KULTURA ZDROWOTNA.doc

(50 KB) Pobierz
KULTURA ZDROWOTNA- system wartości przywiązanych do zdrowia fizycznego i psychicznego, a także jednostkowego i społecznego

KULTURA ZDROWOTNA- system wartości przywiązanych do zdrowia fizycznego i psychicznego, a także jednostkowego i społecznego

 

WYCHOWANIEZDROWOTNE

Wychowanie zdrowotne, wszystkie zamierzone i realizowane działania, które mają na celu kształtowanie u wychowanków umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń i postaw pozwalających na zachowanie zdrowia oraz przestrzeganie zasad higieny.

 

Wychowanie zdrowotne ma ponadto doprowadzić do wzrostu odporności na działanie niekorzystnych dla zdrowia warunków życia i do opanowania wiedzy o organizmie ludzkim. Istotną część wychowania zdrowotnego stanowi wychowanie fizyczne.

 

Wychowanie zdrowotne jest realizowane w systemie szkolnym głównie przez takie przedmioty, jak: wychowanie fizyczne, biologia, anatomia, fizjologia, a ponadto w całym kompleksie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

 

Cele wychowania zdrowotnego:

-dostarczenie dzieciom i młodzieży odpowiedniej wiedzy o zdrowiu i kształtowanie ich poprawnych postaw zdrowotnych

- przestrzeganie zasad higieny osobistej

- sposoby odżywiania i przygotowania posiłków

- posiadanie wiedzy na temat objawów, przyczyn i skutków najczęściej spotykanych współcześnie chorób cywilizacyjnych

- zapobieganie chorobom i zabezpieczenie przed nagłymi wypadkami

- udzielanie pierwszej pomocy

- szkodliwość nadużywania leków i używek (narkomania, alkoholizm, uzależnienie od papierosów)

- ochrona środowiska naturalnego (bezpieczeństwo pożarowe)

 

Sposób realizacji tych celów:

- zapewnienie dzieciom i młodzieży zaspokojenia potrzeb biologicznych i potrzeby bezpieczeństwa

- uczenie ich brania na siebie odpowiedzialności za zdrowie własne, rodziny i społeczeństwa

- zachęcanie ich di zdrowego stylu życia i umożliwianie im dokonywania wyborów promujących zdrowie

- rozwijanie umiejętności samodzielnego korzystania z wiedzy o zdrowiu z różnych źródeł informacji

- zasięganie rad na temat zdrowia u specjalistów dostępnych w społeczności lokalnej

- godziwe organizowanie czasu wolnego oraz umożliwianie na ewentualne niebezpieczeństwo drogowe, pożarowe i na wodzie

- świadome włączanie programu wychowania zdrowotnego w całokształt z chłopcami i dziewczętami

 

NAUCZYCIEL A ZDROWIE:

- nauczycielowi nie wolno denerwować się, skarcić zbyt ostrym słowem, nie wolno stosować cielesnych kar à nie może się wyładować à choroby psychosomatyczne à zaburzenia układu krążenia, schorzenia układu trawienia, zaburzenia endokrynologiczne, nerwice

- charakter pracy stojąco- siedzący à nieekonomiczny, niehigieniczny, przeciążenie kręgosłupa (zwłaszcza dolna część) à bóle krzyża

- mówienie głośne, dużo i długo w złych warunkach higienicznych à przeciążenie głosu, chroniczne chrypki a nawet bezgłos

·         Przebywanie w salach zapylonych (kurz, pył z kredy) przyczyniają się do alergii

·         Hałas, złe oświetlenie, zły mikroklimat (wilgoć, złe oświetlenie, chłód)

·         Stres (emocjonalny)

 

 

 

 

 

 

 

ETAPY WYCHOWANIA ZDROWOTNEGO:

·         Heteroedukacja

do okresu pokwitania – dziecko jest podmiotem zabiegów opiekuńczo – pielęgnacyjnych, kształtują się nawyki i zachowania

 

·         Autoedukacja

okres pokwitania – zaczyna się tworzyć życiowy program i dorosły styl życia oparty na weryfikacji dotychczasowych nawyków i przyjętych wzorców postępowania

 

 

ZDROWIE:

1,-zdrowie fizyczne czy somatyczne, a wiec dotyczace stanu organizmu ludzkiego podlegającego zarowno naturalnym oddzialywaniom czynnikow przyrodniczych jak taz higienicznym zabiegom ze strony celowej kreacyjnej dzialalnosci człowieka

2,zdrowie psychiczne tj. stan integracji osobowości zarowno w sensie strukturalnym, jak tez funkcjonalnym chodzi mianowicie o harmonie wewnetrzna czlowieka jak tez o wspolbrzmienie z zewnetrznym otoczeniem

3,zdrowie spoleczne- mamy tu na uwadze "prawidlowa"  relacje miedzy jednostka a spoleczenstwem tj.taki stan rzeczy, ktory wyraza sie w postaci syntonii czy harmonii

 

ASPEKTY WYCHOWAIA ZDROWOTNEGO:

· kształtowanie akceptacji samego siebie,
· identyfikowanie się młodzieży z własną płcią,
· kształtowanie relacji między chłopakami i dziewczętami,
· problemy uzależnień (alkohol, narkotyki, hazard, komputer),
· uczenie młodzieży samoobserwacji, poznawania samego siebie, kształtowanie poczucia własnej   samowartości i adekwatnej samooceny,
· żyjemy w kulturze popularnej w której ważny jest kult urody, młodości i zdrowia,
· kształtowanie nawyków racjonalnego odżywiania,
· kształtowanie postaw akceptujących własne niedociągnięcia, braki,

 

 

Ludzie aby zachować dobrą kondycję zdrowotną w społeczeństwie powinni:

- być propagatorami ruchu promowania zdrowia

- dzielić odpowiedzialność za zdrowie

- odgrywać aktywną rolę w działaniach dla osiągnięcia i utrzymania zdrowia

- rozwinąć zdolność do definiowania, rozpoznawania i wyrażania swych potrzeb zdrowotnych

- mieć prawo do uzyskiwania informacji i ingerowania w sprawy swego zdrowia

 

   Wychowanie zdrowotne ma na celu:

- uzmysłowienie wychowankom odpowiedzialności za zdrowie własne i innych

- udoskonalenie zdrowia, jego ochronę oraz zapobieganie chorobom

- uświadomienie tego co szkodzi zdrowiu a co je podtrzymuje

- nauczenie tego kiedy i jak korzystać z pomocy służby zdrowia a kiedy radzić sobie samemu

- uświadomienie tego że od własnej postawy i zachowania zależy zdrowie ludzi z którymi wychowanek styka się w życiu prywatnym, w pracy zawodowej oraz społecznej

 

   Działalność szkoły w realizacji wychowania zdrowotnego składa się z czterech elementów:

 

1.      Higienizacja szkoły (realizatorzy: personel pedagogiczny, służba zdrowia, personel administracyjny, komitet rodzicielski, uczniowie):

      - warunki zdrowotne środowiska szkolnego

      - wyposażenie w sprzęt meblowy

      - oświetlenie i ogrzewanie

      - walka z hałasem

      - czystość pomieszczeń

      - żywienie i dożywianie

      - higiena i estetyka przyrządzania posiłków

      2.   Higienizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego (realizatorzy: personel pedagogiczny, służba zdrowia, młodzieżowy organizator sportu, samorząd uczniowski, organizacje społeczne, rodzice):

      - rozkład zajęć

      - ćwiczenia śródlekcyjne i rekreacyjne

      - praca domowa

      - rozłożenie w przestrzeni czasowej prac kontrolnych

      - częstotliwość wystawiania ocen

      - dni wolne od zadawania prac domowych

      - organizacja czasu wolnego

    3.     Opieka zdrowotna nad uczniami (realizatorzy: służba zdrowia, dyrekcja, nauczyciele, rodzice):

      - organizacja opieki lekarsko – higienicznej

      - współpraca dyrekcji, nauczyciela wf-u i wychowawców z personelem służby zdrowia

       - informowanie dyrekcji, wychowawców i rodziców o stanie zdrowotnym uczniów

       - kwalifikowanie uczniów do grup dyspanseryjnych i dalsze postępowanie z nimi

       - organizowanie w szkole leczenia rehabilitacyjnego

       - opieka stomatologiczna i ortodontyczna

       - kontrole sanitarno – higieniczne prowadzone przez personel służby zdrowia

     4.     Wychowanie zdrowotne (realizatorzy: personel pedagogiczny, służba zdrowia, organizacje młodzieżowe i społeczne, rodzice):

       - realizacja treści dydaktycznych według programu

       - prowadzenie działań wychowawczych

       - szerzenie propagandy zdrowia

       - aktywizowanie młodzieży w ramach prac związanych z ochroną zdrowia np. w organizacjach społecznych i uczniowskich (samorządy, PCK, ZHP, PTTK, SZS, LOP itd.)

       - pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania zdrowotnego

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE: całokształt zabiegów zmierzających do zapewnienia prawidłowego nawyków rekreacyjnych

 

Cele:

- zapewnienie dzieciom i młodzieży – poza zdrowiem i sprawnością fizyczną dziewczęcej lub chłopięcej urody

- prawidłowa budowa ciała

- podnoszenie odporności organizmu

- wyrabianie dobrych nawyków czynnej rekreacji

 

3 KRĘGI TREŚCI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO:

1) krąg najwęższy- obejmuje konkretne lekcje wychowania fizycznego, przy czym jest rozumiane jako przedmiot wychowania, lekcje w-f mają swoje cele poznawcze, kształcące i wychowawcze, służą do nauczania ćwiczeń gimnastycznych, gier sportowych (np. piłka nożna), gier i zabaw ruchowych, o charakterze porządkowym i ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych

2) krąg pośredni- obejmuje te zajęcia i prace, które mają na celu opanowanie nawyków zdrowotno- wychowawczych, są to zajęcia śródlekcyjne, pozalekcyjne, czuwanie nad postawą ucznia na każdej lekcji i rozwijanie zainteresowań kultura fizyczną

3) krąg najszerszy- obejmuje zajęcia realizowane na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, działalność SKS-ów

 

FORMY REKREACJI: wycieczki piesze i rowerowe, zabawy ruchowe i terenowe, formy sportowo- zabawowe, spacery, udział w dyskotekach, prace fizyczne pozostające na usługach domu, szkoły czy środowiska (prace na działce itp.)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin