PsychologiaRozwojuCzłowieka.doc

(93 KB) Pobierz
podejścia idiograficznego

 

PERIODYZACJA ROZWOJU

OKRES PRENATALNY – 0 – 9 m. ż.

 

- - - - - N  A R O D Z I N Y- - - - - 

OKRES NIEMOWLĘCY – od narodzin do 1 r. ż.

W tym  okres noworodkowy od narodzin do ok. 1 m. ż.

OKRES PONIEMOWLĘCY – 1 r. ż. do 3 r. ż.

WCZESNE DZIECIŃSTWO – 2, 3 r. ż. do 6, 7 r. ż.

ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – 6, 7 r. ż. do 11, 12 r. ż.

OKRES DORASTANIA – 11, 12 r. ż. do 17, 18, 20 r. ż.

WCZESNA DOROSŁOŚĆ – 17, 18, 20 r. ż. do 40, 45 r. ż.

ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ – 40, 45 r. ż. do 60, 65 r. ż.

PÓŹNA DOROSŁOŚĆ – 60, 65 r. ż. - - -- - - - Ś M I E R Ć

 

POCZĄTKI USPOŁECZNIENIA

3 MIESIĄC ŻYCIA – NIEMOWLĘ ROZPOZNAJE MATKĘ I ODRÓŻNIA JĄ OD INNYCH LUDZI !!!

OZNACZA TO, ŻE:

1.      UJAWNIA ZDOLNOŚĆ DO PRZYSWAJANIA I ZACHOWYWANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH CECH ZEWNĘTRZNYCH MATKI

2.      UJAWNIA ZDOLNOŚĆ OSZACOWANIA, ZE POMIMO PERCEPCYJNYCH ZMIAN, KTÓRYM NIEUSTANNIE ULEGA MATKA – POZOSTAJE TĄ SAMĄ OSOBĄ

OZNACZA TO, ŻE:

AD.1. WYSTĘPUJE UCZENIE SIĘ PERCEPCYJNE (REJESTROWANIE CECH OTOCZENIA DOKONUJĄCE SIĘ W TRAKCIE EKSPOZYCJI BODŹCÓW)

AD. 2. ROZWIJA SIĘ STAŁOŚĆ PERCEPCJI (ZDOLNOŚĆ DO POSTRZEGANIA STAŁOŚCI PRZEDMIOTÓW)

7 MIESIĄC ŻYCIAPRZYWIĄZANIE – DĄŻENIE MAŁYCH DZIECI DO PRZEBYWANIA W FIZYCZNEJ BLISKOŚCI PEWNYCH OSÓB I OSIĄGANIA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA W ICH OBECNOŚCI

8 MIESIĄC ŻYCIALĘK PRZED OBCYMI

 

UŚMIECH – ZMIANY ROZWOJOWE

DO 5 M.Ż. – REAKCJA PODOBNA NA TWARZ UŚMIECHNIETĄ, GNIEWNĄ CZY PŁACZĄCĄ

OD 5 M.Ż. – RUCH UST ZACZYNA ODGRYWAĆ ROLĘ

OD 7 M.Ż. – UŚMIECH PRZETSAJE POJAWIAĆ SIĘ NA WIDOK WSZYSTKICH TWARZY

3 ETAPY ROZWOJU UŚMIECHU (GERWITZ)

FAZA UŚMIECHU ODRUCHOWEGO – WYSTĘPUJE NIEZALEŻNIE OD BODŹCÓW WZROKOWYCH

FAZA UŚMIECHU „SPOŁECZNEGO” – NIEZBĘDNYM BODŹCEM JEST TWARZ LUDZKA

FAZA UŚMIECHU  „SPOŁECZNEGO” SELEKTYWNEGO – TYLKO NIEKTÓRE OBIEKTY WYWOŁUJĄ UŚMIECH

 

ODRUCHY BEZWARUNKOWE NOWORODKA

TYPOWE DLA NOWORODKA  I CZŁOWIEKA DOROSŁEGO

MRUGANIE, ŹRENICOWY, WYDZIELANIE ŚLINY, WYDALANIE MOCZU I KAŁU

WYSTĘPUJACE U NOWORODKA (I NIEMOWLĘCIA)

SSANIA,PATRZENIA, KRZYKU (WRODZONE ZACHOWANIA ZORGANIZOWANE)

BABIŃSKIEGO (zanika pod koniec 1 roku życia)

CHWYTNY (zanika ok. 2 miesiąca życia)

TONICZNO-SZYJNY (zanika ok. 3 – 4 miesiąca życia)

MORO (obejmowania) (zanika ok. 5 miesiąca życia)

OCZNO-KARKOWY PEIPERA

PŁYWANIA (zanika po kilku tygodniach)

KROCZENIA (zanika w 2-3 miesiącu życia)

POSTAWA CIAŁA OPANOWYWANIE POZYCJI PIONOWEJ

KIFOZA

    LORDOZA SZYJNA   3-4 M

LORDOZA LĘDŹWIOWA 9-12 M.Ż.

 

ETAPY PIONIZACJI

2 M  - UNOSZENIE GŁOWY W LEŻENIU
          NA BRZUCHU

3 – 4 M.Ż. - UNOSZENIE GŁOWY Z PODPIERANIEM SIĘ RĘKOMA   

5 M. SIEDZENIE Z PODTRZYMYWANIEM

7 – 9 M.Ż. – SWOBODNE SIEDZENIE

8 M.Ż. – SAMODZIELNE SIADANIE

STANIE

6 M.Ż.          – STOI PODTRZYMYWANE

9 M.Ż.           – STOI Z PODPARCIEM

10 – 12 M.Ż. – STOI BEZ PODPARCIA

LOKOMCJA

6 M.       – PEŁZANIE

9-10 M.     – RACZKOWANIE

11- 12 M.Ż.  – CHODZENIE

CHWYTANIE

4-5 M.    – CHWYTANIE ZA POMOCĄ DWU RĄK:    CHWYT ŁOKCIOWO-DŁONIOWY    

5-6 M.Ż.     -  CHWYTANIE ZA POMOCĄ 4 PALCÓW DŁONI: CHWYT DŁONIOWY PROSTY

7- 8 M.Ż.      – CHWYTANIE ZA POMOCĄ PRZYWODZENIA I ODWODZENIA KCIUKA: CHWYT  NOŻYCOWY(w tym okresie zaczynamy obserwować dominację ręki)

od 9 M.Ż. – PRZECIWSTAWIENIE KCIUKA I PALCA WSKAZUJĄCEGO: CHWYT PĘSĘTKOWY  - CECHA GATUNKOWA RODZAJU LUDZKIEGO !!!

 

PROCES INTEGRACJI WIDZENIA, MOTORYKI I PAMIĘCI W ROZWOJU CHWYTANIA I SIĘGANIA

WRODZONE – SIĘGANIE W KIERUNKU SPOSTRZEGANYCH PRZEDMIOTÓW

5 - 6 M.Ż.        – SIĘGANIE KONTROLOWANE WZROKOWO, CHWYT CAŁĄ DŁONIĄ

6 – 8 M.    – INTEGRACJA PODEJMOWANYCH CZYNNOŚCI Z PAMIĘCIĄ WZROKOWĄ; POSZUKIWANIE UKRYTEGO PRZEDMIOTU; PRZEKŁADANIE PRZEDMIOTU Z JEDNEJ RĘKI DO DRUGIEJ

9 – 12 M.       – MANIPULACJA PRZY UDZIALE OBU RĄK; ZRÓŻNICOWANY CHWYT RĘKI PRAWEJ I LEWEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J.PIAGET

STADIA ROZWOJU POZNAWCZEGO – KONCEPCJAJ. PIAGETA

1.      STADIUM INTELIGENCJI SENSORYCZNO-MOTORYCZNEJ ( 0 – 2 R.Ż.)

2.      STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO ( 2 – 7 LAT)

3.      STADIUM OPERACJI KONKRETNYCH ( 7 – 11 LAT)

4.      STADIUM OPERACJI FORMALNYCH ( 11 – 15 LAT)

5.       

AD. 1. STADIUM SENSOMOTORYCZNE

ODRUCHY WRODZONE ( 0 – 1 M.Ż.)

ĆWICZENIE ODRUCHÓW

DZIECKO NIE ODRÓŻNIA SIEBIE OD INNYCH PRZEDMIOTÓW

PIERWSZE ROZRÓŻNIENIA (REAKCJE OKRĘŻNE WTÓRNE) ( 1 – 4 M.Ż.)

KONTYNUACJA ĆWICZENIA ODRUCHÓW

ZMIERZANIE DO UTRZYMANIA LUB PONOWNEGO WYKRYCIA INTERESUJĄCEGO REZULTATU ODKRYTEGO PRZYPADKOWO

KOORDYNACJA RUCHÓW RĘKI I UST

ODTWARZANIE (REAKCJE OKRĘŻNE WTÓRNE) (4 – 8, 9 M.Ż.)

KOORDYNACJA RUCHÓW RĘKI I OCZU

POCZĄTEK INTENCJONALNOŚCI

KONTYNUACJA REAKCJI OKRĘŻNYCH PIERWOTNYCH, ALE DOTYCZY JUŻ PRZEDMIOTÓW !

KOORDYNACJA SCHEMATÓW WTÓRNYCH (8, 9 M.Ż. – 12 M.Ż.)

STOSOWANIE ZNANYCH ROZWIAZAŃ DO NOWYCH PROBLEMÓW

STAŁOŚĆ PRZEDMIOTU !

EKSPERYMENTOWANIE (REAKCJE OKRĘŻNE TRZECIEGO RZĘDU) (12- 18 M.Ż.)

TWORZWENIE NOWYCH SCHEMATÓW

REPREZENTACJA (18 – 24 M.Ż.)

WYKRYWANIE NOWYCH SPOSOBÓW ZA POMOCĄ KOMBINACJI MYŚLOWYCH

AD. 2. STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO

EGOCENTRYZM – POSTRZEGANIE ŚWIATA ZE SWEGO PUNKTU WIDZENIA

MOWA EGOCENTRYCZNA (MONOLOG KOLEKTYWNY, ZBIOROWY)

CENTRACJA – KONCENTROWANIE UWAGI NA JEDNEJ TYLKO WŁAŚCIWOŚCI SYTUACJI I POMIJANIE INNYCH, NAWET NAJBARDZIEJ ISTOTNYCH

NIEODWRACALNOŚĆ – NIEMOŻNOŚĆ DOKONANIA MYŚLOWEGO POWROTU DO SYTUACJI WYJŚCIOWEJ ROZUMOWANIA

ANIMIZM – PRZYPISYWANIE ŻYCIA OBIEKTOM NIEOŻYWIONYM

ARTYFICJALIZM – PRZEKONANIE, ŻE WSZYSTKO NA ŚWIECIE JEST PRZEZ KOGOŚ ZROBIONE DLA UŻYTKU CZŁOWIEKA

 

REPREZENTACJE W STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO

NAŚLADOWNICTWO ODROCZONE

ZABAWA SYMBOLICZNA

RYSUNEK

MOWA (2 – 4 R.Ż. – BRAK INTENCJI KOMUNIKACJI)

 

ASYMILACJA – PROCES POZNAWCZY, DZIĘKI KTÓREMU NOWE TREŚCI PERCEPCYJNE, MOTORYCZNE, POJĘCIOWE WŁĄCZANE SĄ DO ISTNIEJĄCYCH SCHEMATÓW LUB WZORÓW ZACHOWANIA.

AKOMODACJATWORZENIE NOWYCH SCHEMATÓW LUB MODYFIKACJA SCHEMATÓW WCZEŚNIEJ ISTNIEJĄCYCH.

RÓWNOWAGA – STAN, W KTÓRYM PROCESY ASYMILACJI I AKOMODACJI SĄ ZRÓWNOWAŻONE. STAN ZRÓWNOWAŻENIA OSIĄGANY JEST W MOMENCIE POMYŚLNEGO ZAKOŃCZENIA ASYMILACJI NOWYCH BODŹCÓW.

RÓWNOWAŻENIE – PROCES PRZECHODZENIA Z NIERÓWNOWAGI DO RÓWNOWAGI.

GŁÓWNE REPREZENTACJE STADIUM PRZEDOPERACYJNEGO

NAŚLADOWNICTWO ODROCZONE – NAŚLADOWANIE OBIEKTÓW I ZDARZEŃ PO UPŁYWIE PEWNEGO CZASU OD ICH EKSPOZYCJI. NAŚLADOWANIE, DOKŁADNE KOPIOWANIE PRZEZ DZIECKO ZACHOWAŃ INNYCH OSÓB – TO PRZYKŁAD AKOMODACJI.

ZABAWA SYMBOLICZNA – KREOWANIE POMYSŁÓW, TWORZENIE SYMBOLI. JEST TO ASYMILACJA RZECZYWISTOŚCI DO JA POPRZEZ PRZEKSZTAŁCANIE TEGO, CO REALNE W TO, CO UPRAGNIONE.

RYSUNEK – PRZYKŁAD AKOMODACJI, ZMIERZANIE DO REALISTYCZNEGO PRZEDSTAWIENIA ŚWIATA.

MOWA -  

OK. 2 ROKU ŻYCIA DZIECKO ZACZYNA UŻYWAĆ SŁÓW W CHARAKTERZE SYMBOLI; DŹWIĘKI ZACZYNAJĄ REPREZENTOLWAĆ PRZEDMIOTY.

OK. 4 ROKU ŻYCIA DZIECKO OSIĄGA ZNACZNĄ BIEGŁOŚĆ W POSŁUGIWANIU SIĘ MOWĄ (SŁOWNIK BIERNY, SŁOWNIK CZYNNY, STOSOWANIE WIĘKSZOŚCI REGUŁ GRAMATYCZNYCH).

ZNACZENIE MOWY DLA  ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

1. KOMUNIKACJA SŁOWNA;

2. UWEWNĘTRZNIENIE SŁÓW;

3. UWEWNĘTRZNIENIE DZIAŁANIA.

 

RODZAJE MOWY W OKRESIE PRZEDOPERACYJNYM:

1. MOWA EGOCENTRYCZNA 2 – 4, 5 ROK ŻYCIA – POZBAWIONA INTENCJI KOMUNIKACJI; MONOLOGOWANIE ZBIOROWE;

2. MOWA USPOŁECZNIONA 6 – 7 ROK ŻYCIA – STANOWI NARZĘDZIE KOMUNIKACJI Z INNYMI.

 

METODY BADAŃ J.PIAGETA NAD ROZWOJEM MORALNYM

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin