ZAZZO – PRZYWIĄZANIE
Odziaływanie teorii przywiązania (1958start) dotyczy znajomości okresu wczesnego dzieciństwa i przypomina o istnieniu związku pomiedzy dzieciństwem zwierzęcia a dzieciństwem człowieka.
-PRZYWIĄZANIE JEST POTRZEBĄ PIERWOTNĄ
➔ potrzeba przywiązania to fakt pierwotny, system reakcji które nie zostały wyuczone
➔ WCZEŚNIEJ uważano że zależnośc emocjonalną noworodka od matki można wyjaśnić zjawiskiem wzmacniania wtórnego -wywodzącego się z potrzeb biologicznych (ta zależność fiz. Stopniowo rodzi zależność psychiczną) . Podobnie Freud: celem popędów jest ich zaspokojenie, redukcja napięcia, przedmiotem jest pożywienie dostarczane przez matke i ona sama jest przedmiotem.
➔ Zaspokajaniu potrzeby przyjmowaniu pokarmu towarzyszy zaspokojenie mające jedynie wartość uzupełniającą „nagroda w postaci przyjemności”
➔ początki to artykuły Harlowa i Bowlby'ego
etolodzy i psychologowie- łączą ich dwa tematy wiodące:
u etologów IMPRINTING, u psychologów UTRATA WIĘZI MACIERZYŃSKIEJ
--czy u dzieci człowieka istnieją wrodzone mechanizmy reakcji w sposób pierowtny i autonomiczny zapewniają ustalenie więzi z matką , analogicznych do zjawiska imprinting obserwowanego u ptaków
PSYCHOLODZY stwierdzili że
u niemowlęcia niezdolnego do trzymania się matki podstawowym ekwiwalentem ruchowym zachowań zwierzęcych (podązanie u piskląt, trzymanie sie matki u rezusów) wyrażającym przywiązanie jest UŚMIECH. Uśmiech dzieki swej podwójnej roli: społecznej i organicznej może należeć jednoczesnie do rzedu emocji i do rzędu funkcji poznawczych
-w ten sposób stwierdzono że dziecko człowieka przywiązuje się do matki i otoczenia w drodze działania mechanizmów analogicznych do tych zwierzących.
--zarówno w wypadku człowieka i zwierzącia krótszy lub dłuższy okres uczenia się jest niezbędny prawie zawsze a w obudwu przypadkach występują systemy reakcji wrodzonych których aktywacja przebiega podczas pewnych okresów krytycznych.
HARLOW /ETOLOG
● w tworzeniu się więzi uczuciowej między dzieckiem a matką zaspokajanie potrzeb przyjmowania pokarmu nie ma znaczenia podstawowego
● poszukiwanie bliskości matki jest silniejsze od głodu
● artykuł „the nature of love” -małpka szuka kontaktu z matką. Kontakt ten zapewnia jej dobre samopoczucie i bezpieczeństwo którego nic nie może zastąpić -tworzy to emocjś o niespotykanej sile i trwałości.//Harlow mówi o MIŁOŚCI, Bwolby o PRZYWIĄZANIU//
● udowodnił priorytet i siłę miłości, jeje niezbędność dla życia.
● Miłość matki i dziecka bywają trudne do wyodrębnienia – dobre samopoczucie małpki skłania ją do mocniejszego przytulania się a matka coraz mocniej je trzyma. W ten sposób zadowolenie które z tego płynie jest podwójnie wzmacniane. Nawet u matek-sierot zmniejsza się obojętność i agresja w wyniku szukania kontaktu małej małpki
● miłość ze strony dziecka ma naturę pierwotną i przejawia się nie dającą się unicestwić siłą przywiązania
BOWLBY /PSYCHOANALITYK
● dostrzega w swym artykule sprzecznośc pomiędzy deklaracjami zgodnymi z teorią popędu wtórnego a treścią obserwacji empirycznych wśród uznanych autorów tej dziedziny
● zaproponował odrzucenie określenia „zależność emocjonalna”(zależność zdefiniować można zawsze jako popęd wtórny, sugeruje stan niedojrzałości, jest to rekacja przedmiotowa raz nabyta) i zastąpienie go terminem „przywiązanie”
● PRZYWIĄZANIE określa specyficzną więź uczuciową jednego osobnika z drugim, raz wytworzone przejawia tendencje do utrwalania się. W kontekście etologicznym przypisuje mu się struktrurę neurofizjologiczną -trwałą tendencję pierwotną do szukania związku z kimś innym.
● Korzysta z modelu cybernetycznego – wylicza 5 wzorców zachowań występujących jako przejawy przywiązania: ssanie, przytulanie, krzyk, uśmiech, czynność „podążania za”
● jego hipoteza: miedzy 9 a 18 mies. Życia wzorce te organizują się w sytem równowagi i regulacji który utrzymuje dziecko w pobliżu matki
MODEL HYDRODYNAMICZNY
MODEL CYBERNETYCZNY
• Twórcy: Lorenz i Tinbergen
• pasuje do freudowskiej teorii popedów
• nosi nazwę od „rezerwuarów energii”
• specyficzna dla każdego instynktu energia kumuluje się w rezerwuarze wyposażonym w zastawkę. Gdy ciśnienie się podnosi wystarczy zadziałanie właściwego bodźca-sygnału aby zastawka się otworzyła i nastąpiła reakcja
• Koncepcja wrodzonego systemu reakcji
• jest to system aktywizowany przez mechanizm w którym występują zarówno bodźce wewnętrzne jak i zewnętrzne
• model uwzglednia tworzenie się więzi uczuciowcych
• odrzuca hipoteże wg której energia psychiczna musi być ukierunkowana na CEL
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
➔ BALDWIN
„socius” - termin wyraża ideę skojarzenia, więzi
poczucie własnego JA rozwija się na drodze naśladowania inych, a poczucie kogoś innego wzbogaca się proporcjonalnie do bogactwa świadomego JA
➔ MARKS
UCZUCIE nie jest celem samym w sobie lecz jest pojęciem relacji
MIŁOŚĆ to efektywnie realizowany humanizm natury, naturalizm człowieka
--wyróżnia „naturę ludzką w ogólności” i „naturę ludzką taką jaką jest ona w każdym okresie historycznym”
➔ WALLON
dla niego „socius” nie jest osobą realnie istniejącą ale jest FANTOMEM kogoś innego, który każdy nosi w sobie, fantomem wyzwalającym życiową potrzebę uzupełniania się
---jednostka jest bytem w swej istocie społecznym wskutek wewnętrznej konieczności i w sposób uwarunkowany genetycznie
➔ U WALLONA I MARKSA natura społeczna jest przyznawana tylko człowiekowi
KILKA POJĘC...
SOCJALIZACJA stanowi część pierwiastka biologicznego w tym samym stopniu jak głód, pragnienie, popęd seksulany.
SŁOWO „SPOŁECZNY” nie powinno byc używane wieloznacznie – używamy go do określenia więzi interpersonalnych jak i procesó grupowych
Czasem „socius” definowany jest jako prymitywna zalążkowa forma społeczeństwa. Społeczeństwo i socius mają te samą etymologią – wspólne pochodzenie sugeruje wspólne znaczenie. Ale wyjaśnianie za pomocą słowa „socius” społeczeństwa powoduje wchłonięcie społeczęństwa przez biologię.
slawekcov1