Namkhai Norbu Rinpocze - Rigpa.txt

(3 KB) Pobierz
RIGPA
 
 
Rig, generalnie oznacza wiedz� albo zrozumienie. Ale w tym przypadku nie chodzi tu o intelektualne zrozumienie, ale o empiryczny czy te� �ywy stan wiedzy. Dlatego zwykle t�umacz� rig jako �natychmiastow� obecno��. Kiedy stan wiedzy jest obecny w spos�b charakterystyczny dla dzogczen, to w�a�nie ta obecno�� zostaje wprowadzona. A kiedy m�wimy o kontemplacji, chodzi o bycie w stanie natychmiastowej obecno�ci. To w�a�nie 
zwykle nazywa si� rigp�. 

Terminu rigpa u�ywa si� obecnie w r�nych aspektach, czasami w znaczeniu inteligencji. Ale s�owo rigpa w naukach dzogczen nie oznacza jedynie zwyk�ej wiedzy czy inteligencji. Chodzi tutaj o do�wiadczenie. Kiedy kto� sam uzyskuje do�wiadczenie natychmiastowej obecno�ci, wtedy j� rozpoznaje i rzeczywi�cie wie co znaczy rigpa. 

Jak mo�na odkry� i rozpozna� ten stan? Robi si� to praktykuj�c odkrywanie stanu rigpy, kiedy powstaje on razem z do�wiadczeniami zwi�zanymi z trzema aspektami naszego stanu: do�wiadczeniem pustki, do�wiadczeniem przejrzysto�ci (ruchu my�li, emocji, czyli energii) albo do�wiadczeniem wra�e� czy odczu� fizycznego cia�a. Trzeba mie� troch� takich do�wiadcze�, a�eby uzyska� wiedz� stanu rigpy i j� rozwija�.

           Jak wi�c wida�, po to a�eby nauczy� si� lub stosowa� praktyk� dzogczen, albo pozostawa� w prawdziwym stanie dzogczen, nie wystarczy cicho siedzie� praktykuj�c szine. Szine jest u�yteczna i przydatna, ale nie jest najwa�niejsza. Szine, czyli stan spokoju, stan pustki jest w ostateczno�ci tylko pewnego rodzaju do�wiadczeniem. A w naukach dzogczen istniej� metody, kt�re s� du�o wa�niejsze od zwyczajnej szine. Ludzie zwykle nie rozumiej� tego i kiedy m�wi� o szine, uwa�aj� j� za najwy�sz� praktyk�. Ale to nie jest prawda. Praktyka pojedynczego semzin jest du�o wa�niejsza od szine. Dwadzie�cia jeden g��wnych semzin, dzia�a wykorzystuj�c ca�� gam� metod obejmuj�cych koncentracj�, oddech, r�ne postawy cia�a, d�wi�ki. itp., aby doprowadzi� praktykuj�cego do stanu kontemplacji.

Ten, kto od samego pocz�tku przebywa w stanie natychmiastowej obecno�ci i nigdy nie jest rozproszony, posiada wiedz� i zrozumienie. To pierwotne zrozumienie jest nazywane Samanthabhadr�, kt�ry jest symbolem Ati Buddy, pierwotnego Buddy, od samego pocz�tku nie uwarunkowanego dualistyczn� wizj�.

Albo posiadamy t� wiedz� i zrozumienie, albo nie. Dlatego te� istniej� dwie drogi, dwie �cie�ki. Te dwie �cie�ki stwarzaj� samsar� i nirwan�.

Co stanowi przyczyn� tych dw�ch �cie�ek? Dochodzimy teraz do g��wnego punktu: rigpy i marigpy. Rigpa oznacza wiedz� albo bycie w stanie tej wiedzy i zrozumienia, a marigpa ignorancj� dotycz�c� prawdziwej wiedzy i zrozumienia. Kiedy pozostajemy w ignorancji, ca�kowicie popadamy w dualistyczn� wizj�. Spos�b, w jaki si� to dzieje jest bardzo prosty. Na przyk�ad: rozlu�nijmy si� i obserwujmy swoje my�li i otoczenie. Nasze oczy widz�, uszy s�ysz�, wszystkie organy funkcjonuj�, kontaktujemy si� poprzez zmys�y, my�limy i os�dzamy. Widzimy co� bardzo przyjemnego, otrzymujemy informacj� poprzez wzrok i natychmiast os�dzamy: �O, jakie pi�kne, podoba mi si� to�. Oznacza to, �e co� akceptujemy i stwarzamy przywi�zanie. Nast�pnie walczymy o to, �eby dosta� ten przedmiot przywi�zania. Kiedy nie mo�emy go uzyska�, cierpimy. W ten spos�b popadamy w cierpienie. 

A kiedy widzimy co�, co si� nam nie podoba, m�wimy: �O, nie lubi� tego, nie pokazuj mi tego, bo si� zdenerwuj�.� Oznacza to, �e odrzucamy ten przedmiot i z�o�cimy si� na niego. S� to dwie g��wne emocje: przywi�zanie i gniew. W ten spos�b, bezustannie co� akceptujemy i odrzucamy, popadaj�c w dualistyczn� wizj� i gromadz�c negatywny potencja� karmy. Kiedy stwarzamy negatywna karm�, powstaje potencja� samsary. Przeszkody negatywnej karmy staj� si� coraz wi�ksze i wi�ksze i coraz bardziej pogr��amy si� w ignorancji swojego stanu.

Namkhai Norbu Rinpoche from �The Mirror�
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin