Schemat_faza_2.pdf

(166 KB) Pobierz
Wybór i opracownaie: Mateusz Wiliński
Wczesne dzieciństwo (drugi i trzeci rok życia)
Dziecko: strefa analna (odbyt) Interakcja : np. „trening czystości” Rodzice (opiekunowie): „oczy”, ocenianie
1. Funkcja zatrzymywania. 2. Funkcja wydalania
Strefa analna bardziej niż inne nadaje się do ukazania uporczywszego obstawania przy sprzecznych impulsach, ponieważ jest to strefa dwóch skonfliktowanych funkcji, które muszą występować na
przemian, mianowicie funkcji zatrzymywania i wydalania. Co więcej, zwieracze stanowią jedynie fragment układu mięśniowego , którego działanie generalnie opiera się na dualizmie napięcia i
odprężenia, zginania i odginania. (Erikson, 1997, s. 86)
Społeczna modalność zatrzymywania Społeczna modalność wydalania
I nterakcja : wzajemne dopasowanie się wzorców koordynacji zatrzymywania i uwalniania z zewnętrzną kontrolą, sprawowaną przez opiekunów (kulturę) „Przedmiot dopasowania przechodzi teraz
najcięższą próbę. Jeśli zewnętrzna kontrola, sprawowana przez zbyt sztywne i zbyt wczesne próby wychowawcze, zmierza z całym naciskiem do wyzucia dziecka z jego – polegających na wolnym
wyborze i wolnej woli – prób stopniowego kontrolowania stolca i innych funkcji ambiwalentnych, to dojdzie do podwójnego buntu i podwójnej klęski”. (Erikson, 1997, s. 87).
Komentarz: Ekspozycje możemy rozumieć na dwa sposoby. 1. W szerszym sensie jest to 'bycie na widoku' („na świeczniku”) czego konsekwencją jest to, że jesteśmy przez innych oceniani . 2. W węższym sensie
będziemy rozumieć ekspozycje jako bycie wystawionym, w przypadku negatywnej oceny, na działania zmierzające do zewnętrznego kontrolowania zachowań dziecka. Konsekwencją oceniania negatywnego i
nadmiernej kontroli jest wstyd czyli poczucie nieadekwatności, „bycia kimś złym” („zły jestem ja i to co robię/wytwarzam”). Musimy jednak pamiętać, że wstyd ma też swoje pozytywne funkcje (o tym szerzej: Appelt,
2005, s. 126-127).
Ekspozycj
a
„Pierwsza moralność dziecka jest moralnością posłuszeństwa, a pierwszym kryterium dobra dla małych dzieci pozostaje długo wola rodziców (…) Pierwsze uczucia moralne dziecka pozostają
intuicyjne, podobnie jak myślenie właściwe temu całemu okresowi rozwojowemu. Moralność okresu wczesnego dzieciństwa pozostaje bowiem zasadniczo heteronomiczna, tj. uzależniona od woli
zewnętrznej – woli szanowanych osób czy rodziców”, przykłady: „kłamstwo jest „brzydkie” jeśli jest adresowane wobec dorosłych bo oni zakazują (Co innego kłamać dorosłym, co innego dzieciom -
MW)”; „kłamstwo jest tym gorsze, im bardziej fałszywe”
(Piaget, 1966, s. 43)
Moralność
heteronom
iczna
„Podobnie jak sensoryczno – motoryczny egocentryzm niemowlęcia wynika z braku zróżnicowania między własnym ja i światem zewnętrznym (nie zaś z narcystycznego przerostu samoświadomości),
tak animizm i finalizm są wyrazem pomieszania, czy też braku rozdziału, między światem wewnętrznym czyli subiektywnym a światem fizycznym (nie zaś prymatu wewnętrznej rzeczywistości
psychicznej). (…) Wszystkie (przejawy rodzącej się myśli) polegają na deformującej asymilacji rzeczywistości do własnej aktywności. (…) Krótko mówiąc wszystko jest skopiowane z modelu własnego
ja. ( Piaget, 1966, s. 33 - 34)
Egocentry
zm
stadium
przedoper
acyjnego
Finalizm
Animizm
Artyficjalizm
„Artyficjalizm czyli
przekonanie, że rzeczy
zostały skonstruowane
przez człowieka lub
działalność boską, pracującą
na wzór ludzkiej
wytwórczości”. (Piaget, 1966, s.
33)
Komentarz: Egocentryzm stadium przedoperacyjnego ( wdg. Piageta 2 – 7 rok życia!!!!! ) polega na niezdolności dziecka do skoordynowania różnych punktów widzenia zarówno cudzych z własnymi, jak i
uchwycenia różnych aspektów sytuacji w jednej chwili. Tą formę egocentryzmu można zaobserwować również w zachowaniach społecznych: mowie (monologi dzieci, monologi zbiorowe), w zabawach zbiorowych
i/lub objętych regułami (dziecko gra samo dla siebie ignorując ustalenia). Jak piszę o tym Piaget: „Pierwsze zachowania społeczne są jeszcze w połowie drogi do prawdziwego uspołecznienia: jednostka, zamiast
wyjść poza własny punkt widzenia, by uzgodnić go z punktem widzenia innych, pozostaje jeszcze w sposób nieświadomy ześrodkowana na sobie samej, a ten egocentryzm wobec grupy społecznej odtwarza
egocentryzm, jaki widzieliśmy u niemowlęcia w stosunku do świata fizycznego, i jest jego przedłużeniem”. (…) W obu przypadkach początkowy zamęt (niezróżnicowanie świata fizycznego od subiektywnego a
później subiektywnego od społecznego – przyp. MW) prowadzi do prymatu własnego punktu widzenia.” (Piaget, 1966, s. 36) . Możliwe jest również postawienie hipotezy, że to egocentryzm właściwy tej fazie rozwoju (wraz
Finalizm w myśleniu przedoperacyjnym polega na wewnętrznym
przekonaniu dziecka, że wszystko ma jakiś cel, (bo go mieć musi) i
nie może być przypadkiem (przyczyną). „W naturze nie istnieją
przypadki, bo wszystko „jest zrobione dla” ludzi i dzieci według
ustalonego planu, którego ośrodkiem jest człowiek. (…) Właśnie
przez to, że wszystko powinno mieć jakąś rację, dziecko potyka się
o zjawiska przypadkowe”. (Piaget, 1966, s. 31).
„Animizm dziecięcy to tendencja, by traktować rzeczy jako żywe i wyposażone w intencje.
Początkowo żywy jest każdy przedmiot, który wykonuje jakąś czynność, jeśli przynosi ona pożytek
człowiekowi (…). Później życie zostaje zarezerwowane dla ciał ruchomych, a wreszcie dla ciał, które
wydają się same poruszać, jak wiatr i gwiazdy. Z drugiej strony, z życiem wiąże się świadomość, nie
w sensie świadomości takiej samej, jak ludzka, ale w sensie minimum wiedzy i intencjonalności,
niezbędnego rzeczom, by spełniały swoje czynności, a zwłaszcza by poruszały się czy kierowały ku
wyznaczonym im celom.” (Piaget, 1966, s. 31).
966485563.048.png 966485563.049.png 966485563.050.png 966485563.051.png 966485563.001.png 966485563.002.png 966485563.003.png 966485563.004.png 966485563.005.png 966485563.006.png 966485563.007.png 966485563.008.png 966485563.009.png 966485563.010.png 966485563.011.png 966485563.012.png
 
z zaznaczaniem się subiektywnej perspektywy dziecka) zaostrza konflikt rozgrywający się w dziecku (na poziomie ego) jak i konflikt z otoczeniem (charakterystyczny dla kryzysu trzeciego roku życia).
Kontekst ekologiczny właściwy dla tej fazy można scharakteryzować jako codzienne życie, powtarzające się czynności i kontakty z dostępnymi w otoczeniu przedmiotami i innymi ludźmi. Dziecko, więc
„porusza się i poznaje te treści z którymi ma styczność na co dzień. Dziecko w tym okresie „uczy się w każdych okolicznościach, mimowolnie (…) poprzez naśladownictwo i imitację (patrz działalność)”.
Różnicą jest to, że dzięki rozwojowi motorycznemu (głównie funkcji chodzenia) zakres dostępu do świata - a w wyniku kształtowania się autonomii - i samodzielność dziecka zwiększają się. To wraz z
przemianami umysłowymi sprawia, że dziecko może towarzyszyć osobom dorosłym (opiekunowi) lub bardziej dojrzałym od niego (starsze rodzeństwo) w codziennych czynnościach co stwarza okazje
do uczenia się (poprzez imitację) i stymuluje rozwój dziecka.
Życie
codzienne
1. Doświadczenia wstydu i zwątpienia: „Pojęcie wstydu sugeruje, iż ktoś jest całkowicie wystawiony
na spojrzenia innych i jest tego świadom: słowem jest zażenowany i skrępowany. Znajduje się na
widoku a nie jest na to przygotowany (…). Wstyd początkowo wyraża się odruchem krycia twarzy lub
chęcią zapadnięcia się – tu i teraz pod ziemię. Jest to, jak sądzę, w gruncie rzeczy gniew zwrócony
przeciwko sobie samemu, przeciw ja. Ktoś, kto się wstydzi pragnie zmusić świat, aby na niego nie
patrzył, by go nie zauważał. Chciałby zniszczyć wzrok świata, a zamiast tego jest zmuszony pragnąć
własnej niewidzialności (...). Wstyd, który można zobaczyć, poprzedza wina, o której się mówi. Ta wina
to poczucie bycia kimś złym, które przenika jednostkę, gdy nikt nie patrzy. (Erikson, 1997, s. 262-263) .
„Zwątpienie jest bratem wstydu (…), ma wiele wspólnego ze świadomością posiadania przodu i tyłu,
zwłaszcza zaś „tego, co jest za”. Albowiem owego obszaru ciała, charakteryzującego się agresywnym
i libidalnym centrum w postaci zwieraczy i pośladków, dziecko nie jest w stanie zobaczyć, a jednak
panuje nad nim wola innych ludzi.” (Erikson, 1997, s. 264).
Doświadczenia dobrej regulacji zewnętrznej (przez kulturę i jej przedstawicieli: rodziców)
„W tej fazie regulacja zewnętrzna musi przynosić zdecydowaną pociechę, rozwiewać obawy.
Dziecko musi poczuć, iż podstawowa wiara w życie, która jest trwałym skarbem ocalonym
przed wściekłością fazy oralnej, nie zostanie narażona na niebezpieczeństwo przy zmianie
poglądów, tym nagłym, gwałtownym pragnieniem posiadania wyboru, przywłaszczania sobie
wszystkiego i upartego wydalania. Poczucie pewności musi chronić je przed potencjalną
anarchią jego własnej, choć jeszcze nie opanowanej zdolności rozróżniania, niezdolności do
zatrzymywania i puszczania wedle uznania. Ponieważ środowisko zachęca dziecko do „stania
na własnych nogach”, musi też ochraniać je przed nonsensownymi i narzuconymi
doświadczeniami wstydu i pierwszego zwątpienia”. (Erikson, 1997, s. 262)”
Autonomia
a wstyd i
zwątpienie
2. Negatywne doświadczenia społeczne związane z eksperymentowaniem z dwoma
równoważnymi zbiorami modalności społecznych: zatrzymywaniem i puszczaniem.
Tj. kontrola zewnętrzna (zagrożeniem jest kontrola zbyt surowa lub zbyt wczesna)ale również brak
kontroli prowadzący do zagubienia wobec otoczenia i jego granic).
2. Pozytywne d oświadczenia związane z eksperymentowaniem z dwoma równoważnymi
zbiorami modalności społecznych: zatrzymywaniem i puszczaniem.
Doświadczenia wspierania przez innych własnego poczucia niezależności, równorzędności,
współdecydowania, wzajemnego dopasowania z innymi, „pokojowego” współistnienia i
rozwiązywania konfliktów (szerzej Appelt, 2005, str. 121-122)
Rozwiązanie: Trwałe uformowanie wzorców, w których zintegrowane są doświadczenia nieprzyjemne, negatywne oraz przyjemne , pozytywne dla dziecka. Na poziomie psychiki zadanie to stoi przed
ego dziecka i znajduje swój wyraz w ustabilizowania się wzorca autonomi/wstydu i zwątpienia. Na poziomie społecznym stoi przed rodzicami (ich postawami wobec rodzącej się autonomii dziecka).
„(...)Faza ta jest kluczowa dla proporcji pomiędzy miłością a nienawiścią, współpracą a samowolą, wolnością wrażania siebie a stłumieniem. Z poczucia samokontroli bez utraty poczucia własnej
godności (autonomia – przyp. MW) wywodzi się trwała życzliwość wobec innych i duma, a z poczucia utraty samokontroli i bycia kontrolowanym przez kogoś innego wyrasta utrzymująca się skłonność
do zwątpienia i wstydu.” (Erikson, 1997, s. 259-260)
Mechaniz
m rozwoju
Faza 3. Inteligencji sensoryczno-
motorycznej (do 2 r. ż.)
Faza 4. Faza intuicyjnej inteligencji
Inteligencja: prelogizm, nieodwracalność myślenia, brak stałości stosunków, intuicja, interioryzacja osób i ruchów w formie reprezentacji obrazowych i
„doświadczeń umysłowych”, „Intuicje są to schematy percepcyjne czyli schematy działania, (…) ale transportowane czy interioryzowane w wyobrażeniach.
Są to obrazy czy imitacje rzeczywistości znajdujące się w połowie drogi między doświadczeniem a „doświadczeniem umysłowym” (…) Właściwością
pierwotnych intuicji jest w istocie sztywność i nieodwracalność: dają się porównywać z percepcyjnymi schematami i czynnościami nawykowymi, które dane
są w całości i których nie można odwrócić”. (Piaget 1966, s. 37).
Uczuciowość: „ związany z uspołecznieniem działania rozwój uczuć inter indywidualnych (przywiązanie, sympatie i antypatie, pojawienie się intuicyjnych
uczuć moralnych, wywodzących się ze stosunków między dziećmi i dorosłymi oraz regulacja zainteresowań i wartości, związanych z regulacją myślenia
intuicyjnego w ogólności”. (Piaget 1966, s. 39).
Inteligencja: k onstrukcja podstawowych
kategorii praktycznych (przedmiotu,
przestrzeni, przyczynowości i czasu).
Uczuciowość: Wybór obiektu,
obiektywizacja uczuć i rzutowanie ich na
niewłasne działania.
Mechanizm: Momentem przełomowym i umowną granicą pomiędzy fazą inteligencji sensoryczno-motorycznej jest moment nabywania mowy. Według Piageta z nabycia mowy wynikają „trzy zasadnicze
966485563.013.png 966485563.014.png 966485563.015.png 966485563.016.png 966485563.017.png 966485563.018.png 966485563.019.png 966485563.020.png 966485563.021.png 966485563.022.png 966485563.023.png 966485563.024.png 966485563.025.png 966485563.026.png 966485563.027.png 966485563.028.png
 
dla rozwoju konsekwencje: uspołecznienie działania, interioryzacja mowy (pojawienie się myślenia we właściwym sensie – przyp. MW) oraz interioryzacja działania” (str. 22). Dziecko zyskuje za jej
pomocą (i wraz z jej rozwojem i interioryzacją) władzę rekonstytuowania przeszłości a także moc antycypowania przyszłości (ale dopiero w okresie przedszkolnym!). Jak piszę Piaget: „(...) z mową
dzieje się podobnie, jak z całym zachowaniem: jednostka, miast przystosować się od razu do nowych realności (tu: wyobrażeniowych i nazw), jakie odkrywa i sama stopniowo konstruuje, musi
rozpocząć od żmudnego wcielania danych do własnej jaźni i własnej aktywności, a ta egocentryczna asymilacja cechuje zarówno początki myślenia dziecka jak i początki jego asymilacji. (…) W wieku
od 2 do 7 lat spotyka się wszystkie formy przejściowe między dwiema skrajnymi postaciami myślenia; (…) przy czym druga zdobywa przewagę nad pierwszą). Pierwsza postać to myślenie poprzez
samą inkorporację czy asymilację, których egocentryzm wyłącza (…) wszelką obiektywność. Druga forma, to myślenie przystosowane do innych; do rzeczywistości, przygotowująca tym samym
myślenie logiczne. Większość aktów myśli dziecięcej znajduje się pomiędzy tymi dwiema postaciami, oscylując między ich przeciwstawnymi kierunkami. ” (str. 29-30).
Komentarz:
Zabawy manipulacyjne „polegają na badaniu przedmiotów i manipulowaniu nimi, dzieci wkładają do ust rózne rzeczy, potrząsają nimi, itd. Początkowo z każdym przedmiotem robią to samo, wykonują
wszystkie dostępne sobie czynności (manipulacja specyficzna – właściwa dla okresu niemowlęcego MW), a następnie manipulują w sposób adekwatny do funkcji przedmiotu i jego właściwości
(manipulacja specyficzna)”.
Zabawa „na serio”
Zabawa
„na serio”
Podstawowy proces
Używane przedmiotu
Czynnik determinujący Źródło przyjemności Świadomość sytuacji zabawy
Naśladowanie
(f. Psychiczna to
spostrzeganie)
Używane przedmioty spełniają
swoją rzeczywistą, typową funkcją,
przedmiot jest tym czym jest.
Sytuacja zewnętrzna, otoczenie dziecka (dziecko
powtarza dostępne sytuacje i używa przedmiotów
w sposób w który używają ich inni wokół)
Zainteresowanie samym działaniem, a
nie jego rezultatem, działanie dla
działania
Nieodróżnianie sytuacji zabawy od
sytuacji realnej.
Komentarz: „W okresie wczesnego dzieciństwa mamy mamy więc do czynienia z quasi-zabawą (zabawą „na serio” - przyp. MW). Obiektywnie jest to już zabawa, ale nie stała się ona jeszcze zabawą dla dziecka.
(…) Brakuje tu zwięzłego opowiadania i przetworzenia go na działania, dramatyzacji w pełnym tego słowa znaczeniu. Brakuje również zdecydowanego ruchu w planie stworzonej przez dziecko sytuacji” (Wygotski, 2002,
s. 105). Brakuje tu więc scenariusza i pewnego rodzaju umowności zabaw, które obserwujemy w zabawach przedszkolaków. Umowność ta nie jest jeszcze możliwa w tej fazie. Dziecko wciąż jest przywiązane do
sceny, która jest mu dostępna zmysłami, nie może poza nią wybiegać (egocentryzm).
Nowa forma organizacji procesów psychicznych
kontrola
chodzenia,
jedzenia,
mówienia,
wydalania,
itd.
Komentarz: patrz materiał dodatkowy „kontrola”
Usensowni
one,
zróżnicow
ane i
uogólnione
spostrzega
nie
Komentarz: „Powstawanie uogólnień w trakcie opanowywania mowy prowadzi do tego, że rzeczy zaczynają stykać się nie tylko w ich powiązaniach wynikających z sytuacji, ale również w uogólnieniu
kryjącym się za słowem. (…) Dzięki usensownionemu spostrzeganiu widzimy w przedmiocie więcej niż to, co jest zawarte w bezpośrednim akcie widzenia. Spostrzeżenie przedmiotu jest już w
znacznym stopniu abstrakcją i zawiera ślady uogólnienia”. (Wygotski, 2002, str. 127).
Autonomic
zność „Ja”,
poczucie
autonomiii
Komentarz: patrz materiał dodatkowy „Poczucie autonomia”
966485563.029.png 966485563.030.png 966485563.031.png 966485563.032.png 966485563.033.png 966485563.034.png 966485563.035.png 966485563.036.png 966485563.037.png 966485563.038.png 966485563.039.png 966485563.040.png 966485563.041.png 966485563.042.png 966485563.043.png 966485563.044.png 966485563.045.png 966485563.046.png 966485563.047.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin