Edu_euro.doc

(94 KB) Pobierz

EDUKACJA EUROPEJSKA

Cele edukacyjne

1. Poznanie założeń, celów i historii Unii Europejskiej na tle procesów integracyjnych współczesnego świata.

2. Umiejętność postrzegania integracji europejskiej w kontekście przemian geopolitycznych współczesnego świata oraz szans rozwojowych Polski.

3. Umiejętność określania wzajemnej zależności między podstawami tożsamości i suwerenności polskiej oraz podstawami wspólnotowymi Unii Europejskiej.

4. Rozumienie kontekstu europejskiego aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych, gospodarczych i politycznych w Polsce i Europie.

5. Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym Polski i Unii Europejskiej w okresach przedakcesyjnym i pełnego członkostwa (z korzyścią dla dobra kraju i jedności europejskiej).


 

 

LP

Treści z podstawy programowej

Przykładowe tematy zajęć i zagadnienia do realizacji - propozycje

Oczekiwane osiągnięcia

1

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Polska i Polacy w budowaniu jednoczącej się Europy.

1.     Historia idei integracji europejskiej.

2.     Uwarunkowania procesów integracyjnych

3.     Przemiany polityczne w XX.

4.     Społeczne, gospodarcze i polityczne skutki kolonizacji oraz dekolonizacji.

5.     Skutki istnienia i upadku wielkich systemów totalitarnych (narodowy socjalizm, komunizm).

6.     Rola Polski w upadku komunizmu.

7.     Droga Polski do członkostwa UE.

8.     Przemiany społeczne gospodarcze i polityczne w Polsce po II wojnie światowej i ich wpływ na obecną sytuacje gospodarczą i polityczną.

9.     Polska w systemie ONZ.

10. Osoby działające na rzecz pokoju np. Jan Paweł II.

11. Korzenie współczesnej kultury fizycznej

1.     Wyjaśnia genez procesów integracyjnych zachodzących w Europie.

2.     Ukazuje rolę przemian politycznych i gospodarczych Europy w procesie integracji europejskiej.

3.     Wyjaśnia wpływ przemian zachodzących w Polsce po II wojnie światowej na obecną sytuację gospodarczą kraju.

4.     Określa i charakteryzuje rolę wybranych agend ONZ w rozwiązywaniu problemów społecznych i ekonomicznych na świecie.

5.     Prezentuje postacie działające na rzecz pokoju i ich dokonania w kontekście poszanowania praw drugiego człowieka.

6.     Wyjaśnia wpływ starożytnych igrzysk na kształtowanie współczesnej kultury zawodów sportowych.

2

Droga państw europejskich, w tym Polski, do Unii Europejskiej. System, procedury i pola negocjacji. Kalendarium rozszerzenia. Cele integracji Polski z Unią Europejską. Przedakcesyjne działania i programy Rządu.

1.     Formy integracji gospodarczej na świecie

2.     Warunki pogłębiania integracji gospodarczej państw.

3.     Organizacje we współczesnym świecie.

4.     Procesy integracyjne: dziedziny współpracy – gospodarka, polityka, kultura, ochrona środowiska.

5.     Euroregiony w Polsce

6.     Rola współpracy w rozwoju miast, regionów  i państw.

7.     Miejsce Polski w strukturach organizacyjnych, walutowych i gospodarczych UE.

8.     Współpraca z organizacjami gospodarczymi państw Europy Środkowej.

9.     Udział, rola i zadania Polski w wybranych organizacjach międzynarodowych.

10. Konsekwencje przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

1.     Przedstawia i omawia korzyści wynikające z międzynarodowej integracji,

2.     Zna organizacje gospodarcze świata.

3.     Wyjaśnia znaczenie procesów integracyjnych w rozwoju wybranych obszarów.

4.     Zna aktualny stan procesów legislacyjnych na drodze integracji Polski ze strukturami europejskimi.

5.     Określa udział Polski w ugrupowaniach integracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inicjatyw podejmowanych przez Polskę.

6.     Przedstawia powiązania Polski z Unią.

7.     Ukazuje wartości które wnosi Polska do UE.

8.     Dokonuje oceny szans i zagrożeń wynikających z przystąpienia Polski do UE.

3

Stosunek społeczeństw krajów członkowskich i społeczeństwa polskiego do rozszerzenia Wspólnot Europejskich. Różne opcje obecne w polityce i opinii publicznej krajów członkowskich. Katalog nadziei i obaw. Wyobrażenie roli i miejsca Polski i Polaków w zjednoczonej Europie. Kwestia standardów unijnych

1.     Przejawy procesów globalizacji, tendencje antyglobalizacyjne.

2.     Kierunki rozwoju współczesnego świata.

3.     Przykłady społeczeństw, w których na tle procesów globalizacyjnych budzi się poczucie godności i wartości kulturowe.

4.     Proces integracji;

5.     Proces globalizacji w sferze ekonomicznej i społeczno – kulturowej.

6.     Mierniki rozwoju gospodarczego w Polsce i wybranych krajach Europy.

7.     Poziom rozwoju społeczno – gospodarczego i jakość życia w Polsce na tle wybranych państw europejskich

1.     Uzasadnia potrzebę tolerancji, poszanowania innych kultur, systemów wartości i sposobów życia.

2.     Przedstawia argumenty w obronie posiadanego systemu wartości oraz wartości polskiej kultury.

3.     Prezentuje kierunki zmian zachodzących we współczesnym świecie.

4.     Uzasadnia zróżnicowanie rozwoju społeczno – gospodarczego w Polsce i innych krajach europejskich na podstawie wybranych mierników.

4

Kierunki integracji. Trzy filary procesu zjednoczenia. Różne koncepcje wizji przyszłej zjednoczonej Europy.

1.     Założenia cele integracji krajów europejskich w ramach UE.

2.     Współpraca krajów UE – założenia.

3.     Etapy pogłębiania i poszerzania integracji w ramach UE.

4.     Zasady wspólnej polityki gospodarczej w ramach UE.

5.     Przyczyny i skutki procesów integracyjnych i dezintegracji na przykładzie Europy.

6.     Trzy filary procesu zjednoczenia i ich znaczenie.

7.     Struktura organizacyjna walutowa i gospodarcza UE.

8.     Charakterystyka wybranych euroregionów.

1.     Wskazuje różnice między pojęciami unia gospodarcza a unia polityczna.

2.     Wykazuje znaczenie wprowadzenia euro jako wspólnej waluty w krajach Unii Europejskiej.

3.     Wyjaśnia przyczyny i skutki procesów integracyjnych.

4.     Wyjaśnia przyczyny i skutki procesów dezintegracyjnych.

5.     Przedstawia historię aktualnego stanu integracji europejskiej.

5

Ewolucja prawa Unii Europejskiej. Kwestia konstytucji Unii Europejskiej. Wzajemne relacje między prawem Unii Europejskiej i prawem krajowym.

1.     Prawo rzymskie.

2.     Konstytucja Unii europejskiej.

3.     Europa wartości.

4.     Wspólna kultura chrześcijańska.

5.     Podstawy filozoficzno – historyczne konstytucji europejskiej.

6.     Zależności pomiędzy prawem Unii Europejskiej a prawem krajowym.

1.     Wyjaśnia wpływ dorobku cywilizacyjnego i kulturowego Europy na kształtowanie kultury i  wspólnych wartości.

2.     Prezentuje zasadę spójności prawa europejskiego i krajowego.

6

Ewolucja instytucji Unii Europejskiej. Procedury podejmowania decyzji

1.     Unia Europejska jako wspólnota polityczna.

2.     Symbole UE.

3.     Rozwój EWG i UE.

4.     Nazwy krajów członkowskich UE.

5.     Instytucje Unii Europejskiej

1.     Wyjaśnia zasady integracji gospodarczej i politycznej krajów UE.

2.     Wymienia zasady jednolitego europejskiego rynku pracy, ocenia jego dostępność dla obywateli polskich.

3.     Podaje przykłady współczesnych problemów społecznych i gospodarczych w UE i sposoby ich rozwiązywania.

7

Gospodarka Unii Europejskiej. Polska w perspektywie polityk wspólnotowych w dziedzinie gospodarczej, w tym w szczególności wspólnej polityki rolnej.

1.     Główne cechy struktury zatrudnienia na świecie, w Polsce własnym regionie.

2.     Poziom tendencje  zmian i przyczyny bezrobocia na świecie , w Polsce i własnym regionie

3.     Rodzaje usług i ich rola w gospodarce.

4.     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin