Zagrożona młodzież - Rozdział 2
Społeczno – środowiskowe uwarunkowania zagrożenia
Przemiany gospodarcze a bieda
Najważniejsze tendencje z punktu widzenia zagrożonej młodzieży to wzrost przypadków:
- utraty pracy zarobków oraz stagnacja ekonomiczna pracującej biedity
- bieda młodych rodzin
- samotne matki
- rodziny bezdomne
Bieda jest tym czynnikiem który nasciślej wiąze się ze wzrostem stresu w rodzinie i silnie koreluje z niepowodzeniami szkolnymi i innymi problemami. Problemy z nauką szkolną u dzieci biednych ujawiniają się już na samym początku kariery szkolnej. Wiele z tych dzieci nie ma wystarczającej dojrzałości szkolnej i nie znajduje w domu oparcia i zrozumienia dla wysiłków edukacyjnych.
Zaubożenie rodizny wpływa na rozwój dziecka ponieważ powoduje zmiany w nastawieniu rodziców ich nastroju i zachowaniu. Rodzice którzy stracili pracę lub zarabiją mniej niż dawniej sa bardziej napięci drażliwi i wybuchowi a ich podejście do dzieci coraz bardziej arbitralne i karzące. Pogoszenie sytuacji ekonomicznej wpływa na stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Bezrobotni rodzice są mniej zadowoleni z siebie i ze swojego życia, czują się ofiarami są bardziej lękowi, depresyjni i wrodzy niż rodzice pracujący. U nich częściej zdarzają się przypadki nerwicy, psychozy i samobójstwa pija więcej alkoholu. Te zmiany i nastawienia wpływają na stosunki rodzinne. Wypadkowa tych wszystkich czynników wpływa niekorzystnie na rozwój dziecka i na jego powodzenia szkolne.
Podatne na zagrożenia są :
- dzieci z mniejszości etnicznych
- dzieci wiejskie
- rodziny młode i występujaca w nich bieda
Pozycja społeczno – ekonomiczna
Najsilniejszym predyktorem ogólnego dobrostanu dziecka są warunki społeczno – ekonomiczne w jakich się wychowują. Niemal wszystkie dostępne dane potwierdzają wniosek że o poziomie wykształcenia dziecka jego przyszłym zatrudnieniu, zarobkach i zdrowiu decyduje przede wszystkim pozycja społeczno – ekonomiczna rodziny. Przynależnosc do najniższej grupy silnie koreluje z wieloma problemami w dzieciństwie i wieku dorastania.
U dzieci wywodzących się z rodzin o niskim statusie społeczno – ekonomicznym jest większe prawdopodobieństwo problemów zdrowotnych. Występują tu często uszkodzeń okołoporodowych niedowagi urodzeniowej niedożywienia, nie rozpoznanych i nie skorygowanych wad wzroku i słuchu. Charakteryzuje się to środowisku ciągłym i silnym stresem. Dzieci te mieszkają w ubogich zapuszczonych dzielnicach.
Relacje rodzice – dziecko
Deprywacja ekonomiczna wpływa na to jak dziecko spostrzega rodziców a wytwozony obraz ksztłtuje jego zachowanie wobec dorosłych w ogóle.
Młodzież najczęściej obarcza wina za bezrobocie czynniki wewnętrzne a nie zewnętrzne na które nie ma zadnego wpływu. Deprywacja ekonomiczna kształtuje u niej wypaczony obraz rodziców prowadzocy nieraz do niekontrolowanego odreagowywania napięc i innych nieakceptowanych zachowań z przestępczością włącznie.
Czynniki ryzyka
Niska Pozycja społeczno – ekonomiczna w polaczeniu z przynależnością do grupy mniejszościowej to najsilniejszy predyktor nieukończenia szkoły. Pozycja ta koretuje z przestępczością nieletnich i jest najsilniejszym predyktorem ciąż nieletnich.
Nuda powoduje u dzieci brak poczucia celu
Struktura rodziny
W wielu domach miejsce dorosłego, który uczy dziecko jak żyć zajęła telewizja. Dziecko poznaje świat dorosłych oglądając ją a w niej aż kipi od seksu, alkoholu, niczym nieuzasadnionej przemocy i wybujanego egocentryzmu. Młodzież nie czuje więzi ze społeczeństwem, kulturą, szkoła i nawet z rodziną.
Przygotowanie do życia.
Człowiek pragnie czuć się potrzebny. Wyręczjac dziecko we wszystkim zabijamy jego wiarę we własne siły i wyrabiamy w nim niską samoocenę. Często rodzice stwarzają dziecku cieplarniane warunki nieczego od niego nie wymagając i niczego nioe ucząc A potem mają do niego pretensje że ich nie szanuje ze odrzuca ich styl życia.
bopotrzebuje1