Rozdz_11B.pdf
(
301 KB
)
Pobierz
PrimoPDF, Job 13
wypeþnionych cieczĢ manometrycznĢ, rwnowaŇĢcĢ mierzone ciĻnienie. Zbiornik
cieczy manometrycznej moŇe byę podnoszony lub opuszczany w zaleŇnoĻci od tego,
czy trzeba dokonaę pomiaru nadciĻnieı, czy teŇ podciĻnieı, a caþa bateria moŇe byę
pochylana pod dowolnym kĢtem, co zezwala na zwiħkszenie dokþadnoĻci odczytu.
DokþadnoĻci pomiarw jakie moŇna uzyskaę za pomocĢ pochylanej baterii ma-
nometrw i przy zastosowaniu oleju jako cieczy manometrycznej wynoszĢ okoþo 0,1
mm. Taka dokþadnoĻę nie jest wystarczajĢca w niektrych badaniach, np. warstwy
przyĻciennej - wtedy stosujemy mikromanometry specjalnego typu, nazywane m a -
n o m e t r a m i z e r o w y m i
.
Przykþadem takiego przyrzĢdu jest mikromanometr
Ascania (rys. 11.8). Mierzy siħ w nim rŇnicħ ciĻnieı obserwujĢc, za pomocĢ mikro-
skopu, poþoŇenie poziomu zwierciadþa cieczy w zbiorniku dolnym A wzglħdem
ostrza K. Najpierw przyrzĢd zerujemy dla p p p
A B a
- jest
kompensowana przez podnoszenie zbiornika B do poþoŇenia II za pomocĢ Ļruby
mikrometrycznej, aŇ do ponownego zetkniħcia siħ ostrza K ze zwierciadþem cieczy;
odpowiada ona rŇnicy wskazaı
m
p p
A B
)
D
mikromanometru.
Rys. 11.8
Oprcz manometrw cieczowych stosowane sĢ teŇ manometry z rŇnego rodzaju
elementami sprħŇystymi, jak np. rurka Bourdona (rys. 11.9), czy membrana (rys.
11.10) - budowane na zakresy od ciĻnieı bardzo maþych (rzħdu centymetra sþupa
wody), aŇ do ciĻnieı najwyŇszych (dokþadnoĻę ich pomiaru wynosi okoþo 1%). RŇ-
nica ciĻnieı panujĢcych wewnĢtrz i na zewnĢtrz tych elementw powoduje prosto-
wanie siħ rurki Bourdona i przesuniħcie membrany. PoniewaŇ jeden koniec tych
elementw jest zamocowany, ruch drugiego koıca jest miarĢ ciĻnienia.
321
= = , sprowadzajĢc zbiornik
grny B do poþoŇenia zerowego I i podnoszĢc lub opuszczajĢc zbiornik A tak, aby
ostrze K dotykaþo zwierciadþa cieczy. Mierzona rŇnica ciĻnieı (
Rys. 11.9
Rys. 11.10
CiĻnienia mierzone za pomocĢ manometrw ze sprħŇystymi elementami pomia-
rowymi mogĢ byę þatwo przetworzone na odpowiednie sygnaþy elektryczne, gdy
wystħpuje koniecznoĻę rejestrowania wynikw pomiarw w sposb ciĢgþy. Rys.
11.9
przedstawia przykþad takiego ukþadu z tensometrem, jako czujnikiem odksztaþceı,
a na rys.
11.10 odksztaþcenie membrany jest mierzone indukcyjnym czujnikiem prze-
suniħcia. WadĢ urzĢdzeı zaopatrzonych w przetworniki jest koniecznoĻę ich cecho-
wania, zaletĢ - krtki czas reakcji na sygnaþ.
Pomiary ciĻnieı sĢ pomiarami bardzo czħsto wykonywanymi w mechanice pþy-
nw, gdyŇ zezwalajĢ one na wyznaczenie wielu innych wielkoĻci charakteryzujĢcych
przepþyw, a przede wszystkim prħdkoĻci pþynu i natħŇenia przepþywu.
Zasady dziaþania takich przyrzĢdw, opartych na wykorzystaniu rwnania Ber-
noulliego, zostaþy omwione w rozdziale 5.3.
MoŇna przypuszczaę, Ňe w przypadku przepþywu przez przewody prħdkoĻę pþynu
jest rwnolegþa do osi przewodu. Natomiast podczas wypþywu pþynu z pompy, turbi-
ny lub wentylatora kierunek prħdkoĻci nie jest tak wyraŇnie zdeterminowany. Po-
trzebne sĢ wiħc przyrzĢdy zezwalajĢce na wyznaczenie rwnieŇ kierunku prħdkoĻci.
322
Do tego celu uŇywane sĢ sondy walcowe (rys. 11.11a) i sondy kulowe (rys. 11.11b),
ktre oprcz otworkw do mierzenia ciĻnienia caþkowitego oraz ciĻnienia statyczne-
go zaopatrzone sĢ rwnieŇ w otworki do mierzenia skosu strumienia.
Rys. 11.11
SpoĻrd wielu innych sposobw pomiaru prħdkoĻci wspomnimy jeszcze o ane-
mometrze z grzanym wþknem i anemometrach mechanicznych.
Zasada dziaþania t e r m o a n e m o m e t r u (rys. 11.12) polega na wykorzystaniu
chþodzĢcego efektu strumienia pþynu, a takŇe na wþasnoĻci zmiany rezystancji elek-
trycznej cienkiego platynowego lub wolframowego wþkna (o Ļrednicy 1 5 mm
i dþugoĻci 1 mm) pod wpþywem temperatury. Rezystancjħ wþkna moŇna zmierzyę
za pomocĢ mostka WheatstoneÓa i nastħpnie, po jego odpowiednim wyskalowaniu,
prħdkoĻę. Warunek rwnowagi termicznej zapisywany jest zwykle w postaci
U
2
=
A
+
B
V
n
,
A
,
B
=
const
,
wiĢŇĢcej napiħcie U mostka z prħdkoĻciĢ przepþywu V. Metoda termoanemometrii
jest wykorzystywana powszechnie w metrologii przepþyww turbulentnych, ktre
wymagajĢ zastosowania czujnikw o maþej bezwþadnoĻci i maþych wymiarach.
Rys. 11.12
323
Dziaþanie a n e m o m e t r w
m e c h a n i c z n y c h
opiera siħ natomiast na wy-
korzystaniu siþ aerodynamicznych wywieranych na odpowiednio uksztaþtowane ele-
menty prħdkoĻciomierzy. SĢ one turbinkami czerpiĢcymi energiħ ze strumienia pþynu
i osiĢgajĢcymi staþĢ prħdkoĻę obrotowĢ, zaleŇnĢ od prħdkoĻci strumienia pþynu i od
strat tarcia. Przykþadem takich przyrzĢdw sĢ: anemometr skrzydeþkowy (rys.
11.13a) - uŇywany do pomiaru prħdkoĻci w ukþadach wentylacyjnych, anemometr
czaszowy (rys. 11.13b) - uŇywany do pomiaru prħdkoĻci wiatru oraz mþynek hydro-
mechaniczny (rys. 11.13c) - uŇywany do pomiaru prħdkoĻci w rzekach.
Rys. 11.13
11.4. UrzĢdzenia laboratoryjne do badaı modelowych
T u n e l e
a e r o d y n a m i c z n e
.
SĢ to urzĢdzenia sþuŇĢce do modelowych ba-
daı rozkþadw prħdkoĻci i ciĻnienia wokþ opþywanych ciaþ oraz badania siþ dziaþa-
jĢcych na opþywane ciaþa. MogĢ to byę zarwno badania modelowe obiektw nieru-
chomych (np. hal przemysþowych, osiedli mieszkaniowych czy mostw), jak i bada-
nia ciaþ poruszajĢcych siħ (np. samolotw, czy samochodw) - dziħki zasadzie
wzglħdnoĻci ruchu moŇemy bowiem zmieniaę ukþad odniesienia i sprowadzaę jedno
z tych zagadnieı do drugiego.
W tunelu aerodynamicznym wytwarzany jest strumieı powietrza o niskim po-
ziomie turbulencji i o moŇliwie jednorodnym rozkþadzie prħdkoĻci w przestrzeni
pomiarowej, zezwalajĢcym na przeprowadzanie badaı w otoczeniu opþywanych ciaþ
w warunkach zbliŇonych do warunkw naturalnych.
Wspþczesne tunele aerodynamiczne odznaczajĢ siħ duŇĢ rŇnorodnoĻciĢ ukþa-
dw konstrukcyjnych, wymiarw, sposobw zasilania itp. Spotyka siħ wiħc tunele
o obiegu otwartym lub zamkniħtym, o dziaþaniu ciĢgþym lub krtkotrwaþym, o otwar-
tej lub zamkniħtej przestrzeni pomiarowej, o silnie zrŇnicowanych mocach, o rŇ-
nych wymiarach i rŇnych czynnikach roboczych. Ze wzglħdu na maksymalnĢ prħd-
koĻę gazu, jakĢ moŇna w nich uzyskaę - odpowiednio do przyjħtych w rozdziale 7.2
piħciu zakresw przepþywu - rozrŇnia siħ tunele aerodynamiczne:
- maþych prħdkoĻci: Ma < 0,3,
- poddŅwiħkowe: Ma = 0,3 0,8,
324
- okoþodŅwiħkowe: Ma = 0,8 1,5,
- naddŅwiħkowe: Ma = 1,5 5,0,
- hiperdŅwiħkowe: Ma > 5,0.
Na rys. 11.14 przedstawiony jest schemat tunelu aerodynamicznego maþych
prħdkoĻci o obiegu zamkniħtym. Strumieı powietrza w trakcie obiegu w tunelu
zmienia swojĢ prħdkoĻę, od duŇej prħdkoĻci w przestrzeni pomiarowej do maþych
prħdkoĻci w komorze wyrwnawczej. Zmniejszenie prħdkoĻci przy minimum strat
uzyskuje siħ za pomocĢ dyfuzorw o kĢcie rozwarcia nie wiħkszym od 6 (ze wzglħ-
du na oderwanie strug od Ļcianek tunelu) - jeden z nich znajduje siħ zazwyczaj miħ-
dzy przestrzeniĢ pomiarowĢ a wentylatorem, drugi natomiast, za wentylatorem.
W naroŇach tunelu znajdujĢ siħ kierownice o ksztaþcie pþatw noĻnych zmniejszajĢce
straty zmiany kierunku obiegu powietrza. Wentylator napħdzajĢcy strumieı powie-
trza w tunelu jest wentylatorem o duŇej sprawnoĻci, zaopatrzonym w kierownice po
stronie napþywu i prostownice po stronie odpþywu z wentylatora, aby uzyskaę stru-
mieı osiowosymetryczny.
Rys. 11.14
T u n e l e
w o d n e
.
Budowa tunelu wodnego jest bardzo podobna do ukþadu tu-
nelu aerodynamicznego przedstawionego na rysunku 11.14. RŇnica polega wþaĻci-
wie tylko na tym, Ňe czynnikiem roboczym w tym tunelu jest woda, a nie powietrze.
W tunelach wodnych wykonuje siħ badania statkw, pociskw, torped i þodzi pod-
wodnych.
K a r u z e l e
.
SĢ to urzĢdzenia stosowane do badania opþywu powietrza lub wo-
dy wokþ modelu, przymocowanego do ramienia karuzeli, w pewnej odlegþoĻci R od
osi obrotu. Karuzela jest zazwyczaj umieszczona w budynku o ksztaþcie walca, przy
czym, jeĻli jest przeznaczona do badaı hydrodynamicznych, w budynku
znajduje
siħ
pierĻcieniowy
kanaþ
wypeþniony
wodĢ
(rys. 11.15).
W przypadku badaı w powie-
325
Plik z chomika:
ElNinio8
Inne pliki z tego folderu:
Rozdz_12B.pdf
(133 KB)
Rozdz_12A.pdf
(128 KB)
Rozdz_11C.pdf
(121 KB)
Rozdz_11B.pdf
(301 KB)
Rozdz_11A.pdf
(205 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin