KONKURSY ORTOGRAFICZNE DLA UCZNIÓW
KLAS DRUGICH I TRZECICH
Praca nad ortografią w edukacji wczesnoszkolnej jest niewątpliwie trudnym zadaniem, polegającym na systematycznej pracy, wielokrotnym powracaniu do tych samych wyrazów i powtarzaniu ćwiczeń. Wymaga od nauczyciela organizowania aktywności ortograficznej uczniów, zapewniającej osiągnięcie pożądanych umiejętności, uniknięcie znużenia
i monotonii oraz stwarzania sytuacji do wykorzystania zdobytych wiadomości.
Atrakcyjną formą krzewienia idei poprawnego pisania pod względem ortograficznym jest organizowanie konkursów ortograficznych dla uczniów klas drugich i trzecich.
Przygotowanie konkursu:
· przygotowanie i umieszczenie w widocznym miejscu kolorowych plakatów
z istotnymi informacjami o konkursie,
· opracowanie zestawu wyrazów do opanowania,
· przygotowanie tekstu dyktanda i zadań konkursowych oraz niezbędnych materiałów,
· opracowanie regulaminu i zasad punktacji.
Na miesiąc przed konkursem uczniowie otrzymują zestaw wyrazów do opanowania.
Cel konkursu:
· propagowanie idei poprawnej pisowni
· doskonalenie umiejętności zastosowania w praktyce poznanych zasad ortograficznych i interpunkcyjnych.
Przed przystąpieniem do zmagań każdy uczestnik otrzymuje plakietkę (logo konkursu) oraz napój i słodki poczęstunek. Konkurs trwa 60 minut i składa się z dwóch części:
Każdy z uczestników potyczek otrzymuje kolorowy dyplom i nagrody.
Przykładowe zadania konkursowe dla uczniów klasy trzeciej
Dyktando
Wiosna to prześliczna pora roku. W parkach trawniki pokrywają się świeżą zielenią. Gałązki drzew i krzewów wypuszczają nowe listki. Łąki nad rzeką wyglądają jak puszyste, różnobarwne dywany. Skaczą po nich zielone żabki, a w górze brzęczą pszczoły, trzmiele i duże bąki. Z ciepłych krajów wrócili nasi skrzydlaci przyjaciele i budują gniazdka. W lesie panuje gwar i hałas. Wszystkie zwierzęta cieszą się, że panuje już wiosna. [1]
1. Uzupełnij wyrazy literami „u” lub „ó”:
pok...j złot...wka
k...lig opiek...nka
czw...rka żagl...wka
Ł...kasz podw...rko
ciot...chna l...stro
2. Słoneczko ortograficzne.
Uzupełnij wyrazy odpowiednimi literami z koła. Uważaj, liter jest więcej niż wyrazów.
d...tystka
ż u h
ch en ę d ó
t sz rz ó
d
bo...ater
3. Dopisz właściwe wyrazy:
Ma trzy boki - .....................................................................
Spada jesienią z drzewa - ....................................................
Podziemna część rośliny - ...................................................
Jesienią ma czerwone korale - .............................................
Zbiera orzechy na zimę - .....................................................
Trujący grzyb - .....................................................................
4. Rozwiąż zagadki. Wpisz rozwiązania w ponumerowane miejsca.
Zagadka 1
Ja nie śpiewam jak kanarek,
Piórka moje, zwykłe szare.
Zwykle po swojemu ćwierkam, do okienka zerkam.
Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem.
Przylatuje wiosną, aby uciec latem.
Zagadka 3
Jest leniwy wielce, krok wolno odmierza.
Chodzi w kamizelce z twardego pancerza.
Zagadka 4
Lato nam śpiewem umilają,
zimą na naszą pomoc czekają.
Czarnooka, zgrabna, piękna,
Puszcz ozdobą – jest ta panienka.
Zagadka 6
W dziupli dębu mieszka, cieszy się z orzeszka.
Zagadka 7
Co roku o jesiennej porze wybiera się za morze
I co roku, słowo daję, na zimę znów zostaje.
1
2
3
4
5
6
7
mg81s