Do ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową należą:- wyróżnianie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;- rozpoznawanie dźwięków instrumentów;- rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków wydawanych przez przedmioty, zwierzęta;- ćwiczenia rytmiczne np. naśladowanie ilości i tempa uderzeń, odtwarzanie rytmu za pomocą układów graficznych;- wyróżnianie wyrazów w zdaniu;- wyróżnianie sylab w wyrazie;- wyróżnianie głosek w wyrazie (nagłos, wygłos, śródgłos);- synteza głosek w wyraz z równoczesnym wyszukiwaniem obrazka;- synteza głosek w wyraz bez pomocy obrazka;- wyszukiwanie obrazków różniących się jedną głoską;- odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej (dziecko w umówiony sposób reaguje, gdy usłyszy błąd np. skoła zamiast szkoła).Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej nie muszą być nudnym treningiem. Oto kilkanaście propozycji ciekawych rozwiązań:1. Oglądanie kilku obrazków i szukanie w ich nazwach wspólnej głoski (gęś, ślimak, kość);2. Układanie wyrazów z pierwszych lub ostatnich głosek nazw obrazków (krowa, owca, tygrys -KOT);3. Szukanie rymujących się wyrazów np. teczka-beczka, trąba-bomba. Na początku wybieramy wyrazy jedno lub dwusylabowe o łatwej strukturze;4. Układanie zdań, w których każdy wyraz będzie zaczynał się od tej samej głoski np. Tadek tnie turkusową tkaninę.5. Zabawa "Wyraz w wyrazie":a. Dziecko poprzez zmianę lub pominięcie pierwszej litery zmienia znaczenie podanego wyrazu np. ekran-kran, sport-port;b. Dziecko poprzez zmianę lub pominięcie ostatniej litery zmienia znaczenie podanego wyrazu np.koszt-kosz, boks-bok;c. Dziecko poprzez zmianę lub pominięcie środkowej litery zmienia znaczenie podanego wyrazu np.barki-baki, pranie-panie;6. Szukanie określonych nazw (ludzi, zwierząt, rzeczy lub roślin) ukrytych w zdaniach np. Hydraulik reperuje zepsuty zlew.7. Rozwiązywanie rebusów obrazkowo-literowych np.LINA (kotlina), KA (laska), DAK (serdak);8. Przestawianie cząstek podanego wyrazu tak, aby zmieniło się jego znaczenie np. nora-rano;9. Układanie wyrazów z podanych głosek np. salka, klasa, laska, skala;10. Tworzenie magicznych kwadratów. Nauczyciel podaje definicje wyrazów, a uczniowie wpisują odpowiednie hasła np. 11. Szukanie samogłosek w magicznych kwadratach np.(nos, noc) (wór, wół)
Jest wiele sposobów, które poprzez zabawę pozwalają doskonalić percepcję wzrokową, np:
· składanie pociętych obrazków (od prostych dwuczęściowych, do skomplikowanych puzzli z ulubionymi bohaterami z bajek)
· dopasowywanie części obrazków do całości
· wyodrębnianie różnic między obrazkami
· wyszukiwanie szczegółów na ilustracjach
· uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach
· dobieranie parami takich samych obrazków (np. przy pomocy popularnych gier „memo”)
· składanie pociętych z papieru figur
· odwzorowywanie figur z klocków i patyczków
· różnicowanie przecinających się figur
· wyodrębnianie figur na obrazkach (ile na obrazku jest trójkątów, kwadratów itp.)
przykłady ćwiczeń rozwijających koordynacje wzrokowo – ruchowa. Ćwiczenia można wykonywać w przedszkolu. To będzie wtedy: kalkowanie, przeciąganie po narysowanej linii, rzucanie i chwytanie piłki, wycinanie figur, łączenie określonych punktów linią ciągłą. Natomiast w warunkach domowych koordynację wzrokowo – ruchową można rozwijać u dziecka podczas wykonywania czynności samoobsługowych tj. odpinanie i zapinanie guzików, kąpiel w wannie, chlapanie wodą, nauka prania skarpetek, zasuwanie i odsuwanie zamków błyskawicznych, sznurowanie butów. Dzieci pomagając w czynnościach porządkowych tj. mycie naczyń, ugniatanie ciasta, obieranie ziemniaków, ścieranie kurzu, czy układanie zabawek również rozwijają koordynację wzrokowo – ruchową. Podczas wykonywania czynności życia codziennego jest wiele okazji, które można wykorzystać aby usprawnić zaburzone funkcje motoryczne. Im szybciej będą rozpoznane deficyty koordynacji tym wcześniej można podjąć określone działania, czego konsekwencją będzie wcześniejsze zredukowanie zaburzonych funkcji.
Charakterystyczne cechy szczególnie uzdolnionych dzieciJest bystrym obserwatorem, przytomnym i szybko podchwytującym nowe rzeczy;Potrafi wykonywać zadania umysłowe z przyjemnością;Potrafi uczyć się szybko i dobrze;Używa poprawnie wielu słów;Zadaje bardzo dużo pytań;Ma oryginalne pomysły;Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego;Ma dobra pamięć;Lubi czytać;Przewodzi w grach z innymi dziećmi w tym samym prawie wieku;Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi;Ma obowiązki do wypełnienia przekazane przez nauczycieli w przedszkolu lub grupie zabawowej;Spędza dużo czasu na malowaniu i rzeźbieniu;Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje;Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci;Lubi oglądać obrazy i komentować je;Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii;Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji;Ma dobrą koordynacje ruchów;Lubi wystukiwać rytm, gdy gra muzyka;Jasno wyraża koncepcje w mowie;Nie zraża się łatwo, gdy rzeczy nie idą po jego myśli;Wcześnie zaczyna czytać.Lubi rozwiązywać zadania liczbowe;Pragnie poznać przyczynę zjawisk;Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami;Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami;Woli samodzielnie rozwiązywać problemy;Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś;Ma bujną, bogatą wyobraźnię i tworzy świat fantazji;Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia;Samo podaje pomysły nowych zadań, nie polega na innych przez cały czas;Przejawia radość życia;Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu;Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów;Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia;Inni traktują je jako przywódcę;Wymyśla pomysłowe opowiadania i lubi je opowiadać;Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia;Przejawia zamiłowanie do zabaw językowych, gier słownych;Niegrzecznie zachowuje się zwłaszcza w chwilach znudzenia lub sfrustrowania;Brak cierpliwości wobec rówieśników wolniej kojarzących fakty.Podczas uczenia dzieci zdolnych nauczyciel powinien pamiętać o ważnych zasadachPozwalamy dziecku brać aktywny udział w zajęciu,Pozwalamy dziecku popełniać błędy i uporać się z ich skutkami,Nagradzamy inicjatywę, dociekliwość oraz zadawanie pytań,Zachęcamy dziecko do odkrywania i wymyślania,Koncentrujmy nauczanie na wrodzonej potrzebie dziecka dokonywania odkryć dotyczących świata, w którym żyje,Nie narzucamy wiedzy dziecku zbyt wcześnie, gdyż straci ono orientację i szybko się znudzi,Dziecko będzie aktywne, gdy:cel jest dla niego bliski i wyraźny ( ma poczucie sensu, tego co robi ),uwzględnia się jego potrzeby i zainteresowania (zadania uznaje za własne),ma poczucie bezpieczeństwa, prawo do błędu, otrzyma koniecznie wsparcie i informację zwrotną,działaniom towarzyszą odczucia i emocje,bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji ( coś ode mnie zależy),odczuwa satysfakcję ( lubi to robić ),ma poczucie własnej wartości ( ja to potrafię ),dostrzega się jego wkład pracy, a nie tylko efekt ( nauczyciel i grupa dostrzegają jego wysiłek i doceniają go ),kiedy ma możliwość zrealizowania własnych pomysłów.
Praca z dzieckiem zdolnym ukierunkowana jest na rozwijanie jego zdolności indywidualnych oraz zainteresowań a także:Stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania, przeżywania w różnych formach.Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości.Rozwijanie u dziecka możliwości umysłowych oraz szczególnych uzdolnień do uczenia się matematyki.Stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia, logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia a także działania.Rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania oraz samodzielności.Tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia językowe, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania i pisania.Kształtowanie i rozwijanie ekspresji, twórczej postawy, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowość, wyobraźni i muzykalności.
atorod13