NauPocz3Rozklad1.pdf

(174 KB) Pobierz
rozkl3_1.pdf
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 1. do 45.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tema-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
tyczny
1
2
3
4
5
Ju˝
w szkole!
1. JesteÊmy
w trzeciej klasie
Uroczyste rozpocz´cie roku szkolnego zgodnie z tradycjà szko-
∏y, Êrodowiska lokalnego.
• Powitanie uczniów z nauczycielami.
• Udzia∏ w apelu (uroczystoÊci) z okazji rozpocz´cia nauki
po wakacjach.
• Zapoznanie uczniów z planem zaj´ç.
• Sprawy bie˝àce wynikajàce z planu pracy dydaktyczno-
-wychowawczej (przekazanie informacji uczniom i ich
rodzicom).
Uczeƒ:
– uczestniczy w apelu (uroczystoÊci)
rozpoczynajàcym rok szkolny,
– zna tradycj´ swojej szko∏y,
– zachowuje si´ kulturalnie
w czasie uroczystoÊci,
– z uwagà s∏ucha wypowiedzi
dyrektora, nauczycieli i goÊci,
– z radoÊcià i humorem wita
rówieÊników po przerwie
wakacyjnej,
– swobodnie prowadzi rozmowy,
opowiada o swoich wakacjach,
planach na rozpoczynajàcy si´
rok szkolny.
Uwaga!
Na nast´pny dzieƒ dzieci majà przynieÊç swoje pamiàtki z wa-
kacji.
2. Witamy szko∏´,
˝egnamy wakacje
1. Zabawy integracyjne: „Zgadnij, kto ci´ wo∏a”, „Kogo braku-
je?”, „Zaczarowany staw”.
• Rozpoznawanie g∏osów kole˝anek i kolegów.
• åwiczenie spostrzegawczoÊci.
• Rozpoznawanie przedmiotów za pomocà dotyku (bez
udzia∏u wzroku).
2. Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat nauki i planów
dotyczàcych nowego roku szkolnego.
• Oglàdanie podr´czników i zeszytów çwiczeƒ.
• Uzupe∏nianie zdaƒ o podr´czniku i çwiczeniach, uk∏ada-
nie powitalnych ˝yczeƒ z rozsypanek sylabowych – praca
w zeszycie çwiczeƒ.
P. s. 3
åw. 1 s. 4–6
M. 1 s. 5, 6
W s. 47
magnetofon,
kaseta
z nagraniem
muzyki
tanecznej,
miot∏a, opaska
na oczy,
owoce,
Uczeƒ:
– ch´tnie uczestniczy w zabawach
i grach w grupie,
– rozpoznaje rówieÊników
po g∏osie, za pomocà dotyku,
– bawi si´, taƒczy przy muzyce,
– opowiada o swoich planach
i marzeniach dotyczàcych nauki
w III klasie,
– wspomina wakacje, tworzàc
spójnà, logicznà, kilkuzdaniowà
wypowiedê ustnà,
239520778.002.png
3. Przypomnienie pisowni skrótów i znaków przestankowych.
4. Zbiorowe redagowanie notatki o podr´czniku i çwicze-
niach, przepisywanie tekstu do zeszytów.
5. Zabawa ruchowa „Taniec z miot∏à” – çwiczenie refleksu
i spostrzegawczoÊci.
6. Zapisywanie liczb cyframi i s∏owami, odczytywanie liczb
w zakresie 100.
• Wyodr´bnianie dziesiàtek i jednoÊci.
• Uzupe∏nianie liczb na osi liczbowej.
• Zabawa logiczno-matematyczna „Odgadnij, jakà liczb´
mam na myÊli”.
7. S∏uchanie czytanego przez nauczyciela wiersza Wandy
Chotomskiej „Po˝egnanie wakacji”.
• Uk∏adanie ustnych odpowiedzi na pytania z podr´cznika.
• åwiczenia w pi´knym czytaniu wybranych fragmentów
wiersza.
• Uzupe∏nianie zdaƒ o wakacyjnych pamiàtkach na podsta-
wie wiersza. Wystawa wakacyjnych pamiàtek uczniów.
8. „Co to jest?” – rozpoznawanie roÊlin, owoców, warzyw,
ró˝nych przedmiotów za pomocà zmys∏ów. åwiczenia
w pisaniu czasowników oznaczajàcych sposoby poznawa-
nia otaczajàcej rzeczywistoÊci.
9. Zabawy i çwiczenia ogólnorozwojowe na boisku szkolnym
z wykorzystaniem pi∏ek i skakanek.
10. Podsumowanie dnia: Co zrobimy, aby nauka w trzeciej kla-
sie by∏a dla nas przyjemnoÊcià?
warzywa,
kwiaty, ró˝ne
przedmioty
codziennego
u˝ytku, pi∏ki,
skakanki,
pamiàtki
z wakacji
– przedstawia swoje wra˝enia
i spostrze˝enia zwiàzane
z nowymi podr´cznikami
i çwiczeniami,
– uk∏ada i pisze zdania
z rozsypanek sylabowych,
uzupe∏nia luki w zdaniach,
– zna rodzaje znaków
przestankowych i pisowni´
najcz´Êciej spotykanych skrótów,
– redaguje i przepisuje zdania
o podr´czniku i zeszytach
çwiczeƒ,
– pisze kszta∏tnie i czytelnie,
poprawnie rozmieszcza tekst
na stronicy zeszytu,
– czyta utwór poetycki z naturalnà
intonacjà,
– za pomocà czasowników okreÊla
ró˝ne sposoby poznawania
Êwiata,
– zapisuje liczby dwucyfrowe,
odczytuje je,
– wyró˝nia cyfr´ jednoÊci
i dziesiàtek,
– uk∏ada z podanych cyfr liczby
dwucyfrowe,
– rozwiàzuje zagadki logiczno-
-matematyczne, odgaduje,
o jakie liczby w nich chodzi,
– wykonuje proste çwiczenia
ogólnorozwojowe, gra w pi∏k´,
skacze, wspó∏pracuje z grupà
i partnerem podczas zaj´ç
oraz zabaw ruchowych.
To Polska
w∏aÊnie!
3. Dbamy o nasze
Êrodowisko
1. „Zaczarowane ogrody” – zabawa w grupach z elementami
kombinatoryki. Przechodzenie przez labirynt, uk∏adanie ha-
s∏a o ochronie Êrodowiska naturalnego jako wprowadzenie
do tematu zaj´ç.
P. s. 4, 5
åw. 1 s. 7, 8
M. 1 s. 7, 8
kostki do gry,
Uczeƒ:
– dostrzega, opisuje i wyjaÊnia
dzia∏ania cz∏owieka i ich skutki
dla Êwiata roÊlin, zwierzàt
239520778.003.png
1
2
3
4
5
2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 typu: 47 + 20,
67 – 20. Przypomnienie terminów: „sk∏adniki”, „suma”.
• Porównywanie liczb dwucyfrowych.
• Uzupe∏nianie tabelek.
• Gra „Kto pierwszy dotrze do 100”. Wykorzystanie miarki
i kostki z liczbami jednocyfrowymi.
3. „M∏ody ekolog” – gra towarzyska w parach.
• WyjaÊnienie poj´ç: „ekologia”, „ekolog”, „Êrodowisko“.
• Czytanie zdaƒ – instrukcji gry i rozmowa na tematy
w nich poruszone.
4. S∏uchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania
Ryszarda Przymusa „Klatka schodowa”.
• Wyszukiwanie fragmentów tekstu wyjaÊniajàcych poj´cie
„Êrodowisko” i g∏oÊne ich czytanie.
• Podawanie przyk∏adów dzia∏aƒ chroniàcych i niszczàcych
najbli˝sze Êrodowisko.
5. Uzupe∏nianie kart obserwacji Êrodowiska i zachowaƒ ludzi.
WyjaÊnienie sposobu rozumienia wiersza S. L. Machowiaka
„Uk∏on lasu”.
6. Uk∏adanie i zapisywanie zdaƒ – podpisów do ilustracji
(równie˝ z rozsypanek wyrazowych) zach´cajàcych do ak-
tywnego dzia∏ania ludzi w celu ochrony naturalnego Êrodo-
wiska. G∏oÊne, indywidualne czytanie zdaƒ.
7. „Natura i Êmieci” – zabawa çwiczàca refleks i spostrzegaw-
czoÊç.
8. „Ârodowisko wo∏a ci´ o pomoc” – odgrywanie scenek
dramowych w grupach. Wczucie si´ w role zwierzàt, roÊlin
i przekazanie ich próÊb do cz∏owieka.
9. Dbamy o nasze Êrodowisko wokó∏ szko∏y – uporzàdkowanie
wybranego fragmentu boiska, terenu wokó∏ szko∏y, zebranie
papierów itp.
10. Zabawy i gry ruchowe na boisku przygotowujàce do gry
w pi∏k´ no˝nà. åwiczenia w rozgrywaniu i podawaniu pi∏ki
nogà, doskonalenie umiej´tnoÊci kontrolowania pi∏ki w ruchu.
11. Podsumowanie dnia: Jak b´dziemy dbaç o nasze Êrodowi-
sko i dlaczego b´dziemy to robiç?
miarka
centymetrowa,
gra
towarzyska
„M∏ody
ekolog”
(åw. 1 s. 113),
labirynty
na arkuszach
papieru,
s∏owniki
j´zyka
polskiego,
2 szyszki,
2 puszki
po napojach,
pi∏ki
i najbli˝szego Êrodowiska
(negatywne i pozytywne,
zagro˝enia i ochrona),
– planuje, wskazuje, co mo˝e
zrobiç dla Êrodowiska i w jaki
sposób o nie dbaç,
– wyszukuje w ró˝nych êród∏ach
i wyjaÊnia poj´cia: „ekologia”,
„ekolog”, „Êrodowisko”,
– aktywnie uczestniczy
w sprzàtaniu otoczenia szko∏y,
– czyta p∏ynnie i wyraziÊcie
wybrane fragmenty opowiadania,
– pisze zdania, uk∏ada has∏a,
uzupe∏nia kart´ obserwacji
Êrodowiska naturalnego,
– twórczo wspó∏pracuje w grupie,
rozwiàzujàc problemy
z elementami kombinatoryki,
dramy, wczuwa si´ w rol´,
– wykonuje miark´ centymetrowà
do obliczeƒ,
– aktywnie uczestniczy w grach
i zabawach ruchowych
doskonalàcych refleks, szybkoÊç,
podawanie i kontrolowanie pi∏ki,
– dodaje i odejmuje w zakresie
100, porównuje liczby
dwucyfrowe,
– uzupe∏nia tabelki, zna poj´cia
„sk∏adniki”, „suma” i wskazuje
sk∏adniki oraz sum´
w dzia∏aniach.
239520778.004.png
4. Wspominamy
wakacje,
w´drujàc
po mapie
1. Oglàdanie pocztówek przedstawiajàcych ró˝ne miejscowoÊci
i rejony Polski. Wyszukiwanie ich na mapie i umieszczanie pocz-
tówek w wybranych miejscach mapy. Wypowiedzi uczniów: Co
wiemy o miejscowoÊciach i miejscach przedstawionych na pocz-
tówkach i zaznaczonych na mapie? WyjaÊnienie znaczenia kolo-
rów i symboli na mapie, okreÊlanie kierunków.
2. Dodawanie i odejmowanie liczb typu: 28 + 5, 43 – 8 w za-
kresie 100.
• Przedstawianie dzia∏aƒ na osi liczbowej.
• Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
3. Zabawa ruchowa „Pi∏ka no˝na balonowa” – çwiczenia
w prowadzeniu balonu nogà i strzelaniu goli jako przygoto-
wanie do gry w pi∏k´ no˝nà.
4. G∏oÊne, indywidualne czytanie kolejnych zwrotek wiersza
Stanis∏awa Aleksandrzaka „Wakacje na mapie” przez ch´tne
dzieci po jednorazowym cichym czytaniu.
• Odpowiadanie na pytania zamieszczone w podr´czniku.
• Wyszukiwanie miast na mapie, okreÊlanie ich po∏o˝enia.
• Opowiadanie o wakacjach i zwiedzanych miejscowoÊciach.
5. „Rozmowy miast na mapie” – odgrywanie w grupach scenek
dramowych inspirowanych wierszem „Wakacje na mapie”.
6. „Âladami minionego lata” – çwiczenia muzyczne.
• Rozpoznawanie dêwi´ków z otoczenia, okreÊlanie ich
wysokoÊci i czasu trwania, okreÊlanie i powtarzanie ró˝-
nych rytmów, taktowanie.
• Nauka piosenki „Nasza najpi´kniejsza”.
7. Podpisywanie wykonanych przez dzieci ilustracji o waka-
cjach, pisanie w zeszycie çwiczeƒ nazw miast i rzek o po-
danej liczbie liter, çwiczenia w pisowni wyrazów z „rz”.
8. Uk∏adanie i pisanie zdaƒ o swoich wakacjach. G∏oÊne
czytanie. Wielka litera w pisowni nazw geograficznych.
9. Granice Polski i jej sàsiedzi – uzupe∏nianie informacji
o paƒstwach sàsiadujàcych z Polskà; kierunki na mapie.
10. Wykonanie ramek do pocztówek wakacyjnych z wycinanki,
wystawa wakacyjnych „obrazów”.
11. Podsumowanie dnia: Dlaczego warto przechowywaç w pa-
mi´ci wakacyjne wspomnienia? Dlaczego przechowujemy
wakacyjne pamiàtki? Do czego s∏u˝y mapa i czy umiemy si´
nià pos∏ugiwaç?
P. s. 6, 7
åw. 1 s. 9–12
M. 1 s. 9, 10
W. s. 3
miarka
centymetrowa,
mapa Polski,
balony,
pocztówki
przedstawiajà-
ce ró˝ne
miasta i rejony
Polski,
magnetofon,
kaseta – lekcja
pierwsza
„Âladami
minionego
lata”, piosenka
„Nasza
najpi´kniejsza”,
strona A
Uczeƒ:
– dodaje i odejmuje w zakresie
100,
– przedstawia obliczenia na osi
liczbowej,
– rozwiàzuje jednodzia∏aniowe
zadania tekstowe,
– rozpoznaje ró˝ne miasta
i miejsca Polski przedstawione
na zdj´ciach, pocztówkach,
opowiada o tych, które zna,
wyszukuje je na mapie i okreÊla
ich po∏o˝enie,
– potrafi pos∏ugiwaç si´ mapà,
wyjaÊnia znaczenie kolorów
i znaków na mapie, wyszukuje
paƒstwa sàsiadujàce z Polskà,
– opowiadajàc o swoich
wakacjach, buduje spójnà,
logicznà i poprawnà
gramatycznie, wielozdaniowà
wypowiedê ustnà i pisemnà,
– rozwiàzuje rebusy, zagadki,
podpisuje ilustracje, znajduje
na mapie nazwy miast i rzek
o podanej liczbie liter,
– czyta p∏ynnie, wyraziÊcie,
z humorem wiersz o tematyce
wakacyjnej, wskazuje w nim
elementy fantastyczne,
– rozpoznaje dêwi´ki z otoczenia,
okreÊla ich wysokoÊç i czas
trwania,
– odtwarza ró˝ne rytmy, Êpiewa
w grupie fragment nowej
piosenki,
– odgrywa scenki dramowe,
uczestniczy w zabawie
ruchowej,
239520778.005.png
1
2
3
4
5
– prowadzi balon nogà i strzela
do bramki,
– tnie, zagina, modeluje karton
i wykonuje ramk´ do pocztówki,
∏àczy ramk´ i pocztówk´ w ca∏oÊç.
5. Nasza
miejscowoÊç – jej
pi´kno i historia
1. Co wiemy o naszej miejscowoÊci?
• Prezentowanie zdj´ç miejscowoÊci, ustne opisywanie
przedstawionych na nich miejsc. Wskazanie miejscowoÊci
na mapie Polski, okreÊlenie po∏o˝enia.
• Przekazywanie rówieÊnikom samodzielnie zdobytych
informacji o miejscowoÊci, jej historii, zabytkach, cieka-
wych miejscach.
• Praca w grupach – wykonanie plakatów:
a) ciekawe miejsca w naszej miejscowoÊci,
b) zabytki,
c) s∏awni, znani, ciekawi mieszkaƒcy,
d) historia naszej miejscowoÊci,
e) taka mo˝e byç przysz∏oÊç naszej miejscowoÊci.
Prezentacja plakatów przez przedstawicieli grup, samooce-
na i ocena pracy kolegów. Wystawa prac.
2. Dodawanie i odejmowanie liczb typu: 36 + 8, 56 – 9. Zwià-
zek dodawania z odejmowaniem.
• Nazywanie liczb w odejmowaniu: „odjemna”, „odjemnik”,
„ró˝nica”.
• Uzupe∏nianie tabelek funkcyjnych.
3. „Masa˝ pleców” – zabawa w parach wed∏ug rymowanki
recytowanej przez nauczyciela. Ilustrowanie tekstu rymo-
wanki ruchami d∏oni na plecach partnera. OkreÊlanie wra-
˝eƒ – „Co czu∏em?”.
4. Czytanie z podzia∏em na role opowiadania Ireny Landau
„Zwiedzamy zabytki” po jednorazowym cichym przeczytaniu.
• Udzielanie odpowiedzi na pytania z podr´cznika dotyczà-
ce opowiadania.
• Wyszukiwanie w tekÊcie opowiadania wyrazów z „ó” wy-
miennym i niewymiennym, przepisywanie ich.
5. Oglàdanie zdj´ç ró˝nych krajobrazów w zeszycie çwiczeƒ,
P. s. 8, 9
åw. 1 s. 13–15
M. 1 s. 11, 12
mapa Polski,
albumy,
przewodniki
turystyczne
dotyczàce
w∏asnego
regionu,
miasta,
miejscowoÊci,
arkusze
papieru,
linijki, zdj´cia,
flamastry, klej,
pi∏ki
Uczeƒ:
– wyszukuje informacje o swojej
miejscowoÊci w ró˝nych
êród∏ach i wykorzystuje je
w praktyce, wykonujàc plakat
i opowiadajàc o swojej
miejscowoÊci,
– twórczo i zgodnie wspó∏pracuje
w grupie, rozwiàzujàc problemy,
– czyta opowiadanie z podzia∏em
na role, ocenia bohaterk´,
wykonuje ró˝ne çwiczenia
i zadania praktyczne,
wykorzystujàc informacje
z tekstu,
– wie, co to jest plan i mapa;
pos∏uguje si´ nimi, okreÊla
kierunki, samodzielnie wykonuje
plan najbli˝szej okolicy
i porównuje go z rzeczywistym
wyglàdem okolicy szko∏y,
– zna pisowni´ wybranych
wyrazów z „ó” wymiennym
i niewymiennym,
– aktywnie uczestniczy w grach
i zabawach ruchowych,
wspó∏pracuje z partnerem
i grupà, podaje, podrzuca,
prowadzi pi∏k´ nogà,
– dokonuje oceny w∏asnej pracy
oraz aktywnoÊci i pracy kolegów,
– dodaje liczb´ jednocyfrowà
239520778.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin