ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
RODZAJE ĆWICZEŃ i SPOSÓB REALIZACJI
LEPIENIE
· ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta;
· wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści;
· układanie zwierzątek, kwiatków;
· lepienie postaci zwierząt ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe: głowa, tułów, szyja, nogi;
· zalepianie całej powierzchni kartki- tworzenie w ten sposób tła do nalepionych postaci;
· toczenie kulek a następnie ulepienie z nich różnych drzew: duże, małe, kolorowe;
· lepienie postaci ludzkiej ze szczególnym uwzględnieniem części składowych;
· ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny;
· wylepianie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie np. domek, zabawy dzieci, nasza ulica;
MALOWANIE
· malowanie palcem (na całej powierzchni):
· kolorowych kłębuszków zachowując kierunek malowania przeciwny do wskazówek zegara,
· latające jaskółki (dzieci malują po uprzednio odbytej obserwacji w czasie zabawy),
· skoków małego ptaszka,
· żaby,
· psa,
· zająca,
· różnokolorowych dywaników;
· malowanie pędzlem po linii poziomej i pionowej, zachowując kierunek od lewej ku prawej, z góry na dół,
· jezdni po której jeżdżą samochody, dróżki w parku,
· zamalowywanie różnymi kolorami pól między liniami poziomymi i pionowymi,
· malowanie po linii ukośnej, a następnie obok linii ukośnych bez wzoru,
· pędzlem dywaników bez wzoru, przy użyciu trzech kolorów zielonego, żółtego, niebieskiego,
· pędzlem po wzorze,
· krótkich pionowych kresek,
· dzieci bawiących się w węża,
· po wzorze linii falujących,
· linii spiralnych,
· pętli dużych i małych,
· ślimaka- kierunek przeciwny do wskazówek zegara,
· kółek w kółkach: od najmniejszych do największych, od największych do najmniejszych,
· omijanie przeszkody lub malowanie okularów,
· zamalowywanie całej powierzchni kartki zawieszonej, zachowując kierunek poziomy i pionowy,
· zamalowywanie pędzelkiem ilustracji;
· malowanie flamastrem:
· zamalowywanie określonym kolorem miejsc wykropkowanych na papierze,
· domalowywanie brakujących części na obrazku,
· zamalowywanie powierzchni korali o określonym kolorze, w tej samej kolejności, według wzoru,
· zamalowywanie kwiatów- jeden żółty, dwa niebieskie, trzy czerwone,
· zamalowywanie kwiatów o tym samym kształcie,
· domalowywanie kwiatów brakujących w poszczególnych szeregach,
· zamalowywanie baloników na taki sam kolor jaki jest na zawieszonym obrazku;
UKŁADANIE
· układanie z klocków,
· układanie według wzoru z korków, kapsli, pestek itd.,
· układanie z patyczków różnej wielkości (mebli, roślin, budowli,),
· układanie postaci ludzi i zwierząt z mozaiki geometrycznej,
· układanie z kolorowych paseczków papieru- płotek, drabina,
· układanie z tasiemki kwadratu, prostokąta, trójkąta oraz zapełnianie ich wnętrza,
· układanie ze sznurka- ozdabianie kwiatów, zwijanie w kulki;
WYCINANIE
· po linii prostej- paseczki, drużki, wstążeczki, trawa,
· bez linii narysowanej (na zasadzie linii równoległej do brzegu papieru),
· wycinanie pasków papieru jednakowej szerokości (miejsce cięcia zaznaczone kropkami),
· wycinanie po linii falującej i łamanej,
· wycinanie figur geometrycznych (dużych i małych) po linii,
· wycinanie po łuku z kartonu;
· wycinanie różnych elementów np. roślin, zwierząt, postaci ludzkich, domków,
· wycinanie części obrazków do składania,
RYSOWANIE
· rysowanie symboliczne
· zabawa w węza,
· biegi z omijaniem przeszkody,
· zjeżdżania na sankach,
· rzucanie kulkami,
· przebieganie przez gęsty las,
· skoki różnych ptaków,
· podlewanie trawnika, błyskawica w czasie burzy,
· jazda na łyżwach,
· gałązka choinkowa,
· wirujące liście na wietrze,
· loty pszczoły,
· rysowanie ze zmianą i zachowaniem kierunku:
· nawlekanie korali różnie rozrzuconych,
· zagadki rysunkowe (łączenie kropek),
· rozmieszczanie na kartce papieru figur geometrycznych według wskazówek nauczyciela np. koło na górze, prostokąt na środku,
· obrysowywanie szablonów figur geometrycznych i różnych przedmiotów,
· dorysowywanie brakujących części, dokańczanie rysowania np. dachówek na dachu,
· uzupełnianie rysunków według wzoru,
· zapełnianie części rysunków,
· kreślenie znaków literopodobnych w liniaturze;
KALKOWANIE
· przekalkowywanie przez kalkę techniczną określonych przedmiotów, kompozycji, według wzoru,
WYDZIERANIE
· wypełnianie wydzieranką określonych powierzchni,
· wykonywanie kompozycji według własnego pomysłu;
WYSZYWANIE
· wyszywanie wzorów na zakładce tekturowej o kształcie prostokątnego paska (wcześniej przygotowane wzory ściegu wyznaczonego przy pomocy dziurek),
STEMPLOWANIE
· komponowanie szlaczków w układzie pasowym poziomym i pionowym,
· stemplowanie w górę w dół, ze zmiennym rytmem motywów,
· odciskanie stempli na całej powierzchni kartki tworząc określone sceny, kompozycje,
· odciskanie stempli według wzoru,
· uzupełnianie brakujących elementów w szeregu,
· stemplowanie klockami drewnianymi,
· stemplowanie przy pomocy stempli wykonanych z gumy, korka, ziemniaka;
1
tyna221