hd_semantykagener_dz3.pdf
(
388 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - hd_5_semantykagener_dzienne4.doc
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne --- III rok, Polonistyka dzienna i wieczorowa 2006/2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
B. J
ħ
zykoznawstwo generatywne.
==================================================================
SEMANTYKA GENERATYWNA
(Powstała w reakcji na model wczesnogeneratywny)
Składnia i semantyka nie mog
Ģ
by
ę
rozdzielone. Rol
Ģ
transformacji i ogranicze
ı
derywacyjnych jest ł
Ģ
czenie
reprezentacji semantycznych
ze
strukturami
powierzchniowymi
Generowanie = opis pełny i
Ļ
cisły
Struktury semantyczne s
Ģ
tej samej natury formalnej, co struktury składniowe: oznakowane
drzewa
Nie ma struktury gł
ħ
bokiej syntaktycznej – reguły wi
ĢŇĢ
struktur
ħ
semantyczn
Ģ
(czasami
mówi si
ħ
o
semantycznej strukturze gł
ħ
bokiej
) ze struktur
Ģ
powierzchniow
Ģ
.
Redukcja liczby kategorii, np.
•
czasowniki i przymiotniki zachowuj
Ģ
si
ħ
bardzo podobnie:
o
maj
Ģ
to samo znaczenie
I am fond
(adj)
of jazz
(‘jestem zwolennikiem jazzu’)
I like
(v)
jazz
(‘lubi
ħ
jazz’)
ew.
Jestem głodny
Zjadłbym co
Ļ
o
podlegaj
Ģ
tym samym restrykcjom selektywnym
Wiem to
.
Jestem tego
Ļ
wiadomy
*Skała to wie. *Skała jest tego
Ļ
wiadoma
o
podlegaj
Ģ
podobnym transformacjom
np.
the man who was murdered => the murdered man
‘m
ħŇ
czyzna, który został
zamordowany => zamordowany ‘m
ħŇ
czyzna’
the man who is dead
=>
the dead man
‘‘m
ħŇ
czyzna , który jest nie
Ň
ywy =>
nie
Ň
ywy ‘m
ħŇ
czyzna’
człowiek, który jest chory/zdrowy => chory/zdrowy człowiek
NB. istniej
Ģ
j
ħ
zyki, w których istniej
Ģ
masowo przymiotniki predykatywne, np.
japo
ı
ski.
Boku
wa
kare ga
suki
datta
ja
T
on
Nom lubiony Praet
‘Lubiłem go’
Boku
wa
kare ga
natsukashikatta
ja
T
on
Nom taki,
Ň
e kto
Ļ
t
ħ
skni za nim
T
ħ
skni
ħ
za nim
T – partykuła tematu; Nom – mianownik; Praet – wykładnik czasu przeszłego
1
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne --- III rok, Polonistyka dzienna i wieczorowa 2006/2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
B. J
ħ
zykoznawstwo generatywne.
==================================================================
Takiej samej zbie
Ň
no
Ļ
ci nie wykazuj
Ģ
np. rzeczowniki i czasowniki
•
przysłówki i wyra
Ň
enia przyimkowe nie powinny pojawia
ę
si
ħ
pod w
ħ
złem
czasownikowym, lecz nad nim:
Czy bijesz swoj
Ģ
Ň
on
ħ
z entuzjazmem/codziennie/ch
ħ
tnie/na podwórzu?
Nie bij
ħ
swojej
Ň
ony z entuzjazmem/codziennie/ch
ħ
tnie/na podwórzu
(przeczenie dotyczy członu :
z entuzjazmem/codziennie/ch
ħ
tnie/na podwórzu
)
Za: S. Granger-Legrand, B. Devlamminck,
Tendencje interpretacyjne i generatywne w
gramatyce transformacyjnej
•
kwantyfikatory musz
Ģ
pojawia
ę
si
ħ
w pozycji predykatów (por. VP was much ‘było du
Ň
o’
2
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne --- III rok, Polonistyka dzienna i wieczorowa 2006/2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
B. J
ħ
zykoznawstwo generatywne.
==================================================================
Schemat 20: Za: S. Granger-Legrand, B. Devlamminck,
Tendencje interpretacyjne i
generatywne w gramatyce transformacyjnej
Nieprawda,
Ň
e wiele odłamków zraniło
Ň
ołnierza => Niewiele odłamków zraniło
Ň
ołnierza
Czy wiele odłamków zraniło
Ň
ołnierza
•
Zdania synonimiczne powinny mie
ę
identyczne struktury składniowe, a gł
ħ
bokie struktury
składniowe dlazda
ı
synonimicznych s
Ģ
ró
Ň
ne:
Seymour pokroił kiełbas
ħ
no
Ň
em
Seymour u
Ň
ył no
Ň
a do pokrojenia kiełbasy
•
Hierarchia i podrz
ħ
dno
Ļę
składników
Dla zdania
M
ħŇ
czyzna zabił kobiet
ħ
trzeba postulowa
ę
zdanie zło
Ň
one z funktora
zdaniotwórczego (propozycji ze zmienymi) oraz podstawieniami tych zmiennych
•
Rozkładalno
Ļę
znacze
ı
leksemów
3
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne --- III rok, Polonistyka dzienna i wieczorowa 2006/2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
B. J
ħ
zykoznawstwo generatywne.
==================================================================
x persuaded y to hit z ‘x nakłonił y,
Ň
eby uderzył z’
x nakłonił y do uderzenia y = x spowodował (CAUSE),
Ň
e dzieje si
ħ
tak (COME ABOUT),
Ň
e y zamierza (INTEND), aby y uderzył z
Reprezentacja semantyczna :
o
Struktura predykatowo-argumentowa (powy
Ň
ej)
o
Role semantyczne argumentów (Fillmore)
Presupozycje
Poni
Ň
sze zdania,
(1)
Jan powiedział Marii,
Ň
e jest brzydka i wtedy ona go obraziła
(z akcentem zdaniowym na
ona
i
obraziła)
(2)
Jan powiedział Marii,
Ň
e jest ładna i wtedy ona go obraziła
(z akcentem zdaniowym na
ona
i
obraziła)
s
Ģ
poprawne tylko w powi
Ģ
zaniu odpowiednio z presupozycjami:
(a)
To,
Ň
e Jan powiedział Marii,
Ň
e jest brzydka, poci
Ģ
ga za sob
Ģ
to,
Ň
e j
Ģ
obraził
(b)
4
o
Presupozycje (Lakoff, Fillmore)
,
Ň
e Jan powiedział Marii,
Ň
e jest ładna, poci
Ģ
ga za sob
Ģ
to,
Ň
e j
Ģ
obraził
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne --- III rok, Polonistyka dzienna i wieczorowa 2006/2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
B. J
ħ
zykoznawstwo generatywne.
==================================================================
Presupozycje s
Ģ
zwi
Ģ
zane z jednostkami leksykalnymi (Fillmore)
x oskar
Ň
a y o zrobienie z = z mówi: y zrobił z
Presupozycja: z jest złe
x krytykuje y za zrobienie z = x mówi: z jest złe
presupozycja: y jest odpowiedzialny za z
Do problemu presupozycji wrócimy w ramach j
ħ
zykoznawstwa pragmatycznego
========
Role semantyczne argumentów – zale
ŇĢ
od znaczenia czasownika
np.
5
Plik z chomika:
sunka
Inne pliki z tego folderu:
Językoznawstwo ogólne notatki.odt
(59 KB)
Taylor.doc
(77 KB)
Tabakowska Kognitywizm by Paulina Wawrzynczyk.doc
(55 KB)
Egz_JO.rar
(912 KB)
jo.rar
(1301 KB)
Inne foldery tego chomika:
~opisy okresów lit
EDYTORSTWO
fonetyka
frazeologia polska
ghjp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin