Teoria wychowania.docx

(12 KB) Pobierz

Teoria wychowania

 

7.XII.2011

 

14.XII.2011 Teoria wychowania i jej subdyscypliny (ujmowana z perspektywy paradygmatu humanistycznego)

 

Antropologia: nauka o człowieku. Antropologia wychowania/pedagogiczna pyta o rozumienie człowieka. Aksjologia wychowania/pedagogiczna pyta o wartości, które powinny być w procesie wychowania. Teleologia wychowania/pedagogiczna pyta o cele, które wychowanie powinno realizować.

Teoria i praktyki wychowania: rozumienie kim jest człowiek, wartości, celów, hierarchii.

 

Antropologia pedagogiczna: nauka o człowieku (społeczna, kulturowa, filozoficzna, biologiczna, wychowania/pedagogiczna. Zainteresowana jest problemem natury człowieka, możliwościami rozwojowymi, etapami rozwoju życia, jego zachowaniami.

 

Modele antropologiczne:

Homolaborans / homofaber – człowiek posługujący się narzędziami/pracujący. Podstawowym wyróżnikiem człowieka jest chęć wyróżniania się w pracy, rozwijanie swoich potencji, dzięki aktywności w pracy człowiek zmienia otaczający świat, rozwija się, przygotowanie wychowanka do samodzielnej aktywności

Homoludens – człowiek bawiący się. Podstawowym wyróżnikiem człowieka jest zdolność i potrzeba do wyrażania się poprzez zabawę, rozrywkę, przyjemność ;zabawa jest podstawową motywacją w życiu,wychowanie powinno być różnorodne ,atrakcyjne w formie zabawowej

Homocreator – człowiek twórczy. Podstawowym wyróżnikiem jest zdolność i potrzeba do twórczości, do wyrażania się w procesach  twórczych, człowiek który poddawany jest pasjom przekraczania swoich możliwości, dążenia transgresyjne, potrzeba zmian we własnym życiu lub otoczeniu, człowiek który się nieustannie rozwija, przygotowanie wychowanków to tworzenia, do bycia kreatywnym

Inne: homoesteticus, homoekonomikus, homosocjale, homodeus

 

Aksjologia wychowania: (aksjos – cenny), nauka o wartości/ filozofia wychowania. Zajmuje się problemem wartości wychowania, pyta o to do jakich wartości wychowanie powinno się odwoływać, odwołuje się do różnych wartości z którym stykamy się w przestrzeni  społecznej i kulturowej

 

Wartości:

intelektualne (zdolność do rozumienia otaczającego nas świata, posługiwanie się określonym kodem kulturowym, posiadanie różnych umiejętności i zdolności)

ekonomiczne ( podkreślana jest rola różnych zasobów materialnych, wszystkiego tego co przyczynia się do podniesienia jakości bytu poszerzanie możliwości człowieka, związane z promowanie różnych zasobów podkreślających naszą zasobność, poziom i komfort życia)

twórcze ( podkreśla role sztuki, formy ekspresji, konwenansów społecznych; kontakt z wytworami sztuki)

emocjonalne (tworzenia klimatu interpersonalnego)

prospołeczne / afiliacyjne ( są związane ze społecznym zaangażowaniem jednostki

 

Teleologia wychowania: (teleos – cel zamierzony), nauka o dobieraniu, porządkowaniu celów

problematyka celów wychowania, typologie operacyjne 

 

21.XII.2011

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin