tabelki do krajoznawstwa.doc

(138 KB) Pobierz

Lata 30te, po Kongresie

Krajoznawstwo- to zbiór wszelkich wiadomości o pewnym większym lub mniejszym obszarze. Ponieważ chodzi tu  o wiadomości z najrozmaitszych dziedzin- archeologia, geografia, biologia, etnografia, statystyka i ekonomika- przez  to krajoznawstwo nie tworzy osobnej nauki a oznacza raczej działalność praktyczną jak zbieranie materiału bez dążenia do stworzenia jakiejś naukowej syntezy.

p.Orłowicz- on dodaje do dziedzin Historię i reszta to samo.

Aleklsander Patkowski-ze Lwowa – w 35 podał swoją definicję : Krajoznawstwo- jest ruchem społecznym zmierzającym do:

-szerzenia wśród społeczeństwa dorosłego i młodzieży znawstwa przyrody i kultury ( materialnej i duchowej), kraju rodzinnego przez wszechstronne poznawanie środowisk regionów i kraju

-zaprawiania do samodzielnych badań i współpracy  naukowej w tym zakresie

-zachowania rodzinnych odrębności przyrody i kultury kraju

-rozwijania przywiązania do stron rodzinnych i pogłębiania czynnej roli obywatela do pracy zawodowo-społecznej związanej z człowiekiem i ziemią przede wszystkim wśród najbliższego  otoczenia tj; wieś , miasto, gmina czy powiat

 

Po wojnie – 1/3 mniejsze terytorium

1962- Słownik Turystyczny – który podaje def. Krajoznawstwa; Krajoznawstwo jako opis szczegółowy kraju bądź regionu lub wszechtronna wiedza o kraju rodzinnym a w szczególności o własnym regionie

1965- Wielka Encyklopedia Powszechna

Krajoznawstwo to ruch społeczny, , istotny element dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości (geograficznych, historycznych, etnograficznych) o kraju lub regionie m.in. Poprzez urządzanie wycieczek. Krajoznawstwo zbliża się do turystyki o charakterze poznawczo-dydaktycznym. Szeroko pojęte krajoznawstwo wykracza jednak poza ramy turystyki obejmując regionalna obserwację czy nawet badania naukowePopularyzowanie jest tako samo istotne jak gromadzenie

Krajoznawstwo nie jest synomiczne z turystyką.Maja tylko część wspólną. Główna część krajoznawstwa należy do turystyki.

 

09.09.1989 – Opole- IV Kongres Krajoznawczy; wyznaczył schemat działań i jest to obowiązujące dotychczas

PRZEWODNIA MYŚL:

Aktywne uczestnictwoo w podstawowych patriotycznych nurtach życia narodu i państwa.Przeciwdziałanie widocznemu kryzysowi wartości, odbudowanie polskiej a także regionalnych tożsamości kulturalnych, ochrona przyrody i krajobrazu kulturowego.

UCHWAŁY:

1(ISTOTNA)- uzmysłowić spoleczeństwu ( narodowi) sens powrotu Polski do partnerskeigo współuczestnictwa w życiu rodziny narodów europejskich

  • polskie krajoznawstwo jest szczególnie predystynowane do harmonijnego łączenia wzorów zarówno z kręgiem śródziemnomorskim jak i wschodnio-europejskim, „Wejście do Europy” nie powinno oznaczać ani kosmopolityzmu ani szowinizmu narodowego. Powinno polegać na mądrym łączeniu tradycji z nowoczesnościa; krajoznawstwo winno twórczo uczestniczyć w łagodzeniu napięc i przezwyciężaniu konfliktów owocujących nacjonalizmowi, megalomanią i nietolerancją wobec sąsiadów; Krajoznawstwo uznaje za istotne rozwój świadomości ekologicznej i powszechnego wychowania ekologicznego; Krajoznawstwo wspiera i winno wpsierać rozwój postawy patriotycznej; tylko poczucie wartości ojczyzny oraz świadoma a nie wymuszona akceptacja własnego kraju pozwoli człowiekowi przynależeć do kultury uniwersalnej; w programach samorządów terytorialnych turytyka i krajoznawstwo muszą byc trwałym elementem.Władze samorządowe winny wspierać działania krajoznawcze a zwłaszcza wydawnictwa turystyczno-krajoznawcze, inwentaryzację krajoznawczą oraz informację krajoznawcz-turystyczną; Krajoznawstwo najbliższych lat winno byc w sposób nierozerwalny związany z odnową dóbr kultury, przyrody i krajobrazu ojczystego.
  • Turystyka i krajoznawstwo powinny twórczo i skutecznie uczestniczyć w przywracaniu właściwych proporcji w widzeniu swiata, szczególnie w procesie wychowania młodego pokolenia z uwzględnieniem podstawowych  potrzeb i możliwości ludzi niepełnosprawnych
  • Ważnym zagadneiniem dla krajoznawstwa będzie ozywienie ruchu turystycznego na wsi.
  • Inwentaryzacja krajoznawcza Polski- nalezy ją kontynuowac
  • Model turystyki zagranicznej nastawionej w Polsce głównie na jednostronne korzyści materialne musi ulec zmianie

 

Lata 90te

z def. Najczęściej

p.Lipniacki

Krajoznawstwo zamyka się w 3 warstwach znaczeniowych:

1.funkcjonalna-najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej

2.instytucjonalna- krajoznawstwo to ruch społeczny, który zbiera i popularyzuje wiedzę, który skupia działaczy , którzy tym się zajmuja oraz również system organizacji pro krajoznawczych, czyli gromadzenie i wdrażanie wyników prac zwłaszcza w turtystyce

3. historyczno- socjologiczna – obejmuje dziedzine kultury zajmującą się całokształtem działalności poznawczej i wytworzonymi przez nią wartościami 9rękopisy, publikacje, mapy , zdjęcia, slajdy , filmy). To także metody i techniki działalnosci krajoznawczej

 

Kruczek- def. 3 płaszczyzny (ważne)!!!!!

1.funkcjonalna- to co Lipniacki(czyli najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej) + działania zmierzajace do wszechstronnego i pełnego poznania kraju lub regionu; warunek: zwykle dzieje sie to amatorsko i w czasie wolnym więc w większosci ta płaszczyzna realizuje się w działalności turystycznej

2.instytucjonalna – ruch społeczny gromadzący dane o regionie i popularyzujący je. Działania skupiają działaczy , którzy posiadają okreslony system organizacji pracy.

3.kultorowo-społeczne- dziedzina kultury zawierająca nowe wartości materialne i niematerialne pozostające w świadomości uczestników tego ruchu

 

Mazurski

traktuje krajoznawstwo jako naukę w sensie dydaktycznym.Uczy znajomości i pojmowania całokształtu danego regionu.W sensie instytucjonalnym krajoznawstwo jest wykładane na wyższych uczelniach.

 

 

organizacja krajoznawstwa w Polsce

3 główne nurty krajoznawcze

    1. krajoznawstwo szkolne- wszelkie organizacje , które funkcjonują w szkole do matury- ZHP, SKKT, PTSM oraz koła-kółka geograficzne, etnologiczne, etnograficzne
    2. krajoznawstwo w organizacjach społecznyc- Instytucje publiczne, prywatne na poziomie administracji, samorządów itp; wyższe uczelnie; Polska Akademia Nauk; Polskie Towarzystwo Geograficzne; Polskie Towarzystwo Etnograficzne; System Informacji Turystyczne na poziomie samorządowym; środki masowego przekazu, masmedia-które promują
    3. kraj. w instytucjach i jednostkach administracji państwowej i publicznej- Towarzystwo Regionalne; Uniwersytety Ludowe , 3iego wieku; organizacje młodzieżowe

 

Krajoznawstwo szkolne,

29.09.1997

Krajoznawstwo , które stanowi integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego, powinno być integralną częścią zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w placówkach szkolnych i wychowania pozaszkolnego. Szkoła zgodnie z założeniem Ministra Oświaty, 20-30% zajęć winno realizować poza murami skzoły. Cele  1. Poznanie kraju poprzez(przez pryzmat) środowisko przyrodnicze i antropogeniczne. 2. Poznanie tradycji i historii;     Sposob realizacji tych celów:wycieczki przedmiotowe lub wielotematyczne, szkoły ekologiczne, zielone szkoły, imme imprezy i turystyczne-biwaki, rejsy, rajdy, spływy, turnieje, zloty. Cele Ministerstwa Oświaty 1. podstawówka:-poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu-wypady jednodniowe, patriotyzm regionalny-rozwój postawy tożsamości z regionem( kształtowanie postawy do 6tego roku życia-najlepiej,indoktrynowanie, poczucie jedności z narodem); 2.gimnazjum-rozwijanie wiedzy o kulturze regionu i jej związkach z kulturą narodową, próba zracjonalizowania,wskazania powiązań-powyżej potrzeby fizjologiczne-kulturę, swiat modelujemy na cywilizacyjny- i tu obszar krajoznawstwa; 3.Liceum-pogłębienie więzi z własnym środowiskiem i regionem, przygotowanie do dorosłego życia w strukturach włąsnego regionu , nepotyzm-popieranie ziomków rodzinnych

 

Krajoznawstwo w organizacjach społecznych

1.Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze

-program krajoznawczy turystyki

-stwarza warunki ułatwiajace praktykowanie turystyki kwalifikowanej

-stworzyło system odznak turystyki kwalifikowanej

-wyznaczanie i konserwacja szlaków tursytycznych, ok.60tys kilometrów, około 200obiektów noclegowych mają pod swoim zarządem co daje ok.20tys miejsc noclegowych

-włąsne wydawnicto „kRAJ” od 1975

-w gesti PTTK-u- zarządza 15 muzeami regionalnymi

-inwentaryzacja krajoznawcza kraju (ich obowiazek)

-80tys członków, zrzeszonych w 300tu oddziałach, 3tys klubów

 

2.Historia PTTK

3.VIII 1873 w Zakopanem powstaje Galicyjskie Towarzystwo Tatrzańskie Tytus Chałubiński

Isza siedziba nowy Targ. W swoim statucie podawali:

-udostępnianie i badanie gór. ochronę kozic i świstaków; Stanisław KOłomyja i Lwów-oddziały w Warszawie, Łodzi i Poznaniu, otwarto na pocz. XXw.

1919-zmiana natury politycznej i strukturalnej; Galicyjskie przemianowano na Polskie Towarzystwo Tatrzańskie; Towarzystwo wpłynęło na przeciągnięcie linii kolejowejz Krakowa do Zakopanego, sfinansowano drogi i oswietlenie, wytyczyło większość szlaków, min.Orla Perlć

Do 1939 PTT dysponowało 54 schroniskami, 81 stacji turystycznych, 4543  miejsc noclegowych pod swoim zarządem

1950,XII.17 Walny Zjazd Delegatów Towarzystw PTT  i PTK

 

PTK założone w 1906-założył je Aleksander Janowski, emerytowany pracownik kolei (Warszawa-Wiedeń)wiedeńskich. CELE: 1.Pokazanie , zwłąszcza młodzieży, piekna ziemi ojczystej, zaprezentowanie historii kraju oraz związanych z nią zabytków także rozwój patriotyzmu; Hasło:Poprzez poznanie kraju do jego miłowania, poprzez umiłowanie do czynów ofiarnych”. Działalność statutowa PTK: - inwentaryzacja krajoznawcza Kongresówki;gromadzenie zbiorów naukowych, tworzenie biblioteki, organizacja wycieczek krajoznawaczych, tworzenie oddziałów prowincjonalnych, urządzanie wystaw tematycznych, opieka nad pomnikami historii i przyrody

 

17.XII.1950- PTTK- połączenie PTK i PTT – stworzenie jednej silnej organizacji

 

Działalność PTTK:

1.upowszechnienie krajoznawstwa

2.promowanie rozwoju turystyki kwalifikowanej we wszystkich formach- górska, piesza, kajakowa, zeglarska, kolarska, motorowa, narciarska, sekcja hippiczna(konna)

Zadania Towarzystwa

-wyznaczanie, znakowanei i konserwacja szlakó turystycznych – piesze-nizinne i górskie, rowerowe-nizinne i gorskie, narciarskie, wodne, merytoryczne, opieka nad szlakami miedzynarodowymi-szlak Piastowski,cystersow itp, oferowanie i zarzadzanie noclegowymi obiektami turystycznymi o zróznicowanym standardzie i typologi.

Typy Bazy PTTK

Dom Turysty, Schronisko Górskie, Stanice lub Ośrodki Turystyki Wodnej, Ośrodki Kempingowe, Zajazdy

PTTK jest wydawcą książek, map folderów itp.

PTTK dysponuje wyspecjalizowanymi jednostkami organizacyjnymi takimi jak: Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej w Krakowie, Centrum Fotografii Krajoznawczej w miescie Łódź oraz Centralna Biblioteka im.Kulwiecia w Wa-wie-najbogatsza przewodnikowo

Współpraca- jest członkiem następujących międzynarod. organiz.: Międzynarodowy Związek Turystyki z siedzibą w Paryżu, Międz.Stowarz.Przyjaciół przyrody; Stowarz. Przyrody I Parków Narod. w Europie, Światowa Konfederacja Turystyki Podwodnej (kanada)

Struktura PTTK: Naczelne władze : Walny Zjazd, Zarząd Główny, Główna Komisja Rewizyjna, Główny Sąd Koleżeński

Walny Zjazd – to najwyższe władze do którego kompetencji należy: ustalenie głównych kierunków działalności towarzystwa na okres kadencji –4lata, rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego, gł.Komisji Rewizyjne i gł.Sądu Kol.., wybór władz naczelnych(2,3,4), uchwala statut PTTK, jako jedyny jest władczy zeby go zmienic, może podjąć uchwałę o rozwiązaniu pTTK i zadecydować o przeznaczeniu jego majątku

Zarząd Główny- kieruje całokształtem działalności PTTK między walnymi zajzdami, odpowiada za swoją działalność przed Walnym Zjazdem; decyduje o kierunkach działalności i rozwoju PTTK, nadzoruje wykonywanie uchwał Walnego Zjazdu oraz włąsnych, zajmuje w imieniu PTTK stanowisko wobec spoełcznie ważnych problemów, np.Zarząd Główny PTTK potępia przemoc w Tybecie; określa zadania programowe i organziacyjne; wykonuje inne funkcje okreslone w statucie i przekazane przez Walny Zjazd

 

PTSM-Poslkie Tow,Schronisk Młodzież.

1926 – tego typu jedno z najstarszych na swiecie(3ie); 460 jednostek (stalych i okresowych), liczebnosc-od 120 do 220 członkow; najliczniejsze pozarzadowe stowarzyszenie, 1800kół na terenie całego kraju

Od 1923 zostało współzałozycielem międzynarodowej federacji schronisk młodzieżowych;teren działania Polska, siedziba główna-Warszawa, posiada osobowsc prawną

Cele i działania:

1.rozwój bazy schronisk młodzieżowych(organizacja, budowa, prowadzenie, wspieranie rozwoju szkolnych schronisk młodziez.

2.uczestnictwo w procesie edukacyjnym polskiej szkoły; upowszechnianie turystyki jako formy wypoczynku i rekreacji młodzieży;organizowanie tras typowych dla pTSM i obozów wędrownych w oparciu o schroniska młodzież

Sposob realizacji celów:

-współdziałanie z organami administracji rządowej, samorzadu terytorialnego oraz instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie tworzenia i funkcjonowania bazy noclegowej

-współdziałanie z publicznymi i niepublicznymi schroniskami młodzież

-prowadzenie działalnosci informacyjnej, propagandowej i wydawniczej mającej na celu promecje towarzystwa

-przez obsluge mlodziez. ruchu turystycznego

-aktywizowanie ruchu społecznego wokół  Towarzystwa-wolontariat itp

-organizowanie szkolnych i srodowiskowych ogniw towarzystwa

-przygotowanie i doskonalenie kadry schronisk mlodziez., nauczycieli oraz mlodziezy dla potzreb turyst. szkolnej

-przez udział w pracach międzynarod. federacji schronisk młodzież.

-stosowanie innych środków dzialanie zgodnych z prawem i statutem towarzystwa

Włądze naczelne Towarzystwa

Krajowy Zjazd Delegatów

Zarząd Główny

Główna Komisja Rewizyjna

Główny Sąd koleżeński

Prelegatywy podobne do PTTK, róznica- kadencja 5lat

Legitymacja wazna na 1rok- umozliwia korzystanie z kazdych schronisk na swiecie

Legitymacja:

-juniora-szkolny(do matury),studenci(do 26roku) – na wszystkie schroniska

-seniorska – nauczycielska, pracownicze-po 18tym roku i pracują

w 95% calej zasobnosci-korzystanie + większa cena 20%, 3do 4noclegów, chyba ze grupa-schroniska irlandzkie do 3tyg.

W obszarach turyst,atrakcyjnych cena jest wyższa

ZHP, ZHR(rzeczypospolit)SKKT(szkolne kolo krajozn.turyst.)

Grupy zadań:

-organizacja wycieczek, imprez i zajec krajozn-turyst.

-zbieranie, gromadzenie i opracowywanie materiałów krajozn-metoda fotografii

-upowszechnianie wiedzy o kraju poprzez organizacje wystaw, quizów, konkursów

-propagowanie krajoznaw. we wlasnym srodowisku

 

3NURT –krajozn. w inst. i jednost. adm

 

Polska Organizacja Turystyczna

działa na terenie Polski i zagranicą

01.01.2000- powstała

Prezes jest jednocześnie dyrektorem departamentu(v-ce minister0 w Ministerstwie Turystyki

Promocje i kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski w dziedzinie turystyki w kraju i zagranicą

Rozwijanie systemu informacji turyst. w kraju i na swiecie

Realizowanie

-promocja-kampanie reklamowe (organizacja)

Study Tour-podróż poznawcza, o

PART – polska agencja rozwoju turystyki; CELE: usługi doradcze, finansowe w zakresie inwestycji turystycznych, dbałość o podwyższanie atrakcyjnosci turyst. kraju

Muzea Regionalne- publiczne ośrodki masowego przekazu-programy edukacyjne

Samorządy terytorialne

 

 

Ocena walorów kraj. Prawie zawsze ma charakter subiektywny

Walory krajoznawcze- nie wartościujemy walorów, im większa popularność grupy odbiorców oraz ranga walorów – i to wpływa na jakość walorów, im rzadszy walor tym jego ranga wyższa

Walor krajoznawczy- jets to obiekt materialny lub przejaw kultury duchowej stanowiący przedmiot zainteresowania turysty .

Cehca musi budzić zainteresowanie turysty, np.Luwr-bo największe naświecie, historyczny bdynek, ciekawy zespól kompilacji, w nim galeria sztuki- Mona Lisa.

Musi byc czytelne w krajozbrazie, pozwalające na percepcję zmysłową (duże znaczenie-wzrok, za sensoryczny odbiór bierze się kasę); musi byc proces równoległy

Watrobowiec-Pikiełek-Szczeliniec wielki- poza przeciętny walor, gdyż go prawie nie widać!

 

Funkcje walorów:

-dokumentacyjno-ochronna, np.Dąb Bartek-zabytek i pomnik

0naukowa

-poznawcza

-dydaktyczno-wychowawcza- istotne, te które podlegają ochronie

-estetyczna-ładne, ma kanon

-rekreacyjna

 

Ocenianie walorów (atrakcyjność)

-wartość walorów

-stan jego zagospodarowania(wpływa na cechy)

-dostępność komunikacyjna

-większość walorów zwłaszcza przyrodnicze są ważne w sezonie – letnim, w pzredziale czasowym w którym udostępniane są, wyjątek muzea

 

Typy grup walorów kraj.

-krajoznawczo-przyrodnicze; kryterium;genetyczny związek ze środowiskiem przyrodniczym

l  elementy o charakterze bez ingerencji człowieka o charakterze punktowym: osobliwości flory i fauny;skałki i grupy skał; wawozy, doliny i przełomy rzeczne(woda eroduje skały-przełom);jaskinie i groty; głazy narzutowe i głazowiska; wodospady, źródła(zjawisko punktowe) i wywierzyska(wychodzenie wody powierzchniowej-czesto wapienne skały); inne obiekty geologiczne

l  obiekty utworzone przez człowieka o charakterze punktowym: parki zabytkowe(rosliny, zwierzęta głównym tworzywem); muzea i zbiory przyrodnicze(gł.tworzywem jest przyroda); ogrody botaniczne(w nienaturalnym środowisku- sekwoje, rośliny itp.) oraz ogrody zoologiczne(w nienaturalnym środowisku-zwierzęta np.słoń)

l  ograniczona ingerencja człowieka o charakterze wielko-powierzchniowym (o duzym połacie): park narodowy(najwiekszy), parki krajobrazowe, punkty widokowe(im wyzej tym istitniejszy pkt;ale nei kazdy-dostępny, wieloplanowośc i ostrość-czyli im wiecej widac tym lepiej, najb,.krajobraz górski, standard-36km2

   

   

 

 

 

UNESCO

 

Parki Narodowe:

Białowieski, Słowiński, Babiogórski, Karkonoski

 

Jezioro Łuknajno

 

Fauna i flora:

1.      unikatowy i popularny

l        Dąb Bartek, Bartków

l        Deby Rogalińskie, k.Poznania (Lech,Czech i prus)

l        Dąb Chrobry , Piotrowice

l        sekwoje- Glinna, k.Szczecina (100lat, jedyna w Polsce wszczepiona w korzenie dębu)

l        Cis, Kazimierz Wielki- Henryków Lubański

2.zwierzęta

      Zubr- Rezerwat Białowieża, jankowice, kpszczyny, Smardzewice, k.Toamszowa mazowieckiego

                                                                      - miejsca obserwacji ptaków Stawy milickie, Park Narodowy Ujscia Warty, Biebrza-dolina Biebrzy

      koniki Tarpany- Popielno, suwalszczyzna

 

Skałki i grupy skalne

obszary górskie i wyżynne; utwory piaskowcowe i wapienne

Szczeliniec Wielki i Błędne Skały, -PN Gór Stołowych, wydrążone w piaskowcu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin