Dorota Simonides - Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków - opracowanie.doc

(120 KB) Pobierz

Dorota Simonides, Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków, Wrocław 1976.

 

Folklor dla dzieci – liczne teksty rymowanek, opowiadań umoralniających i rozrywkowych, przekazywanych dzieciom świadomie przez dorosłych.

 

Folklor dzieci – teksty, które są przez dzieci uznane za własne, w dużej mierze przez nie utworzone lub zaadaptowane i spontanicznie rozpowszechnione w ustnym przekazie.

 

 

DZIEJE ZAINTERESOWANIA TWÓRCZOŚCIĄ DZIECI

 

·         1830Ł. Gołębiowski zwrócił uwagę na regionalny i narodowy charakter gier i zabaw dziecięcych

·         J. Karłowicz, Poradnik dla zbierających rzeczy ludowe (1971)

o       podania, zabobony, gry, przysłowia, zagadki

·         lata 80. XIX wieku – A. Gomme

·         A. Gomme, Traditional Games of British Children (1894-1897)

·         1888 – miesięcznik “Wisła” – apel do czytelników o nadsyłanie dziecięcych rymowanek

·         H. Carrington-Bolton, The Counting – Out Rhymes of Children, their Antiquity Origin and Wide Distribution; A Study in Folk-lore (Londyn 1888)

o       873 wyliczanek dzieci różnych narodów

·         zbiory Kolberga

·         W. Matlakowski, Bajki i gadki dziecięce

o       wyeksponował głównie bajki łańcuszkowe

·         J. Witek, Zwodzenia, zagadki, facecje u dzieci ludu

·         M. Udzielaapel do czytelników „Ludu” o nadsyłanie tekstów gier i zabaw dziecięcych

·         1900F. Krcek – kolejny apel do czytelników „Ludu” o nadsyłanie tekstów gier i zabaw dziecięcych

·         H. Biegeleisen, Matka i dziecko w obrzędach, wierzeniach i zwyczajach ludu polskiego (1927)

·         1927 – zbiorek Beim Federschleissen (autorstwa dzieci z Kujakowic koło Kluczborka)

o       teksty lapidarne, zwięzłe i bez artystycznych upiększeń

·         1935E. Piasecki – ponowna akcja zbieracka

o       zbiorki:

§         Z. Rogoszówna, Sroczka kaszkę warzyła

§         Z. Rogoszówna, Klituś bajduś

·         A. Steffen, Rymy dziecięce, zagadki i przysłowia rymowane z Warmii (1937)

o       334 teksty – rymy dziecięce podzielone na następujące grupy:

§         rymy towarzyszące zabawom niemowląt

§         mętowania

§         gry i zabawy

§         rymy szkolne

§         głosy przyrody

§         varia

·         Jerzy Cieślikowski, Wielka zabawa

·         P. Nedo, Folklorystyka

 

 

 

CZEGO SZUKAĆ W FOLKLORZE DZIECI

 

·         pozostałości bardzo dawnych zwyczajów, reliktów inwokacji do różnych bóstw

·         mityczne echa

·         resztki starożytności

·         naśladownictwo dorosłych (wg R. Callois)

 

 

 

WOKÓŁ TERMINÓW

 

Termin folklor najpierw pojmowano bardzo wąsko – jako ‘artystyczną kulturę ludową’; potem z kolei zbyt szeroko – i jako obiekt badań, i jako naukę; następnie termin ten stał się synonimem ludoznawstwa, etnologii, potem przyjęto, że folklor to ‘twórczość ustna mas pracujących’.

 

Każdy tekst popularny wśród dzieci może się stać folklorem, jeśli:

·         znany jest szerokiej społeczności dzieci,

·         krąży w przekazie spontanicznie, ustnie,

·         żyje na zasadzie twórczości zbiorowej i anonimowej.

 

Folklor określonej grupy społecznej wyraża się repertuarem znanym w obrębie grupy, ukształtowanym lub zmodyfikowanym w dużej mierze przez członków tej grupy.

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA REPERTUARU DZIECIĘCEGO

 

Największą stabilność i odporność na zmiany wykazały rymowanki, przysłowia i przesądy.

Najszybciej zmianom ulegały anegdoty, opowieści makabryczne i zagadki.

 

Repertuar dzieci jest odzwierciedleniem ich zainteresowań. Te kształtowały się w zależności od wieku i stopnia dojrzałości.

·         dzieci młodsze – predylekcja do mikroform (zwłaszcza rymowanek)

·         dzieci starsze – gatunki fabularne i abstrakcyjne

 

Dziecko w wieku od 5 do 7 lat powtarza zasłyszaną rymowankę dosłownie. Uczeń IV klasy potrafi już używać eufemizmów.

 

Tematyka obsceniczna stanowi dla dzieci w wielu wypadkach prawdziwe tabu, które chcą złamać, aby przeżyć coś niedozwolonego.

 

 

 

RYMY DLA ZABAWY, ICH ZMIANY I PRZEKSZTAŁCENIA

 

Systematyka:

·         mętowania – wyliczanki różnego typu

·         rymowanki dotyczące zwierząt i roślin

·         głosy zwierząt

·         rymowanki używane przy robieniu piszczałek z wierzby

·         rymowanki dotyczące zjawisk atmosferycznych, podczas żniw, przy modlitwie oraz cytowane bez przyczyny

·         rymowanki związane z zabawianiem dzieci, huśtaniem na kolanach, przeliczaniem na palcach itd.

·         aliteracje

·         zagadki przechodzące w grę słów

·         gry i zabawy dziecięce

 

o       brak tu jednolitości kryteriów podziału; miesza się forma, funkcja, okoliczności powstania tekstu

 

 

J. Cieślikowski: „Rymy polskich dzieci są w ogromnej przewadze ludowego pochodzenia, stąd ich tematyka, rodzaj i kierunek skojarzeń są wiejskiej proweniencji”.

 

 

Cechy rymowanek:

·         częste kontaminacje z innymi rymowankami

·         wzbogacanie o nowe motywy

·         w wyliczankach – liczebniki pochodzenia obcego (żydowskie, łacińskie, ugrofińskie, cygańskie)

·         „liczebniki złodziejskie”

·         „wyliczanki cygańskie”

·         onomatopeje

 

 

Podział tekstów:

·         ze względu na tematykę:

o       tradycyjne rymowanki związane w dużej mierze z życiem wsi, ewentualnie z dawnymi obrzędami

o       współczesne rymowanki, odzwierciedlające nie tylko realia współczesne, lecz skupione wokół najnowszych wydarzeń

·         inny podział:

o       abstrakcyjne

o       fabularne, w których wyróżnia się incipity:

§         orzeczenie

§         lokalizację akcji

§         pary rymowane

 

Inne cechy:

·         silne poczucie rytmu

·         wiele form przypadkowych (wypływających ze złego zrozumienia treści, sensu słowa, innego znaczenia wyrazu lub niedosłyszenia czy z braku pamięci)

·         wspólne schematy (trudno wyrokować, który z wariantów jest pierwotny, a który wtórny; każdy posiada wartość autonomiczną)

o       proces nakładania się na dany schemat elementów z innej jednostki tekstów, co daje w efekcie nowy twór

·         zbiorowa twórczość

·         zmienność

·         dynamika

·         ustawiczny ruch poszczególnych elementów

 

 

 

RYMY SATYRYCZNE I ICH FUNKCJE

 

Rymowanki satyryczne są wyrazem normotwórczym, swoistym obrazem istniejącego tu mechanizmu kontroli zasad współżycia zbiorowego, polegającego na ustalaniu i przestrzeganiu norm partykularnych, mających praktyczny skutek, zdecydowanie ułatwiający współżycie w klasie, na podwórku czy w czasie zabawy na przerwie.

 

 

1.     NORMY WSPÓŁŻYCIA – teksty regulują je.

 

o       walor wychowawczy

o       podkreślenie własnej powagi, dorosłości przez dziecko

o       wykpienie takiego zachowania dziecka, które razi rówieśników w danym zespole, klasie czy grupie:

§         dziecko łatwo wpadające w gniew, kapryśne

§         dziecko reagujące płaczem

§         skarżypyta

§         człowiek, który nie umie dochować tajemnicy

§         ktoś, kto kłamie

§         ktoś, kto mówi głupio, nie na temat

§         ktoś odpowiada „co”, „daj”, „pokaż”

§         ktoś zaczyna rozmowę z drugim dzieckiem od „ty”

§         ktoś zbyt obcesowo zaczepia ucznia

§         dziecko coś komuś zasłania

§         forma „musisz”

§         ktoś nie zamyka drzwi

§         samochwała, chwalipięta – przeróbki utworów literackich

o       najważniejszy jest rym

o       metafory zaskakujące, polegające na kojarzeniu zupełnie przypadkowych pojęć i słów, nie wszystkie pełnią funkcje metafor, są po prostu potocznymi określeniami

 

 

 

2.     KRYTYKA WYGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO

 

o       już w wieku 6 lat dzieci zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny

o       krytyka dotyczy:

§         rozpiętego rozporka

§         koszuli wystającej ze spodni

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin