Marketing - Podstawy.txt

(23 KB) Pobierz
Przedsi�biorstwo jest w otoczeniu, kt�re nie jest sta�e (dynamiczne). Istnieje otoczenie:

* bli�sze ( mamy na nie wp�yw - konkurencyjne)
* dalsze (nie mamy wp�ywu, ono dyktuje warunki)

Otoczenie og�lne: demograficzne, ekonomiczne, spo�eczno - kulturalne, prawne, mi�dzynarodowe, organizacyjne, przyrodniczo - techniczne
Otoczenie konkurencyjne: dostawcy, potencjalni wchodz�cy, konkurencyjne substytuty, nabywcy

Marketing - czego konsument potrzebuje dopiero potem produkcja,
zaspokojenie potrzeb konsumenta,
nie jest to nauka

klasyczne - oznacza odpowiednie planowanie, koordynacj� i kontrol� wszystkich dzia�a� przedsi�biorstwa ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu

szerokie - wg AMA to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji cen, promocji oraz dystrybucji idei d�br i us�ug w celu doprowadzenia do wymiany satysfakcjonuj�cej jednostki i organizacje.

Elementy marketingu
* podsystemy informacji rynkowej (badania rynku, segmentacja rynku, odpowiedni wyb�r)
* podsystem dystrybucji (system sprzeda�y, kana�y dystrybucji)
* podsystem aktywizacji sprzeda�y (wsp�praca z konsumentami i otoczeniem poprzez sprzedawc�, aktywizacja sprzeda�y, us�ugi sprzeda�owe i posprzeda�owe, cena - musi by� odpowiednio dobrana)
* podsystem planowania produktu ( produkt, opakowanie, znak fabryczny)

Og�lne zasady marketingu
Z istoty marketingu wynikaj� okre�lone zasady post�powania, kt�re ukierunkowuj� dzia�alno�� praktyczn� w tej dziedzinie, nie przes�dzaj�c jednocze�nie o kszta�cie strategii marketingowej, jak� przyjmuje przedsi�biorstwo w konkretnych warunkach.
1. zasada celowego wyboru i kszta�towania rynku przedsi�biorstwa
2. zasada badania rynku
3. zasada zintegrowanego oddzia�ywania na rynek (marketing mix)
4. zasada planowania dzia�a� rynkowych
5. zasada kontroli skuteczno�ci dzia�a� marketingowych




ad3. marketing mix:
-cena
-promocja
-dystrybucja
-produkt
S� r�wnowa�ne, nie mo�emy stosowa� ich oddzielnie, jednak wszystko uzale�nione jest od ceny - no�nik pieni�dza

Funkcje marketingu

* przygotowawcza
* gromadzenie informacji rynkowej
* badanie rynku
* planowanie produktu i programu asortymentowego
* kalkulacja i stanowienie cen
* organizowanie systemu dystrybucji
* planowanie dzia�a� promocyjnych
* kontrola i analiza wynik�w marketingowych
* wykonawcza
* reklama
* aktywacja sprzeda�y
* bezpo�rednia obs�uga konsument�w( informacje, negocjacje, zawieranie um�w, sprzeda�, wynajem, reklamacja klient�w)
* ekspedycja towar�w
* transport
* gospodarka zasobami wyrob�w gotowych
* obs�uga serwisowa nabywc�w
* fakturowanie i kontrola realizacji um�w
* wspomagaj�ce
* finansowanie (kredyty, lokaty, leasing)
* partycypacja w ryzyku, ubezpieczenie jego skutk�w

R�nice mi�dzy sprzeda�� a marketingiem.

KRYTERIA
SPRZEDA�
MARKETING
nacisk w dzia�aniu
produkt
potrzeby klienta
hierarchia dzia�ania
wytworzenie produktu, a nast�pnie jak go sprzeda�
-potrzeby klienta
-spos�b produkcji
-spos�b dystrybucji
koncentracja wysi�k�w
sprzeda�
osi�ganie korzy�ci
charakter planowania
kr�tkookresowe dotycz�ce aktualnych produkt�w i rynk�w
d�ugookresowe, produkty "na jutro", przysz�e rynki
rozk�ad napi�cia
zaanga�owania potrzebuje sprzedawca
zaanga�owania potrzebuje klient
Rodzaje d�br
- materialne - mo�na zaanga�owa�, transportowa� itp.
- niematerialne - us�ugi
- konsumpcyjne
- przemys�owe

