Pytania_do_egzaminu_teoretycznego_v3.doc

(64 KB) Pobierz
Pytania do egzaminu teoretycznego – na poziomie licencjatu – 2006/2007

Pytania do egzaminu teoretycznego – na poziomie licencjatu – 2007/2008

 

I. Propozycje pytań na egzamin z Rozwoju pielęgniarstwa z etyką zawodu:

 

A,B,C,D:

  1. Wymień fazy i etapy procesu pielęgnowania.
  2. Porównaj model tradycyjnego pielęgnowania  w Polsce z procesem pielęgnowania.
  3. Omów cechy procesu pielęgnowania.
  4. Omów etap procesu pielęgnowania: rozpoznanie stanu pacjenta i jego środowiska.
  5. Omów etap procesu pielęgnowania: planowanie opieki pielęgniarskiej nad pacjentem i jego środowiskiem.
  6. Omów etap procesu pielęgnowania: realizowanie planu opieki pielęgniarskiej.
  7. Omów etap procesu pielęgnowania: ocenianie wyników opieki świadczonej na rzecz pacjenta i jego środowiska.
  8. Na czym polega aspekt biologiczny diagnozy pielęgniarskiej.
  9. Na czym polega aspekt psychologiczny diagnozy pielęgniarskiej.
  10. Na czym polega aspekt społeczny diagnozy pielęgniarskiej.
  11. Zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem z zaburzeniami  w komunikowaniu.
  12. Omów czynniki wpływające na jakość opieki pielęgniarskiej.
  13. Wymień i krótko omów czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej.
  14. Na czym polega istota współczesnego pielęgniarstwa.
  15. Wymień i krotko omów zadania zawodowe pielęgniarki oraz funkcje zawodowe.
  16. Omów funkcje współczesnego pielęgniarstwa.

 

B,C: j.w. +

  1. Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki.
  2. Zasady moralne obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.
  3. Wymień zasady obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.
  4. Jaka jest rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym?
  5. Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg F. Nightingale.
  6. Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg V. Henderson.
  7. Co to jest opieka holistyczna i jaka jest rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem .

 

 

II. Propozycje pytań na egzamin ze Zdrowia publicznego:

 

ABCD:

  1. Wymień i krótko scharakteryzuj uwarunkowania zdrowia.
  2. Omów znane ci pojęcia zdrowia i choroby.
  3. Omów zadania epidemiologii.
  4. Wymień i krótko scharakteryzuj systemy opieki zdrowotnej na świecie.
  5. Omów źródła finansowania opieki zdrowotnej na świecie.
  6. Epidemiologia, czynniki ryzyka i profilaktyka chorób społecznych.
  7. Scharakteryzuj stanowisko pracy pielęgniarki.

 

BCD: jw. +

  1. Omów system kształcenia doskonalenia zawodowego pielęgniarek w Polsce..
  2. Omów sposoby liczenia zapotrzebowania na kadrę pielęgniarską.
  3. Na czym polega adaptacja społeczno-zawodowa pielęgniarek, planowanie  kariery i indywidualny rozwój?
  4. Organizacje krajowe i międzynarodowe działające na rzecz rozwoju pielegniarstwa.

 

B,C: jw. +

  1. Scharakteryzuj środowiskowe uwarunkowania zdrowia.
  2. Podstawy prawne ustawodawstwa żywieniowego. Wymogi w zakresie zdrowego żywienia i żywności.
  3. Scharakteryzuj pozytywne i negatywne mierniki stanu zdrowia.
  4. Na czym polega marketing usług zdrowotnych?
  5. Omów system opieki społecznej w Polsce.
  6. Omów podstawowe dokumenty stosowane w demografii i epidemiologii.
  7. Współczesne problemy zdrowotne społeczeństwa – epidemiologia i profilaktyka.
  8. System ubezpieczeń społecznych w Polsce.

 

III. Pytania egzaminacyjne z zakresu położnictwa, ginekologii i pielęgniarstwa położniczo - ginekologicznego

 

1.                   Nowoczesne i bezpieczne metody planowania rodziny – antykoncepcja hormonalna doraźna, domaciczne wkładki antykoncepcyjne.

2.                   Naturalne metody zapobiegania ciąży – metoda termiczna, kalendarzowa, Billingsów.

3.                   Przebieg cyklu miesiączkowego – cechy jajeczkowania, diagnostyka owulacji (płodności).

4.                   Zaburzenia cyklu miesiączkowego – przyczyny braku owulacji (zespół poliaptycznych jajników – PCOS).

5.                   Choroby przenoszone drogą płciową – HPV, HIV, chlamydioza, rzęsistkowica.

6.                   Stany przedrakowe szyjki macicy (leukoplakia, wewnątrznabłonkowa neoplazja –(CIN).

7.                   Przekwitanie – okres przejściowy w życiu kobiety (zespół klimakteryczny).

8.                   Metody diagnostyczne stosowane w położnictwie – USG, KTG, amioskopia, amnioskopia, fotoscopia.

9.                   Opieka przedporodowa – rozpoznanie wczesnej ciąży (objawy ciążowe domyślne, prawdopodobne, pewne, objawy maciczne i pochwowe).

10.              Czas trwania ciąży w zależności od dnia poczęcia oraz od pierwszego dnia zatrzymania miesiączki. Ustalenie terminu porodu metodą N

11.              Ciąża obarczona ryzykiem – konflikt serologiczny, nadciśnienie.

12.              Połóg prawidłowy – proces zwijania się macicy, gojenie się ran, laktacja, gimnastyka w połogu.

13.              Połóg patologiczny – zapalenia gruczołu sutkowego, krwawienia w połogu, zakażenie połogowe.

14.              Rola łożyska jako gruczołu wewnętrznego wydzielania i narządu wymiany.

 

IV. Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w anestezjologii i intensywnej opiece medycznej.

1.                   Wymienić cele premedykacji i najczęściej stosowne leki oraz sposoby ich podawania.

2.                   Wskaż powody niedrożności dróg oddechowych podczas znieczulenia i sposoby udrażniania przyrządowe o bezprzyrządowe.

3.                   Zadania pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do różnych rodzajów znieczulenia.

4.                   Przedstaw zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem nieprzytomnym – pielęgnacja układu oddechowego.

5.                   Omów zasady monitowania pacjenta nieprzytomnego – EKG, pomiar ciśnienia metodą inwazyjną i nieinwazyjną, pomiar OCŻ, badanie tętna i umiejętność wyznaczania miejsca badania.

6.                   Scharakteryzuj wytyczne w opiece pielęgniarskiej nad chorym z niewydolnością krążenia – obrzęk płuc.

7.                   Wstrząs jako bezpośrednie zagrożenia życia – przyczyny, objawy, postępowanie pielęgniarskie z pacjentem w OIT.

8.                   Przedstaw zasady kaniulacji żył obwodowych i pielęgnacji chorego z dostępem naczyniowym.

9.                   Wskaż różnice między ostrą i przewlekłą niewydolnością nerek oraz ustal plan opieki dla pacjenta z niewydolnością ostrą w początkowej fazie.

10.              Omów podstawowe czynności ratujące życie (BLS) według zasad Rady Resuscytacji z 2005r.

V. Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w opiece paliatywnej

  1. Wyjaśnij pojęcia: opieka paliatywna, opieka hospicyjna, medycyna paliatywna, leczenie paliatywna.
  2. Omów zasady postępowania w opiece paliatywnej, różniące ją od zasad obowiązujących w innych zakładach opieki zdrowotnej.
  3. Omów rolę pielęgniarki w interdyscyplinarnym zespole opieki paliatywnej/hospicyjnej.
  4. Scharakteryzuj zasady komunikacji z pacjentem nieuleczalnie chorym i wskaż najczęściej popełniane błędy.
  5. Przedstaw praktyczne metody usuwania niepożądanych objawów związanych z leczeniem w chorobie nowotworowej – nieprzyjemny zapach z ust, różnice w postępowaniu między suchą, swędzącą  a  wilgotną skórą.
  6. Scharakteryzuj najczęściej występujące negatywne reakcje uczuciowe nieuleczalnie chorych i podaj sposoby ich minimalizowania.
  7. Wymień rodzaje bólu przewlekłego według kryterium miejsca powstawania.
  8. Powiedz co jest istotą bólu wszechogarniającego i cierpienia totalnego.
  9. Wymień analgetyki I, II i III stopnia drabiny analgetycznej.
  10. Wyjaśnij na czym polega ocena jakości w opiece paliatywnej.

 

VI. Zakres tematyczny obowiązujący na egzaminie z przedmiotu „Podstawowa opieka zdrowotna”

 

1.                   Założenia reformy ochrony zdrowia w Polsce – cele i zadania Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

2.                   Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

3.                   Zasady kontraktowania usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.

4.                   Znaczenie Międzynarodowej Konferencji WHO w Ałma – Acie w 1978 r. dla upowszechnienia organizacji podstawowej opieki zdrowotnej.

5.                   Kompetencje lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej.

6.                   Zastosowanie teorii pielęgnowania w podstawowej opiece zdrowotnej.

7.                   Funkcje i zadania pielęgniarki rodzinnej.

8.                   Przygotowanie oferty na usługi pielęgniarskie w p.o.z.

9.                   Rodzaje wsparcia udzielanego rodzinom w ich miejscu zamieszkania.

10.              Historia pielęgniarstwa rodzinnego w Polsce.

11.              Fazy i etapy procesu pielęgnowania w środowisku zamieszkania pacjenta.

12.              Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania osoby przewlekle chorej.

13.              Determinanty zdrowia w opiece nad rodziną.

14.              Fazy i etapy życia rodziny – rola pielęgniarki.

15.              Zadania pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania.

 

VII. Pytania na egzamin  licencjacki  interna i pielęgniarstwo internistyczne

 

1.                   Jakie są cechy charakterystyczne bólu w zawale serca?

2.                   Co to jest migotanie komór i jakiego wymaga postępowania?

3.                   Co to są czynniki ryzyka choroby niedokrwiennej serca i jak można je modyfikować?

4.                   Jakie są możliwości leczenia choroby niedokrwiennej serca?

5.                   Jakie są najczęstsze przyczyny duszności, kaszlu i krwioplucia?

6.                   Na czym polega spirometria i w jakim celu się ją wykonuje?

7.                   Jakie są charakterystyczne objawy astmy i pod wpływem jakich czynników się nasilają?

8.                   Co to jest POChP, jakie są jej czynniki etiologiczne i objawy kliniczne?

9.                   Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi choroby wrzodowej? Jakie objawy kliniczne różnicują owrzodzenie żołądka i dwunastnicy?

10.              Jakie są objawy raka jelita grubego i możliwości profilaktyki tej choroby?

11.              Jakie badania dodatkowe są przydatne w rozpoznawaniu ostrego zapalenia trzustki?

12.              Jakie są drogi zakażenia wirusami hepatotropowymi A, B i C? Jakie są zasady szczepień ochronnych przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B?

13.              Wymień i opisz podstawowe badania hematologiczne z uwzględnieniem metodyki pobierania krwi.

14.              Co to jest zespół wykrzepiania wewnątrznaczyniowego?

15.              Jakie wyróżniamy rodzaje niedokrwistości?

16.              Podaj charakterystyczne objawy białaczek.

17.              Co to są badania czynnościowe nerek?

18.              Jakich informacji dostarcza nam badanie ogólne moczu?

19.              Co to jest mocznica?

20.              Co to jest dializoterapia i jakie wyróżniamy metody dializy zewnątrzustrojowej?

21.              Jakie są przyczyny i objawy kliniczne w nadczynności tarczycy?

22.              Podaj definicję, kryteria rozpoznania i klasyfikację cukrzycy.

23.              Omów powikłania cukrzycy.

24.              Omów podstawowe zasady insulinoterapii.

25.              Na czym polega reumatoidalne zapalenie stawów?

26.              Jakie jest znaczenie fizykoterapii w leczeniu chorób reumatycznych?

 

VIII. Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych

 

1.                 Podstawy procesu rehabilitacji, definicja rehabilitacji. Rehabilitacja społeczna, zawodowa, psychologiczna.

2.                 Niepełnosprawność – definicja i rodzaje.

3.                 Następstwa długotrwałego unieruchomienia pacjenta.

4.                 Odleżyny – czynniki ryzyka, patomechanizm, leczenie i profilaktyka.

5.                 Rehabilitacja pacjentów po udarze mózgu.

6.                 Rehabilitacja pacjenta po urazie kręgosłupa z uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku szyjnym.

7.                 Zasady rehabilitacji kardiologicznej pacjenta po zawale mięśnia sercowego. Bezwzględne przeciwwskazania do rehabilitacji kardiologicznej.

8.                 Pozycje ułatwiające usuwanie zalegającej wydzieliny z drzewa oskrzelowego w wysiękowym zapaleniu opłucnej i rozstrzeniu oskrzeli-drenaż bierny. Efektywny kaszel.

 

IX. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne

 

1.Infekcje dróg oddechowych u dzieci, profilaktyka, pielęgnacja.

2. Zakażenia wewnątrzszpitalne.

3.Choroby alergiczne u dzieci, atopia, uczulenie.

4.Astma oskrzelowa, profilaktyka, pielęgnacja.

5.Zakażenia układu moczowego u dzieci.

6.Zespół nerczycowy.

7.Nadciśnienie tętnicze u dzieci.

8.Nietolerancje pokarmowe u dzieci.

9.Choroba wrzodowa, zapobieganie, dieta.

10.Przygotowanie dziecka do badań diagnostycznych.

 

X. Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne

 

1.                 Omów pierwotną i wtórną profilaktykę udaru mózgu.

2.             ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin