Samoregulacja – dziecko wie, jakie są wymagania otoczenia i umie się do nich przystosować. Samoocena To wszystko razem to Samokontrola. Etapy rozwoju pojęcia własnego „ja” Pojawia się około 3 miesiąca życia. Poziom 0 – (do 2 r. ż.) – dzieci nie rozumieją odrębności uczuciowej. Mają poczucie własnego istnienia. Poziom 1 – dzieci oddzielają poznanie od zachowania – myśl może kontrolować działanie. np. płacz – smutek, śmiech – radość. Po wyglądzie i zachowaniu dziecko poznaje, ktoś jest dobry. Poziom 2 – (6 – 9 r. ż.) – dzieci poznają uczucia, ale odróżniają motywy od zachowań. Ja prywatne i ja publiczne. Poziom 3 – ( 10 – 13 r. ż.) - refleksje, możliwość obserwowania samego siebie. Poziom 4 – ( 12 – 14 r. ż.) – samoświadomość, niektóre zachowania są nieświadome. Poczucie własnej skuteczności poprzez: 1 Modelowanie 2 Rozpoznanie stanów fizjologicznych – poprzez własne reakcje organizmu. Rodzaje Samooceny:- Niska - wysoka - stabilna – niestabilna - adekwatna – nieadekwatna Typizacja płciowa To proces, w którym dzieci rozwijają postawy i zachowania odpowiedniego dla ich płci. Etapy typizacji płci: Etap – tożsamość płciowa – zdolność...
IMAMAE