NauPocz1Rozklad2.pdf

(128 KB) Pobierz
SceniRozk NP kl1s1cz2
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 30. do 88.)
Kràg
Przewidywane efekty
tematy-
Temat
Ârodki
dydaktyczno-
czny
dnia
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dydaktyczne
-wychowawcze
1
2
3
4
5
Woda
w ˝yciu
ludzi
i zwierzàt
30. Zwierz´ta
˝yjàce
w wodzie
1. Wypowiedzi dzieci na temat sytuacji przedstawionej na
ilustracji w podr´czniku – nazywanie roÊlin i zwierzàt.
2. Wprowadzenie liter „r”, „R” na podstawie wyrazów „rak”
i „Radek”:
– pisanie liter „r”, „R” oraz ich po∏àczeƒ z innymi litera-
mi,
– pisanie wyrazów, tworzenie wyrazów z sylab.
3. Czytanie tekstu „Ryby i raki” – wyszukiwanie wyrazów
z literà „r”.
4. Monografia liczb 1 i 2.
5. Utrwalenie poznanych wartoÊci nut (çwierçnuty i ósemki).
Rytmiczne czytanie rymowanek.
6. Wys∏uchanie rytmicznego wiersza Tadeusza Chudego
„Raki”.
7. åwiczenie dramowe – improwizacje ruchowe:
– marsz raków (zgodnie z treÊcià wiersza), po∏àczony
z tworzeniem efektów akustycznych (zgrzyt, chrz´st
pancerzy) oraz rytmicznym wypowiadaniem s∏ów: rak,
rak, rak…
– dialog kroków – przekazywanie krokami oraz za pomocà
sylab ora, ore, oru wiadomoÊci radosnej, smutnej, niesamo-
witej (praca w parach) – çwiczenia intonacyjno-ruchowe.
8. Tworzenie scenki rodzajowej „Nad wodà” z zastosowa-
niem techniki collage.
P. s. 28
åw. 2
s. 3–6, 90
(z. 1)
wiersz
T. Chudego
„Raki”
wyci´te
elementy:
zwierz´ta
i roÊliny
zielne,
kolorowy
papier, klej
Uczeƒ:
– umie wypowiadaç si´
na podstawie ilustracji,
– poprawnie pisze litery „r”,
„R” oraz ich po∏àczenia,
– czyta tekst, umie wiàzaç
go z ilustracjà,
– rozumie poj´cie liczb
1 i 2 jako liczby
elementów zbioru, po-
trafi pisaç cyfry 1 i 2,
– umie wyraziç ruchem
i dêwi´kiem efekty aku-
styczne zawarte w wier-
szu oraz rytmicznie re-
cytowaç wiersz,
– potrafi porozumiewaç
si´ za pomocà kroków
i sylab,
– umie tworzyç tematycz-
ne sceny rodzajowe
z zastosowaniem
techniki collage.
239520289.002.png
31. Woda
dla ka˝dego
1. Swobodne wypowiedzi dzieci w zwiàzku z pytaniem za-
wartym w tekÊcie „Ile wody!” – podkreÊlenie roli wody
w ˝yciu cz∏owieka.
2. Analiza dêwi´kowo-wzrokowa wyrazów z g∏oskà „w”.
Pisanie liter „w”, „W” oraz ich po∏àczeƒ z innymi literami.
3. Czytanie tekstu Ile wody!” – wyszukiwanie wyrazów
z literà „w”, wiàzanie tekstu z ilustracjà. Uzasadnianie
sensu ostatniego zdania, które zawiera rebus
„Woda to skarb”.
4. Rozwiàzanie krzy˝ówki.
5. Wielozdaniowe wypowiedzi dzieci na podstawie historyj-
ki obrazkowej – dobieranie tytu∏ów i ich przepisywanie.
6. Monografia liczby 3.
7. Improwizacje ruchowe – naÊladowanie ruchów w czasie
p∏ywania: ˝abkà, motylkiem, pieskiem.
8. Rozmowa z uczniami na temat koniecznoÊci oszcz´dza-
nia wody.
P. s. 29
åw. 2
s. 7–9, 90
(z. 2)
liczby
w kolorach
z wycinanki
Uczeƒ:
– umie wypowiadaç si´
na dany temat,
– poprawnie pisze litery
„w”, „W” oraz ∏àczy je
z innymi literami,
– rozumie czytany tekst,
– ma ÊwiadomoÊç roli wo-
dy w ˝yciu cz∏owieka,
– umie wypowiadaç si´
na podstawie historyjki
obrazkowej,
– zna poj´cie liczby 3
w aspekcie kardynal-
nym, porzàdkowym,
– potrafi naÊladowaç
ruchy wykonywane
w czasie p∏ywania,
– ma ÊwiadomoÊç koniecz-
noÊci oszcz´dzania wody.
32. Bawimy si´
bezpiecznie
nad wodà
1. Zabawa w skojarzenia.
Nauczyciel mówi s∏owo „woda”, a dzieci wypowiadajà
s∏owa, które kojarzà im si´ z wodà.
2. ¸àczenie rysunków zwierzàt ze Êrodowiskiem ich ˝ycia.
3. Dobieranie podpisów do obrazków.
4. Tworzenie z sylab nazw pojazdów wodnych i zapisywa-
nie ich.
5. Bezpieczeƒstwo zabaw nad wodà – swobodne wypowie-
dzi dzieci na temat historyjki obrazkowej „Stop! Tak nie
wolno!”; przewidywanie zakoƒczenia historyjki obrazko-
wej – uzupe∏nianie w∏asnym rysunkiem.
6. Utrwalenie poznanych liczb.
7. Zabawy bie˝ne, np. berek (ró˝ne odmiany).
åw. 2
s. 10–12, 90
(z. 3)
kredki
Uczeƒ:
– umie kojarzyç s∏owa,
– zdaje sobie spraw´
z przystosowania si´
zwierzàt do warunków
˝ycia w wodzie,
– umie tworzyç wyrazy
z sylab,
– ma ÊwiadomoÊç niebez-
pieczeƒstw gro˝àcych
w czasie zabaw nad
wodà,
– potrafi tworzyç zbiory
239520289.003.png
1
2
3
4
5
o okreÊlonej liczbie ele-
mentów, rozumie poj´-
cia: o tyle wi´cej , o tyle
mniej , poprawnie pisze
cyfry 1–3.
Od˝y-
wiamy
si´ zdro-
wo
33. Warzywa
i owoce
na naszym stole
1. Rozwiàzywanie zagadek o warzywach i owocach.
2. Owoce i warzywa jako êród∏o cennych sk∏adników pokar-
mowych, ze szczególnym uwzgl´dnieniem witamin – roz-
mowa na temat roli owoców i warzyw w od˝ywianiu.
3. Wprowadzenie liter „c”, „C” na podstawie wyrazów „ce-
bula” i „Cela”:
– pisanie liter „c”, „C”, ich po∏àczeƒ z innymi literami
oraz wyrazów z literà „c”,
– dobieranie podpisów do obrazków.
4. Czytanie tekstu „Co ma Cela?” – wiàzanie treÊci z ilustra-
cjà.
5. åwiczenia w rozpoznawaniu pokarmów po smaku (bez
udzia∏u wzroku).
6. Zabawa „Zgadnij, co jesz”.
Dziecko za pomocà mimiki przedstawia smak
próbowanego pokarmu.
7. Monografia liczby 4.
8. Wykonanie kucyka Cykorka z wycinanki.
9. Zabawy rozwijajàce zwinnoÊç i zr´cznoÊç, np. odbijanie
pi∏ki od Êciany, toczenie pi∏ki nogà wokó∏ siebie w prawo
i w lewo, odbijanie stopà, udem.
P. s. 30
åw. 2
s. 13–15, 91
(z. 4)
W. s. 25 –
„Kucyk
Cykorek”
warzywa,
owoce,
kolorowe
w∏óczki
(czarna,
bia∏a,
bràzowa),
no˝yczki,
klej, pi∏ki
Uczeƒ:
– umie rozwiàzywaç
zagadki,
– rozumie znaczenie
owoców i warzyw w od-
˝ywianiu cz∏owieka,
– poprawnie pisze litery
„c”, „C” oraz ∏àczy je
z innymi literami, zapi-
suje wyrazy i zdania,
– rozpoznaje pokarmy
po smaku,
– potrafi przedstawiç ru-
chem, gestem wybrane
owoce i warzywa,
– przelicza elementy
zbioru,
– potrafi napisaç cyfr´ 4,
rozumie poj´cie liczby
4 we wszystkich jej
aspektach (kardynalnym,
mierzalnym i porzàdko-
wym),
– potrafi zaginaç papier,
ciàç po linii, ∏àczyç go
z innymi materia∏ami.
239520289.004.png
34. Co kto lubi?
1. Wielozdaniowe wypowiedzi dzieci na temat ulubionych
potraw.
2. Wprowadzenie liter „s”, „S” na podstawie wyrazów „se-
ler” i „Sylwek”.
3. Tworzenie wyrazów z sylab i zdaƒ z rozsypanek wyrazo-
wych oraz zapisywanie ich.
4. Gra dramowa: Poszukujemy wyrazów z g∏oskà „s”.
5. Czytanie tekstu „Co kto lubi?” – wypowiedzi na temat ulu-
bionych potraw Sylwii i Sylwka.
6. Monografia liczby 5.
7. åwiczenia ruchowe – naÊladowanie ró˝nych czynnoÊci.
8. Wykonanie surówki z selera, orzechów i p∏atków owsia-
nych.
P. s. 31
åw. 2
s. 16–18, 91
(z. 5)
pi∏ka, selery,
tarka,
przyprawy,
Êmietana,
orzechy,
p∏atki
owsiane
liczmany ze
„Skarbca
matematycz-
nego”
Uczeƒ:
– potrafi wypowiadaç si´
na temat ulubionych
potraw,
– umie pisaç litery „s”,
„S” oraz ich po∏àczenia
z innymi literami,
– tworzy wyrazy z sylab
i zapisuje je,
– potrafi wyszukiwaç
wyrazy z g∏oskà „s”,
– umie chwyciç pi∏k´
oburàcz,
– rozumie czytany tekst,
potrafi czytaç go cicho
i g∏oÊno,
– rozumie poj´cie liczby 5
we wszystkich aspektach,
– poprawnie pisze cyfr´ 5,
– potrafi ruchem cia∏a
przedstawiç czynnoÊci,
– wykonuje proste czynnoÊci
przy wykonaniu surówki.
35. Warzywa
i owoce
w wierszach
Jana Brzechwy
1. Wys∏uchanie wiersza Jana Brzechwy „Na straganie” – wy-
odr´bnienie nazw warzyw wyst´pujàcych w wierszu.
2. Improwizowane rozmowy warzyw – dzieci w rolach wa-
rzyw.
3. Dodawanie liczb – znak dodawania.
4. Wys∏uchanie czytanych przez nauczyciela lub
nagranych na taÊmie wierszy Jana Brzechwy „Arbuz”
i „Pomidor” – wydobycie humoru zawartego w wier-
szach.
5. Wspólna recytacja wiersza „Pomidor”.
lektura
„Brzechwa
dzieciom”
åw. 2
s. 18–20
W. s. 27 –
„Liczmany”
(cebule
i pomidory)
s. 29 – „Cyfry
Uczeƒ:
– potrafi uwa˝nie s∏uchaç
wierszy czytanych przez
nauczyciela,
– umie rozmawiaç, wciela-
jàc si´ w rol´,
– rozumie funkcj´ doda-
wania oraz zapis formu-
∏y matematycznej, potra-
fi jà odczytaç,
239520289.005.png
1
2
3
4
5
6. Zabawa ruchowo-g∏osowa (çwiczenie intonacyjne).
Dzieci wyst´pujà w rolach warzyw (praca w parach):
– k∏ótnia warzyw sylabami po-mi-do-rze,
– rozmowa pojednawcza – tymi samymi sylabami.
7. Wydzieranka z kolorowego papieru „Warzywa pana Jana
Brzechwy”.
8. Wycinanie liczmanów – cebul i pomidorów.
9. Zabawa ruchowa „Rób tak – nie rób tak”
(wg R. TrzeÊniowskiego).
i znaki”
karton,
kolorowy
papier, klej,
kolorowe
czasopisma
– potrafi dostrzec i wydo-
byç humor zawarty
w wierszach,
– potrafi bawiç si´ s∏owem,
– potrafi improwizowaç na
okreÊlone tematy ge-
stem, intonacjà,
– umie wykonaç kompo-
zycj´ warzyw technikà
wydzieranki.
36. Przygotowuje-
my potrawy
z jajek
1. Wys∏uchanie wiersza Jana Brzechwy „Jajko” – wydobycie
humoru zawartego w wierszu.
2. Wprowadzenie liter „j”, „J” na podstawie wyrazów „jajko”
i „Jola”.
3. G∏oÊne czytanie tekstu „Kolacja u Joli” – wiàzanie tekstu
z ilustracjà.
4. åwiczenia s∏ownikowe – s∏ownictwo tematyczne: nazwy
potraw zawierajàcych jaja – wartoÊci od˝ywcze.
5. Tworzenie wyrazów z sylab – ∏àczenie ich z odpowiedni-
mi rysunkami (uzupe∏nianie podpisów pod ilustracjami).
6. Dodawanie liczb w zakresie 5 – rozwiàzywanie zadaƒ
tekstowych.
7. Zabawa z zaczarowanym jajem: projektowanie fantastycz-
nego piskl´cia, które mo˝e si´ wykluç z zaczarowanego
jaja.
8. Improwizacja ruchowa – na sygna∏ nauczyciela ka˝dy sta-
je si´ piskl´ciem i porusza si´ w wymyÊlony sposób.
9. OkreÊlanie: które piskl´ta by∏y du˝e, które ma∏e, których
by∏o wi´cej, których mniej itp.
10. åwiczenia zr´cznoÊciowe z przyborami (woreczki, pi∏ki).
P. s. 32
åw. 2
s. 21–23, 91
(z. 6)
cyfry i znaki
z wycinanki
wiersz
J. Brzechwy
„Jajko” ze
zbioru
„Brzechwa
dzieciom”
karton, farby,
kartony,
woreczki,
pi∏ki,
sk∏adniki
potrzebne do
przygotowania
pasty
jajecznej
Uczeƒ:
– umie s∏uchaç tekstów czy-
tanych przez nauczyciela,
– potrafi wydobyç humor
zawarty w wierszu,
– poprawnie pisze litery
„j”, „J”, ∏àczy je z inny-
mi literami,
– poszerza zasób swojego
s∏ownictwa,
– tworzy wyrazy z sylab
i ∏àczy je z rysunkami,
– potrafi rozwiàzywaç
proste zadania tekstowe
z zastosowaniem doda-
wania w zakresie 5,
– potrafi wykonywaç pra-
ce malarskie inspirowa-
ne wyobraênià,
– wykazuje inwencj´
twórczà,
239520289.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin