Napisz po hiszpańsku w dopełnieniu bliższym. (Kogo? Co? np. je – jako rzeczownik ‘obrazki’ )
Napisz te zdania! - …………………………………………
Jedz to ciasto! – …………………………………..............
Umyj te stopy – …………………………………………….
Weźcie to piwo – ……………………………………………
Ukryjcie to ciało –…………………………………………….
Wypierz to pranie – …………………………………………….
Wypijmy tą wódkę! – …………………………………………..
Kupmy te spodnie – …………………………………………
Zawołaj tą Zośkę – …………………………………………….
Powiedzcie tą opowieść – ……………………………………………..
Załóżmy ten obrus – ………………………………………….
Pouczmy się tej chemii -……………………………………………
Załóż te buty –…………………………………………..
Całujcie się – …………………………………..
2. Odmień przez osoby
Umyj się! - …………………………………………………………………………………………..
Wypierz się! - ........................................... ………………………………………………………
Poucz się! - …………………………………………………………………………………………
Ubierz się! - …………………………………………………………………………………………
Połóż się! - ………………………………………………………………………………………….
Drzyj się! - …………………………………………………………………………………………..
3. Zamień na zaimki w dopełnieniu dalszym. (Komu? Czemu? – np. mi)
Niech panie jej pomogą! – ………………............
Niech pan mi kupi ! – ……………………………..
Opowiedz mi! – ……………………………………
Powiedz jej! – ……………………………………..
Pożyczcie im ! – ………………………………………
Dam wam ! –……………………………………….
Daj jej ! - ……………………………………………
4. Zapisz, jako dopełnienie bliższe + dalsze.
à Schemat : Opisujące odbiorcę czynności + zaimki dopełnienia dalszego (Komu? Co?)
przykład: Opowiedz mi dowcip. Opowiedz MI GO.
Pożyczcie mi spodnie! - ……………………………………..
Nalewaj jej mleko ! - ……………………………………….
Daj mi cukierki ! - ……………………………………..
Lejcie mi wódkę! - …………………………………………
Opowiedz mi coś o swoim kocie ! - …………………………………….
5. Zadanie 4 z „se” à
Opowiedz mu/jej dowcip! - ………………… à ………..…………….
Kup mu/jej spodnie ! - ……………… à …………….………….
Niech pan im powie prawdę ! - ……………… à ……………………
Daj im cukierki ! - ………………………….. à ……………………………
Umyjcie mi twarz ! - …………………… à …………………………..
Pokażcie im książki ! - …………………. à …………………………..
roofi54