Specyfika marketingu d�br konsumpcyjnych, przemys�owych i us�ug

Cechy specyficzne w sektorze d�br konsumpcyjnych:
- popyt generowany potrzebami konsument�w
- du�a ilo�� podmiot�w reprezentuj�cych popyt
- wysoki udzia� indywidualnych decyzji zakupu
- dystrybucja wieloszczeblowa
- du�a anonimowo�� kontakt�w rynkowych

Cechy specyficzne w sektorze d�br przemys�owych:
- wt�rny charakter popytu
- zespo�owy i sformalizowany tryb podejmowania decyzji zakupu
- liczba potencjalnych nabywc�w ograniczona, du�a koncentracja popytu
- kana�y dystrybucji kr�tkie lub dystrybucja bezpo�rednia
- silne powi�zania z rynkiem mi�dzynarodowym

Cechy specyficzne dla rynku us�ug:
- niematerialny charakter produktu
- brak mo�liwo�ci magazynowania
- brak mo�liwo�ci przemieszczania w przestrzeni
- zindywidualizowane, nie podlegaj� standaryzacji
- �wiadczenie us�ug �ci�le zwi�zane z osob� us�ugodawcy

Podzia� produkt�w konsumpcyjnych:


Produkty powszednie:

-podstawowe
-impulsywne
-nag�ej potrzeby




wybieralne:

-homogeniczne
-heterogeniczne





luksusowe








nie postrzegane

nie wiemy, �e istniej� nie wzbudzaj� naszego zainteresowania







Produkt - dobro zaspokajaj�ce potrzeby

Istota produktu

Produkt rzeczywisty:
* znak handlowy
* cena
* jako��
* opakowanie
* styl
* za�oga, wygl�d zachowanie
* materia�
* surowce
* kontakt z konsumentem
* model, cecha
* marka

Produkt potencjalny
* dostarczanie
* gwarancja
* r�kojmia
* cz�ci zapasowe
* us�ugi - gotowo�� �wiadcze�
* dost�pno�� punkt�w us�.
* us�. dodatkowe
* szkolenie za�ogi
* wycofanie reklamacji
* kredyt
* instrukcje
* konserwacje, naprawy, instalowanie

Marka - to nazwa, poj�cie, znak, symbol lub kombinacja tych element�w stworzona b�d� opracowana w celu oznaczenia produktu lub us�ugi oraz jego odr�nienie od produktu konkurencji.

Znak towarowy - handlowy, ochronny - marka lub jej cz�� prawnie chroniona i stanowi wy��czn� w�asno�� sprzedawcy.

Wszystkie znaki towarowe s� markami, ale nie ka�da marka jest znakiem towarowym.

Korzy�ci ze stosowania marek dla konsument�w:
* identyfikacja produktu
* sta�a dobra jako��
* zapewnienie por�wnywalnej jako�ci bez wzgl�du na miejsce zakupu produktu
* satysfakcja psychologiczna
* udoskonalenia produkt�w markowych
* wygoda zakupu

Korzy�ci ze stosowania marek dla sprzedawcy:
* zr�nicowanie produktu
* promocja danej marki umo�liwia kontrol� rynku
* stymulacja powtarzalno�ci sprzeda�y produktu
* stymulacja popytu
* u�atwia utrzymanie przewagi nad konkurentami

Cechy dobrej marki
* kr�tka i prosta
* �atwa do odczytania
* �atwa do rozpoznania i zapami�tania
* przyjemna w brzmieniu i odczytaniu, nie mo�e budzi� w�tpliwo�ci , mo�liwa do wym�wienia i zapisania w wielu j�zykach
* kojarz�ca si� ze wsp�czesno�ci�
* �atwa do wykorzystania na opakowaniu i etykieta prawnie dozwolona
* sugeruje korzy�ci
* �atwa do zastosowania we wszystkich no�nikach

Nazwa marki nie mo�e by� podobna do nazwy marki u�ywanej przez konkurencj�, nie mo�e by� obra�liwa, o nieprzyzwoitym lub negatywnym brzmieniu lub skojarzeniach.

Budowanie znajomo�ci marki
1.rozpoznanie marki, klient odr�nia mark� od innych
zachowania wobec rozpoznania:
- preferowanie marki
- lojalno�� wobec marki
- niech�� lub odrzucenie marki
- zmiana marki

2.brak rozpoznania marki

Rodzaje strategii marki

1. strategia marki indywidualnej
+ silna pozycja w stosunku do marek konkurencji
- wysokie koszty promocji przy wprowadzaniu nowych marek
- ryzyko utraty reputacji
cel - du�y potencja� rynku, r�ne segmenty

2. strategia marki rodzinnej
+ kombinowana promocja wszystkich produkt�w np. POLAR, pozytywny wp�yw wzmocnionej nazwy marki na ka�dy produkt
- nie pozwala na wyr. pr.
cel - wykreowanie og�lnego wizerunku firmy, zastosowanie gdy s� ma�e r�nice mi�dzy produktami, wytwarzane dobra s� komplementarne, ma�y potencja� rynku

3. strategia marek ��czonych
strategia marki indywidualnej i marki rodzinnej
+ umo�liwia niezale�no�� wszystkich marek na rynku r�nych producent�w
- wysokie koszty promocji

4. strategia rozszerzonej marki
z marek indywidualnych tworzy si� mark� rodzinn�, poprzez rozszerzenie jej na nowe produkty, podobne produkty s� dodawane do ju� istniej�cych rodzinnej marki, rodzinna lub indywidualna marka s� rozszerzone o niespokrewnione produkty

Opakowanie
ochrona produktu
informacje o produkcie
kody kreskowe _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pl=590
ostatnia cyfra kontrolna

Normy wynik procedury normalizacyjnej wyra�any w formie regu� i zatwierdzany przez upowa�nion� do tego w�adz�.
PN - polska norma
BN - norma bran�owa
ZN - norma zak�adowa - dla pewnej grupy zak�ad�w o tej samej specyfice produkcji

Cele dzia�alno�ci normalizacyjnej:
* zwi�z�o�� specjalizacji i koncentracji produkcji i koszt�w produkcji
* okre�lenie i podnoszenie jako�ci
* przyspieszenie post�pu technicznego
* racjonalne wykorzystanie materia��w i energii
* wzrost wydajno�ci i bezpiecze�stwa pracy
* wzrost zdrowotno�ci
* u�atwienie stosunk�w z innymi krajami (ISO mi�dzynarodowa organizacja normalizacyjna

System jako�ci - struktura organizacyjna, roz�o�enie odpowiedniej procedury procesu oraz zasob�w umo�liwiaj�cych zarz�dzanie jak:
Zapewnienie jako�ci - wszystkie zaplanowane i systematyczne dzia�ania, kt�re s� niezb�dne dla uzyskania i utrzymania odpowiedniego stopnia wiarygodno�ci, �e wyr�b lub us�uga b�dzie spe�nia� okre�lone wymagania jako�ciowe.

Fazy cyklu �ycia produktu








wprowadzenie dojrza�o��
rozrost sprzeda�y nasycenie rynku








Wsp�istnienie produkt�w w r�nych fazach cyklu











Wyd�u�enie cyklu








Cykl �ycia a wp�yw stylu, mody i szybko zmieniaj�cej si� mody.







Znaczenie cyklu �ycia produkt�w z punktu widzenia firmy
* d�ugo�� �ycia produktu jest ograniczona
* sprzeda� produktu podlega wahaniom i �ci�le zale�y od fazy cyklu
* wielko�� zysk�w firmy wzrasta, obni�a si� w kolejnych fazach
* w ka�dej fazie stosuje si� odmienn� strategi�


Fazy cyklu �ycia produktu
* wprowadzenie produktu
o Strategia szybkiego zbierania �mietanki - istot� jest ustalenie przez przedsi�biorc� wysokiej ceny za produkt przy zaawansowaniu intensywnej reklamy oraz innych �rodk�w promocyjnych w miar� sprzeda�y
o Strategia wolnego zbierania �mietanki - istot� jest ustalenie przez przedsi�biorc� wysokiej ceny produktu z jednoczesnym ograniczeniem promocji
o Strategia szybkiej penetracji - ustalenie niskiej ceny produktu i z...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin