Historia_wychowania_-_reforma_szkolna_St.Konerskiego. _Ideal_szkoly_rycerskiej_w_Warszawie.doc

(40 KB) Pobierz

1. Reforma Stanisława Konarskiego

1) „Volumnia legum” – dzięki tej pracy poznał przeszłość własnego narodu (praca z Józefem Kałuskim)

2)”Rozmowa pewnego ziemianina ze swoim sąsiadem

3) Coleggium Nobilium – 1740r w Warszawie

    a) dwa podręczniki: „Gramatyka łacińska”, „O poprawie błędów wymowy”. Gramatyka – wszystkie reguły były poda prostym językiem, dostosowane do poziomu umysłowego uczniów, cały podręcznik w formie pytań i odpowiedzi; w drugim dziele Konarski potępia gadulstwo ówczesnych mów, wskazał na brak w nich treści i bezużyteczną grę słów.

    b) wymowa miała być orężem orężem walki o reformy polityczne propagowane głownie przez stronnictwo Czartoryskich, retoryka w związku z tym przestałą być w szkole przedmiotem, a nabierała charakteru nauki obywatelskiej

    c) przy poparciu Adama Komorowskiego zyskuje zgodę na mianowanie wizytatorem apostolskim na pijarską prowincję Cypriana Komorowskiego oraz upoważnienie na przeprowadzenie koniecznych zmiam w dotychczasowych programach

   d) „Ordynacje wizytacji apostolskiej” – zawierały przepisy niezbędne do regulowania życia zakonnego i działalności szkół. Celem Coleggium wg. Ordynacji było polityczne i moralne odrodzenie magnatów (takie wych. Ich synów, aby zrozumieli konieczność przeprowadzenia reform w celu ratowania upadku państwa)

   e) podkreślał, że COllegium jest oparte na wzorach zagranicznych, umieszczanie najwyżej 2 chłopców w sypialni, zabraniał przeludniania sal szkolnych, angażował dla każdych 3, 4 chłopców cudzoziemskich lokajów, zalecał podawania chłopcom obfitych i doskonale przyrządzonych posiłków, zwracał uagę na czystość i higienę w szkole, nakazywał otoczyć specjalną troskę nauczanie jęz.obcych; Konarski umożliwiał często bywanie na dworze królewskim i w rezydencjach magnackich, 80 dukatów rocznie od chłopca.

   f) religia – głownym motywem uczciwego postępowania chłopców miały być rozbudowane w dzieciństwie poczucie honoru, pragnienia sławy i czci własnej, względ na przyszłe dobro i korzyści, umiłowanie sprawiedliwości poniżającego, zabijającego godność ludzką.

  h) dążąc do wych. Reformatorów i działaczy społecznych, Konarski usiłował wyrobić w swoich wychowankach szereg cnót:

   - posłuszeństwo

   - sprawiedliwość ( miała regulować stosunek synów magnackich do wszystkich stanów w Polsce)

   - miłość ojczyzny (cześć i posłuszeństwo wobec króla, poszanowanie praw publicznych i urzędów państwowych, szacunek wobec władz wojskowych)

i) wychowanie dobrego obywatela – na lekcjach historii powszechnej i polskiej, nauki publicznego prawa polskiego, filozofii racjonalistycznej, elementów wiedzy przyrodniczej oraz prawa natury

4) Program nauczania Collegium Nobilium

a)było 5 klas, ale klasy II, IV, V, były dwuletnie

b) po ukończeniu ostatniej klasy można było uczęszczać na dwuletni kurs prawa ojczystego i międzynarodowego

c) głównym przedmiotem nauczania była łacina (uzyskanie wiedzy o świecie)

d) wprowadzenie arytmetyki, języków obcych, historii Polski, historię powszechną, geografii, fizyki, filozofii racjonalistycznej

e) nauka języka francuskiego – teatr – wystawiał w każdym karnawale jedna tragedię w języku polskim, oraz jedną komedię w języku francuskim. Główną myślą przewodnią było szerzenie ze sceny postępowych idei politycznych.

f) znacząca rola języka ojczystego, klasy niższe – rola pomocnicza, kl.II – uczono się w języku ojczystym historii ojczystej, kl.III – język równorzędny łacinie, klasy najwyższe – główny język nauczania.

g) starania o należne miejsce przedmiotów nadających wychowaniu charakter narodowy (nauka historii polskiej- rozwijanie uczuć patriotycznych młodzieży)

h) kwestie – tematy do opracowanych przez nich mów: religia, wychowanie, szkolnictwo, król, sejm, sądownictwo, przekupstwo magnatów, polityka zagraniczna, skarb państwa, handel, chłop, sprawy monetarne, miasta, wojsko.

i) przekonywał, że opieka nad wychowanie i szkolnictwem powinna należeć do władz państwowych

j) Konarski polecał młodzieży przekonywać słuchaczów jej mów, że przekupionych magnatów należy skazywać na wygnanie i konfiskowanie ich majątków.

k) Konarski domagał się zwolnienia chłopców od wszelkich podatków, doradzał wprowadzać czynsz zamiast pańszczyzny

l) po ukończeniu kl. Retoryki -> klasa filozofii (II rok matematyka, fizyka, anatomia, biologia, astronomia i geologia)

ł) elementy nauk przyrodniczych, zwłaszcza fizyki eksperymentalnej (budziła w uczniach wiarę w nieograniczone możliwości poznawcze rozumu ludzkiego)

5) Reforma kolegiów pijarskich

- 1750 -1753

- skrócenie czasu na naukę łaciny

- uwzględnienie w programach nowych przedmiotów nauczania

- brak jęz. Nowożytnych

- zakaz organizowania teatrów (brak funduszy)

- nie było nauki kunsztów kawalerskich

-wychowanie dobrego obywatela Polski szlacheckiej

6) troska Konarskiego o nauczycieli

- należyte wykształcenie nauczycieli oraz zapewnienie im odpowiednich warunków pracy

- wykształcenie zawodowe (3 etapy)

  I bardzo dokładne poznawanie wszystkich przedmiotów nauczania

  II pogłębianie zdobytych wiadomości przez prywatną lekturę

  III dokładne zapoznanie się w z podręcznikami, którymi młodzi nauczyciele mieli posługiwać się w szkole, oraz studia pedagogiczne oparte nalekturze dzieł najbardziej postępowych wychowawców wychowawców myślicieli

   - pragmatyka nauczycielska – omówił w niej studia każdego nauczyciela, jego pracę w szkole, ustalił sposoby przenoszenia nauczycieli innych szkół, uregulował metody opracowywania corocznych ocen, zobowiązał każdego pijara do 18 lat pracy w szkole, po których mógł przejść na odpoczynek lub innych obowiązków

 

* organizowane przez Konarskiego w Collegium Nobilim popisy publiczne zwane sejmikami szkolnymi. Najważniejsze z nich, odbywe w 1757 i 1758, nosiły tytuły: 1) Rozmowa, na czym dobro i szczęście Rzeczypospolitej zaległo, 2) O co najbardziej i najpierw w edukacji starać się trzeba

 

2.  Ideał Szkoły Rycerskiej w Warszawie

1) Powstanie Szkoły Rycerskiej (Bóg, Honor, Ojczyzna)

a) 1765 – założenie przez Stanisława Augusta Poniatowskiego Akademii Szlacheckiej Korpusu Kadetów w Warszawie, zwanej popularnie Szkołą Rycerską

Przyczyny jej powstania

- Pacta conventa mówiły, że nowo obrany król powinien założyć własnym kosztem szkołę wojskową, w której synowie biednej szlachty mogliby przygotować się do zawodu oficerskiego

 

b) na jej czele stał komendant (Adam Czartoryski)

c)_dobór kandydatów – niezamożna szlachta, zaufana pod względem umysłowym

 

2) Program nauczania

a) w pierwszych latach charakter wojskowy

b) kształciła chłopców w wieku 16-18 lat, ucząc ich matematyki teoretycznej i praktycznej, zasad fortyfikacji, rysunków, jęz. nowożytnych, nauk wyzwolonych oraz prawa natury

c) po reformie 1765 r. przyjmowała chłopców od 8 r.ż

d) program nauczania, podzielony był na 3 części:

    - przygotowawczy

    - ogólnokształcący

    - zawodowy

e) w ciągu 4 lat wstępnych uczono kadetów języka francuskiego, niemieckiego i angielskiego, łaciny, nauk wyzwolonych, historii Polski, powszechnej, geografii, filozofii, matematyki, rysunków

f) ostatnie 2 lata były poświęcone przedmiotom zawodowym, kandydaci do służby wojskowej -> inżynieria wojskowa, kandydaci do służby cywilnej -> prawo i konstytucja

g) językiem wykładowym język polski

h) „Historia nauk wyzwolonych” (czytanie, pisanie, ortografia i styl polski, historia literatury polskiej)

i) zadaniem było rzeczowe i ideowe przygotowanie kadetów do reform w Polsce

j) nauka szkolna zmierzała do harmonijnego rozwoju umysłu oraz samodzielności myślenia

k) istnienie biblioteki

l) nowożytny charakter szkoły (gabinety – specjalne przyrządy, zbiory mineralogiczne,botaniczne i zoologiczne, kolekcje gipsowych odlewów oraz ilustracje)

 

3)Wychowanie obywatelskie

- dyscyplina żołnierska i rozbudzanie uczuć patriotycznych

- A.Czartoryski –„Katechizm kadecki” (1767 r.) (26 punktów z zakresu etyki indywidualnej i społecznej)

- „Definicje różne przez pytania i odpowiedzi” – dla starszych kadetów miały charakter podręcznika moralnego

część 1 – zagdnienia życia codziennego, określała cnoty i przywary szlachty

część 2 – życie obywatelskie

- rozwijanie wrodzonych zdolności młodzieży, instynktów społecznych i chęci współpracy z drugim z rozbudzenia ambicji

- organizowanie dekurii opartych na zasadach samorządu kadetów. Duszą miała być „szlachetność, cnota i punkt honoru” a metodą pracy – współzawodnictwo, przypominała zastępy harcerskie

- troska o wychowanie fizyczne kadetów

- wybieranie form towarzyskich (udział w uroczystościach dworskich i państwowych)

- nacisk na staranność stroju, czysto i kulturę życia codziennego

-teratr, czytanie „prawideł zachowania się przy stole,, uczyły ogłady towarzyskiej, kształtowały mowę, ruch, gesty, zręczność.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin