Andragogika wykłady
Wykład 21 luty
Andragogika (gr. andròs- mężczyzna, agõ- prowadzę), pedagogika dorosłych, jedna z nauk pedagogicznych zajmująca się badaniem zagadnień kształcenia, samokształcenia i wychowania młodzieży pracującej i dorosłych.
W. Okoń „Słownik pedagogiczny”
Przedmiot andragogiki
• Człowiek dorosły jako swoisty uczeń,
• Swoistość procesów kształcenia dorosłych,
• Specjalna struktura organizacyjna form edukacji dorosłych,
• Odrębne tradycje i rozwój.
Przedmiotem tym jest edukacja młodzieży pracującej i ludzi dorosłych, rozumiana jako ogół procesów oświatowo –wychowawczych, obejmujących kształcenie i samokształcenie, wychowanie i samowychowanie oraz wielostronnie pojmowaną działalność oświatową.
T. Wujek „Wprowadzenie do andragogiki”
Zadania andragogiki
• Szukanie odpowiedzi na pytanie, jak przebiegają procesy wychowawcze w tej fazie życia człowieka;
• Wykrywanie związków i zależności między zjawiskami wychowawczymi i formułowanie wniosków w postaci zdań ogólnych;
• Dostarczanie wiedzy potrzebnej do racjonalnego przekształcania rzeczywistości wychowawczej;
• Ustalenie celów i zasad edukacji dorosłych w związku z rozwojem społeczno-ekonomicznym społeczeństwa.
Działy andragogiki
• Andragogika ogólna
• Teoria wychowania dorosłych
• Dydaktyka dorosłych
• Andragogika edukacji kulturalnej
• Andragogika porównawcza
• Historia oświaty dorosłych i myśli andragogicznej
Współdziałanie andragogiki z innymi naukami
• Nauki o wychowaniu
• Pedagogika ogólna
• Pedagogika społeczna
• Filozofia
• Antopologia filozoficzna
• Ontologia
• Etyka
• Logika
• Psychologia
• Psychologia społeczna
• Socjologia
• Socjologia oświaty
• Nauko przyrodnicze
• Fizjologia
• anatomia
Wykład II
Historia edukacji dorosłych w II RP i po II wojnie światowej
Zadania edukacji dorosłych w II RP:
• stwarzanie jednolitego organizmu państwowego (repolonizacja)
• walka z analfabetyzmem
• kształcenie zawodowe dla przemysłu
Po zaborach edukacja dorosłych pełniła rolę kompensacyjną. Analfabetyzm w Łodzi wynosił 35%. Po odzyskaniu niepodległości zadaniem ED była pomoc w odzyskaniu świadomości narodowej.
1919r. – ukazał się dekret o powszechnym obowiązku szkolnym (7-letnia szkoła elementarna). Dekret mówił tez po tworzeniu seminariów nauczycielskich. Wyszedł także dekret kształceniu wojska. Na mocy dekretu – Szkoła tolerancyjna (ze świeckimi nauczycielami, odbywały się w niej lekcje religii).
Analfabetyzm literalny (problemy z czytaniem i pisaniem) ale także obywatelski – wprowadzono walkę z nimi.
1918r. – powstał Referat Oświaty Pozaszkolnej zamieniony później na Wydział Oświaty Pozaszkolnej. Jego zadaniem było zwalczanie analfabetyzmu.
Ustawa Jędrzejowiczowska (1932r.) – zakładała obowiązkowe dokształcanie zawodowe (po ukończeniu szkoły elementarnej przed 18 r.ż). Można było uzyskać świadectwo ukończenia drogą samokształcenia (samodzielna nauka, jeśli ktoś nie mógł uczęszczać do szkoły).
Szkoły wyższe
W 1914r. były tylko dwie uczelnie wyższe – Uniwersytet Jagieloński i Akademia Umiejętności w Krakowie.
Uniwersytet Warszawski i Politechnika Warszawska ulegają spolszczeniu podczas I wojny światowej.
Ustawa o szkołach akademickich (1920r.)
• szkoły wyższe państwowe (np. Uniwersytet Poznański, Uniwersytet Warszawski)
• szkoły prywatne (np. Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Po 1920 roku sytuacja szkół wyższych byłą w miarę dobra, miały one swoją autonomię.
W 1933r. Sejm Sanacyjny – jego ustawą została zmniejszona autonomia szkół wyższych.
Edukacja w II RP stoi stowarzyszeniami. Jest oddolna inicjatywa ludzi, ponieważ „góra” robi mało.
Działalność Towarzystw Oświatowych:
• Towarzystwo Czytelni Ludowych (1880r.).
Krzewienie oświaty, zakładanie bibliotek, pomysł, by na grunt polski przenieść Uniwersytety Ludowe (kształcenie dorosłej młodzieży wiejskiej – wiedza historyczna i kształcenie do zawodu). W tym Uniwersytecie się zamieszkiwało, kładło się nacisk na samokształcenie. Zajęcia zaczynały się od wspólnych śpiewów. Absolwent wracał do swojej wsi stając się przewodnikiem oświatowym. UL miały charakter narodowo-klerykalny.
• Towarzystwo Szkoły Ludowej
Powstał w 1881r. w zaborze austriackim. Przygotowywało do życia społecznego całego narodu. Zakładał przymusowe kształcenie analfabetów. Prowadziło kursy, nauczanie początkowe, ochronki, wydawało „Periodyk oświatowy”, prowadziło kursy oświatowe dla kobiet i mężczyzn oraz pracowników oświaty i absolwentów, którzy chcieli pracować z osobami dorosłymi. Towarzystwo prowadziło Powszechne Uniwersytety Robotnicze.
• Towarzystwo Macierzy Szkolnej
Powstało w 1905r. w zaborze rosyjskim. Obejmowało kształcenie podstawowe, kursy, zakładanie bibliotek i czytelni. Wydawało elementarze dla dorosłych. Pod koniec 1907r. zaborca rozwiązuje TMS, odradza się ono dopiero w 1916r. Wówczas prowadzi koła zainteresowań i czytelnicze, teatry amatorskie, w których bardzo aktywne były kobiety.
• Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego
Powstał w 1923r. z inicjatywy Polskiej Partii Socjalistycznej, inicjatorem był Ignacy Daszyński. Członkami byli robotnicy. Towarzystwo miało na celu szerzenie kultury i oświaty wśród robotników. Przekazywane były idee marksistowskie. Prowadzono kursy wieczorowe dla robotników, uczono fizyki i chemii. TUR współpracowało z kolejarzami, czego efektem było powstanie „ATENEUM” – koła teatralnego, chóru i orkiestry.
Działalność Wolnej Wszechnicy Polskiej (prywatna szkoła wyższa)
• Powstała w 1918r. (w 1928r. filia WWP w Łodzi – Wydział Pedagogiczny)
• Uzyskanie statutu Uniwersytetu w 1929r.
• Studium pracy społeczno-oświatowych (inicjatorem i pierwszym kierownikiem była Helena radlińska. Program był ukierunkowany na teoretyczną wiedzę z psychologii, pedagogiki i socjologii. Słuchacze byli włączani do udziału w badaniach).
• IV bloki tematyczne:
a) kształcenie nauczycieli pracujących z młodzieżą dorosłą
b) wykształcenie organizatorów życia kulturalno-oświatowego
c) zajęcia dla bibliotekarzy (wiedza pedagogiczno-andragogiczna)
d) kształcenie pracowników opieki (opiekunów wychowawczych i opiekunów społeczno-higienicznych)
W roku 1944 – manifest PKWN mówiący o tym, że zadaniem nowych władz jest odbudowa szkolnictwa zapewnienie bezpłatnego szkolnictwa wszystkim szczeblom.
Rozwój szkolnictwa dla pracujących
• lata 1945 – 1948
Dynamiczny rozwój szkolnictwa, euforyczne działanie, kto umie ten kształci innych, walka z analfabetyzmem, odradzają się Towarzystwa Oświatowe.
• lata 1948 – 1956
Szaleje propaganda, podporządkowanie państwa. Przestają istnieć szkoły prywatne, państwo mało robi dla oświaty dorosłych. W 1950r. powstaje Towarzystwo Wiedzy Powszechnej (pod kontrolą partii socjalistycznej) .
• lata 1956 – 1961
Okres odwilży politycznej, kształcenie dorosłych kierowane przez instytucje …. (?). Poziom kształcenia wzrasta, rozwijają się Uniwersytety Powszechne i Uniwersytety Ludowe. Organizowane są kursy. Wychodzi czasopismo „Oświata dorosłych”. W instytucjach pedagogicznych powstają zakłady kształcenia dorosłych.
• lata 1961 – 1979
Rozwój kształcenia na poziomie ponadpodstawowym.
Podstawowe zadania edukacji dorosłych w PRL:
• rozwój szkolnictwa zawodowego
• szkolnictwo wyższe (bezpłatne, dostępne przede wszystkim dla młodzieży robotniczej i chłopskiej)
• Uniwersytety Ludowe
• Wykorzystanie radia i telewizji
Pojawia się analfabetyzm wtórny – osoby uczące się a potem pozostawione same sobie. Rodzice uczyli się z tych samych podręczników, co ich dziecko.
W telewizji powstało Technikum Rolnicze – Telewizyjny Uniwersytet Nauczycielski, który prowadził poranne wykłady na wizji.
Powstawały Uniwersytety Korespondencyjne i prowadzono kursy (od lat 50-tych XXw.) – dla osób, które nie mogły poświęcić czasu na kształcenie w ciągu dnia (np. górnicy, marynarze).
Wykład III
Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku
Pojęcia funkcjonujące w andragogice
• Edukacja ustawiczna (lifelong education)
• Edukacja ciągła (continuing education)
• Kształcenie się całożyciowe (lifelong learning)
• Kształcenie dalsze ( further education)
• Kształcenie powrotne (recurrent education)
• Edukacja formalna
• Edukacja nieformalna
• Edukacja pozaformalna
Epoka
Zmieniająca się pojęciowość andragogiki
Modernizm
Oświata dorosłych
Kapitał ludzki
Kształcenie ustawiczne
Przejście paradygmatyczne I
Późna nowoczesność
Kapitał społeczny
Uczenie się całożyciowe
Przejście paradygmatyczne II
Ponowoczesność
Życie jako proces poznania i budowania postawy refleksyjności wobec siebie, innych ludzi i świata. Edukacja „roztopiona” w świecie życia.
Kryteria różnicujące
Społeczeństwo
Modernistyczne
Organizacja społeczeństwa
System społeczny
Dominujący typ aktywności
Gra przeciw naturze
Racjonalność społeczna
Instytucjonalno- techniczna
mpwjs