ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE.doc

(41 KB) Pobierz
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE

RODZAJE ĆWICZEŃ SPOSÓB REALIZACJI

 

LEPIENIE              

·         ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta;

·         wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści;

·         układanie zwierzątek, kwiatków;

·         lepienie postaci zwierząt ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe: głowa, tułów, szyja, nogi;

·         zalepianie całej powierzchni kartki- tworzenie w ten sposób tła do nalepionych postaci;

·         toczenie kulek a następnie ulepienie z nich różnych drzew: duże, małe, kolorowe;

·         lepienie postaci ludzkiej ze szczególnym uwzględnieniem części składowych;

·         ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny;

·         wylepianie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie np. domek, zabawy dzieci, nasza ulica;

 

MALOWANIE              

·         malowanie palcem (na całej powierzchni):

·         kolorowych kłębuszków zachowując kierunek malowania przeciwny do wskazówek zegara,

·         latające jaskółki (dzieci malują po uprzednio odbytej obserwacji w czasie zabawy),

·         skoków małego ptaszka,

·         żaby,

·         psa,

·         zająca,

·         różnokolorowych dywaników;

·         malowanie pędzlem po linii poziomej i pionowej, zachowując kierunek od lewej ku prawej, z góry na dół,

·         jezdni po której jeżdżą samochody, dróżki w parku,

·         zamalowywanie różnymi kolorami pól między liniami poziomymi i pionowymi,

·         malowanie po linii ukośnej, a następnie obok linii ukośnych bez wzoru,

·         pędzlem dywaników bez wzoru, przy użyciu trzech kolorów zielonego, żółtego, niebieskiego,

·         pędzlem po wzorze,

·         krótkich pionowych kresek,

·         dzieci bawiących się w węża,

·         po wzorze linii falujących,

·         linii spiralnych,

·         pętli dużych i małych,

·         ślimaka- kierunek przeciwny do wskazówek zegara,

·         kółek w kółkach: od najmniejszych do największych, od największych do najmniejszych,

·         omijanie przeszkody lub malowanie okularów,

·         zamalowywanie całej powierzchni kartki zawieszonej, zachowując kierunek poziomy i pionowy,

·         zamalowywanie pędzelkiem ilustracji;

·         malowanie flamastrem:

·         zamalowywanie określonym kolorem miejsc wykropkowanych na papierze,

·         domalowywanie brakujących części na obrazku,

·         zamalowywanie powierzchni korali o określonym kolorze, w tej samej kolejności, według wzoru,

·         zamalowywanie kwiatów- jeden żółty, dwa niebieskie, trzy czerwone,

·         zamalowywanie kwiatów o tym samym kształcie,

·         domalowywanie kwiatów brakujących w poszczególnych szeregach,

·         zamalowywanie baloników na taki sam kolor jaki jest na zawieszonym obrazku;

 

UKŁADANIE

·         układanie z klocków,

·         układanie według wzoru z korków, kapsli, pestek itd.,

·         układanie z patyczków różnej wielkości (mebli, roślin, budowli,),

·         układanie postaci ludzi i zwierząt z mozaiki geometrycznej,

·         układanie z kolorowych paseczków papieru- płotek, drabina,

·         układanie z tasiemki kwadratu, prostokąta, trójkąta oraz zapełnianie ich wnętrza,

·         układanie ze sznurka- ozdabianie kwiatów, zwijanie w kulki;

 

WYCINANIE             

·         po linii prostej- paseczki, drużki, wstążeczki, trawa,

·         bez linii narysowanej (na zasadzie linii równoległej do brzegu papieru),

·         wycinanie pasków papieru jednakowej szerokości (miejsce cięcia zaznaczone kropkami),

·         wycinanie po linii falującej i łamanej,

·         wycinanie figur geometrycznych (dużych i małych) po linii,

·         wycinanie po łuku z kartonu;

·         wycinanie różnych elementów np. roślin, zwierząt, postaci ludzkich, domków,

·         wycinanie części obrazków do składania,

 

RYSOWANIE             

·         rysowanie symboliczne

·         zabawa w węza,

·         biegi z omijaniem przeszkody,

·         zjeżdżania na sankach,

·         rzucanie kulkami,

·         przebieganie przez gęsty las,

·         skoki różnych ptaków,

·         podlewanie trawnika, błyskawica w czasie burzy,

·         jazda na łyżwach,

·         gałązka choinkowa,

·         wirujące liście na wietrze,

·         loty pszczoły,

·         rysowanie ze zmianą i zachowaniem kierunku:

·         nawlekanie korali różnie rozrzuconych,

·         zagadki rysunkowe (łączenie kropek),

·         rozmieszczanie na kartce papieru figur geometrycznych według wskazówek nauczyciela np. koło na górze, prostokąt na środku,

·         obrysowywanie szablonów figur geometrycznych i różnych przedmiotów,

·         dorysowywanie brakujących części, dokańczanie rysowania np. dachówek na dachu,

·         uzupełnianie rysunków według wzoru,

·         zapełnianie części rysunków,

·         kreślenie znaków literopodobnych w liniaturze;

 

KALKOWANIE              

·         przekalkowywanie przez kalkę techniczną określonych przedmiotów, kompozycji, według wzoru,

 

WYDZIERANIE              

·         wypełnianie wydzieranką określonych powierzchni,

·         wykonywanie kompozycji według własnego pomysłu;

 

WYSZYWANIE              

·         wyszywanie wzorów na zakładce tekturowej o kształcie prostokątnego paska (wcześniej przygotowane wzory ściegu wyznaczonego przy pomocy dziurek),

 

STEMPLOWANIE              

·         komponowanie szlaczków w układzie pasowym poziomym i pionowym,

·         stemplowanie w górę w dół, ze zmiennym rytmem motywów,

·         odciskanie stempli na całej powierzchni kartki tworząc określone sceny, kompozycje,

·         odciskanie stempli według wzoru,

·         uzupełnianie brakujących elementów w szeregu,

·         stemplowanie klockami drewnianymi,

·         stemplowanie przy pomocy stempli wykonanych z gumy, korka, ziemniaka;

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin