Marek Osiewicz, Metody badawcze historii języka.pdf

(240 KB) Pobierz
217852194 UNPDF
Marek Osiewicz
Metody badawcze historii języka
1. Co to jest metoda?
2. Wnioskowanie dedukcyjne i redukcyjne
3. Nauki przyrodnicze i humanistyczne − róŜnice metodologiczne
a) poglądy na przedmiot i cel nauk realnych − naturalizm a antynaturalizm, nauki nomote
tyczne i idiograficzne
b) redukcja indukcyjna i nieindukcyjna
c) hipotetyczny charakter naukowych zdań ogólnych i ich sprawdzanie
d) wyjaśnianie w naukach przyrodniczych i humanistycznych
α) nauki przyrodnicze: wyjaśnianie indukcyjne
β) nauki humanistyczne: interpretacja humanistyczna
4. Miejsce językoznawstwa w metodologicznej typologii nauk
5. Historia języka a językoznawstwo
6. Metody historii języka oparte na redukcji nieindukcyjnej (interpretacja humanistyczna)
a) metoda ustalania zniekształceń tekstu na podstawie poświadczonych w nim sprzeczności
logicznych, niestosowności stylistycznych i niepoprawności gramatycznych
b) kolacjonowanie
7. Koło hermeneutyczne
8. Metody historii języka oparte na redukcji indukcyjnej
a) strategie opisowe
α) metoda historycznoporównawcza
β) metoda rekonstrukcji wewnętrznej
γ) metody ustalania chronologii zmian językowych
b) strategie wyjaśniające
α) młodogramatyczna strategia wyjaśniająca
β) strukturalistyczna strategia wyjaśniająca
9. Metoda statystyczna w historii języka
10. Podsumowanie
1. Co to jest metoda?
Człowiek, poznając świat, robi to na róŜne sposoby, uzyskując tym samym odmienne rodzaje
wiedzy o nim. Współcześnie uznaje się, Ŝe najwaŜniejszą rolę w Ŝyciu społeczeństw odgry
wają zwłaszcza dwa rodzaje wiedzy: potoczna (zdroworozsądkowa) i naukowa. Są one wobec
siebie ustosunkowane opozycyjnie. Wiedza potoczna ma charakter szczegółowy i uŜytkowy
− dotyczy w zasadzie przedmiotów jednostkowych lub wąskich grup zjawisk, które podlegają
jakimś społecznie wymaganym czynnościom praktycznym. Ogranicza się ona przy tym tylko
do tych konstatacji, które są niezbędne do opanowania jakiejś czynności utylitarnej, często
pozostawiając poza obszarem swoich zainteresowań − zbędne z tego punktu widzenia − wyja
śnianie mechanizmów określonych zjawisk. Cechą wyróŜniającą wiedzę potoczną jest teŜ jej
róŜny stosunek do doświadczenia: część jej twierdzeń wynika z doświadczeń praktycznych
danej społeczności, częściowo jednak jest przekazywana przez tradycję bez naleŜytego
sprawdzenia. Z tego powodu w tak zdobywanej wiedzy potocznej mieszczą się zarówno sądy
1
prawdziwe, jak i tzw. przesądy − twierdzenia nie poparte doświadczeniem, przekonania opar
te na funkcjonujących w danej kulturze stereotypach. W odróŜnieniu od wiedzy potocznej,
wiedza naukowa wyróŜnia się ogólnym i teoretycznym charakterem swoich twierdzeń − do
tyczą one zwykle bardzo obszernych klas przedmiotów czy zjawisk oraz zaleŜności między
nimi. Nie ogranicza się przy tym do obserwowalnych cech rzeczy, ale dąŜy do ich wyjaśnie
nia − odkrycia niepodlegających bezpośredniej obserwacji cech przedmiotów bądź mechani
zmów zjawisk. Jednak najwaŜniejszą cechą odróŜniającą wiedzę potoczną od naukowej jest
to, Ŝe wiedza naukowa formułuje swe sądy w oparciu tylko o dane doświadczalne, uzyskane
drogą świadomego, systematycznego i moŜliwego do powtórzenia we wszystkich przypad
kach badanego rodzaju działania, zwanego metodą naukową .
2. Wnioskowanie dedukcyjne i redukcyjne
KaŜda nauka poszukuje prawd (praw) ogólnych. W tym celu nauki wykorzystują metody
oparte zasadniczo na dwóch typach wnioskowania: dedukcji i redukcji .
Wnioskowanie dedukcyjne polega na wywodzeniu zdań o treści szczegółowej ze
zdań o treści ogólnej. Postępowanie dedukcyjne polega na przyjęciu w pierwszej kolejności
pewnych aksjomatów (zdań o najogólniejszym charakterze), następnie na ustaleniu reguł
wywnioskowywania z aksjomatów zdań bardziej szczegółowych ( teorematów ). Wszystkie
twierdzenia nauk opartych wyłącznie na metodzie dedukcyjnej są niezaleŜne od doświadcze
nia − zdania tych nauk nie mówią nic o świecie. Tym samym metoda dedukcyjna określana
jest jako niezawodna: o prawdziwości lub fałszywości jej twierdzeń moŜna orzekać wyłącznie
na podstawie zgodności z wewnętrznymi regułami danego systemu dedukcyjnego (kaŜdy z
nich podlega równieŜ pewnym ogólnym, wspólnym kryteriom, do których naleŜą: nie
sprzeczność i zupełność aksjomatów i teorematów oraz wzajemna niezaleŜność aksjomatów).
Nauki stosujące wyłącznie wnioskowanie dedukcyjne to tzw. nauki formalne : matematyka i
logika.
Wnioskowanie redukcyjne , w odróŜnieniu od dedukcyjnego, polega na przechodze
niu od zdań (twierdzeń) szczegółowych do coraz ogólniejszych. Podstawą wnioskowania re
dukcyjnego są zdania odnoszące się do doświadczenia, zwane zdaniami bazowymi, empi
rycznymi lub protokolarnymi. Zdania te, w odróŜnieniu od aksjomatów (zob. metoda deduk
cyjna), informują o świecie, w stosunku do którego ich treść moŜe być prawdziwa lub fałszy
wa (np. zdanie „teraz pada deszcz” jest zdaniem empirycznym, poniewaŜ jego prawdziwość
lub fałszywość stwierdza się nie na podstawie wewnętrznych reguł wnioskowania, lecz na
podstawie jego relacji ze stanem rzeczy). Dalszy etap postępowania redukcyjnego polega na
2
formułowaniu ogólnych zdań odnoszących się do wspólnych właściwości zdań empirycznych
dotyczących badanego zakresu: w tym celu stosuje się wnioskowanie indukcyjne lub nie
indukcyjne [zob. pkt 3.b]. Istotną wadą wnioskowania redukcyjnego jest jego zawodność:
wynika ona zarówno z nieodłącznie związanego z doświadczeniem lub obserwacją błędu, jak
i z tego, Ŝe w większości przypadków zdania empiryczne mogą odnosić się jedynie do pewnej
części zjawisk analizowanego zakresu (np.). Redukcyjny typ wnioskowania właściwy jest
naukom realnym (empirycznym) , takim jak fizyka, chemia, biologia, historia, geografia, a
takŜe językoznawstwo.
Metoda redukcyjna stosowana jest wyłącznie w naukach realnych. Inaczej jest w
przypadku w wnioskowania typu dedukcyjnego, które − obok wyłącznego stosowania w ob
rębie nauk formalnych − wykorzystywane jest równieŜ w naukach realnych; pełni on w nich
jednak funkcję słuŜebną, pomagając organizować i interpretować dane empiryczne (np. w
fizyce, chemii, ale teŜ i w językoznawstwie, zwłaszcza w generatywizmie). Odnoszenie
twierdzeń stworzonego dla potrzeb dyscypliny empirycznej systemu dedukcyjnego do treści
zdań bazowych moŜe skutkować wnioskiem o ich zgodności lub niezgodności: w tym ostat
nim przypadku przyjęty system dedukcyjny musi zostać odrzucony.
3. Nauki przyrodnicze i humanistyczne − róŜnice metodologiczne
a) poglądy na przedmiot i cel nauk realnych − naturalizm a antynaturalizm, nauki no
motetyczne i idiograficzne
Od końca XX wieku wśród badaczy zajmujących się ogólną metodologią badań trwa spór o
istotność metodologicznego rozróŜnienia między dwoma typami nauk realnych (redukcyj
nych): przyrodniczymi a humanistycznymi . Problem ma swoje źródła w odmiennym cha
rakterze ich przedmiotu i celu .
Przedmiotem badań nauk przyrodniczych jest natura, zaś nauk humanistycznych −
kultura. Wedle poglądu zwanego naturalizmem , nie zachodzi między nimi róŜnica jakościo
wa − zarówno natura, jak i kultura mogą być badane za pomocą tych samych metod. Poglą
dowi temu przeciwstawia się antynaturalizm ; jego zwolennicy uwaŜają, Ŝe między tym, co
naturalne (naleŜące do przyrody) a tym, co kulturowe zachodzi istotna róŜnica uniemoŜliwia
jąca stosowanie tych samych narzędzi badawczych − przedmiot badań nauk przyrodniczych
jest obiektywny i całkowicie wyjaśnialny przyczynowo, natomiast nauki humanistyczne zaj
mują się światem ludzkim, zaleŜnym w duŜej mierze od wolnej woli człowieka o skompliko
wanej, często niemoŜliwej do odtworzenia motywacji, zatem niedającym się wyjaśnić przy
czynowo, uwikłanym w problemy wartościowania, w końcu teŜ subiektywnym dla badacza
3
(który jest przecieŜ jego częścią).
RóŜnice dotyczą teŜ celów badawczych obu typów nauk. Nauki przyrodnicze dąŜą do
uogólnienia w postaci prawa empirycznego , które jest podstawą tworzenia hipotezy (w któ
rej składzie moŜe znaleźć się tylko jedna wielkość niewynikająca z uogólnienia, tzn. nie
uchwytna empirycznie). Podstawą uogólnienia jest pewna powtarzalność, identyczność bada
nych obiektów. Zdaniem sporej części teoretyków powtarzalność jest cechą obiektów mate
rialnych; będąca przedmiotem badań nauk humanistycznych przestrzeń kulturowa ma charak
ter semantyczny (znaczeniowy), zatem niematerialny. Z tego teŜ powodu uwaŜa się, Ŝe celem
nauk humanistycznych nie moŜe być formułowanie praw dotyczących zjawisk, lecz jedynie
ich opis; stąd teŜ nazywa się je czasami naukami idiograficznymi (od gr. idios ‘własny, swo
isty’ + g ráphō ’piszę’), w odróŜnieniu od posługujących się wyjaśnianiem za pomocą praw i
hipotez nauk nomotetycznych (od gr. nomos ‘prawo’). RozróŜnienie to, powstałe na przeło
mie XIX/XX wieku, ma charakter idealistyczny − współcześnie uwaŜa się, Ŝe wszystkie na
uki, nawet humanistyczne, dąŜą do uogólnień. Podział ten jednak ilustruje stopień trudności i
róŜnice metod uzyskiwania takich twierdzeń.
b) redukcja indukcyjna i nieindukcyjna
Nauki realne (empiryczne) ze względu na typ wykorzystywanego rozumowania redukcyjnego
dzielą się na dwie grupy. Pierwszą z nich tworzą nauki wykorzystujące redukcję indukcyj
, w myśl której zdanie ogólne (wnioskowanie) jest tylko uogólnieniem zdań bardziej
szczegółowych: zdania ogólne i będące ich podstawą zdania szczegółowsze wykorzystują te
same (lub te same z wyjątkiem jednego − tzw. indukcja niepełna) wyraŜenia spostrzeŜeniowe
[ramka]. Tego typu rozumowanie właściwe jest naukom przyrodniczym, np. fizyce, chemii,
biologii, geografii itp. Drugą grupę stanowią nauki stosujące redukcję nieindukcyjną , w
której wywodzenie zdań ogólnych ze zdań bardziej szczegółowych nie polega na uogólnieniu,
lecz na interpretacji : zdania ogólne składają się z wyraŜeń, które nie występują w zdaniach
bazowych [ramka]. Ten typ rozumowania właściwy jest naukom humanistycznym.
c) hipotetyczny charakter naukowych zdań ogólnych i ich sprawdzanie
Prawdziwość (zgodność z badanym zakresem zjawisk) zdań ogólnych w naukach obu typów
jest tylko przypuszczona − odnoszą się one swoją treścią zawsze do większego zbioru zdań
bardziej szczegółowych niŜ ten, na podstawie którego zostały wywiedzione. Wymagają one
zatem sprawdzenia, czyli skonfrontowania ich treści z treścią kolejnych zdań bazowych −
tych, które nie brały udziału w tworzeniu weryfikowanego twierdzenia ogólnego. Wynik
4
sprawdzenia moŜe być pozytywny ( konfirmacja ) lub negatywny ( falsyfikacja ). Szczególną
rolę w sprawdzaniu odgrywa eksperyment, czyli celowe sprowokowanie zjawiska w określo
nych warunkach dla dokonania obserwacji; taki rodzaj rozstrzygania prawdziwości zdań
ogólnych nie zawsze jednak jest moŜliwy [zob. niŜej]. Potwierdzone zdania ogólne mogą stać
się podstawą jeszcze bardziej ogólnych zdań, składających się na teorię. Teoria − jako zbiór
zdań uogólniających − równieŜ podlega sprawdzaniu (jest hipotezą).
d) wyjaśnianie w naukach przyrodniczych i humanistycznych
Celem formułowania zdań coraz to bardziej ogólnych jest w naukach realnych wyjaśnianie ,
przyczyniające się do głębszego zrozumienia rzeczywistości. Wyjaśnianie polega na określa
niu relacji wynikania łączących poszczególne grupy zdań bazowych (czyli na określaniu, któ
re zdania z których innych zdań wynikają). Stosowane w obu typach nauk realnych procedury
wyjaśniające róŜnią się, gdyŜ są oparte na odmiennych metodach rozumowania redukcyjnego:
indukcji (nauki przyrodnicze) i interpretacji (nauki humanistyczne).
α) nauki przyrodnicze: wyjaśnianie indukcyjne
Ze względu na poziom uogólnienia wyróŜnia się w naukach przyrodniczych dwa typy wyja
śniania: uniwersalizację (zwaną teŜ wyjaśnianiem generalizującym lub uogólniającym) oraz
wyjaśnianie teoretyczne. Uniwersalizacja to sposób wyjaśniania zdań jednostkowych (bazo
wych) polegający na przyporządkowywaniu go jakiemuś prawu ogólnemu. Zabieg ten moŜe
przebiegać wedle dwóch modeli. Pierwszy z nich polega na wyprowadzaniu zdania jednost
kowego z prawa ogólnego (lub z kilku praw). Metoda ta w istocie polega na szukaniu, dobie
raniu zdań szczegółowych do zdania ogólnego (lub zdań ogólnych) − jest to zatem proces
odwrotny w stosunku do redukcji, właściwy rozumowaniu dedukcyjnemu. Z tego powodu ten
model postępowania uniwersalizującego nazywany jest dedukcyjnonomologicznym (drugi
człon złoŜenia podkreśla związek z prawami; od gr. nomos ’prawo’). Drugi model wyjaśnia
nia uniwersalizującego polega na wykorzystywaniu − obok wynikających z obserwacji prze
słanek indukcyjnych − jakiegoś prawa statystycznego, w wysokim stopniu uprawdopodobnia
jącego związek między rozpatrywanym zdaniem jednostkowym a zdaniem ogólnym (np.).
Model ten nazywany jest indukcyjnostatystycznym.
Prócz zdań jednostkowych, przedmiotem wyjaśniania są teŜ zdania ogólne: prawa
empiryczne oraz teorie. Wyjaśnianie tych zdań, zwane teoretycznym , odbywa się poprzez
stawianie hipotez − zdań twórczych o domniemanym, przypuszczanym stanie rzeczy. W od
róŜnieniu od zdań ogólnych wywiedzionych ze zdań jednostkowych (w całości uchwytnych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin