1. Różnica między eksperymentem, a obserwacją w badaniach psychologicznych polega na:
a. eksperyment zapewnia lepszą kontrolę warunków i zmiennych niż obserwacja b. opracowanie wyników eksperymentu wymaga statystyki, a obserwacja nie c. eksperymenty stosuje się tylko w badaniu dorosłych, a obserwację tylko u dzieci d. eksperymentalnie bada się procesy poznawcze, a za pomocą obserwacji emocjonalne
2. Połącz linią nazwisko z konkretnym nurtem psychologii:
Zygmunt Freud BehawioryzmB.F. Skinner Psychologia humanistycznaEdward Thorndike PsychoanalizaCarl Rogers PsychoanalizaJohn Watson BehavioryzmAbraham Masłow BehavioryzmAlfred Adler Psychologia humanistyczna
3. Które z podanych twierdzeń odnosi się do wartościowania instrumentalnego”:
a. nie ma znaczenia…b. tylko bodźce negatywne są skuteczne w tym rodzaju warunkowaniac. bodziec pozytywny musi wystąpić przed warunkowaną reakcjąd. bodziec pozytywny powinien wystąpić po warunkowanej reakcji
4. Pani „Z” zatruła się kiedyś lodami, a teraz na widok lodów czuje mdłości:a. reakcja warunkowab. reakcja bezwarunkowac. bodźcem warunkowymd. bodźcem bezwarunkowym5. Reakcja lękowa na pierwotnie neutralny bodziec powstaje w wyniku:a. warunkowania instrumentalnegob. utajonego uczenia sięc. stymulacji pod…d. warunkowania klasycznego6. Samorealizacja jest klasycznym pojęciem psychologii:
a. ewolucyjnejb. psychoanalitycznejc. humanistycznejd. pierwotnej
7. które z niżej podanych twierdzeń mówią o warunkowaniu sprawczym:a. każde ma charakter utopijnyb. bodziec pozytywny musi wystąpić przed warunkowaną reakcjąc. bodziec pozytywny musi wystąpić po warunkowanej reakcjid. tylko wprowadzenie bodźców negatywnych jest skuteczne dla warunkowania
8. Który z wymienionych badaczy zajmował się uczeniem przez naśladowanie:
a. A. Bandurab. I. Pawłowc. I. Pawłowd. E. Skinner9. Najsłynniejsze badania … przez wgląd prowadził:
a. Kob. Tolmanc. Skinnerd. Thorndike
10. Według behaviorystów ludzie zachowują się w określony sposób ponieważ:
a. tak chcąb. otrzymali wzmocnienia na pewne, konkretne reakcjec. przejawiają potrzebę samorealizacjd. nieświadomie pragną osiągnąć założony cel
11. Zainteresowania psychologii humanistycznej koncentrują się wokół:
a. znaczenia dziedziczności dla zachowania się ludzib. możliwości rozwoju i samorealizacji człowiekac. opracowywania rzetelnych betod badania psychikid. rozwoju pojęcia humanizmu w historii nauki12. Istotą pamięci jest:
a. utrwalanie napływających informacji jak „odcisków wosku”b. zapewnienie dobrej koncentracji uwagic. możliwość planowania przyszłościd. utrwalanie i organizowanie w mózgu informacji i doświadczeń
13. Wskaż rodzaj pamięci, w którym dokonuje się przetwarzanie informacji:
a. w rejestrze pamięci długotrwałejb. w tzw. rejestrze sensorycznymc. w rejestrze pamięci krótkotrwałejd. w tzw. pamięci ikonicznej
14.Krzywa zapominania Ebbinghausa pokazuje, że:
a. proces zapominania materiału jest najbardziej intensywny tuż po wyuczeniub. proces zapominania materiału jest najmniej intensywny tuż po wyuczeniuc. proces zapominania materiału jest najbardziej intensywny po wielu latach od wyuczeniad. proces zapominania materiału jest najmniej intensywny, jeśli osoba ucząca się mała duży poziom noradrenaliny we krwi
15. Kto jest autorem koncepcji II (czyli ilorazu wieku umysłowego i wieku życia pomnożonego przez 100)?a. Wiliam Stern b. David Weehsterc. Lewis Termand. Alfred Bines
16. W strukturze osobowości Z. Freuda id odpowiada za:
a. Ja idealneb. popędy i proste potrzeby psychicznec. wartości moralned. bezpieczeństwo i przetrwanie”
17. W spostrzeganiu wzrokowym rozróżnienie figura- tło oznacza, że:
a. niektórzy ludzie nie spostrzegają odcieni szarościb. postrzeganie figury i tła przebiega różnymi drogami nerwowymic. zależnie od nastawienia jedne elementy obrazu są figur, a inne tłemd. inne części oka uczestniczą w postrzeganiu figury, a inne tła18. Co to jest synteza?
a. jednoczesne spostrzeganie bodźca na wiele różnych sposobówb. seria założeń i przekonań prowadząca do oczekiwania spostrzegania pewnych bodźcówc. wada wzrokud. proces, w którym energia fizyczna jest przetwarzana przez neuron czuciowy na impulsy neuronowe19. Istota czynności myślenia polega na:
a. przetwarzaniu informacji, generowaniu pojęć oraz rozwiązywania problemówb. odtwarzaniu z pamięci dawniejszych wydarzeńc. odbiorze z otoczenia i gromadzeniu w pamięci różnych informacjid. prezentowaniu posiadanej wiedzy czy poglądów
20. Do „pięciu wielkich” cech osobowości (Costy i Mc Crae) nalezą wszystkie z niżej wymienionych oprócz:
a. altruizmub. neurotycznościc. ekstrawersjid. sumienności
migotka1313