NauPocz3Rozklad3.pdf

(155 KB) Pobierz
Rozk.SenNP.kl3s2cz1/01-48
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 1. do 42.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tema-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
tyczny
1
2
3
4
5
Zima
wokó∏ nas
1. Wspominamy
ferie zimowe
1. Zabawa integracyjna „Powitanie w kole”.
• Powitanie nauczyciela z uczniami po feriach zimowych.
• Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Kràg przy-
jaêni”.
2. Rozmowa z uczniami „Jak sp´dziliÊmy ferie zimowe?”.
3. Geometria – kszta∏towanie poj´cia „obwód”. åwiczenia prak-
tyczne w mierzeniu obwodów: g∏owy, talii, przedmiotów
z otoczenia, np. tablicy korkowej, doniczki, blatu stolika.
4. Obliczanie obwodów figur geometrycznych.
5. G∏oÊne indywidualne czytanie tekstu „Z pami´tnika Alka”
z podr´cznika po jednorazowym cichym czytaniu ze zrozu-
mieniem. Opowiadanie uczniów, jakich informacji dostar-
czy∏ im pami´tnik, wskazanie sytuacji humorystycznych,
odpowiadanie na pytania zamieszczone pod tekstem.
6. Wyszukiwanie miejsc wypoczynku Alka na mapie Polski
znajdujàcej si´ w çwiczeniach i miejsc zimowego wypo-
czynku uczniów, okreÊlanie po∏o˝enia tych miejscowoÊci.
7. Uk∏adanie i pisanie przez uczniów zdaƒ o swoich feriach
zimowych z wykorzystaniem zgromadzonych przymiotników
– budowanie wypowiedzi pisemnej w formie pami´tnika.
8. Zabawa ruchowa „Na krze” z elementami równowagi
i wspó∏pracy grupowej.
9. „Zimowe pejza˝e” – oglàdanie reprodukcji obrazów przedsta-
wiajàcych krajobrazy w ró˝nych porach roku, wybór pejza˝y
zimowych, ustne opisywanie swoich spostrze˝eƒ dotyczàcych
cech charakterystycznych zimy przedstawionych na obrazach.
10. Malowanie farbami zimowych obrazów z u˝yciem zimnej
gamy kolorystycznej. Wystawa i ocena prac.
P. s. 3–5
åw. 3 s. 3–5
M. 3 s. 3, 4
farby plakato-
we, bloki,
p´dzle, kaseta
– lekcja
pierwsza,
„Wicher
zimowy”,
strona A,
gazety, repro-
dukcje obra-
zów – pejza˝e
w ró˝nych po-
rach roku,
miarka kra-
wiecka, sznu-
rek, tasiemka,
gruba niç,
linijka
Uczeƒ:
– potrafi zmierzyç obwód g∏owy,
talii, wskazanych przedmiotów,
– próbuje zmierzyç obwód naryso-
wanej figury geometrycznej – do-
konuje prostych obliczeƒ,
– buduje spójne wielozdaniowe
wypowiedzi, opowiadajàc o swo-
ich feriach, zabawach, prze˝y-
ciach,
– swobodnie prowadzi rozmow´,
z uwagà s∏ucha innych,
– wyszukuje ró˝ne miejscowoÊci
na mapie i okreÊla ich po∏o˝enie,
– czyta ró˝ne teksty ze zrozumie-
niem, wie, jakà formà wypowie-
dzi pisemnej jest pami´tnik i pi-
sze kilkuzdaniowà wypowiedê
o swoich feriach,
– rozpoznaje przymiotniki i dobie-
ra je do podanych rzeczowni-
ków,
– opisuje podobieƒstwa i ró˝nice
dzie∏ plastycznych, ocenia je,
zna gam´ barw zimnych i cie-
p∏ych,
– przedstawia zimowe pejza˝e za
pomocà ekspresji plastycznej,
239520357.002.png
11. åwiczenia muzyczne.
• Recytowanie rymowanki z taktowaniem – zgodnie z zapi-
sem rytmu w zeszycie çwiczeƒ.
• Rozpoznawanie barwy dêwi´ków instrumentów perkusyj-
nych.
• Przepisywanie podanego rytmu, przypomnienie poj´cia
„partytura”.
• Dobieranie prac plastycznych ilustrujàcych nastrój utworu
„Zima” Antonia Vivaldiego.
12. Podsumowanie dnia. Rundka w kr´gu – koƒczenie
zdaƒ: Ferie zimowe sp´dzi∏em (jak?)…, Do szko∏y wróci-
∏em …, Mam nadziej´, ˝e ... .
eksperymentuje z kolorem,
tworzy ró˝ne odcienie barw
zimnych,
– czyta zapis rytmu i odtwarza go
na instrumentach perkusyjnych,
– wie, co to jest partytura,
– z uwagà s∏ucha utworów muzyki
klasycznej, okreÊla ich nastrój,
dobiera ilustracje do muzyki,
– bawi si´ z rówieÊnikami,
wspó∏pracuje z zespo∏em,
wykonujàc zadania ruchowe.
2. Piszemy zimowe
listy
1. Zorganizowanie wystawki tematycznej „Zima i zwierz´ta”
– wykorzystanie zdj´ç, pocztówek, albumów, ksià˝ek przy-
rodniczych.
• Wypowiedzi uczniów o ˝yciu zwierzàt w ró˝nych Êrodo-
wiskach w czasie zimy.
• Planowanie ró˝nych sposobów opiekowania si´ zwierz´tami.
2. Kszta∏towanie poj´cia obwodu trójkàta. Obliczanie obwodów
trójkàtów.
3. Wprowadzenie poj´cia „decymetr”.
4. S∏uchanie tekstu Rafa∏a Skoczylasa „Wilk”, czytanego przez
nauczyciela.
• Opowiadanie uczniów o ˝yciu wilków, czytanie wybra-
nych fragmentów uzasadniajàcych wypowiedzi.
• Wyszukiwanie w tekÊcie zdaƒ opisujàcych tropy ró˝nych
zwierzàt.
• Ustne opisywanie wyglàdu wilka na podstawie tekstu
i zdj´ç w podr´czniku.
5. Zabawa ruchowa „Trop w trop” – naÊladowanie ruchów
zwierzàt, podà˝anie tropem przewodnika zabawy.
6. Samodzielne uzupe∏nianie w zeszycie çwiczeƒ zdaƒ o ˝yciu
zwierzàt w czasie zimy na podstawie tekstu „Wilk”. Rozpo-
znawanie tropów zwierzàt na ilustracji.
7. åwiczenia w pisowni wyrazów z „ó” wymiennym, objaÊnianie.
8. Uk∏adanie i pisanie listu do zimy w imieniu zwierzàt z wy-
korzystaniem wyrazów z „ó” wymiennym. G∏oÊne czytanie
listów.
P. s. 6, 7
åw. 3 s. 6–8
M. 3 s. 5, 6
zdj´cia, pocz-
tówki, albumy
– zwierz´ta zi-
mà, bloki ry-
sunkowe, klej,
no˝yczki, pa-
pier kolorowy,
pisaki, wata,
pokarm dla
ptaków, linijka
Uczeƒ:
– rozró˝nia trójkàty równoboczne,
równoramienne, ró˝noboczne
(bez nazewnictwa),
– potrafi obliczyç obwód ka˝dego
trójkàta,
– wie, ˝e 10 centymetrów to decy-
metr,
– zna warunki ˝ycia zwierzàt leÊ-
nych w czasie zimy, ∏aƒcuchy
pokarmowe, sposoby radzenia
sobie ze zdobywaniem pokarmu
przez zwierz´ta,
– wie, jak i dlaczego nale˝y poma-
gaç zwierz´tom w czasie zimy,
proponuje ró˝ne sposoby opieki,
– zna zwyczaje wilków, opisuje
ich wyglàd,
– rozpoznaje tropy zwierzàt,
– czyta tekst ze zrozumieniem
i korzysta z zawartych w nim
informacji w wypowiedzi ustnej
i pisemnej,
– zna zasady komponowania listu,
pisze list, stosuje zwroty pisane
wielkà literà i poznane wyrazy
239520357.003.png
1
2
3
4
5
9. Rozszyfrowanie wiadomoÊci od Alka i Agaty, odpowiedê na
pytanie – przedstawienie sposobów niesienia pomocy pta-
kom w czasie zimy.
10. Wykonanie plakatów przypominajàcych ludziom o k∏opo-
tach zwierzàt i koniecznoÊci niesienia im pomocy – praca
w grupach.
• Prezentacja plakatów przez grupy.
• Planowanie sposobów ich wykorzystania.
11. Dokarmianie i obserwacja ptaków na boisku szkolnym. Roz-
poznawanie Êladów ró˝nych zwierzàt na Êniegu.
12. Gry i zabawy ruchowe na Êniegu:
– toczenie, lepienie kul, ba∏wanków,
– rzuty Ênie˝kami do celu,
– wyÊcigi rz´dów z omijaniem przeszkód terenowych.
13. Podsumowanie dnia. Rozmowa z uczniami na temat: Dla-
czego los i ˝ycie zwierzàt w czasie zimy tak bardzo zale˝à
od cz∏owieka? Jak nale˝y im pomagaç?
z „ó” wymiennym,
– twórczo wspó∏pracuje w grupie,
wykonujàc plakat zach´cajàcy
do niesienia pomocy zwierz´-
tom, planuje wykorzystanie pla-
katu,
– obserwuje i dokarmia ptaki, roz-
poznaje je,
– lepi, toczy kule Êniegowe, rzuca
Ênie˝kami do celu, biega, poko-
nuje naturalny tor przeszkód na
Êniegu,
– czerpie radoÊç z zabaw na Êwie-
˝ym powietrzu i towarzystwa in-
nych dzieci, przestrzega ustalo-
nych zasad bezpiecznego
zachowania si´ w czasie zabaw
na Êniegu.
3. Poznajemy Arktyk´
1. Wprowadzenie do tematu zaj´ç – opowiadanie nauczyciela
o biegunie pó∏nocnym, Arktyce i jej mieszkaƒcach po∏àczo-
ne z pokazaniem albumów, zdj´ç, map.
• Przeczytanie przez nauczyciela opowiadania Haliny
Ostaszewskiej „Drapie˝ne misie”.
• Wypowiedzi uczniów o warunkach ˝ycia w Arktyce
i o zwierz´tach arktycznych.
• Wyszukiwanie w tekÊcie informacji o wyglàdzie niedêwie-
dzia, jego rozrodzie i zwyczajach ˝ywieniowych.
2. Obliczanie obwodu kwadratu dwoma sposobami.
3. Obliczanie boków kwadratu przy podanym obwodzie.
4. Mierzenie i odczytywanie d∏ugoÊci boków figur geometrycz-
nych.
5. „Foki na brzegu” – zabawa ruchowa z mocowaniem. Roz-
poznawanie zwierzàt Arktyki na podstawie ich opisów, roz-
wiàzanie krzy˝ówki o Arktyce w zeszycie çwiczeƒ.
6. Zdawanie sprawozdania z przeczytanej ksià˝ki „Anaruk,
ch∏opiec z Grenlandii”.
• Uzupe∏nianie metryczki ksià˝ki.
P. s. 8, 9
åw. 3 s. 9–11
M. 3 s. 7, 8
W. s. 3
– zwierz´ta
Arktyki,
egzemplarze
ksià˝ki
„Anaruk,
ch∏opiec
z Grenlandii”,
klej, albumy
przedstawiajà-
ce Arktyk´
i jej mieszkaƒ-
ców, globus,
mapa, linijka
Uczeƒ:
– mierzy i odczytuje d∏ugoÊç
boków figur geometrycznych,
– oblicza obwód kwadratu dwoma
sposobami,
– oblicza bok kwadratu przy po-
danym obwodzie w metrach,
decymetrach, centymetrach,
– wie, co to jest Arktyka, Grenlan-
dia i gdzie one znajdujà si´ na
Ziemi, wskazuje je na mapie,
globusie,
– zna warunki ˝ycia ludzi i zwie-
rzàt w Arktyce,
– rozpoznaje zwierz´ta arktyczne
na podstawie ich opisu lub wy-
glàdu,
– odpowiada na pytania dotyczàce
przeczytanej ksià˝ki, pisze
239520357.004.png
• Pisanie zdaƒ o ˝yciu Eskimosów w przesz∏oÊci, czytanie
fragmentów ksià˝ki uzasadniajàcych pisemne wypowiedzi.
7. Wyszukiwanie informacji o wspó∏czesnych Eskimosach
i ich ˝yciu w albumach, ksià˝kach geograficzno-przyrodni-
czych. Porównanie zdobytych informacji z tymi, które sà
w ksià˝ce „Anaruk, ch∏opiec z Grenlandii”. Udzielenie
odpowiedzi na pytanie: Jak zmieni∏o si´ ˝ycie Eskimosów?
8. Odgrywanie scenek dramowych „Zaj´cia mieszkaƒców
Grenlandii”, odgadywanie, jakie zaj´cia zosta∏y przedsta-
wione w scenkach.
9. Wykonanie makiety „Arktyka i jej mieszkaƒcy”.
• Wycinanie i sk∏adanie zwierzàt z wycinanki.
• Modelowanie kier z papieru technikà kirigami.
10. Podsumowanie dnia. Rozmowa na temat: Co wiemy
o Arktyce i jej mieszkaƒcach?
zdania o ˝yciu Eskimosów, uzu-
pe∏nia metryczk´ ksià˝ki,
– wykorzystuje swoje wiadomoÊci
o Arktyce, rozwiàzujàc krzy˝ówk´,
– wyszukuje i czyta p∏ynnie wybra-
ne fragmenty ksià˝ki, uzasad-
niajàc swoje wypowiedzi,
– uwa˝nie s∏ucha czytanych tek-
stów i wypowiedzi innych dzieci,
– samodzielnie zdobywa potrzeb-
ne informacje, szukajàc ich
w dost´pnych êród∏ach,
– wycina, klei, modeluje, zagina
karton i wykonuje postacie
zwierzàt wed∏ug instrukcji,
– projektuje w zespole kompozycj´
przestrzennà, wykorzystujàc swo-
je prace plastyczno-techniczne,
– odgrywa scenki dramowe, ch´t-
nie i sprawnie uczestniczy w za-
bawie ruchowej.
4. Opowiadamy
przygody Anaruka
1. Mierzenie d∏ugoÊci boków prostokàta. Obliczanie obwodu
prostokàta ró˝nymi sposobami.
2. Rozwiàzywanie zadaƒ – obliczanie d∏ugoÊci boku prostokà-
ta przy danym obwodzie i drugim boku.
3. Zabawa ruchowa przy piosence „Boogie-woogie”. NaÊlado-
wanie czynnoÊci zgodnie z tekstem piosenki.
4. Przedstawianie przez dzieci ró˝nych przygód bohatera
ksià˝ki „Anaruk, ch∏opiec z Grenlandii” – opowiadanie lub
g∏oÊne czytanie fragmentów opisujàcych wybrane przygody,
ocena zachowania ch∏opca.
5. Opowiadanie o zdarzeniach przedstawionych na ilustra-
cjach w zeszycie çwiczeƒ, czytanie fragmentów ksià˝ki
opisujàcych zdarzenia.
6. Przedstawianie w∏asnych opinii i oceny bohatera ksià˝ki,
uzasadnianie swojego zdania. Dobieranie przymiotników
o znaczeniu przeciwnym. Pisanie odpowiedzi na pytanie:
Jakim ch∏opcem by∏ Anaruk?
åw. 3 s. 12, 13
M. 3 s. 9, 10
egzemplarze
ksià˝ki
„Anaruk, ch∏o-
piec z Gren-
landii”, sanki,
linijka
Uczeƒ:
– mierzy d∏ugoÊci boków prostokàta,
– stosuje znane w∏asnoÊci prosto-
kàta w rozwiàzywaniu zadaƒ,
– oblicza obwód prostokàta ró˝ny-
mi sposobami,
– buduje spójne, logiczne, wielo-
zdaniowe wypowiedzi, opowia-
da wybrane przygody bohatera
ksià˝ki, opisuje zdarzenia
przedstawione na ilustracjach,
– wyszukuje fragmenty w ksià˝ce
i czyta je p∏ynnie, wyraziÊcie,
z naturalnà intonacjà,
– ocenia zachowanie bohatera
ksià˝ki, uzasadnia swojà opini´,
– zna kompozycj´ opowiadania,
239520357.005.png
1
2
3
4
5
7. Opowiadanie przez ch´tne dzieci tej przygody ch∏opca, któ-
ra spodoba∏a si´ im najbardziej.
8. Odgrywanie scenek dramowych w grupach – pantomima.
Przedstawienie zabaw i przygód bohatera ksià˝ki i jego
przyjació∏.
9. Pisanie opowiadania „Przygoda Anaruka” zgodnie z pla-
nem. Czytanie opowiadaƒ przez ch´tne dzieci i ich ocena
przez s∏uchaczy.
10. åwiczenia w stopniowaniu przymiotników; pisownia zakoƒ-
czeƒ w stopniu wy˝szym i najwy˝szym.
11. Gry, zabawy i çwiczenia ruchowe na Êniegu.
• Sztafeta z rzutem do celu.
• Zabawa w „celne oko”.
• WyÊcigi sanek.
• Wielobój saneczkowy.
12. Podsumowanie dnia. Wypowiadanie si´ dzieci o przygodach
Anaruka, próba porównania z w∏asnymi zabawami, prze-
˝yciami i przygodami. Wskazanie przygód ch∏opca, w któ-
rych dzieci chcia∏yby uczestniczyç, i uzasadnienie wyboru.
Zakoƒczenie zaj´ç zabawà ruchowà przy piosence „Boogie-
-woogie”.
– pisze samodzielnie opowiadanie
o wybranej przygodzie bohatera
ksià˝ki,
– dobiera przymiotniki o znaczeniu
przeciwnym do podanych, stop-
niuje przymiotniki, zna pisowni´
w stopniu wy˝szym i najwy˝szym
(dwuznak „sz” po spó∏g∏osce),
– aktywnie uczestniczy w zabawach
na Êniegu: rzuca Ênie˝kami do ce-
lu, pokonuje tor saneczkowy,
– wspó∏pracuje w zespole, wspó∏za-
wodniczy z innymi dzieçmi,
– Êpiewa, bawi si´ przy muzyce,
– odgrywa scenki pantomimiczne.
5. Urzàdzamy
wypraw´
na Grenlandi´
1. Obliczanie obwodów ró˝nych figur geometrycznych. Obli-
czanie d∏ugoÊci boków przy podanym obwodzie.
2. Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
3. „Wyprawa na górski szczyt” – ∏àczenie ró˝nych form wypo-
wiedzi (werbalnej, muzycznej, ruchowej), spontaniczne pre-
zentowanie ró˝nych zachowaƒ ilustrujàcych opowiadanie
nauczyciela i muzyk´.
4. G∏oÊne indywidualne czytanie wiersza Doroty Gellner
„Ânieg” po jednorazowym cichym czytaniu.
• Wypowiedzi uczniów na temat treÊci wiersza i dostrze˝o-
nych w nim elementów humorystycznych.
• Odpowiadanie na pytania znajdujàce si´ w podr´czniku.
• Czytanie wiersza z podzia∏em na role.
• Rozpoznawanie i wyszukiwanie w wierszu ró˝nych rodza-
jów zdaƒ.
P s. 10
åw. 3 s. 14, 15
M. 3 s. 11, 12
encyklopedia,
leksykony,
egzemplarze
ksià˝ki Reida
Fory „Kom-
pendium
wynalazcy,
odkrywcy,
naukowca,
w∏adcy
Êwiata”,
linijka
Uczeƒ:
– oblicza obwody ró˝nych figur
geometrycznych,
– potrafi obliczyç d∏ugoÊç boków
figury przy podanym obwodzie,
– rozwa˝a, jakie kszta∏ty mogà mieç
figury o podanym obwodzie,
– czyta utwory poetyckie p∏ynnie,
wyraziÊcie, z naturalnà intonacjà,
– dostrzega w wierszu elementy
fantastyczne i humorystyczne,
– rozpoznaje ró˝ne rodzaje zdaƒ,
uk∏ada wyrazy w kolejnoÊci alfa-
betycznej, pisze odpowiedzi na
pytania,
239520357.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin