Opracowano na podstawie obszernej publikacji - Ricci Adams musictheory.net (www.musictheory.net)
pokazuje poniższy rysunek :
stopnie I II III IV V VI VII VIII=I
odległości ct ct pt ct ct ct pt
Stopnie, nazwy i odległości w gamie c-moll naturalnej :
odległości ct pt ct ct pt ct ct
w gamie C-dur, czyli „h”. Zatem odległość między stopniami
VI i VII to sekunda zwiększona a VII i VIII to sekunda mała.
niami, buduje się wszystkie gamy a ich nazwy określa nazwa
dźwięku toniki.
Przykładowo
- gama D-dur zawiera dźwięki : d, e, fis, g, a, h, cis, d
- gama d-moll naturalna d, e, f, g, a, b, c, d
- gama d-moll harmoniczna d, e, f, g, a, b, cis, d
stopnie I II III IV V VI VII VIII
Oznaczenia : M (Major) - akord dur (składa się z tercji wielkiej i małej)
m (minor) - akord moll (tercja mała i wielka)
zm - akord zmniejszony (dwie tercje małe)
Dm - „de mol” („d” - lit. mała)
Em - „e mol” („e”)
FM - „ef dur” („F”)
GM - „gie dur“ („G“)
Am - „a mol” („a”)
Hzm - „ha zmniejszony” („Ho”, lub „Bo” w nutach angielskich)
Akordy I, IV i V stopnia, czyli CM, FM, GM, tworzą "triadę harmoniczną".
Dzm - „de zmniejszony” („Do”)
EsM - „es dur” („Es”, lub „E z bemolem“)
Fm - „ef mol” („f”)
Gm - „gie mol“ („g“)
AsM - „as dur” („As”, lub “A z bemolem”)
BM - „be dur” („B”, lub “B z bemolem”)
W gamie c-moll harmonicznej mamy dwa akordy zmniejszone
oraz akord zwiększony (Zw), złożony z dwóch tercji wielkich :
Eszw - „es zwiększony” („Es+”, lub „E+ z bemolem“)
W gamie moll "triada harmonizna" to odpowiednio - Cm, Fm, Gm, lub GM.
PRZEWROTY AKORDÓW (przykład dla akordu C) :
(przewrót powstaje przez przeniesienie dolnej nuty o oktawę w górę)
Oznaczenia akordów w przewrotach (przykład dla akordu C) :
(do akordów omawianych powyżej dodajemy jeszcze jedną tercję, która
z podstawą akordu tworzy septymę - stąd nazwa akordów)
Oznaczenia : M7 - akord dur z septymą wielką (ostatnia tercja wielka)
m7 - akord moll z septymą małą (ostatnia tercja mała)
D7 - akord dur - dominanta septymowa (septyma mała,
ostatnia tercja mała)
pzm7 - akord septymowy półzmniejszony (septyma wielka,
ostatnia tercja wielka)
Uwaga - błąd graficzny - w ostatnim akordzie dodana kreska winna leżeć między nutami)
od dominanty septymowej, ma identyczną budowę,
ale występuje na VII stopniu gamy)
szystkie tercje małe)
PRZEWROTY AKORDÓW SEPTYMOWYCH
- przykład dla akordu CM7 :
pozycja pierwszy drugi trzeci
zasadnicza przewrót przewrót przewrót
Oznaczenie pozycji zasadniczej :
Oznaczenie pierwszego przewrotu :
Oznaczenie drugiego przewrotu :
Oznaczenie trzeciego przewrotu :
Zestawienie oznaczeń przewrotów :
przewrotów akordów (służą one raczej do muzykologicznych
analiz teoretycznych).
dźwięki
składowe
akordu
oznaczenie
spotykane
inne
oznaczenia
c e g
CM
C
c es g
Cm
...
ediski