontaż owych urządzeń byłby znacznie bardziej kosztowny od
przeprowadzenia w nich prac zabezpieczających i adaptacyjnych. W zmienionym kontekście
nabierają natomiast nowych znaczeń, stając się często jedną z głównych atrakcji parku i
nadając mu swoisty, niepowtarzalny charakter (parki: Nordstern i Duisburg Nord).
Il. 1 i 2: Obrotnica i tory kolejowe zachowane w Parku Natury na terenie dawnego dworca
Schőneberg Sűdgelände w Berlinie. Fot. Alina Drapella Hermansdorfer
4
423234467.001.png 423234467.002.png
Prawidłowość 2: Minimalna ingerencja w krajobraz przyrodniczy
Wiele terenów związanych z nierentownymi inwestycjami popada w stan zaniedbania i
zaczyna podlegać procesom naturalnej sukcesji przyrodniczej w trakcie oczekiwania na
zmianę funkcji lub głównego użytkownika (Park Natury). Natura sama zaczyna więc
regenerować obszary zdegradowane i odtwarza na nich takie zbiorowiska roślinne, które są w
stanie przystosować się do lokalnych warunków. W miarę upływu czasu wykształcają się
coraz bardziej złożone ekosystemy, często znacznie bardziej wartościowe pod względem
przyrodniczym od sztucznych nasadzeń o charakterze ogrodniczym. Tego typu zieleń
pozostawia się jako jeden z wyróżników eko-parku, przystosowując ją jedynie do wymogów
użytkowych. Przy okazji zakładane są ścieżki dydaktyczne i punkty obserwacji zwierząt, z
których korzysta się w różnych programach edukacyjnych (Eco Park, park Mile End).
Il. 3 i 4: Roślinność istniejąca jako główny atut parku IGA 2004 w Rostoku. Fot. Alina
Drapella Hermansdorfer
Prawidłowość 3: Włączanie parku w sieć powiązań ekologicznych
Zgodnie z zasadami ekologii krajobrazu dąży się do tworzenia lub pozostawiania jak
największych płatów zieleni, połączonych ze sobą systemem korytarzy ekologicznych .
Bogactwo przyrodnicze parku ( płatu ) zależy bowiem od jego powierzchni i kształtu.
W przypadku dwóch parków o identycznych powierzchniach, lepsze walory będzie posiadał
ten, który kształtem zwartym, zbliżonym do koła, chroni w swym wnętrzu bardziej
wymagające gatunki roślin i zwierząt. Płaty rozciągnięte, o długiej linii brzegowej, są silniej
narażone na negatywne oddziaływania zewnętrzne. Sieć korytarzy natomiast tworzy się po to,
aby zabezpieczyć możliwości migracji zwierząt oraz wymianę puli genowej z innymi płatami .
W sensie użytkowym korytarze łączy się się ze szlakami pieszo-rowerowymi, które ułatwiają
5
423234467.003.png 423234467.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin