wizaz_stylizacja_moda_czy_potrzeba.pdf

(66 KB) Pobierz
139237144 UNPDF
Wizaż i stylizacja–moda czy potrzeba…? 
Katarzyna Szaryńska­Broda 
Wizaż i stylizacja – te dwa bardzo modne ostatnio słowa służą tak naprawdę opisaniu 
tego, na co można wpływać i co zmieniać we własnym wyglądzie. Dlaczego tak bardzo nam 
na tym zależy? Czemu tak naprawdę ma to służyć? 
Wywieraniu wrażenia. Przyciąganiu uwagi. Autoprezentacji. 
Techniki przyciągania uwagi w kontaktach społecznych oparte są przede wszystkim 
na zasadach komunikacji niewerbalnej. Jedną z najważniejszych technik jest wywieranie 
wpływu poprzez swój wygląd. Stare przysłowie jak cię widzą tak cię piszą sprawdza się o 
tyle, że jesteśmy w stanie ocenić daną osobę tylko i wyłącznie po tym jak wygląda. Czy 
trafnie czy nie – to już inna kwestia. Najważniejsze jednak jest to, że możemy wpływać na 
swój image, a poprzez to modyfikować oceny innych. Technika ta wykorzystywana jest w 
wielu aspektach naszego życia: począwszy od autoprezentacji, poprzez sztukę negocjacji, 
manipulacji, kreację polityczną aż do kontaktów osobistych. Autoprezentację – 
przedstawianie  obrazu samego siebie ­ możemy  porównać do reklamy, obrazu 
informującego, o tym, co jest w środku. Jednak cechy charakterystyczne naszego wyglądu 
(wzrost, koloryt cery, kształt nosa…) i nasz temperament są do pewnego stopnia niezmienne, 
dziedziczne. Z kolei sposób w jaki chodzimy, stoimy lub siadamy – to wynik praktyki, 
nawyków. Natomiast to, jak się ubieramy, czeszemy, malujemy jest zależne tylko i wyłącznie 
odnaszego własnego wyboru podyktowanego w głównej mierze modą i wygodą. 
Ogólnie na wizerunek wpływają: doświadczenie, ocena nas przez innych i nasza na to 
reakcja. Mając informację jak jesteśmy odbierani przez otoczenie możemy starać się 
intensyfikować pożądany efekt lub niwelować niekorzystny. Pomimo, że elementywizerunku 
są bardzo różnorodne, to poza postawą, gestami i mimiką najważniejszy jednak wydaje się 
wygląd. Składają się na niego zewnętrzne cechy charakterystyczne dla danego człowieka: 
strój, dodatki, fryzura oraz u kobiet bardzo ważny ­ makijaż. Całokształt odbierany jest jako 
wskaźnik naszej przeszłości czyli inaczej ­ naszego doświadczenia oraz naszych kwalifikacji. 
To właśnie ten mechanizm determinuje ocenę naszej osoby zanim jeszcze cokolwiek uda nam 
się powiedzieć. Postawa ciała, jaką przybierzemy może świadczyć o poziomie charyzmy, 
pewności siebie, zaufania, szacunku do samego siebie oraz o stylu komunikowania się. 
Jednak najwięcej informacji popłynie z naszej twarzy. 
Różnorodne techniki przyciągania uwagi i wywierania wpływu wykorzystywane są 
bardzo często w biznesie. Podczas prowadzonych negocjacji, zawierania umów, czy rekrutacji 
pracowników. Coraz częściejrównież szkolimysię w zakresie tworzenia własnego wizerunku 
oraz wywierania określonych presji poprzez wygląd i postawę ciała. Kreacja, której celem jest 
osiągnięcie image’u świadczącego o sukcesie jest niezwykle ważna. Jak potwierdzają badania 
aż 55% informacji o osobie to tzw. mowa ciała, kolejne 38% to ton głosu, a tylko 7% to 
informacje zawarte w wypowiedzi. Z tego wynika, że poprzez spostrzeganie naszego wyglądu 
interpretowane są nasze zdolności i wiarygodność. Reklama człowieka jest to sposób, w jaki 
pokazuje się on światu. To, jak wyglądamy, nasz sposób mówienia, gesty, zachowanie są 
spostrzegane jako oznaki tego, co potrafimy. To wszystko są elementy, które składają się w 
pewną całość tworząc obraz nas – konkretnej, niepowtarzalnej osoby. Autoprezentacja i
139237144.001.png
sposób widzenia nas przez inne osoby są o wiele ważniejsze w osiąganiu kariery, sukcesów, 
niż konkretne zdolności. 
Częściowo inne niż w biznesie występują reguły przyciągania uwagi i sprawiania 
określonego, pożądanego wrażenia w kontaktach partnerskich. Psychologowie wciąż 
zastanawiają się nad istotą tak zwanego pierwszego wrażenia. Chodzi tutaj o procesy 
poznawcze bardzo silnie zabarwione emocjonalnie. Kilka pierwszych sekund ma generalne 
znaczenie dla formowania sądu o nowo poznanej osobie. W pierwszych chwilach kontaktu 
wzrok najczęściej pada na okolice twarzy. Nie na darmo więc kobiety przywiązują taką wagę 
do dobrej fryzury i ładnego makijażu. Świetnie ułożone włosy i doskonały make up przyćmią 
nieciekawą sukienkę ale nigdy odwrotnie. Dlatego też jeśli chcemy być trafnymi 
obserwatorami zachowań niewerbalnych innych ludzi lub też chcemy umiejętnie kierować 
własnym wyglądem i skutecznie przyciągać uwagę innych, musimy dobrze znać nie tylko co, 
mówią całe nasze ciała ale przede wszystkim twarze. Kontrolując własną aparycję warto więc 
zainwestować w siebie odwiedzając dobry salon, w którym można zrobić fryzurę i makijaż, 
lub przynajmniej zapisać się na jedną lekcję u profesjonalnej wizażystki. 
A co wpływa na nasze decyzje podczas doboru stroju, fryzury i makijażu?Samoocena, 
szacunek do samego siebie i osobowość. Psychologia społeczna wyróżnia trzy typy 
osobowościowe charakteryzujące się odmiennym stosunkiem do własnego wyglądu. 
I tak osoby neutralne ubierają się przede wszystkim wygodnie, są zadbane, lecz 
często brakuje im własnego stylu i wyczucia mody. Wybierają klasyczne fryzury, w doborze 
makijażu kierują się minimalizmem. Mają niewielką świadomość tego, że inni ich obserwują i 
wyciągają z tego wnioski. Wiedzą, że muszą stosownie wyglądać, ale dbanie o siebie traktują 
rutynowo. Styl ten charakteryzuje się konformizmem a czasem po prostu lękiem 
wynikającym z braku pomysłowości w zakresie stylizacji, brakiem pomysłu na siebie. Osoba 
tego typu opiera się na przeświadczeniu, że na ubrania i kosmetyki nie warto wydawać zbyt 
dużo pieniędzy. 
Z kolei osoby wyraziste przywiązują dużą wagę do wyglądu. Lubią się ubierać, 
malować, mają pomysły na różne fryzury – eksperymentują i nie boją się tego. Starannie 
decydują o tym jak chcą danego dnia, w danej sytuacji wyglądać. Wkładają w to wysiłek, 
nierzadko większe pieniądze. Osoby takie używają stylizacji własnego wyglądu aby wyrazić 
swoją osobowość. Jest to bardzo pozytywny wizerunek, świadczy o kreatywności i odwadze. 
Eksperymenty z fryzurami i makijażami pozwalają lepiej poznać samych siebie i przede 
wszystkim nabrać dystansu do samych siebie. Dlatego też osoby takie są lepiej odbierane 
przez innych ludzi. Uznawane są nie tylko za kompetentne i stanowcze ale, także silne 
osobowościowo. Jednak w tym przypadku istnieje czasem i niebezpieczeństwo. Nadmierne 
przywiązywanie uwagi do własnego wyglądu może być sposobem na ukrycie prawdziwego 
ja, może stać się jedynie kostiumem do odegrania określonej roli. A wtedy może tak się 
zdarzyć, iż zaczną być postrzegane jako fałszywe. Same też pogubią się w tym jakie 
naprawdę są a jakie tylko chciały by być…. 
Trzecią wyróżnioną grupą osóbsą osobynegujące – te, które nie przejmują się swoim 
wyglądem. Ich ubrania są nieschludne, niemodne, źle dobrane zarówno kolorystycznie jak i z 
fasonu. Niezbadane włosy, zero makijażu. Najczęściej wiąże się to z pewnymi zaburzeniami 
samooceny. Może być to powód poczucia niskiej wartości i utwierdzania się w tym. Myślenie 
typu ­ nie zadbam o siebie bo nie jestem wart uwagi innych, jestem gorszy, nie będę się 
wychylać…jest bardzo typowe. Jednak paradoksalnie, powody mogą być też wręcz odwrotne 
– z poczucia wyższości nad innymi, dużej pewności siebie, osoba taka nie potrzebuje 
potwierdzenia i aprobaty innych. Niektórzyteż czynią to ze złości, buntu. Czują się w pewien
139237144.002.png
sposób oszukani, nie pasujący do otoczenia lub mają kompleksy, które ukrywają pod 
zaniedbanymiwłosami, zbyt obszernymi ubraniami, niezbadaną cerą. 
Nie musimy idealnie pasować do którejś z tych grup żeby wyciągnąć ważny dla siebie 
wniosek. Ci z nas, którzy potrafią wyglądać adekwatnie do czasu i sytuacji, ale również 
potrafią prezentować swój własny stylbędą postrzegani nie tylko jako osoby kompetentne, ale 
również o własnej, silnej osobowości. Budząc tym samymsympatię, respekt i podziw. 
Jak widać, własny wizerunek ma bardzo duże  znaczenie w tym, co osiągniemy w 
życiu (sukcesy zawodowe, osobiste). Ucząc się sztuki autoprezentacji, korzystając z 
możliwości jakie niesie za sobą profesjonalny wizaż i stylizacja stajemy się bardziej 
świadomi swojego miejsca we współczesnym świecie oraz mamy większą możliwość 
manipulowania tym, jak widzą nas inni. Można powiedzieć, że sterujemy  ich percepcją 
zależnie od efektu, jaki chcemy osiągnąć. 
A zatem jak wykorzystać tę dość teoretyczną wiedzę w praktyczny sposób? Przede 
wszystkim zwrócić większą uwagę na to jak wyglądamy. Poeksperymentować z kolorami, 
zmienić fryzurę, kupić nowe kosmetyki do makijażu. Pójść do profesjonalnego salonu i 
przejść metamorfozę. Wizyta w takim miejscu nie tylko poprawi nam humor i wygląd ale 
nauczy także jak dbać o siebie na co dzień. W dobrym salonie fryzjerzy współpracują z 
wizażystami, wspólnie dobierając kolory, kształty i formy. Jednocześnie uczą, jak powtarzać 
to samemu. Im większą mamy świadomość własnego wyglądu i systematycznie o niego 
dbamy, tym większą kontrolę posiadamy nad efektem jaki chcemy wywołać. Ta umiejętność 
pozwoli nam również szybciej i trafniejosiągać swoje cele. Manipulując wyglądem czyli tym, 
co od nas najbardziej zależy i co najłatwiej można w sobie zmienić, możemy wpływać na to 
jak będziemy postrzegani przez otoczenie. Tytułowy wizaż i stylizacja tłumaczą dlaczego 
przywiązujemy do wyglądu coraz więcej wagi – mamy świadomość co dzięki niemu można 
zyskać a co stracić. 
Katarzyna Szaryńska­Broda 
Tel. kom. 0­668 449 836 
e­mail:     info@wizazystka.waw.pl
139237144.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin