Psych. rozwojowa.doc

(29 KB) Pobierz
Pyt

Pyt. 66. Wyjaśnij pojecie lateralizacji  i podaj cechy lateralizacji prawidłowej.             ( wykład 4)

 

LATERALIZACJA- dominacja czynnościowa w zakresie parzystych narządów:

-          ruchu: ręce, nogi

-          zmysłów: oczy, uszy

Lateralizacja jest ściśle związana z funkcjonowaniem półkul mózgowych.

 

Cechy prawidłowej lateralizacji:

-          jednorodna

-          prawostronna( PP  PP   PP)

-          lewostronna( LL   LL  LL)

-          zdecydowana, silna

Lateralizacja przyczynia się do precyzji i ekonomii ruchów.

 

 

Pyt. 67.Omów modele nieprawidłowej lateralizacji. ( wykład 4)

(tylko tyle było o tym)

 

- skrzyżowana ( PP   LL   PP)

- nieustalona   (  PL   PP  --)

- słaba

 

Pyt. 68 W jaki sposób można zbadać lateralizację u dziecka? ( wykład 4)

 

Badanie lateralizacji u dzieci według Rene Zazzo i Nadine Galifret- Granjon

 

Zestaw prób dominacji lateralnej:

Po 2 próby :

-          dla ręki: 1) przekładanie kart (szybkość) ,2) diadohokineza ( marionetka)

-          dla oczu:1) patrzenie przez otwór w przesłonie, 2) zaglądanie do … np. kalejdoskopu

-          na nogi :1) gra w klasy , 2) kopanie

 

Wskaźnik dominacji lateralnej: czas ręki lewej – czas ręki prawej / czas najlepszy

 

Formuła lateralizacji

Notuje się: P, L   lub  --, w zależności od uzyskanego wyniku dominacji dla każdego z 6 zadań ( zawsze w  tym samym porządku):

-          ręka: szybkość- diadohikineza

-          oko: patrzenie- zaglądanie

-          noga: gar w klasy- kopanie

 

Można uzyskać 726 możliwych formuł.

 

 

 

 

 

 

Pyt. 69 Przedstaw klasyfikację zabaw ze względu na ich poziom poznawczy.

( wykład 5)

 

1.     funkcjonalne lub manipulacyjne- (specyficzne-niespecyficzne)- proste powtarzające się ruchy mięśniowe wykonywane bez przedmiotów lub z przedmiotami.

2.     konstrukcyjne- manipulowanie przedmiotami w celu stworzenia czegoś, wywodzą się od manipulacyjnych, są to działania intencjonalne, które zmierzają do wytworzenia jakiegoś dzieła, obejmują wszystkie zabawy, w wyniku których powstaje wytwór

a)     dziecko używa tylko rąk własnych: klocki, plastelina

b)     posługuje się narzędziami: babki z piasku( wiaderko i łopatka), rysunek ( kredki, farby, ołówek)

c)     konstruuje coś z wyobraźni, ze wzoru lub z modelu

 

3.     tematyczne( symboliczne, dramatyczne) - wykorzystanie przedmiotu lub osoby      jako symbolu czegoś innego

4.     gry z regułami- granie w gry zgodnie z ustalonymi wcześniej regułami, np. gra w klasy

 

Pyt. 70 Przedstaw rodzaje zabaw ze względu na ich poziom społeczny

( wykład 5)

 

1.     Obserwowanie zabawy innych osób bez brania w niej udziału

2.     Zabawa samotna- bawienie się w pojedynkę, bez próby zbliżania się do innych dzieci

3.     Zabawa równoległa- bawienie się obok innych dzieci takimi samymi przedmiotami, bez prawdziwej interakcji czy współpracy

4.     Zabawa asocjacyjna-bawienie się z innymi dziećmi we wspólną zabawę, bez podziału ról i bez podporządkowania się ogólnemu celowi zabawy

5.     Zabawa kooperacyjna- bawienia się w grupie zorganizowanej dla wykonywania jakiegoś działania lub osiągnięcia celu, koordynacja zachowania poszczególnych członków

 

Pyt. 71 Przedstaw charakterystyczne cechy zabawy.( wykład 5)

 

ü      Jest rodzajem zachowania motywowanego wewnętrznie

ü      Uwaga bawiącego zwrócona jest raczej na środki i sposoby działania, nia na osiągnięcie określonego celu

ü      W zabawie bodziec odgrywa role drugorzędną w stosunku do organizmu dziecka

ü      Odbywa się nie naprawdę , lecz na niby

ü      Każdą zabawą rządzą reguły, dziecko stosuje się najpierw mimo woli, potem świadomie

ü      Zabawę cechuje czynne zaangażowanie dziecka , co odróżnia ją od nudzenia czy bezczynności

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin