Słowniczek-Aikido.pdf

(53 KB) Pobierz
Słowniczek-Aikido na strone
ZESTAWIENIE WA ś NIEJSZYCH POJ ĘĆ I WYRA ś E Ń JAPO Ń SKICH
U ś YWANYCH PODCZAS TRENINGÓW AIKIDO
PORZ Ą DEK TEMATYCZNO - ALFABETYCZNY
POJ Ę CIA PODSTAWOWE, KLUCZOWE POSTACIE
AIKIDO - droga do harmonii Ki indywidualnego z Ki wszechświata, do harmonii osobowości z rzeczywistością; pojęcie uŜywane
przez Morihei Ueshibę od 1942 roku na określenie stworzonej przez siebie sztuki walki
Al - miłość, harmonia
KI - energia Ŝycia
DO - droga, sposób
MORIHEJ UESHIBA , O’SENSEI , ur. Japonia w Tanabe pref. Wakayama 14.12.1883, zm. 26.4.1969, twórca aikido
KlSSHOMARU UESHIBA , syn Morihei Ueshiby (zm. 4.1,1999)
MORITERU UESHIBA , wnuk Morihei Ueshiby, obecny Doshu, prezes Fundacji Aikikai, Dyrektor
Generalny Hombu Dojo
DOJO, ETYKIETA, ORGANIZACJA
ARIGATO - dziękuję: (DOMO) ARIGATO GOZAIMASHITA - dziękuję bardzo
DAN - międzynarodowe stopnie mistrzowskie (od l do 8), nadawane przez egzaminatorów Aikikai
DOJO - sala ćwiczeń
DOSHU - tytuł aktualnego lidera aikido, prezesa Fundacji AIKIKAI, Dyrektora Generalnego Światowej Kwatery Głównej Aikido:
obecnie jest nim Mariteru Ueshiba, wnuk O-Senseia
GASHIO - gest złoŜenia rąk na wysokości klatki piersiowej
HAJIME - dosł. początek, rozpoczęcie: sygnał rozpoczęcia ćwiczeń dawany przez prowadzącego zajęcia
LICZEBNIKI
HAKAMA - szerokie, tradycyjne spodnie japońskie
HOMBU DOJO - dojo centralne, znajduje się przy 17 - 18 Wakamatsu Cha, Shinjuku-ku, 162 Tokyo; zaloŜone
ICHI -1
przez M. Ueshibę po II w.ś., obecnie stanowi równieŜ główną siedzibę Fundacji Aikikai:
NI - 2
AIKIDO WORLD HEADQUARTERS
SAN - 3
KEIKO Gl - strój treningowy
SHI - 4
KYU - stopnie uczniowskie (od 12 do 1) nadawane przez egzaminatorów Polskiego Stowarzyszenia Aikido
GO - 5
ONEGAI SHIMASU - dosł. “proszę”, zaproszenie do wspólnego ćwiczenia,
ROKU - 6
O’ SENSEI - największy nauczyciel, tytuł stosowany do Morihei Ueshiby, twórcy (aikido)
SHICHI - 7
REI ukłon
HACHI - 8
RITSUREI - ukłon w pozycji stojącej
KYU - 9
SEIZA - polecenie przyjęcia pozycji siedzącej (siadu klęcznego na piętach)
JU - 10
SEMPAI - osoba prowadząca zajęcia, nie posiadająca stopnia mistrzowskiego
JU - ICHI - 11
SENSEI - mistrz, nauczyciel
JU - NI - 12
SUMIMASEN - przepraszam za zrobienie czegoś źle, ale równieŜ dla przywołania czyjejś uwagi
NI - JU - 20
TATAMI - materac, z którego układa się matę (klasyczny wykonany jest ze słomy ryŜowej)
SAN - JU - 30
TORI - ćwiczący: atakowany. wykonujący technikę (lub NAGE - rzucający, jap. nageru - rzucać); obrona
HYAKU - 100
UKE - ćwiczący: ten, który atakuje, na którym jest wykonywana technika (jap. ukeru - przyjmować)
NI - HYAKU - 200
SEN - 1000
POSTAWA, RUCHY, KROKI, PRZEWROTY, Ć WICZENIA
POSTAWA
RUCHY, KROKI
Ć WICZENIA
AI HANMI - układ ćwiczących: obie ASHI SABAKI - ruch stóp AIKI TAISO - zestaw ćwiczeń rozgrzewająco-osoby stoją
w tej samej pozycji AYUMI ASHI - krok przestawny rozciągających, mających zharmonizować organizm
GYAKU HANMI - układ ćwiczących: IRIMI - wejście, ruch w przód przygotować do zasadniczej części zajęć
’pozycja lustrzana', osoby ćwiczące KOKYU NO HENKA -'ruch z oddechem' -: krok do przodu FUNAKOGI TAJSO - "ćwiczenie wiosłowania”,
stoją w odwrotnych pozycjach, jakby z uniesieniem obydwu rąk na wysokość oczu w połączeniu ćwiczenia wzmacniające pozycję , mające na celu
stanowiły własne odbicie lustrzane z wydechem i świadomością przepływu energii od centrum rozbudzenie i scentrowanie Ki (FURITAMA)
HIDARI KAMAE - postawa z lewą przez cale ciało ramiona aŜ do dłoni zwrot, wdech i ten sam ruch HAISHIN UNDO - ćwiczenie rozciągająco-
nogą z przodu w przeciwną stronę z wydechem, następnie noga znajdująca się rozluźniające stosowane przewaŜnie na koniec zajęć,
MIGI KAMAE - pozycja z prawą nogą z przodu zamienia płaszczyznę ruchu o 90 stopni krokiem w bok polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który
z przodu w stronę wnętrza stopy; oddech i ruch ciała muszą być w harmonii trzyma nas za nadgarstki
SHIZENHON TAI - ' pozycja 'na baczność' KOKYO TENKAN HO - "obrót z oddechem', podstawowe IKKYO UNDO - ćwiczenie przygotowujące do IKKYO
SHIZEN TAI - pozycja swobodna, ćwiczenie przygotowujące do SHIHO NAGE; kroki jak w KOKYO KOHO UKEMI UNDO - "ćwiczenie przewrotów w tył
naturalna. stopy rozstawione na szerokość NO HENKA ruch rąk to podnoszenie i opuszczanie TE –GATANA ćwiczenie przygotowujące do ukemi
barków. ręce wzdłuŜ tułowia
czyli ręki – miecza; opuszczenie ręki następuje jednocześnie z
KOKYU HO - "ćwiczenie oddechu', ćwiczenie
ZA HO - pozycja siedząca
krokiem wszystkie ruchy muszą być wykonane w harmonii z oddechem wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej polegające
SEIZA - polecenie przyjęcia postawy
OKURI ASHI krok odstawny
polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu
siedzącej
OMOTE - kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera
pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym
SABAKI – ruch
oddechem
SHIHO GIRI – ruch cięcia bokkenem, lub ruch imitujący cięcie
ORENAI TE - "niezginalna ręka', intencją jest
PRZEWROTY
bokkenem wykonywany w czterech kierunkach
wyobraŜenie doświadczenie przepływu K i przez ramię
SHIKKO - poruszanie się w pozycji klęczącej
TAI NO TENKAN HO - wykorzystanie ruchu tenkan,
MAE UKEMI - przewrót w przód
TAI SABAKI - sposoby przemieszczenia ciała
ćwiczeniu z partnerem: obrót ciała o 180 stopni z
USHIRO UKEMI - przewrót w tył
TENKAI – zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni
uniesieniem rąk, jakby w ruchu trzymania duŜej kuli
YOKO UKEMI - przewrót w bok
bez wykonywania kroków
TEKUBI - 'nadgarstek", ćwiczenia rozgrzewające
TENKAN dosł. „z wycofaniem nogi przekształcić”; w wersji
nadgarstki
podstawowej:obrót ciała o 180 stopni
ZENGO UNDO - 'ćwiczenie w przód i w tył, ćwiczenie
TSUGI ASHI – krok dostawny
ruchu bioder, rąk i przepływu Ki w linii prostej do przodu
URA - kierunek ruchu: do tyłu, w stronę pleców partnera
i do tyłu
ZEMPO (IRIMI) TENKAN ASHI) - krok naprzód i zwrot w miejscu
ATAKI: UCHWYTY, UDERZENIA, KOPNI Ę CIA
KATA TORI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia
KATA TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w twarz
KATATETORI - uchwyt za rękę
KATATE RYOTE TORI - ( = MOROTE TORI),
MAE GERI - proste kopnięcie w przód
MOROTE TORI - uchwyt dwiema rękami za jedną rękę
MUNE TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w twarz
RYO KATA TORI - uchwyt za bluzę dwiema rękami
RYO HIJI TORI - uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami
RYOTE TORI - uchwyt za dwie ręce
SHOMEN UCHI - cięcie proste mieczem lub ręką w płaszczyźnie pionowej
TSUKI - uderzenie proste
USHIRO ERI TORI - uchwyt z tyłu za kołnierz
USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME - uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem
USHIRO RYOSODE TORI - uchwyt z tyłu za dwa rękawy
YOKOMEN UCHI - cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok
BRO Ń U ś YWANA PODCZAS TRENINGÓW AIKIDO
BOKKEN - miecz drewniany
JO - kij
TANTO - nóŜ drewniany
KATANA - miecz
SPOSOBY Ć WICZENIA I WYKONYWANIA TECHNIK
CHUOAN - średnia wysokość (tułów. splot słoneczny)
GEDAN - nisko (poniŜej bioder)
HANMI HANDACHI WAZA - tori siedzi, uke stoi
HENKA WAZA - odmiany technik podstawowej
IPPAN GEIKO - tori jest atakowany przez jednego uke
JIYU WAZA - tori wykonuje dowolne techniki
JO TORI - metody obrony przed atakiem kijem
JODAN - wysoko (głowa. szyja, ramiona)
KAESHI WAZA - kontrtechniki
KAKARI GEłKO - tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno. z jednego kierunku KATA - skodyfikowana forma ruchu
KUMI TACHI - ćwiczenia z partnerem przy uŜyciu bokkena
SUBURI - ćwiczenia indywidualne przy uŜyciu bokkena i jo,
SUWARI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej
TACHI TORI - metody obrony przed atakiem mleczem
TACHI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej
TANINZU KAKARI GEIKO - tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku
TANTO TORI - metody obrony przed atakiem drewnianym noŜem'
USHIRO WAZA - ataki z tyłu
TECHNIKI: UNIERUCHOMIENIA, RZUTY
OSA E (KAESHI) WAZA – unieruchomienia
NAGE WAZA - rzuty
IKKYO - pierwsza forma unieruchomienia
KOTE GAESHI - rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany równieŜ jako
unieruchomienie
NIKKYO - druga f orma unieruchomienia
SHIHO NAGE - rzut podstawowy. tzw. "rzut w cztery strony"
SANKYO - trzecia forma unieruchomienia
IRIMI NAGE - rzut przez „irimi”, wejście w partnera
YONKYO - czwarta f orma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia
KOKYU NAGE - dosł. "rzut oddechem"
GOKYO - piąta f orma unieruchomienia (szczególnie przydatna w obronie przed
KOSHI NAGE - rzut przez biodro
atakiem yokomen uchi z noŜem)
UCHI KAlTEN NAGE - rzut obrotowy, wykorzystujący ruch do wewnątrz,
HIJIKIME OSAE - f orma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni
przejście pod ramieniem partnera
na staw łokciowy
SOTO KAITEN NAGE - rzut obrotowy, wykorzystujący ruch na zewnątrz
UDEKIME NAGE - rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy
TEN CHI NAGE - rzut "niebo - ziemia" (jap. ten. niebo, chi. ziemia)
JUJIGARAMI - rzut przez skrzyŜowanie rąk
INNE POJ Ę CIA
A TEMI - uderzenie w wraŜliwy punkt ciała dla zaburzenia równowagi psycho - fizycznej przeciwnika
HARA - brzuch, środek, centrum
KI Al - określenie dźwięku wydawanego z hara w momencie maksymalnej koordynacji ruchu ciała i oddechu
KI MUSUBI - zjednoczyć własne Ki z Ki partnera
KI NO NAGARE - pozwolić Ki płynąć, przepływ Ki, strumień Ki
KOKYU - dosł. "oddech, oddychanie", siła oddechu, w załoŜeniach podkreśla się istotną rolę oddechu w oddziaływaniu na partnera
MA Al - odpowiedni dystans, właściwa odległość między ćwiczącymi w zaleŜności od sytuacji
SANKAKU - trójkąt (SANKAKU Nl IRIMI SHITE - Wchodź w ruch jak trójkąt}
MARU - koło, okrąg (MARU NI SASAITE - Wykonuj ruch po okręgu}
SHIKAKU - kwadrat [SHIKAKU NI OSAERU - Zakończ ruch jak kwadrat]
TEGATANA - "ręka - miecz", otwarta dłoń, palce złączone
WA - zgodność ruchowa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin