Geneza i rozwój andragogiki.doc

(45 KB) Pobierz
Geneza nauki i jej rozwój

GENEZA ANDRAGOGIKI I JEJ ROZWÓJ

 

Andragogika wyrosła na terenie pedagogiki, w okresie XIX i XX wieku. Ten przełom to wielkie zmiany w technologii, produkcji. Zaczęły się wyłaniać pierwsze szkoły. Dziedzina powstała w XX wieku. Początkowo stanowiła część składową pedagogiki ogólnej i filozofii wychowania.Jej rozwój związany jest także z antropologią filozoficzną, psychologią człowieka dorosłego, etyką, socjologią kultury i wychowania, historią oświaty i myśli pedagogicznej.

 

Andragogika to nauka o celach, treściach, formach, metodach, zasadach nauczania, kształcenia, wychowania, samokształcenia, samowychowania ludzi dorosłych. Jest nauką społeczną, humanistyczną i o wychowaniu.

 

Działy andragogiki:

 

Ø        andragogika dorosłych (wprowadzenie do działów szczegółowych)

Ø        teoria wychowania ludzi dorosłych (charakteryzuje się aktywnością ludzi dorosłych)

Ø        dydaktyka dorosłych (teoria nauczania ludzi dorosłych)

Ø        historia andragogiki (pewne rzeczy są ponadczasowe, przekłada się je na grunt andragogiki)

 

Przedmiotem zainteresowania tej nauki jest trójstopniowy: zajmuje się możliwościami rozwoju ludzi dorosłych, ich edukacją, procesami, które składają się na edukację. W obrębie tych procesów jeszcze bardziej szczegółowymi procesami, odpowiednie instytucie w których ten proces zachodzi, np. szkoła, przychodnia lekarska, biblioteka, czytelnia, zakłady pracy.

 

Cele andragogiki jako nauki:

 

Ø        badanie procesów edukacyjnych

Ø        uogólnienie badań

Ø        formułowanie wnioski

Ø        wprowadzanie ich do życia

 

Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi – podstawowe różnice

 

Kryteria różnicujące

Edukacja formalna

Edukacja pozaformalna

Edukacja nieformalna

Problem społeczny

Rozwój społeczny

Indywidualna świadomość

Opresywne warunki życia

Kluczowa wartość

Demokracja, dobrobyt

Samorealizacja

Wolność

Kontekst edukacji

Struktura społeczna

Indywidualna osobowość

„Ja” w społeczeństwie

Rola nauczyciela

Przewodzenie

Podtrzymywanie uczenia się

Budzenie świadomości

Zadanie nauczyciela

Transmisja wiedzy

Konstruowanie kompetencji

Kwestionowanie tożsamości

Charakter edukacji

Nauczanie

Uczenie się

Krytyczna refleksja

Metody nauczania

Podające

Uprzystępniające

Sokratejskie (dialogowe)

Rola doświadczenia

Bezwartościowe

Źródło uczenia się

Źródło samowiedzy

Pozycja nauczyciela

Dominacja

Partnerstwo

Służba

Odpowiedzialność

Nauczyciel

Nauczyciel i słuchacze

Uczący się

Efektywności edukacji

Reprodukcja wiedzy

Rozwiązywania problemów

Zdolność do zmiany życia

 

Cechy edukacji formalnej:

 

Ø        zhierarchizowana

Ø        najczęściej w formie kursu i/lub programu nauczania

Ø        zdobyte informacje weryfikowane w formie egzaminu

Ø        certyfikat, świadectwo jako dokument potwierdzający opanowanie materiału

Ø        nauka chronologiczna – stopniowa

Ø        wolno dopasowuje się do faktycznych wymagań społecznych

 

 

Cechy edukacji nieformalnej

 

Ø        jest zaplanowana i przemyślana przez nauczyciela

Ø        ma swojego konkretnego odbiorcę i z góry określone cele

Ø        podejmowana z inicjatywy osoby uczącej się, z reguły realizowana w czasie wolnym

Ø        interakcja pomiędzy uczniami a konkretnymi sytuacjami, których doświadczają

Ø        zwykle brak nauczycieli – uczniowie i nauczyciele dostarczają sobie nawzajem wiedzy i umiejętności w relacji poziomej uczniowie znajdują się w centrum procesu edukacyjnego – prowadzący szkolenie wspiera ich w tym procesie

Ø        ważny jest sam proces edukacji, a nie tylko jej wynik

Ø        z reguły przygotowany jest tylko plan zajęć a nie szczegółowy scenariusz – plan może dodatkowo być modyfikowany przez samych uczestników w trakcie zajęć

Ø        rzadko wydaje się certyfikaty potwierdzające zdobytą wiedzę

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin