PEDAGOGIKA KRYTYCZNA
POJĘCIA:
Ø Frankfurcka szkoła filozoficzna – mówi o ujęciach traktujących różne formy kultury jako przejawy politycznej dominacji
Ø Tradycja liberalna – najważniejsza jest wolność indywidualna
Ø Tradycja lewicowa – najważniejsza jest wolność społeczna
Ø Reprodukcja kulturowa – tworzenie przez edukacje społecznego przeświadczenia o legalności i nielegalności określonych praktyk kulturowych
Ø Kultura wysoka – kultura społecznych elit, która jest narzucona przez tradycyjne programy nauczania w szkole
Ø Ukrytymi program szkolny – to wszystko, czego uczniowie uczą się, co poznają i czego doświadczają w szkole, a co jest poza oficjalnym programem nauczania, poza oficjalnymi celami nauczania.
PEDAGOGIKA A MYŚLENIE KRYTYCZNE
· jest znana jest pod nazwą teorii krytycznej
· ma swoje źródło w marksistowskiej krytyce ideologii
· aby dotrzeć do poznawczo ważnych sądów musimy przebić się przez ideologię (fałszywą świadomość odzwierciedlającą określone punkty widzenia)
· jej krytyczność ma kilka poziomów:
1. wyrasta z niezgody na niesprawiedliwość istniejącego świata – świat jest nie taki, jaki być powinien
2. ma poznać uwarunkowania rozmaitych procesów społecznych, posługuje się interpretacją uwzględniającą kontekst badanych zjawisk
· interpretuje zjawiska kulturowe w kontekście polityki i politykę w kontekście potrzeb człowieka
· w swych interpretacjach zmierza do przekroczenia myślenia uprawianego tylko z jednej pozycji – myślenia ideologicznego
· dąży do konstruowania wyjaśnień, które mogą być uznane za bardziej adekwatne od myślenia potocznego czy programów politycznych
· pedagogika jako teoria edukacji często odwołuje się do krytyki społecznej, wiąże się to z uwikłaniem procesów edukacyjnych w problem społecznych nierówności – ich rozumienie i projektowanie działań przeciwdziałających nierówności wymaga wypracowania szczególnej teorii i praktyki edukacji.
PEDAGOGIKA KRYTYCZNA – PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA
Może być ona rozumiana jako wykorzystanie filozoficznej teorii krytycznej w analizach i projektowaniu działań edukacyjnych.
Stawia ona sobie następujące zadania:
· określenie wizji człowieka i społeczeństwa – realnej i idealnej
· określenie, jaki świat jest, a jaki być powinien
· poddanie obserwacji i analizie procesów edukacyjnych i społecznych
· określenie kierunku, w którym powinny podążać zmiany
· określenie działań pozwalających na zbliżenie do tego jak być powinno
· zaprojektowanie określonych działań pedagogicznych
Zakłada, że społeczeństwo powinno być otwarte na dialog, a jednostka przygotowana do życia tak, by w dialogu odpowiedzialnie uczestniczyć, konkretny kształt społeczeństwa jest natomiast kwestią przebiegu owego dialogu, powstaje w wyniku społecznego dyskursu
Pedagogika krytyczna ujmuje edukację jako element systemu społecznego ściśle związany z jego funkcjami politycznymi. Inspiracją powstania pedagogiki krytycznej oprócz Marksowskiej krytyki ideologii była frankfurcka teoria krytyczna, która przyczyniła się do rozpowszechnienia w naukach społecznych ujęć traktujących formy kultury jako przejawy politycznej dominacji, która blokuje możliwości zmiany społeczeństwa w kierunku umożliwiającym poszerzenie zakresu wolności.
Tak pojmowana edukacja ukazuje swoje dwuznaczne oblicza:
ð Edukacja jako elementu społecznego systemu, który musi służyć jego konserwacji, zapobiegać radykalnej krytyce i blokować oczekiwanie zmian. Szkoła wychowuje jednostki tak, by akceptowały one zastany porządek społeczny i traktowały go jako coś oczywistego i nienaruszalnego.
ð To edukacji tradycja oświeceniowa przypisuje role czynnika społecznej zmiany i emancypacji. Zatem edukacja zniewala, ale wyzwolenie wymaga edukacji.
Normalizujące oddziaływanie szkoły opiera się na dwóch strategiach:
· ignorowanie różnic – w klasach mogą być dzieci wywodzące się z różnych grup etnicznych czy religijnych
· trening milczenia – dzieci nienależące do zdefiniowanej przez szkołę grupy normalnych uczniów wycofują się z aktywnego udziału w szkolnej edukacji
Zmiana społeczeństwa wymaga zmiany edukacji. Edukacja uwzględniająca tego rodzaju krytykę powinna przede wszystkim:
· dostrzegać i akceptować różnice społeczne
· dopuszczać różnorodne wypowiedzi i uczyć młodych ludzi aktywnego zabierania głosu we własnych sprawach
· uczyć aktywnego działania na rzecz zmiany nieakceptowanych cech życia społecznego
· działania nauczyciela powinny przypominać działania tłumacza, którego zadaniem jest przekład kultury nieznanej (np. dominującej) na język zgodnyz doświadczeniem kulturowym dziecka.
W czym upatruje się praktyczny sens pedagogiki krytycznej?
Ø w działaniu kolektywnym
Ø w lokalnym działaniu na rzecz wyrwania określonych grup społecznych czy jednostek z logiki społecznej determinacji
Ø w myśleniu pedagogicznym powinien dominować język nadziei a nie retoryka teorii reprodukcji
PRZEDSTAWICIELE PEDAGOGIKI KRYTYCZNEJ:
v Paulo Freire (1920-1997)
v Henry Giroux (ur. 1943)
v Peter McLaren (ur. 1948)
v Jurgen Habermas (ur. 1929)
v Pierre Bourdieu (1930-2002)
v Basil Bernstein (1924-2000)
v Jean – Claude Passerona (ur.1930)
v M. Apple
migotka1313