Telewizja cyfrowa i standard MPEG2.pdf

(357 KB) Pobierz
Telewizja cyfrowa i standard MPEG2
S P R Z Ę T
Telewizja cyfrowa i standard MPEG2
Czym jest telewizja cyfrowa,
dlaczego powstaje wokÛ³ niej tyle
zamieszania, co oznacza skrÛt
MPEG2? Przeczytaj poniøszy
artyku³, a†poznasz odpowiedzi na
te pytania.
Powszechnie uwaøa siÍ, øe w†ci¹gu dwu-
dziestu lat wszystkie analogowe formy emisji
radiowych i†telewizyjnych ust¹pi¹ miejsca
systemom cyfrowym. Proces ten rozpoczyna
siÍ obecnie. W†przeci¹gu mniej niø dziesiÍ-
ciu lat technika cyfrowa sta³a siÍ dominuj¹c¹
w przemyúle p³ytowym, a†pojÍcie ìtransmis-
ja cyfrowaî jest coraz czÍúciej uøywane
przez nadawcÛw programÛw.
Niniejszy artyku³ stanowi prÛbÍ wyjaúnie-
nia problemÛw zwi¹zanych z†emisj¹ telewiz-
ji cyfrowej, przedstawienia moøliwoúci ich
rozwi¹zania oraz korzyúci, jakie telewizja
cyfrowa przyniesie.
puste. Jeúli stosunek wymiarÛw obrazu wy-
nosi 5:4, pojedyncza linia zawiera 576*5/
4, czyli 720 pikseli. Tych 720 pikseli po-
winno zostaÊ wyúwietlonych w†czasie odpo-
wiadaj¹cym jednej linii, czyli 52ms, z†czego
wynika, øe pojedynczy piksel ìtrwaî 72,2ns.
Zak³adaj¹c, øe kolejne piksele zmieniaj¹ siÍ
z†czarnych na bia³e i†vice versa, czÍstotli-
woúÊ takiego sygna³u wynosi³aby 6,9MHz.
W†takim razie najniøsza czÍstotliwoúÊ prÛb-
kowania powinna wynosiÊ 14MHz. W†stan-
dardzie MPEG2 sygna³ luminancji jest rzeczy-
wiúcie prÛbkowany z†czÍstotliwoúci¹
13,5MHz.
Przes³anie obrazu telewizji kolorowej za-
wieraj¹cego 625 linii i†25 obrazÛw na se-
kundÍ, przetworzonego na sygna³ cyfrowy
i†przekszta³conego w†strumieÒ danych
o†szybkoúci 216Mbit/s wymaga³oby pasma
108MHz. W†pasmie takim mieúci siÍ 13
kana³Ûw telewizji analogowej - po cÛø wiÍc
telewizja cyfrowa?
Cyfrowa transmisja
kablowa, telewizja sate-
litarna i†naziemna wyko-
rzystuj¹ standard kodo-
wania MPEG2, wprowa-
dzony przez Motion Pic-
ture Experts Group oraz
International Standards
Organisation (ISO), bÍ-
d¹cy standardem cyfro-
wej kompresji sygna³u.
Znaczenie tego standar-
du bÍdzie w†miarÍ zapoznawania siÍ z†ni-
niejszym tekstem coraz bardziej zrozumia³e.
CelowoúÊ stosowania TV
cyfrowej
Zmiana techniki analogowej na cyfrow¹
w TV sta³a siÍ zasadna dopiero wtedy, gdy
inøynierowie zajmuj¹cy siÍ emisj¹ progra-
mÛw przeanalizowali nieco dok³adniej obraz
telewizyjny i†stwierdzili, øe znaczna czÍúÊ
informacji przesy³anej w†TV analogowej po-
wtarza siÍ. Powaøn¹, potencjaln¹ korzyúci¹,
ktÛra wynik³aby ze stosowania cyfrowej
techniki, jest moøliwoúÊ przechowywania
obrazu i†przesy³ania jedynie informacji
o†rÛønicach wystÍpuj¹cych miÍdzy kolejny-
mi obrazami. W†odbiorniku informacja taka
s³uøy³aby do zaktualizowania obrazu znaj-
duj¹cego siÍ w†pamiÍci i†w†drodze aktuali-
zacji powstawa³aby kolejna ramka. Idea ta
stanowi podstawÍ MPEG2, czyli standardu
kompresji danych, wykorzystywanego do
transmisji wysokiej jakoúci obrazu (i düwiÍ-
ku) przy w¹skim pasmie.
Poniewaø standard MPEG2 najpewniej bÍ-
dzie w†przysz³oúci obecny w†naszym co-
dziennym øyciu, dobrze by³oby przyjrzeÊ
siÍ stosowanemu w†nim przetwarzaniu syg-
na³u, poniewaø u³atwi to zrozumienie cyf-
rowej TV. W†drodze miÍdzy konsol¹ studyj-
n¹ i†nadajnikiem sygna³ jest poddawany sied-
miu operacjom, w†wyniku ktÛrych powta-
rzaj¹ce siÍ informacje s¹ usuwane, a†infor-
macje pozosta³e, wraz z†danymi identyfika-
cyjnymi i†synchronizacyjnymi, s¹ dzielone
na pakiety multipleksowane z†innymi pro-
gramami TV, a†wszystko to ³¹czone z†düwiÍ-
kiem. Rys.2 przedstawia 7†etapÛw przetwa-
rzania standardu MPEG2, zapewniaj¹cych
kompresjÍ danych w†stosunku 160:1.
Bardzo czÍsto redundancja w†obrazie TV
osi¹ga 95%. Na pierwszym etapie sygna³y
luminancji i†chrominancji s¹ prÛbkowane
i†poddawane przetwarzaniu A/C. Sygna³ lu-
minancji jest prÛbkowany z†czÍstotliwoúci¹
13,5MHz, natomiast rÛønicowe sygna³y ko-
loru R-Y i†C-Y, w†postaci cyfrowej oznacza-
ne jako Cr i†Cb, s¹ prÛbkowane z†czÍstot-
liwoúci¹ 6,75MHz kaødy. 8-bitowa konwer-
Rys. 1. (a) Typowy sygnał pojedynczej linii
obrazu w TV analogowej; (b) konwersja
analogowo−cyfrowa tego sygnału.
Od analogowego do
cyfrowego
Stosowane obecnie analogowe systemy
telewizji s¹ oparte na precyzyjnej synchro-
nizacji kamery i†odbiornika, tak aby 25 razy
na sekundÍ na ekranie pojawi³ siÍ przeka-
zywany obraz. Obraz jest w†ca³oúci odtwa-
rzany za kaødym razem, nawet wtedy, gdy
nie nast¹pi³ w†nim øaden ruch. W†systemach
telewizji cyfrowej obraz tworzony jest w†pa-
miÍci i†wyprowadzany z†niej w†sposÛb ana-
logiczny jak w†przypadku karty graficznej
i†monitora komputera.
Aby uzyskaÊ reprezentacjÍ cyfrow¹ syg-
na³u analogowego naleøy poddaÊ go prÛb-
kowaniu z†odpowiednio duø¹ czÍstotliwoú-
ci¹, czÍsto dwu- lub trzykrotnie wyøsz¹ od
maksymalnej czÍstotliwoúci sygna³u analo-
gowego. Kaøda z†prÛbek sygna³u jest prze-
twarzana na wartoúÊ cyfrow¹, jak to ilustruje
rys.1 .
W†przypadku obrazu TV wynikiem prÛb-
kowania jest strumieÒ danych binarnych
przedstawiaj¹cy punkt po punkcie oryginal-
ny obraz, poczynaj¹c od lewego gÛrnego do
prawego dolnego rogu obrazu. Obraz tele-
wizyjny jest najczÍúciej dzielony na kolum-
ny i†wiersze. Pojedynczy element obrazu
nosi nazwÍ piksela.
W†przypadku obrazu z³oøonego z†625 li-
nii, 576 nich zawiera informacjÍ obrazow¹,
natomiast pozosta³e nios¹ teletekst lub s¹
Rys. 2. Etapy przetwarzania sygnału TV według standardu MPEG2.
Elektronika Praktyczna 1/98
19
7799984.039.png 7799984.040.png 7799984.041.png
 
S P R Z Ę T
Rys. 3. Eliminacja redundancji czasowej − bloki i makrobloki.
sja zapewnia 256 poziomÛw szaroúci, ale
we wspÛ³czesnych studiach czÍúciej spotyka
siÍ konwersjÍ 10-bitow¹.
RÛønice miÍdzy kolejnymi ramkami s¹
wykrywane poprzez porÛwnywanie ramek,
a†nastÍpnie zostaj¹ wys³ane do odbiornika
w†celu uaktualnienia zapamiÍtanego tam ob-
razu. Gdyby przesy³any by³ obraz nierucho-
my lub testowy, po jednokrotnej transmisji
moøna by³oby wy³¹czyÊ nadajnik! Niestety
wszyscy ci, ktÛrzy w³¹czyliby swe odbior-
niki trochÍ pÛüniej, nie odebraliby w†takiej
sytuacji øadnego sygna³u, dlatego teø kom-
pletny obraz jest okresowo przesy³any, by
umoøliwiÊ odbiorcom zmianÍ kana³u lub
w³¹czenie odbiornika w†trakcie emisji.
linii luminancji, ktÛre nastÍpnie s¹ grupo-
wane po cztery bloki luminancji (16 pikseli
na 16 linii) oraz dwa bloki chrominancji
Cr i†Cb. Taka wiÍksza struktura nosi nazwÍ
makrobloku ( rys. 3 ).
PorÛwnania kolejnych obrazÛw odbywaj¹
siÍ na poziomie makrobloku. RÛønice pod-
dawane dalszemu przetwarzaniu s¹ okreú-
lane na podstawie operacji zbliøonej do
odejmowania. Makrobloki s¹ ³¹czone w†sek-
wencje zgodnie ze sposobem analizowania
pierwotnego obrazu: od lewej do prawej i†od
gÛry do do³u.
Kilka kolejnych makroblokÛw jest ³¹czo-
nych w†jednostkÍ o†nazwie ìsliceî ( rys. 4 ),
zawieraj¹c¹ odpowiedni¹ liczbÍ danych wy-
godn¹ z†punktu widzenia detekcji i†korekcji
b³ÍdÛw. ìSlicesî s¹ zazwyczaj ³¹czone po
dwanaúcie w†ci¹gi odpowiadaj¹ce jednemu
obrazowi, b¹dü ci¹gowi obrazÛw. Wraz z†ko-
dami identyfikacyjnymi oraz synchroniza-
cyjnymi tworz¹ sekwencjÍ wideo. Taka gru-
pa jest dogodna z†punktu widzenia edycji
i†prze³¹czania.
NastÍpnie analizowane jest podobieÒstwo
s¹siaduj¹cych pikseli danego obrazu i†kodo-
wana jest liczba pikseli posiadaj¹cych takie
same lub zbliøone poziomy luminancji
i†chrominancji. Jeúli np. ca³a linia obrazu
posiada wartoúÊ luminancji 0,6, Cr=2,2
i†Cb=8,3, w†wyniku tej analizy powstanie
nastÍpuj¹ca informacja ìLinia 78, piksel 1,
Y=0,6, Cr=2,2, CBb=8,3, powtÛrzyÊ 719
razyî.
Redundacja przestrzenna
Trzeci etap przetwarzania przedstawiony
na rys. 2†nosi nazwÍ eliminacji redundancji
przestrzennej i†dotyczy wy³¹cznie jednego
obrazu. Jego idea zobrazowana zosta³a na
rys. 5 , a†ca³y proces s³uøy dalszej eliminacji
nadmiarowej informacji obecnej w†obrazie.
Dalsz¹ redukcjÍ liczby przesy³anych da-
nych uzyskuje siÍ stosuj¹c krÛtkie kody dla
czÍsto wystÍpuj¹cych sekwencji oraz syg-
na³Ûw synchronizuj¹cych. System jest pod
tym wzglÍdem zbliøony do kodu Morse'a,
gdzie najczÍúciej wykorzystywanym lite-
rom alfabetu przyporz¹dkowano najkrÛtsze
kody, np. literze E†- kropkÍ, literze T†-
kreskÍ, natomiast literze Z†kod d³uøszy:
kreska, kreska, kropka, kropka. Dodatkowo
moøna takøe zakodowaÊ d³uøsze ci¹gi zer
lub jedynek, np. x†zer, po ktÛrych nastÍ-
puje y†jedynek moøna zakodowaÊ w†posta-
ci (x,0)(y,1).
Redundancja czasowa
Proces odrzucania powtarzaj¹cej siÍ w†ob-
razach informacji nosi nazwÍ usuwania re-
dundancji czasowej i†stanowi drugi etap prze-
twarzania cyfrowego sygna³u obrazu (rys. 2).
TwÛrcy filmÛw rysunkowych wykorzystuj¹
podobn¹ technikÍ nak³adaj¹c ruchome ele-
menty na statyczn¹ czÍúÊ obrazu zamiast
wielokrotnego rysowania takiego obrazu.
Kaødy obraz jest dzielony na bloki pikseli,
pocz¹tkowo po osiem pikseli na kaøde osiem
Rys. 4. Grupa obrazów.
20
Elektronika Praktyczna 1/98
7799984.001.png 7799984.002.png 7799984.003.png 7799984.004.png 7799984.005.png 7799984.006.png 7799984.007.png 7799984.008.png 7799984.009.png 7799984.010.png 7799984.011.png
 
S P R Z Ę T
Odbiornik TV w†pe³ni zgodny z†norm¹
MPEG2 powinien mieÊ dostatecznie duø¹
pamiÍÊ, by pomieúciÊ wszystkie trzy rodzaje
obrazÛw. Jednak w†pe³ni zadawalaj¹ce wy-
niki uzyskuje siÍ zapamiÍtuj¹c tylko obrazy
typu I†oraz P, natomiast obrazy B†s¹ odtwa-
rzane na bieø¹co w†odbiorniku.
Pakiety danych
Kompresja danych osi¹gnͳa etap, w†ktÛ-
rym juø nie moøna jej odwrÛciÊ. Dane wideo
zostaj¹ teraz po³¹czone w†pakiety o†d³ugoúci
204 bity, o†strukturze przestawionej na rys.
8 .
Rys. 5. Eliminacja redundancji przestrzenna.
Pakiet otwiera bajt synchronizacji, zazwy-
czaj o†wartoúci 47h. Po nim nastÍpuje 187
bajtÛw danych wideo, audio lub innych
danych. Pakiet zamyka 16-bajtowa suma
testowa, wykorzystywana do korekcji b³Í-
dÛw w†odbiorniku. 16-bajtowa suma testowa
pozwala stwierdziÊ poprawnoúÊ danych pa-
kietu. Dla u³atwienia procesu korekcji b³Í-
dÛw dane s¹ poddawane indeksowaniu wg
systemu Reeda-Solomona. Polega on na na-
stÍpuj¹cym przestawieniu bitÛw kaødego baj-
tu:
numer bitu : 87654321
po przestawieniu : 71452863
DziÍki takiemu przestawieniu w†przypad-
ku utraty na skutek zak³ÛceÒ kilku kolej-
nych bitÛw bajtu po przywrÛceniu wyjúcio-
wej kolejnoúci bitÛw utracony blok zostanie
rozdzielony, dziÍki czemu korekcja b³ÍdÛw
jest bardziej skuteczna, np.:
sekwencja bitÛw : 714xxx63†
(odebrana z†utrat¹ 3†bitÛw)
sekwencja z†odtwo- : x76x43x1
rzon¹ kolejnoúci¹
Utracone bity s¹ roz³oøone w†bajcie rÛw-
nomiernie. Taki system stosowany jest m.in.
przy p³ytach CD.
Pojedyncze pakiety danych audio, wideo
i†danych jednego programu TV s¹ ³¹czone
razem w†elementarny strumieÒ pakietÛw
(blok 6†na rys.2 - VLC), do ktÛrego doda-
wana jest informacja synchronizacyjna, wy-
korzystywana przez odbiornik do zsynch-
ronizowania düwiÍku i†obrazu. Jest ona nie-
zbÍdna dlatego, øe dane wideo ulegaj¹ pod-
czas przetwarzania znacznym opÛünieniom,
zw³aszcza jeúli zastosowane zostaje jeszcze
dodatkowe kodowanie (scrambling).
Na tym etapie szybkoúÊ bitowa danych
nie jest sta³a. Dane s¹ wprowadzane do
D³uøsze ci¹gi zer s¹ spotykane w†koÒco-
wej czÍúci sekwencji danych i†ci¹gom tym
s¹ przypisywane krÛtkie kody oznaczaj¹ce
koniec danych. Wszystkie te zabiegi pozwa-
laj¹ oszczÍdziÊ przestrzeÒ, a†ca³a operacja
nosi nazwÍ statystycznej redundacji.
Precyzyjna synchronizacja obecna w†syg-
nale telewizyjnym jest bardzo przydatna,
gdy przychodzi do okreúlenia przemiesz-
czenia grupy pikseli stanowi¹cych czÍúÊ
ruchomego obrazu, poniewaø taka synchro-
nizacja umoøliwia prognozowanie ruchu
grup pikseli. Prognozowania dokonuje siÍ
na poziomie makroblokÛw. W†prosty spo-
sÛb moøna wyznaczyÊ prÍdkoúÊ ruchu, jego
zwrot i†ca³y wektor opisuj¹cy ruch. War-
toúci Y, Cr i†Cb w†makroblokach, odpowia-
daj¹ce tym samym pozycjom obrazÛw mo-
g¹ zostaÊ porÛwnane, a†rÛønice miÍdzy
nimi mog¹ umoøliwiÊ wygenerowanie krÛt-
szego kodu.
Kwantyzacja umoøliwia dalsz¹ redukcjÍ
przesy³anych danych i†w†koderze MPEG pro-
ces kwantyzacji jest - jak to zostanie przed-
stawione dalej - zmienny.
Trzy rodzaje obrazÛw
W†standardzie MPEG2 wykorzystywane s¹
trzy rodzaje obrazÛw - I (obraz g³Ûwny -
Intraframe), P (obraz prognozowany) i†B
(obraz interpolowany dwukierunkowo). Ob-
razy I s¹ obrazami odniesienia, tj. nie pod-
legaj¹ ani interpolacji, ani prognozowaniu
( rys.7 ). Obrazy typu I s¹ umieszczane w†ci¹-
gu obrazÛw w†odstÍpie dwunastu pozycji
i†stanowi¹ odniesienie umoøliwiaj¹ce szyb-
kie dekodowanie obrazu - w†czasie poniøej
po³owy sekundy. Obrazy takie nie s¹ pod-
dawane tak znacznej kompresji jak obrazy
B i†P.
Obrazy typu I†umoøliwiaj¹ entuzjastom
ci¹g³ej zmiany kana³Ûw i†przypadkowym
telewidzom niemal natychmiastowe uzyska-
nie obrazu. W†licz¹cej dwanaúcie obrazÛw
sekwencji obrazy 3, 6, 9 s¹ prognozowane
na podstawie poprzedniego obrazu I i†z†od-
niesieniem do nastÍpnego obrazu I, nato-
miast obrazy 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 i†11 s¹
obrazami typu B, powstaj¹cymi w†wyniku
interpolacji miÍdzy obrazami I†oraz P.
Znaczna czÍúÊ informacji wideo pochodzi
z†poprzedniego obrazu, uzupe³niona o†za-
istnia³e zmiany, czÍsto z†uøyciem krÛtkich
kodÛw.
Transformacja cosinusowa
Do tego momentu ca³y proces eliminacji
redundancji by³ odwracalny, tj. nie zosta³a
utracona øadna informacja. Kolejny etap
przetwarzania stanowi tzw. dyskretna trans-
formacja cosinusowa. Odpowiada ona czwar-
temu etapowi przetwarzania na rys. 2, a†bar-
dziej szczegÛ³owo prezentuje j¹ rys. 6 .
Transformacji tej s¹ poddawane wartoúci
luminancji i†chrominancji blokÛw 8x8 pik-
seli i†polega ona na konwersji danych z†dzie-
dziny czasu do dziedziny czÍstotliwoúci.
W†uproszczeniu moøna powiedzieÊ, øe fali
prostok¹tnej o†czasie narastania 25ns od-
powiada czÍstotliwoúÊ 10MHz. W†wyniku
transformacji cosinusowej powstaje nowy
zbiÛr liczb, ktÛre s¹ nastÍpnie zaokr¹glane
do najbliøszej wartoúci, ktÛrych zbiÛr usta-
lony zosta³ ze sta³ym krokiem. Za³Ûømy,
øe dysponujemy zbiorem wartoúci ustalo-
nych z†krokiem 20 i†naleøy przedstawiÊ
przy ich pomocy liczbÍ 47 - zostanie jej
przyporz¹dkowana wartoúÊ 40. Jeúli nastÍp-
na zaokr¹glana liczba wynosi 77, wybrana
zostanie wartoúÊ 80. Im wiÍkszy jest krok
kwantyzacji, tym wiÍksze pope³nia siÍ w†niej
b³Ídy. W†przypadku tych samych liczb 47
i†77, ale przy wartoúci kroku kwantyzacji
5†przyporz¹dkowane im zostan¹ liczby 45
i†75, a†wiÍc powstan¹ mniejsze b³Ídy kwan-
tyzacji.
Rys. 6. Kwantyzacja.
Elektronika Praktyczna 1/98
21
7799984.012.png 7799984.013.png 7799984.014.png 7799984.015.png 7799984.016.png 7799984.017.png 7799984.018.png 7799984.019.png 7799984.020.png 7799984.021.png 7799984.022.png 7799984.023.png
S P R Z Ę T
Rys. 7. Obrazy MPEG.
Rys. 10. Kwadraturowe kluczowanie fazy.
Rys. 8. Struktura pakietu danych MPEG.
SprzÍt wspÛ³pracuj¹cy z†sieci¹ kablow¹
moøe wymagaÊ zmian, niemniej jednak ze
wzglÍdu na koniecznoúÊ ci¹g³ego serwiso-
wania jest on zwykle lokowany w†³atwo
dostÍpnych miejscach. Tak wiÍc przysz³oúÊ
naleøy do TV cyfrowej i†jej era zbliøa siÍ
bardzo szybko. Korzyúci dla nadawcÛw pro-
gramÛw s¹ tak znaczne, øe to w³aúni oni
stymulowaÊ bÍd¹ marsz w†kierunku w†pe³ni
cyfrowej emisji programÛw TV.
bufora (rys. 2, etap 7) przed ostatecznym
multipleksowaniem z†sygna³ami innych pro-
gramÛw. Multipleksowanie to wymaga sta³ej
szybkoúci bitowej strumienia danych.
kluczowanie fazy. Rys. 10 przedstawia za-
sadÍ tej modulacji: wykorzystywane s¹ w†niej
dwa sygna³y noúne o†tej samej czÍstotliwoú-
ci, z†ktÛrych jeden przy braku modulacji
wyprzedza drugi w†fazie o†90 o . Przesuwanie
faz dwÛch sygna³Ûw umoøliwia przekazanie
czterech kombinacji dwubitowych. Modula-
cja QPSK jest wykorzystywana takøe do
przesy³ania düwiÍku telewizji NICAM.
W†przypadku emisji z†nadajnikÛw na-
ziemnych w†pasmie UHF wybÛr najprawdo-
podobniej padnie na modulacjÍ OFDM (or-
togonalne zwielokrotnianie czÍstotliwoúcio-
we), ktÛra z†racji bardzo wysokiej niezawod-
noúci úwietnie nadaje siÍ do tego celu.
W†przypadku TV kablowej zastosowana zo-
stanie najpewniej modulacja QAM (kwadra-
turowa modulacja amplitudy). Dla wszyst-
kich nadawcÛw programÛw nadejúcie cyf-
rowej TV bÍdzie b³ogos³awieÒstwem. Na-
dawcy satelitarni, mog¹cy przekazaÊ na
jednej czÍstotliwoúci noúnej jednoczeúnie
cztery dobrej jakoúci programy, ogranicz¹
koszty znacznie w†porÛwnaniu z†dzisiejsz¹
transmisj¹ analogow¹. Uwolnienie pasm czÍs-
totliwoúciowych pozwoli na dzia³anie wiÍk-
szej liczby nadawcÛw.
Cyfrowa TV naziemna stanie siÍ takøe
bardziej efektywna z†punktu widzenia kosz-
tÛw, poniewaø wszystkie cztery programy
bÍd¹ mog³y zostaÊ wyemitowane na jednej
czÍstotliwoúci z†moc¹ rÛwn¹ tylko 10% mo-
cy emitowanej obecnie przez jeden kana³.
Nawet dla operatorÛw TV kablowej, cyf-
rowa telewizja jest rozwi¹zaniem przysz³oúci,
poniewaø czterokrotne zwiÍkszenia liczby
programÛw dostÍpnych obecnie w†sieci by-
³oby absolutnie niemoøliwe bez prowadzenia
nowych kabli. W³aúnie koniecznoúÊ wymiany
kabli stanowi najwiÍkszy koszmar dla ope-
ratorÛw sieci kablowych, poniewaø wiele
z†nich leøy w†miejscach, do ktÛrych dostÍp
jest utrudniony i†wymiana spowodowa³aby
niechÍtn¹ reakcjÍ uøytkownikÛw drÛg, prze-
chodniÛw, mieszkaÒcÛw i†lokalnych w³adz.
Kontrola szybkoúci bitowej
danych
Gdy do kodera MPEG2 dociera szybko
zmieniaj¹cy siÍ obraz o†duøej liczbie szcze-
gÛ³Ûw, jego wierne odtworzenie w†odbior-
niku wymaga duøej szybkoúci bitowej da-
nych. Moøe wiÍc dojúÊ do przepe³nienia
bufora. Gdy wystÍpuje taka sytuacja, uk³ad
kontroli szybkoúci bitowej danych, znajdu-
j¹cy siÍ miÍdzy kwantyzatorem i†buforem,
obniøa tÍ szybkoúÊ dziÍki modyfikacji pro-
cesu kwantyzacji polegaj¹cej na zwiÍkszeniu
jej kroku. Towarzysz¹cy temu spadek ja-
koúci obrazu trwa bardzo krÛtko i†tylko
wytrawni i†spostrzegawczy telewidzowie s¹
w†stanie go odnotowaÊ.
Elementarny strumieÒ danych zostaje po-
³¹czony z†elementarnymi strumieniami in-
nych programÛw w†transportowy strumieÒ
pakietÛw (rys.8). Pakiety wideo, audio i†da-
nych zostaj¹ po³¹czone w†sposÛb losowy.
PrzypadkowoúÊ ich zmultipleksowania nie
ma znaczenia zwaøywszy, øe kaødy pakiet
posiada element identyfikacyjny. Ten ele-
ment (pakiet) identyfikacyjny umoøliwia
w³aúciwe demultipleksowanie strumienia da-
nych oraz odtworzenie informacji na temat
rodzaju kodowania, przynaleønoúci danych
do konkretnej stacji TV i†danych synchro-
nizacyjnych w†odbiorniku.
Za³Ûømy, øe strumieÒ pakietÛw zawiera
dane pochodz¹ce z†czterech programÛw. Or-
ganizacjÍ strumienia transportowego dla ta-
kiego przypadku przedstawia rys. 9 . W†ta-
kiej postaci dane s¹ kierowane do nadajnika.
Oferta dla widzÛw
Jakie korzyúci cyfrowa TV przyniesie te-
lewidzom? BÍdzie to znacznie szerszy wybÛr
programÛw, niø jest to obecnie. Np. cztery
transmisje sportowe bÍd¹ mog³y byÊ prze-
kazywane na jednej czÍstotliwoúci noúnej.
BÍd¹ mog³y np. zawieraÊ cztery sygna³y
pochodz¹ce z†czterech kamer umieszczo-
nych w†rÛønych punktach stadionu lub bois-
ka. Widz bÍdzie mia³ moøliwoúÊ ogl¹dania
wszystkich czterech obrazÛw jednoczeúnie,
dziel¹c ekran na cztery czÍúci.
Inna moøliwoúÊ to interaktywna TV -
umieszczenie w†odbiorniku telewizyjnym
modemu umoøliwi stworzenie po³¹czenia
zwrotnego przez sieÊ telefoniczn¹. W†ten
sposÛb moøna bÍdzie nawet przeprowadzaÊ
g³osowania.
Telewizja cyfrowa zapewnia wspania³¹
jakoúÊ obrazÛw studyjnych. Ich transmisja
wymaga szybkoúci bitowych leø¹cych po-
miÍdzy 10MbitÛw/s a†15MbitÛw/s. Uzyska-
na jakoúÊ bÍdzie nieco rÛøna od otrzymy-
wanej na studyjnych monitorach. Przekazy-
wanie wiÍkszej liczby kana³Ûw na jednej
noúnej oznaczaÊ bÍdzie oczywiúcie spadek
jakoúci, aø do poziomu domowego standar-
du VHS, jednak obraz bÍdzie wolny od
zanikÛw i†jittera. SzybkoúÊ bitowa transmisji
wynosiÊ tu bÍdzie 5Mb/s lub mniej, a†jedna
noúna s³uøyÊ bÍdzie do przekazania nawet
8 programÛw.
W†przypadku niøszych szybkoúci bito-
wych problemy pojawiaj¹ siÍ, gdy nastÍ-
puje ca³kowita zmiana obrazu, gdy obrazy
zmieniaj¹ siÍ szybko i†zawieraj¹ wiele
szczegÛ³Ûw. W†takich sytuacjach niezbÍd-
ne s¹ wiÍksze szybkoúci bitowe i†przeka-
zywanie takich obrazÛw odbywaÊ siÍ bÍ-
dzie przy wiÍkszym kroku kwantyzacji,
WybÛr modulacji
KoÒcowym problemem jest wybÛr modu-
lacji do transmisji i†w†przypadku TV sate-
litarnej wybÛr pad³ na QPSK - kwadraturowe
Rys. 9. Organizacja strumienia transportowego.
22
Elektronika Praktyczna 1/98
7799984.024.png 7799984.025.png 7799984.026.png 7799984.027.png 7799984.028.png 7799984.029.png 7799984.030.png 7799984.031.png 7799984.032.png 7799984.033.png 7799984.034.png 7799984.035.png 7799984.036.png 7799984.037.png
S P R Z Ę T
Rys. 11. Schemat blokowy odbiornika cyfrowej TV satelitarnej.
poci¹gaj¹c za sob¹ chwilowy spadek roz-
dzielczoúci. Widzowie bÍd¹ musieli zdaÊ
sobie sprawÍ z†faktu, øe wiÍksz¹ liczbÍ
programÛw uzyskuje siÍ kosztem jakoúci
obrazu.
Sygna³ audio jest demodulowany w†ko-
lejnym duøym uk³adzie scalonym, przetwa-
rzany do postaci analogowej i†przekazywany
do dodatkowych wyjúÊ oraz modulatora
UHF. Sygna³y synchronizuj¹ce, wystÍpuj¹ce
w†pakietach audio, zapewniaj¹ precyzyjn¹
synchronizacjÍ obrazu i†düwiÍku. PamiÍÊ
wspÛ³pracuj¹ca z†procesorem audio moøe
opÛüniÊ sygna³ audio nawet o†jedn¹ sekun-
dÍ.
Dane wideo s¹ przetwarzane w†innym
uk³adzie LSI o†wysokiej liczbie wyprowa-
dzeÒ, a†odtworzone dane s¹ wykorzysty-
wane do zbudowania obrazu telewizyjnego
w†pamiÍci, po czym zostaj¹ odczytane,
poddane przetwarzaniu do postaci analo-
gowej i†przes³ane do czÍúci wyúwietlaj¹cej
obraz. Odbiornik TV satelitarnej prawdo-
podobnie zapewnia³ bÍdzie takøe konwer-
sjÍ sygna³u TV do standardu PAL oraz
zawiera³ bÍdzie modulator daj¹cy standar-
dowy sygna³ UHF. Z³oøony sygna³ wideo,
sygna³y RGB oraz sygna³ S-VHS takøe bÍd¹
dostÍpne.
w³¹cznie z†reklamami moøna by³o úci¹gaÊ
od widzÛw pieni¹dze - taka jest rzeczywis-
toúÊ! Proces dekodowania wprowadza dalsze
opÛünienie do i†tak juø z³oøonego przetwa-
rzania sygna³u w†torze odbiornika. Z†tego
w³aúnie powodu stosuje siÍ sygna³y synchro-
nizacyjne.
Dodatkowo zainstalowane zapewne bÍd¹
gniazda umoøliwiaj¹ce dostÍp do proceso-
rÛw odbiornika z†zewnÍtrznego komputera
- dla celÛw diagnostycznych oraz modyfi-
kacji parametrÛw systemu. Naleøy siÍ takøe
spodziewaÊ wyjúcia strumienia danych
MPEG2, ktÛre pozwoli na wprowadzanie
tych danych do komputera.
Zbliøanie siÍ ery emisji cyfrowej TV za-
powiada now¹ rzeczywistoúÊ w†zakresie ser-
wisu i†napraw, choÊ moøliwoúci realizacji
konstrukcji elektronicznych w†warunkach
domowych spadn¹ ze wzrostem z³oøonoúci
rozwi¹zaÒ stosowanych w†cyfrowych od-
biornikach TV.
Czy to siÍ nam podoba, czy nie, cyfrowa
TV jest telewizj¹ przysz³oúci!
Odbiornik cyfrowej
satelitarnej TV
Odbiornik cyfrowej TV satelitarnej, ktÛ-
rego schemat blokowy przedstawiono na
rys.11, stanowi ca³kowicie nowe rozwi¹za-
nie. CzÍúÊ wejúciowa bÍdzie rÛøniÊ siÍ za-
leønie od rodzaju transmisji: satelitarnej,
naziemnej lub kablowej, natomiast dalsze
uk³ady pozostan¹ takie same tak d³ugo, jak
d³ugo wykorzystywany bÍdzie standard
MPEG.
Sygna³ jest demodulowany w†czÍúci wej-
úciowej, w†ktÛrej rÛwnieø przeprowadzana
jest korekcja b³ÍdÛw. Z†bloku korekcji
dane trafiaj¹ do demultipleksera strumienia
transportowego, ktÛry stanowi potÍøny ka-
wa³ek epoksydu (specjalizowany uk³ad
scalony), wyposaøony w†160 wyprowa-
dzeÒ. Demultiplekser strumienia transpor-
towego rozdziela poszczegÛlne programy,
sygna³y audio i†wideo, a†takøe dane ste-
ruj¹ce.
Przysz³oúÊ
Oczywiúcie wiele programÛw bÍdzie ko-
dowanych, by za przyjemnoúÊ ich ogl¹dania
Artyku³ publikujemy na podstawie umowy
z redakcj¹ miesiÍcznika "Everyday Practical
Electronics".
Elektronika Praktyczna 1/98
23
7799984.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin