PR a marketing.doc

(40 KB) Pobierz

PR a marketing

 

 

Typy komunikacji w firmie

·         Komunikacja kierownicza

·         komunikacja organizacyjna

·         komunikacja marketingowa

 

 

Komunikacja  marketingowa

Duża część działalności PR służy wspieraniu  marketingu, gdzie zalicza się ją do części marketing - mix, nazywanej promocją. PR przyczynia się wtedy, wraz ze wszystkimi innymi formami komunikacji marketingowej, do tworzenia wartości dla akcjonariuszy, budując trwałą przewagę konkurencyjną.

 

Marketing- podsystem dystrybucji

 

Gdzie jest PR? Obok marketingu? W podsystemach zarządzania? W obsłudze?

Miejsce PR zależy od tego, w jaki sposób dominująca koalicja kierowników wyobraża sobie jego miejsce w kontekście danej organizacji. Gdzie dokładnie znajduje się jego funkcja, nie ma takiego znaczenia- PR z natury bowiem pełni funkcję łącznika- działa „poza granicami”- zarówno w samej organizacji, jak i między organizacją a jej zewnętrznym otoczeniem.

 

Marketing – mix (7 p)

·         Produkt (product)

·         Cena (price)

·         Dystrybucja (place)

·         Promocja (promotion)

 

Z których wszystkie odnoszą się bezpośrednio do oferty, oraz:

·         Ludzie (people) – każdy, kto ma styczność z produktem wpływa na decyzje o zakupie

·         Proces (process) –odzwierciedla zaangażowanie klienta w proces produkcji

·         Świadectwo materialne (physical evidence), ponieważ mniej namacalnym usługom trzeba nadać materialny wymiar

PROMOCJA  jest więc tylko jednym z siedmiu składników marketingu - mix

 

 

Promotion - mix

Z kolei różne formy komunikacji marketingowej  stanowią tzw. Promotion – mix

·         Sprzedaż bezpośrednia (lub osobista)

·         Reklama

·         Promocja sprzedaży

·         Marketing bezpośredni

·         Public relations

Pytanie: który rodzaj komunikacji oznacza największe  wydatki?

Wydatki, proporcje

 

W roku 2000  szacunkowe, łączne wydatki w Wielkiej  Brytanii wyniosły: na sprzedaż- 20 mld funtów, na  promocję sprzedaży- 14, na reklamę- 13, na  marketing bezpośredni- 5, na PR- 2. (Doyle 2000)

Źródło: Anthony Davis, Public relations, PWE 2007

 

 

Przyczyny zainteresowania  PR

Zainteresowanie PR wiąże się  z tym, ze sami specjaliści od marketingu uważają, że reklama nie jest dostatecznie przekonująca, kiedy konsument jest lepiej wykształcony oraz postrzegany jako „aktywny”, „etyczny”, „współczujący”. Poszukiwanie bardziej przekonujących środków niż stricte marketingowe oraz:

·         Niedostępność odpowiednich mediów reklamowych

·         Rosnące koszty produkcji reklam

·         Niemożność zastosowania promocji sprzedaży

·         Redukcje liczby sprzedawców

·         Mniejsze grupy odbiorców, do których trzeba dotrzeć.

·         Wzrost znaczenia reputacji

Praktyka: „blaski i cienie PR”J- pracownicy działu marketingu rozważają działania PR, bo są tańsze

 

 

Marketingowe public  relations

Czym jest?

Kiedyś – publicity – zwiększenie sprzedaży poprzez niereklamowe publikacje w mediach

Dziś: MPR- spełnia funkcję komunikacyjną bliższą marketingowi, dobra reputacja przynosi konkretne korzyści

 

MPR

·         Termin ten funkcjonuje od lat 80- tych ‘

·         Pojęcie to może być rozumiane jako proces planowania, realizacji i ewaluacji programów, które zachęcają do zakupu i przyczyniają się do osiągnięcia satysfakcji przez klientów poprzez wiarygodne komunikowanie informacji i wyobrażeń identyfikujących przedsiębiorstwa i ich produkty z potrzebami i zainteresowaniami nabywców.

·         Marketingowe PR jest kombinacją różnorodnych technik komunikacyjnych, które, jeśli umiejętnie i profesjonalnie stosowane, mogą pomóc przedsiębiorstwu osiągnąć zaplanowaną sprzedaż i cele marketingowe.

·         MPR= „węższe PR”, polegające na interakcji z klientami i innymi grupami publiczności w odniesieniu do treści marketingowych, czyli aspekt PR zorientowany marketingowo.

 

 

 

 

 

 

Strategiczne zastosowanie public relations w integracji marketingowej 

·         Praktycy marketingu powszechnie akceptują koncepcję marketingu zintegrowanego i przyznają PR rolę czynnika integrującego w tym procesie

·         PR nadaje wiarygodność informacji dotyczącej produktu.

·         W porównaniu z reklamą PR jest uznawany za „wiarygodne źródło”, gdyż informacja dostarczona za pośrednictwem osób trzecich, takich jak dziennikarze, jest uważana za bardziej wiarygodną i przekonującą.

·         W dzisiejszym świecie przeładowanym reklama i informacją powoduje, że specjaliści od promocji uciekają się do innych metod: informacja prasowa, wydarzenie specjalne, działalność na rzecz społeczności lokalnej, kreowanie pozytywnej atmosfery wokół przedsiębiorstwa

 

Kotler twierdzi, że MPR może pomóc osiągnąć cztery  cele marketingowe:

·         Budować świadomość

·         Budować wiarygodność

·         Motywować personel sprzedaży i przedstawicieli  handlowych

·         Utrzymywać wydatki na promocję na niskim poziomie

 

Większość specjalistów od marketingu za główne  zadanie MPR uważa po prostu stałe dostarczanie  dobrych wiadomości do mass mediów. Łączenie  produktu   z bieżącymi informacjami interesującymi media.

 

Zintegrowana komunikacja marketingowa

Integracji jest niezwykle ważna, a specjaliści od Pr kładą  na nią silny nacisk.  Wiedzą, jak fatalna w skutkach  może być niespójność, sprawiająca wrażenie  bałaganu i niekompetencji.  Jedną z pierwszych i  często najtrudniejszych umiejętności, jakie musi  opanować każda organizacja, jest zapewnienie   kontrolowanego i skoordynowanego podejścia do  komunikacji.

Istnieje potrzeba „spójnego przekazu i tonu w  komunikacji korporacyjnej, które odzwierciedlają  organizację w taki sposób, jakiego sobie życzy”.

Spójność może tworzyć przewag konkurencyjną oraz  zwiększyć sprzedaż i zyski, umożliwiając jednocześnie  ograniczenie stresu, wydatków i czasu.

Największa zaletą ZKM jest jej skuteczność.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin