270.doc

(40 KB) Pobierz
Pamięć, jej cechy i czynniki ułatwiające zapamiętywanie

Pamięć, jej cechy i czynniki ułatwiające zapamiętywanie.

 

 

              Pamięć  jest  procesem  utrwalania  i  przechowywania  przedmiotów  myśli  i

działania,  a  następnie  ich  przypominania  i  rozpoznawania.

              „Pamięć  jest właściwością  organizmu,  dokładniej  jego  systemu  

nerwowego,  polegająca  na  utrwaleniu  zdobytego  w  toku  najróżniejszych  działań 

poznania   rzeczywistości  i  samych  tych  działań,  utrwaleniu  rozszerzającym 

zakres  związku   organizmu  ze  światem  otaczającym  zakres  jego  działań.”  (W. 

Szewczuk, 1957;  s.  28 )

 

              Pamięć  przejawia  się  w  kilku  formach.  Najprostszą  formą  jest 

pamiętanie  czegoś  wtedy,  kiedy  jest  to  dostępne  naszym  zmysłom.  Ta  forma 

pamięci  nazywana  jest  rozpoznawaniem.  Rozpoznajemy twarze  swoich 

przyjaciół,   utwory  muzyczne,  obrazy .  Mówiąc  krótko,  zbiory  bodźców 

fizycznych,  które   wcześniej  zostały  zarerejstrowane  przez  nasze  narządy 

zmysłu.

Przypominanie  to  trudniejsza,  ale  nie  najtrudniejsza  forma  pamięci.  Mówimy  o  

przypominaniu  wtedy,  kiedy  nie  doświadczając  czegoś  w  danej  chwili, 

uświadamiamy  sobie  ,  że  doświadczyliśmy  już  tego  w  przeszłości.  Jeszcze

trudniejszym  rodzajem  zapamiętywania  jest  pamięć  jako  proces odtwórczy, który 

polega  na  odszukiwaniu  informacji  poprzednio  wyuczonej  i  „zmagazynowanej”  w 

mózgu  oraz  ponownym  odtworzeniu  jej.  Czwarty  rodzaj  pamięci  to  działanie 

naukowe,   dzięki  czemu  wykonujemy  coś,  czego  się  nauczyliśmy.  Pamięć  więc 

przejawia  się  w  zapamiętywaniu,  przechowywaniu,  rozpoznawaniu  i 

przypominaniu  zjawisk,  procesów  i  stanów  psychicznych.  Gdy  coś  

rozpoznajemy,  przypominamy  sobie,  odtwarzamy  czy  też  działamy  naukowo, 

musimy  przedtem  to  zapamiętać  i zachować  w  swoim  umyśle.  Poszczególne 

formy  pamięci  są  związane  z  określonymi  formami  przyswajania. 

Spostrzeganie  jest  warunkiem  rozpoznawania  i  przypominania.  Aby  coś 

odtworzyć,  musimy  to  zapamiętać.  Aby  działać  naukowo,  musimy  ukształtować 

nawyk.

              Mówiąc  o pamięci  należy  wspomnieć  o jej  typach.  Rozróżniamy  tzw. 

pamięć  wzrokową,  słuchową,  mięśniowo-ruchową  te  typy  pamięci  są   dosyć 

powszechne  u  ludzi.  Ciekawym  typem  jest  pamięć  mowo-ruchowa   polega  ona 

na  przypominaniu  sobie  ruchów  w  czasie  mówienia.  Inny  typ  to   pamięć 

słowno-logiczna  polega  na  zapamiętywaniu  i  odtwarzaniu  myśli,  a   ponieważ

myśl  jest  zawsze  złączona  ze  słowem,  więc  zapamiętujemy  myśl  w   formie 

wyrażonej  słowem. 

              Do  cech  pamięci  zaliczyć należą :  trwałość,  wierność,  gotowość.  Trwałość 

pamięci  to  poprostu  długość  przechowywania,  albo  w ujęciu  negatywnym -

szybkość  zapominania. I  tutaj  spotykamy  duże  różnice  pomiędzy 

poszczególnymi   ludźmi.  Na  trwałość  zapamiętywania  wpływa  stopień 

zainteresowania   materiałem.

Wiernością   pamięci  nazywamy  dokładność  reprodukowania   zapamiętanych 

treści.  Spotykamy  więc  typ  pamięci  dokładnej.  Człowiek  może   sobie  

przypomnieć  mało  czy  dużo,  ale  tylko  to,  co  widział  i   słyszał. Człowiek  

pamięci   niedokładnej   dodaje  i   przeinacza   fakty,  nie  zdając  sobie  z  tego 

sprawy .

Gotowością  pamięci  nazywamy  umiejętność  szybkiego   przypominania  treści, 

które  są  w   danej  chwili  potrzebne.  Są  osoby,  które  natychmiast  odnajdują  

potrzebne   nazwisko, adres,  datę,  i  są  takie,  które  potrzebują  dłuższej  

koncentracji,  aby   pożądane  nazwisko  wyłoniło  się  z  pamięci.         

              Pamięć  jest  taką  właściwościa  człowieka,  na  którą  może  on   w   pewnym 

stopniu  mieć  wpływ.  Wskazówek  na  ten  temat  dostarczają  wyniki  licznych 

badań.   Jednym  z  badaczy  pamięci  był  Herman  Ebbinghaus.  Doszedł  on  do 

kilku   ciekawych  wniosków  dotyczących  zapamiętywania.  Ebbinghaus  odkrył,  że 

ćwiczenie  rozłożone  w czasie  jest  bardziej  efektywne  niż  ćwiczenie  zmasowane. 

Uczenie  się  całościowe  jest  zwykle  skuteczniejsze  niż  uczenie się  cząstkowe. 

Materiał  mający  znaczenie  jest  kilkakrotnie  łatwiejszy  do  przyswojenia  niż  

materiał  bezsensowny.  Głośne  powtarzanie  (recytowanie)  zaoszczędzi  czas 

poświęcony  na  trwałe  zapisanie  czegoś  w  pamięci.  Zapamiętanie ułatwia 

sprecyzowanie  wymagań  stawianych  uczącemu się.  

Innymi  technikami  sprzyjającymi  lepszemu  przechowywaniu  wyuczonego 

materiału  są : przeuczanie  się,  okresowego  przeglądania  materiału  i  powtarzania 

z  pamięci.      

Przeuczanie  się  technika  ta  polega  na  przeuczaniu,  ma  to  wpływ  na  ilość, 

materiału,   który  przyswoimy  sobie  i,  który  pozostanie   później  w  pamięci.    

Aktywne  powtarzanie  umożliwia  utrzymanie  czynnej  uwagi,  zamiast  biernej 

recepcji,  a  ponadto  sprawia,  że  opanowujesz  materiał  w  stopniu 

umożliwiającym odtworzenie  go,  a  nie  tylko  rozpoznanie. 

              Z  powyższych   badań  wynika,  że  aby   zapamiętywać  jak  naj  więcej 

muszą   być  spełnione  warunki :

Należy  przy  nauczaniu  nastawić  się  na  zapamiętywanie  materiału. 

Należy  w  ciągu  przeprowadzać  powtórzenia  opanowanego  materiału.

Ze  względu  na  zmęczenie  układu  nerwowego  należy  przed  przejściem  od 

jednego  materiału  do  drugiego  robić  krótką  przerwę. 

Dobrze  jest przeplatać  materiał.

Materiał  szczególnie  trudny  lub  taki,  na  którym  nam  zależy, należy 

powtórzyć  przed  snem.  Daje  to  najkorzystniejsze  warunki  dla  zapamiętania  i 

utrwalenia.  

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

P.G. Zimbardow, F.L.Ruch .:Psychologia i życie. (1988). Warszawa.

 

W.Szewczuk.:Psychologia zapamiętywania. (1957). Warszawa.

 

W.Witwicki.:Zarys psychologii. (1931). Lwów.

 

T.Nowacki.:Zarys psychologii. (1977). Wrocław.

 

A.Sterling.: Psychologia. (1999). Poznań.

 

L.Bożydar, J.Kaczmarek.:Mózg, język, zachowanie.(1994). Lublin

     

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin