Filozofia - zagadnienia.pdf

(157 KB) Pobierz
Filozofia
Filozofia – etymologiczne źródło znajduje się w starożytnej grece, gdzie wyraz ten oznacza „umiłowanie
mądrości”. Dla Greków „mądrość „ to znajomość spraw ludzkich i boskich. Tradycja autorstwo słowa
„filozofia” przypisuje Pitagorasowi.
fileo + sophia
fileo - miłować, dążyć
sophia - wiedza, mądrość
Działy filozofii:
1. Teoria bytu (ontologia) – metafizyka oznacza etymologicznie „po fizyce”, zaś ontologia oznacza „nauka o
będącym, o tym co jest”
Dawniej określeń tych używano zamiennie. Od czasu Husserla zwykle traktuje się metafizykę jako
refleksję nad tym, co jest nad bytem rzeczywistym, a ontologię jako refleksję nad bytem możliwym .
Byty możliwe są szerszym zespołem możliwości.
a. Psychologia – nauka o duszy, o człowieku.
b. Kosmologia – nauka o przyrodzie, o świecie.
c. Teologia naturalna – rozważania o Bogu, Absolucie ale bez udziału objawienia religijnego tylko w
oparciu o rozum.
Teoria bytu zajmuje się bytem, strukturą, warstwami poznania.
3. Aksjologia – refleksja nad wartościami
a. etyka teoria wartości moralnych. Przedmiotem są: oceny moralne, problem dobra i zła itd.
b. estetyka teoria piękna i sztuki. Przedmiotem refleksji są właściwości przeżycia estetycznego.
4. Antropologia filozoficzna - dyscyplina filozoficzna zajmująca się człowiekiem w najogólniejszym aspekcie
istoty, istnienia, sensu życia, wyborów między dobrem a złem, jego stosunkiem do cierpienia czy Boga.
Antropologia mówi bardziej o duchowym wymiarze istnienia człowieka, psychologia bardziej o
psychicznym.
Tales z Miletu – w. VII – VI.
Uznany za pierwszego filozofa
Woda jako zasada świata
Zasada jako pierwotna prasubstancja (esencjonalna podstawa bytu)
Anaksymander z Miletu ok. VII-VI.
uczeń Talesa
do oznaczenia zasady zaczął używać terminu „arche” – z greckiego „początek”
„Wszystko albo jest zasadą albo pochodzi od zasady”
Co nie może pochodzić od zasady?” – „Tylko bezkres ( apeiron) , gdyż jeśli by miał zasadę, byłby
przez nią ograniczany, a więc nie byłby bezkresem. Zatem bezkres jest zasadą wszechświata.”
1
2. Teoria poznania, nauka o prawdzie
a. gnozeologia
b. epistemologia
71508519.001.png
Heraklit z Efezu – VI -V w p.n.e.
ciągłe stawanie się i przemijanie jest najważniejszą cechą bytu
Panta rhei ” (wszystko płynie, jest zmienne)
Porządek ten bierze się stąd, że wszystkim rządzi jedna siła. Jeśli jedna siła rządzi całym światem,
to rządzi ona również człowiekiem.
Człowiekiem rządzi rozum, zatem rozum rządzi całym światem .
Tym kosmicznym rozumem jest logos . W tym cyklicznym procesie ruchu w dół i w górę ogień
przemienia się kolejno w wodę, powietrze, ziemię i znów w ogień . (ogień jako zasada świata)
Parmenides z Elei – V w p.n.e.
prekursor ontologii
stworzenie podstaw myślenia logicznego
wprowadził dedukcyjną metodę filozofowania
Wyszedł od przyjęcia dwóch aksjomatów uważanych za pewne:
Byt jest, a niebytu nie ma
Byt i myślenie są tożsame
teoria niezmienności i jednostkowości bytu ; byt charakteryzuje :
wieczność
nieruchomość
niezmienność
niepodzielność
stałość
jedyność
kulistość.
Byt jest zatem jednorodną całością, nie może mieć przerw (bo każda przerwa oznaczałby niebyt), nie może
się zmieniać (bo mógłby się zmienić tylko w niebyt), musi istnieć (a zatem jest doskonały, bo to co
niedoskonałe, może nieistnień), jest nieruchomy (bo ruch oznacza zmianę)
Zenon z Elei
eleacka koncepcja bytu, (ruch jest wewnętrznie sprzeczny, nie podlega zasadom logiki. Ruchu
doświadczamy empirycznie, więc nasuwa się stwierdzenie, że wszystko to czego doświadczamy
empirycznie nie jest bytem. Byt jest poza zjawiskiem)
Argumenty Zenona przeciw ruchowi:
1. Dychotomia – przedmiot, który znajduje się w ruchy i ma przebyć jakąś drogę, musi przebyć
najpierw połowę tej drogi, potem połowę drogi pozostałej, potem połowę reszt i tak w
nieskończoność. W skończonym odcinku czasu nie można tego dokonać.
2. Achilles – Achilles nie dogoni żółwia, jeśli ten choć trochę go wyprzedzi. Goniący bowiem musi
dojść najpierw do miejsca, z którego wyszedł goniony, ten zaś zdążył posunąć się naprzód.
3. Strzała – lecąca strzała w chwili teraźniejszej nie posuwa się ale spoczywa w powietrzu i nie
przebiega żadnej przestrzeni, i tak samo jest w każdej innej chwili. Czas składa się z chwil więc
strzała nie posuwa się, tylko spoczywa zawieszona w powietrzu.
4. Stadion – szybkość, z jaką przedmioty poruszają się jest jednocześnie mniejsza i większa, w
zależności od tego, względem jakich przedmiotów jest rozważana. Zachodzi tu sprzeczność, więc
ruch nie może istnieć.
Dziś wiemy, że poglądy Zenona z Elei są niesłuszne. Nie znał on, metody całkowania, więc wpadł w
pułapkę nieskończoności.
2
71508519.002.png
Atomizm (z greckiego "atomos" - niepodzielny), pogląd, wg którego każdego rodzaju rzeczywistość -
zarówno tzw. materialna, jak duchowa (psychiczna) - tworzą elementy proste: atomy. Także sposób
tłumaczenia zjawisk, polegający na rozkładaniu ich na czynniki pierwsze.
Podstawy atomizmu filozoficznego stworzył w starożytności Leukippos, dojrzałą postać nadał mu
Demokryt z Abdery .
Epikur z Samos – (IV – III)
„Celem jest szczęście, brak cierpień, wszelkie przyjemności. Dlaczego mamy się bać śmierci, jeżeli
gdy my jesteśmy to jej nie ma, a gdy nas nie ma, to śmierć jest?”
Świat składa się z atomów i próżni, a atomy pod wpływem ciężkości poruszają się na ogół ruchem
prostoliniowym z góry na dół, ze stałą, choć nie dla wszystkich gatunków atomów jednakową
prędkością.
Zmienność cykliczna – gdyby dotyczyło to zawsze wszystkich atomów, mielibyśmy do czynienia z
cykliczną koncepcją zmiany w sferze rzeczy, powtórzenia byłyby identyczne, a wolność wątpliwa.
Epikur wprowadził założenie, że niektóre, nieliczne atomy mogą uwalniać się spod determinacji i
poruszać w sposób swobodny. Wtedy zmiany w świecie rzeczy zachowują ogólnie cykliczny
charakter, co odpowiada mitologicznej koncepcji czasu, ale powtórzenia nie są identyczne –
przychodzi wiosna, ale już inna.
Teoria parenklizy (epikurejska teoria nieoznaczoności) - stworzone przez Epikura uzasadnienie
wolnej woli człowieka. Według teorii ruch atomów w próżni nie podlega determinizmowi, jak
opisywał swoją koncepcję atomistyczną Demokryt. Atomy nie spadają pionowo, ich ruch podlega
odchyleniu, wskutek czego dochodzi do zderzenia cząstek.
3
Platon
Idealizm - s ystem filozoficzny głoszący realność świata idei i nierealność bądź wtórność świata
materialnego w stosunku do idei. W skrajnych postaciach ( spirytualizm ) odrzuca w ogóle istnienie
świata materialnego, uważając go za złudzenie. Znanym spirytualistą był np. George Berkeley .
Dialogi (36 dialogów)
Rozszerzył twierdzenie Sokratesa „w pojęciach zawarta jest wiedza pewna i bezwzględna”
Rzeczy są zmienne
Pojęcia są niezmienne
Przedmiotem pojęć są idee (skrajny realizm pojęciowy)
Idee są wiecznymi wzorami rzeczy
Porządek realnego świata jest odwzorowaniem świata idei (platońska koncepcja jaskini)
Dusza jako źródło ruchu
Dusza przenosi pamięć o świecie idei do świata materialnego (anamnezis)
„Człowiek to dusza władająca ciałem”
Ciało stanowi karę dla duszy, która zgrzeszyła
Przyroda jest celowa
Świat nie postępuje lecz cofa się, bowiem doskonałość nie jest wynikiem rozwoju ale była
początkiem świata.
Demiurg jako siła twórcza
Świat nie stworzony ale zbudowany z istniejącej wcześniej materii
Dwa rodzaje poznania: rozumowe (dotyczy idei) oraz zmysłowe (dotyczy rzeczy)
Myśl niezależna od postrzegania, nie tworzy pojęć ale je przypomina
Obok wiedzy opartej na postrzeżeniach istnieje też wiedza wrodzona (aprioryzm, utajony
empiryzm)
Teoria czterech cnót:
  Mądrość (cnota duszy rozumnej)
  Męstwo (cnota duszy impulsywnej)
  Panowanie nad sobą (cnota duszy pożądliwej)
  Sprawiedliwość ( łącząca wszystkie części duszy i utrzymująca w nich ład)
Wiedza bez radości jest tak samo niedoskonała jak radość bez wiedzy
Intelektualizm etyczny – pogląd głoszący, że postępowanie człowieka zależy wyłącznie od jego
wiedzy na temat dobra i zła. Człowiek wiedzący co dobre nie może czynić źle – jeśli zatem źle
postępuje, oznacza to, że jego wiedza na temat dobra jest niepełna. Pogląd ten wywodzi się od
Sokratesa, u Platona oznacza, że dobro jest w tym systemie pamięcią o świecie idei, w którym
panują "idealne" stosunki, a zło jest brakiem tej pamięci. Zło wynika więc z niewiedzy;
Najwyższą wartością jest dobro
Trój jednia platońska : piękno=dobro=prawda
Utopia platońska – państwo idealne musi być hierarchiczne, jednostki muszą być
podporządkowane władzom.
Krytyka demokracji
Podział na trzy stany:
  Filozofów (mają oni rządzić państwem, ich cnotą ma być mądrość)
  Strażników (męstwo)
  Rzemieślników (panowanie nad sobą)
Interesy społeczności ponad interesami jednostki
4
71508519.003.png
Artystoteles
Nauczyciel Aleksandra III Macedońskiego
Arystoteles dokonał trichotomicznego podziału nauk :
  teoretyczne - których celem jest formułowanie wiedzy dla niej samej ( metafizyka, fizyka i
matematyka)
  praktyczne - których celem jest formułowanie wiedzy dla osiągnięcia doskonałości moralnej
( etyka, polityka )
  pojetyczne (wytwórcze) - których celem jest formułowanie wiedzy, za pomocą której można
wytwarzać określone przedmioty.
Logika jako nauka o posługiwaniu się pojęciami (ich podstawą jest definicja) oraz sądami (ich
podstawą jest dowód)
Teoria hierarchii pojęć – pojęcie są ogólne w mniejszym lub większym zakresie. Szczytem hierarchii są
najogólniejsze pojęcia.
Definicja dokonuje się przez umieszczenie pojęcie w tej hierarchii.
Sylogizm – struktura wiedzy osiągniętej, forma dowodu
Indukcja - struktura wiedzy rozwijającej się, „od szczegółu do ogółu”
Zmysły pełnią w poznaniu funkcję równie ważną jak rozum.
Żadne wieszcze natchnienie (tak jak w przypadku Platona) nie zastąpi doświadczenia.
Substancja ( byt samoistny ) to rzecz oraz to co do niej należy, jej określenia ( przypadłości ), istota rzeczy
rzeczy składają się z materii i formy (hylemorfizm)
Rzeczy warunkuje forma – gdyby ona zniknęła, materia by pozostała, ale rzecz już nie.
Forma rzeczy jako źródło pojęć. (umiarkowany realizm pojęciowy)
teoria czterech przyczyn, jakie muszą być spełnione do zaistnienia danej rzeczy:
  przyczyna materialna ( causa materialis ) – rzecz powstaje z materii
  przyczyna formalna ( causa formalis ) – powstaje przez ukształtowanie materii przez formy
  przyczyna sprawcza ( causa efficiens ) – powstanie rzeczy musi być określone przez czynnik
działający uprzednio
  przyczyna celowa ( causa finalis ) – powstanie rzeczy musi służyć pewnemu celowi.
Energetyczna koncepcja bytu - Twierdząc, że forma jest przyczyną i celem rzeczy, Arystoteles uznał ją
za energię. W tej sytuacji materię wypełniającą formę określił mianem potencji.
Przyroda jest
  Substancjonalna
  Jakościowa
  Dynamiczna
  Celowa
Świat jest jedyny, wieczny, przestrzennie ograniczony
Absolut (Bóg) nie wykonał świata (bo świat jest odwieczny) ale wprawiło w ruch
Dusza i ciało są nierozłączną całością
Podział duszy:
  Roślinna (posiada tylko funkcje podstawowe, takie jak odżywanie się, rośnięcie)
  Zwierzęca (zdolna do postrzegania)
  Myśląca ( właściwa tylko człowiekowi)
Eudajmonia – podobnie jak u epikurejczyków ma miejsce wtedy gdy zaspokoimy wszystkie swoje
potrzeby, zarówno cielesne jak i duchowe.
Każda czynność ma swoją cnotę
Doktryna środka: cnota to usposobienie zachowujące środek, należy unikać skrajnych rozwiązań
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin