Pyt. 66. Wyjaśnij pojecie lateralizacji i podaj cechy lateralizacji prawidłowej. ( wykład 4)
LATERALIZACJA- dominacja czynnościowa w zakresie parzystych narządów:
- ruchu: ręce, nogi
- zmysłów: oczy, uszy
Lateralizacja jest ściśle związana z funkcjonowaniem półkul mózgowych.
Cechy prawidłowej lateralizacji:
- jednorodna
- prawostronna( PP PP PP)
- lewostronna( LL LL LL)
- zdecydowana, silna
Lateralizacja przyczynia się do precyzji i ekonomii ruchów.
Pyt. 67.Omów modele nieprawidłowej lateralizacji. ( wykład 4)
(tylko tyle było o tym)
- skrzyżowana ( PP LL PP)
- nieustalona ( PL PP --)
- słaba
Pyt. 68 W jaki sposób można zbadać lateralizację u dziecka? ( wykład 4)
Badanie lateralizacji u dzieci według Rene Zazzo i Nadine Galifret- Granjon
Zestaw prób dominacji lateralnej:
Po 2 próby :
- dla ręki: 1) przekładanie kart (szybkość) ,2) diadohokineza ( marionetka)
- dla oczu:1) patrzenie przez otwór w przesłonie, 2) zaglądanie do … np. kalejdoskopu
- na nogi :1) gra w klasy , 2) kopanie
Wskaźnik dominacji lateralnej: czas ręki lewej – czas ręki prawej / czas najlepszy
Formuła lateralizacji
Notuje się: P, L lub --, w zależności od uzyskanego wyniku dominacji dla każdego z 6 zadań ( zawsze w tym samym porządku):
- ręka: szybkość- diadohikineza
- oko: patrzenie- zaglądanie
- noga: gar w klasy- kopanie
Można uzyskać 726 możliwych formuł.
Pyt. 69 Przedstaw klasyfikację zabaw ze względu na ich poziom poznawczy.
( wykład 5)
1. funkcjonalne lub manipulacyjne- (specyficzne-niespecyficzne)- proste powtarzające się ruchy mięśniowe wykonywane bez przedmiotów lub z przedmiotami.
2. konstrukcyjne- manipulowanie przedmiotami w celu stworzenia czegoś, wywodzą się od manipulacyjnych, są to działania intencjonalne, które zmierzają do wytworzenia jakiegoś dzieła, obejmują wszystkie zabawy, w wyniku których powstaje wytwór
a) dziecko używa tylko rąk własnych: klocki, plastelina
b) posługuje się narzędziami: babki z piasku( wiaderko i łopatka), rysunek ( kredki, farby, ołówek)
c) konstruuje coś z wyobraźni, ze wzoru lub z modelu
3. tematyczne( symboliczne, dramatyczne) - wykorzystanie przedmiotu lub osoby jako symbolu czegoś innego
4. gry z regułami- granie w gry zgodnie z ustalonymi wcześniej regułami, np. gra w klasy
Pyt. 70 Przedstaw rodzaje zabaw ze względu na ich poziom społeczny
1. Obserwowanie zabawy innych osób bez brania w niej udziału
2. Zabawa samotna- bawienie się w pojedynkę, bez próby zbliżania się do innych dzieci
3. Zabawa równoległa- bawienie się obok innych dzieci takimi samymi przedmiotami, bez prawdziwej interakcji czy współpracy
4. Zabawa asocjacyjna-bawienie się z innymi dziećmi we wspólną zabawę, bez podziału ról i bez podporządkowania się ogólnemu celowi zabawy
5. Zabawa kooperacyjna- bawienia się w grupie zorganizowanej dla wykonywania jakiegoś działania lub osiągnięcia celu, koordynacja zachowania poszczególnych członków
Pyt. 71 Przedstaw charakterystyczne cechy zabawy.( wykład 5)
ü Jest rodzajem zachowania motywowanego wewnętrznie
ü Uwaga bawiącego zwrócona jest raczej na środki i sposoby działania, nia na osiągnięcie określonego celu
ü W zabawie bodziec odgrywa role drugorzędną w stosunku do organizmu dziecka
ü Odbywa się nie naprawdę , lecz na niby
ü Każdą zabawą rządzą reguły, dziecko stosuje się najpierw mimo woli, potem świadomie
ü Zabawę cechuje czynne zaangażowanie dziecka , co odróżnia ją od nudzenia czy bezczynności
migotka1313