– Omów wpływ przekonań dorosłych na ich zachowania wobec dzieci.(16 str.)
Systemy przekonań funkcjonują w ludzkich umysłach - stanowią one struktury pojęciowe. Nie wpływają one bezpośrednio na dzieci lecz na zachowania dorosłych wobec dzieci. Jest to wpływ pośredni realizujący się poprzez praktyki wychowawcze. To one działają na zachowanie dzieci i tym samym na system przekonań, które one same wykształcają.
Zmiany zachowania dziecka
System przekonań rodziców – Praktyki wychowawce rodziców
System przekonań dziecka
(Przykład: wpływ rozwodu na rozwój dzieci)
Jeżeli filozofia wyznawana przez rodziców mówi, że to przede wszystkim od rodziców zależy budzenie dziecięcej ciekawości wobec otaczającego świata to nie można tego osiągnąć poprzez pojedyncze działanie a jedynie przez szereg kumulujących się i wzajemnych oddziaływań. Jeśli natomiast rodzic wierzy że dzieci mają wrodzona chęć poznawania lub że to fachowcy tacy jak nauczyciele rozbudzają w dzieciach zainteresowania zajmują stanowisko,które przyniesie zupełnie inne efekty i to równomiernie rozłożone w czasie. Tona tym poziomie najlepiej dostrzec działanie systemów zachowań.
17. Omów wpływ czynników genetycznych na rozwój dziecka.(60 str.)
Każdy gen odpowiada za pewien aspekt cechy człowieka lub procesu rozwojowego.
Znaczenie genów nie ogranicza się dostałych cech wyglądu lub osobowości jednostki ale przejawiają się również w kierunku zmian rozwojowych. Pojawienie się określonych umiejętności lub zdolności – pierwsze kroki,słowa; osiągniecie dojrzałości płciowej.
( czyli: cechy ogólnoludzkie, wygląd fizyczny, rysy psychiczne, tempo osiągnięcia „powszechnych” kamieni milowych w rozwoju motorycznym)
18. zaburzenia genetyczne:
Zespół Downa, Zespół Klinefeltera, Zespół Turnera, Fenyloketonuria, Choroba Taya Sachsa, Mukowiscydoza, Daltonizm, Hemofilia.
19. Genetyka zachowania – nauka zajmująca się dziedzicznymi podstawami zachowania ludzi i zwierząt;
20. ogólna inteligencja, orientacja przestrzenna, zdolność czytania i pisania jest zależna od genów;
– Przedstaw wpływ czynników prenatalnych na rozwój dziecka.(73 str.)
Czas spędzony w ciele matki to czas gdy tak wiele się dzieje dla ukształtowania drogi rozwoju dziecka. Pod względem fizycznym zakres zmian jest zdecydowanie większy niż w jakimkolwiek innym okresie życia. Okres prenatalny jest ogromnie ważny dla zrozumienia późniejszych osiągnięć rozwoju.
Zewnętrzne czynniki wpływają na dziecko:
- sposób żywienia, używki, leki, narkotyki, palenie tytoniu, alkohol i stres wpływają na rozrój płodu; w niektórych przypadkach wywołują długotrwałe, niepożądane skutki.
Jeszcze przed narodzeniem dziecka matka odgrywa zasadnicza rolę w określeniu jakiego rodzaju człowiekiem stanie się jej dziecko. Jest to wpływ dwustronny: matki na dziecko i dziecka na matkę.
19.Scharakteryzuj poszczególne stadia rozwoju prenatalnego.(74 str.)
trzy równe części, trymestry lub stadia: zarodkowe, embrionalne o płodowe.
Stadium zarodkowe:
- trwa ok. 2tyg. (Od zapłodnienia do momentu zagnieżdżenia się jaja w ściance macicy)
– podział komórki
– proces pomnażania odbywa się z niezwykłą szybkością by przekształcić komórkę w złożony żywy organizm, początkowo kom. są zróżnicowane, lecz pod koniec tego okresu grupy komórek zaczynają przyjmować role,które później pełnić będą jako części ciała,formując się w narządy, kończyny i układy fizjologiczne
Stadium embrionalne:
– trwa ok. 6 tyg. podczas których tworzy się coraz więcej komórek, każda z nich pełni określoną funkcję. Okres ten prowadzi do powstania rdzenia kręgowego, głównych narządów zmysłów, kończyn górnych i dolnych oraz zaczątków narządów serca i mózgu. Pojawiają się palce rąk i nóg,ust,język,powieki.
– Pod koniec tego okresu embrion ma zaledwie około 2,5 cm długości, proporcje odbiegają od proporcji organizmu ludzkiego – w szczególności głowa jest stosunkowo większa.
– Narządy przyjęły rozmaite funkcje: serce potrafi bić, żołądek produkuje soki trawienne, a nerki filtrują krew.
– podatność na uszkodzenia spowodowanych działaniem czynników zewnętrznych: np. różyczka,
Stadium płodowe:
– trwa ok.7 miesięcy i charakteryzuje się ogromnym przyrostem długości
– rozrost i usprawnienie części ciała i organów które powstały w 2 miesiącu życia,
– zaczynają powstawać kości, pojawiają się włosy, oczy,uszy, i kupki smakowe osiągają stan pełnej funkcjonalności,ok. 28 tyg. układ nerwowy krążenia i oddechowy są w pełni gotowe do podtrzymania samodzielnie życia,
20.Przedstaw wpływ porodu i jego skutki psychologiczne na rozwój dziecka.(81 str.)
Poród to nie tylko fizjologiczny epizod, który można zamknąć w ramach zmian zachodzących w obrębie organizmu matki i dziecka. Jest to wydarzenie o ogromnym znaczeniu społecznym,które w zależności od kultury może mieć różny wymiar.
Zgodnie z powszechnym przekonaniem iż poród jest zdecydowanie pierwszym krokiem jakiego dziecko dokonuje a samodzielnym życiu, powinien on mieć duże znaczenie dla jego przyszłości.
Istnieje wiele przesłanek na temat przyszłości dziecka:
poród jako traumatyczne przeżycie, które jest przyczyną późniejszych problemów psychicznych,
Oczywiście istnieją inne powikłania okołoporodowe które pociągaja za soba rozmaite skutki psychiczne, jednak tylko wtedy gdy dochodzi do rzeczywistych urazów zwłaszcza uszkodzeń mózgu. Np. niedotlenienie mózgu, prowadzi do upośledzenia takiego jak porażenie mózgowe, opóźnienie umysłowe, padaczka lub inne deficyty poznawcze.
Proces porodu jest dla dziecka wyjątkowo trudnym momentem w życiu dziecka. Jednak rezultaty rozwoju nie zależą od początkowego stanu noworodka ale także od otoczenia społecznego i fizycznego, w którym będą się rozwijać . Jeśli będzie ono sprzyjać rozwojowi początkowe trudności zostaną zredukowane a w końcu w całości zniwelowane. Jeśli jednak nie będzie ono dostatecznie sprzyjające istnieje prawdopodobieństwo trwałej niepełnosprawności.
migotka1313