przegld-morski-nr-92009.pdf

(4632 KB) Pobierz
329618819 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8436
str. 10
WOLNOŚĆ
BAMS – SPOSÓB NA KONTROLOWANIE OCEANÓW str. 34
LĄDOWA OBRONA WYBRZEŻA WE WRZEŚNIU 1939 ROKU str. 55
morski
MIESIĘCZNIK | WRZESIEŃ 2009 | NR 9 (027)
przegląd
przegląd
WOLNOŚĆ
ŻEGLUGI
329618819.018.png 329618819.019.png 329618819.020.png 329618819.021.png 329618819.001.png 329618819.002.png 329618819.003.png
polityka i gospodarka morska
polityka i gospodarka morska
Polityka Unii Europejskiej
wobec regionu
Morza Śródziemnego
str. | 4
UNDOF –
zapomniana
misja
str. | 16
W rejonie Morza Śródziemnego w latach 90. XX wieku
wybuchło kilka konfliktów o różnej sile natężenia.
W większość z nich zaangażowała się Unia Europejska –
zarówno w ograniczenie działań zbrojnych,
jak i w całkowite rozwiązanie konfliktu.
ZaBEZpiECZENiE dZiaŁaŃ
str. | 34
Historia morska
BAMS – sposób na
kontrolowanie oceanów
Lądowa obrona
Wybrzeża
we wrześniu
1939 roku
Zainteresowanie rozpoznawcze Stanów Zjednoczonych dotyczy
całego globu ziemskiego. Amerykanie potrzebują więc
odpowiednio zaawansowanego technologicznie systemu
dostarczania informacji. Jego budowę już rozpoczęto.
Czy dobrze znamy historię
marynarzy, żołnierzy piechoty,
artylerzystów i saperów
broniących polskiego wybrzeża
od strony lądu?
ZaBEZpiECZENiE dZiaŁaŃ
Statki przewożące znaczne ilości różnego rodzaju towarów są
narażone na ataki terrorystyczne lub akty piractwa, w których
wyniku może dojść do katastrofy ekologicznej.
Systemy monitoringu
żeglugi
str. | 39
str. | 55
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący:
kmdr ppor. dr Mariusz Konarski
tel.: CA MON 266-207; 262-413,
e-mail: bandera@mw.mil.pl
Redaktor merytoryczny: dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Teresa
Wieszczeczyńska, Urszula Zdunek
Skład i łamanie: Monika Klekociuk
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
+4822 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840-400, +4822 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Marian Kluczyński
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
Przegląd Morski ukazuje się od grudnia 1928 roku.
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
ZaBEZpiECZENiE dZiaŁaŃ
BAMS – sposób na
BAMS – sposób na
kontrolowanie oceanów
BAMS – sposób na
kontrolowanie oceanów
Zainteresowanie rozpoznawcze Stanów Zjednoczonych dotyczy
całego globu ziemskiego. Amerykanie potrzebują więc
329618819.004.png 329618819.005.png 329618819.006.png 329618819.007.png 329618819.008.png
¢ POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA
przegląd
morski
Polityka Unii Europejskiej wobec regionu Morza Śródziemnego,
dr Donata Rossa-Kilian ........................................................................4
Wrzesień 2009 | Nr 9 (027)
Wolność żeglugi,
kmdr por. dr Dariusz Bugajski ..........................................................10
Szanowni Czytelnicy!
UNDOF – zapomniana misja,
kmdr ppor. Bogusław Szkudlarek ....................................................16
Najnowszy numer
„Przeglądu Morskie-
go” otwiera artykuł
dr Donaty Rossy-
-Kilian poświęcony
zagadnieniom polity-
ki Unii Europejskiej
w regionie Morza Śródziemnego. Autorka
omawia zaangażowanie UE w ograniczeniu
działań zbrojnych oraz eliminowaniu kon-
fliktów szczególnie na Bałkanach i na Bli-
skim Wschodzie.
Wykorzystanie bezzałogowych statków
powietrznych przez US Navy jako uzupeł-
nienie wielozadaniowego samolotu mor-
skiego, a ponadto tani i bezpieczny środek
monitorowania akwenów morskich oma-
wia kmdr ppor. Grzegorz Kolański.
Kmdr por. Mariusz Kościelski wraz
z kpt. mar. Krzysztofem Szczyrbowskim
opisują systemy monitoringu żeglugi. Są
one tworzone z myślą o zapewnieniu bez-
pieczeństwa na morskich szlakach
żeglugowych.
Transponder radarowy, urządzenie szcze-
gólnie przydatne przy prowadzeniu akcji
poszukiwawczych i ratowniczych, które
alarmuje, nadaje sygnały lokalizacyjne
oraz naprowadzające, prezentuje Przemy-
sław Miler.
Mało znane fragmenty z dziejów polskiego
oręża przybliża kmdr ppor. Piotr Adamczak,
który opisuje przebieg lądowej obrony
Wybrzeża we wrześniu 1939 roku .
Państwa uwadze polecam także pozosta-
łe, równie interesujące artykuły podej-
mujące tematykę morską. Życzę przy-
jemnej lektury i zapraszam wszystkich
czytelników do podzielenia się swoimi
uwagami oraz przemyśleniami na łamach
naszego czasopisma.
¢ ZAGADNIENIA OGÓLNE
Mianowania na stopnie wojskowe rezerwistów,
płk Wojciech Wnuk ............................................................................22
¢ ZAbEZPIEcZENIE DZIAłAń
BAMS – sposób na kontrolowanie oceanów,
kmdr ppor. Grzegorz Kolański ..........................................................34
Systemy monitoringu żeglugi,
kmdr por. Mariusz Kościelski,
kpt. mar. Krzysztof Szczyrbowski .....................................................39
¢ TEcHNIKA I UZbROJENIE
SART – transponder radarowy, Przemysław Miller ........................45
¢ ZAGADNIENIA PRAwNE
Współpraca dowódców z prokuratorami,
kmdr ppor. Rafał Depczyński ...........................................................47
¢ SIłY MORSKIE INNYcH PAńSTw
Z życia flot, kmdr por. Maciej Nałęcz ...............................................50
¢ HISTORIA MORSKA
Lądowa obrona Wybrzeża we wrześniu 1939 roku,
kmdr ppor. Piotr Adamczak ..............................................................55
¢ KONfERENcJE I SYMPOZJA NAUKOwE
Ochrona portów morskich i miast portowych,
kmdr ppor. rez. dr Ireneusz Bieniecki ..............................................64
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
kmdr ppor. dr
Mariusz Konarski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2009/09
przegląd morski
329618819.009.png 329618819.010.png
polityka i gospodarka morska Zapewnić pokój
dr Donata
Rossa-Kilian
akademia Marynarki
Wojennej
Absolwentka
Uniwersytetu
Szczecińskiego. Jest
dyrektorem Instytutu
Polityka Unii
Europejskiej wobec
regionu Morza
Śródziemnego
Politologii AMW. W rejonie Morza Śródziemnego w latach 90. XX wieku wybuchło
kilka konfliktów o różnej sile natężenia. W większość z nich
zaangażowała się Unia Europejska – zarówno w ograniczenie
działań zbrojnych, jak i w całkowite rozwiązanie konfliktu.
U nia Europejska najbar-
dziej zaangażowała się
w konflikty na Bałka-
nach oraz na obszarze
Bliskiego Wschodu. Nie
oznacza to jednak braku jej zaintereso-
wania innymi rejonami.
Bałkany
Na wybuch konfliktu w Jugosławii
Unia Europejska (wówczas jeszcze EWG)
zareagowała natychmiast. Już po trzech
dniach od ogłoszenia niepodległości
przez Chorwację i Słowenię wysłała
w ten region swoją misję dyplomatycz-
ną, mającą rozłado-
wać napięcie w sto-
sunkach Jugosławii
z nowo powstałymi
republikami. Po roz-
poczęciu walk mię-
dzy tymi państwami Wspólnoty Europej-
skie wprowadziły embargo na dostawy
broni oraz zawiesiły pomoc finansową.
Pod wpływem Wspólnot przywódcy
wszystkich republik zobowiązali się na
wyspie Brioni do pokojowego rozwiąza-
nia kryzysu i przyjęcia obserwatorów
międzynarodowych (wysłano ich już
9 lipca 1991 roku, czyli następnego dnia
po spotkaniu przedstawicieli państw) 1 .
Unia Europejska wielokrotnie przed-
stawiała plany i sposoby zażegnania kon-
fliktu na Bałkanach. Jej mediatorzy, lord
Peter Carrington oraz David Owen, dą-
żyli do jak najszybszego rozwiązania te-
go problemu. Członkowie Wspólnot Eu-
ropejskich dostrzegli okazję do zademon-
strowania – lub przynajmniej przetesto-
wania – swojej zbiorowej siły. Ale wcze-
śniej ani same Wspólnoty, ani ich po-
szczególni członkowie nie interesowali
się bliżej kryzysem. Ten zaś narastał już
od dekady 2 . Wówczas organizacja nie
NOTATKA
Udział Unii Europejskiej w rozwiązywaniu kwestii spornych w basenie Morza
Śródziemnego jest duży. Jej działania rozjemcze nie wykluczają jednak zaanga-
żowania Stanów Zjednoczonych. Aktywność tego podmiotu znacząco wpływa
na stabilizowanie sytuacji w regionie.
miała żadnych uprawnień ani siły oddzia-
ływania poza swoim terytorium. Nie dys-
ponowała ani siłami zbrojnymi, ani żad-
1 J. Kukułka: Historia współczesna stosunków między-
narodowych 1945–1996 . Warszawa 1998, s. 588.
2 P. Calvocoressi: Polityka międzynarodowa po 1945 r .
Warszawa 1998, s. 323.
przegląd morski
2009/09
329618819.011.png
 
– obszar unii europejskiej
BałKany
tuRCja
Rejon
MaghReBu
BlisKi
WsChÓD
Rejon
MaszReKu
Rys. 1. Obszary działań Unii Europejskiej w celu zażegnywania konfliktów
nym stałym mechanizmem uzgadniania polityki
zagranicznej. Popełniła także kilka innych błędów,
co wskazywało na jej jeszcze słabe przygotowanie
do rozwiązywania tak nabrzmiałych problemów
jak problem bałkański 3 .
O konflikcie w tej części świata zaczęto mówić
ponownie w 1999 roku, gdy Serbowie zaczęli prze-
prowadzać czystki etniczne wśród ludności albań-
skiej w Kosowie (faktycznie czystki były przepro-
wadzane już wcześniej, ale dopiero w 1999 roku
zostały one nagłośnione na świecie przez media).
Tym razem Unia Europejska nie popełniła tylu błę-
dów, ale inny czynnik spowodował, że nadal nie
miała ona decydującego głosu. Mowa o zdecydo-
wanej postawie Stanów Zjednoczonych. Opóźnio-
ne technologicznie państwa europejskie mogły od-
grywać jedynie rolę drugorzędną.
Warto podkreślić, że Unia Europejska w każdym
z tych konfliktów starała się odgrywać ważną rolę.
Miało to tym większe znaczenie, że konflikty wy-
buchały w bezpośrednim terenie przygranicznym
Unii Europejskiej. Wspólnoty Europejskie bardzo
zaangażowały się w działania stabilizacyjne w re-
gionie i odgrywają główną rolę w organizowaniu
pomocy gospodarczej dla tego obszaru (rys. 1).
Większość sił pokojowych rozlokowanych na tym
terytorium także pochodzi z państw Unii Europej-
skiej. Ponadto siłami pokojowymi (KFOR i Euro-
korpusu) częściowo dowodzą „siły” europejskie.
Pozostałe punkty zapalne
Rejonem konfliktowym jest także Bliski
Wschód. Na tym obszarze sytuacja jest bardziej
3 Wspólnota Europejska uznała Chorwację i Słowenię za niepodle-
głe państwa. Tym samym przyczyniła się do tego, że konflikt przy-
brał także wymiar religijny (w państwach tych przeważa ludność
chrześcijańska, podczas gdy w pozostałych państwach dominuje
albo religia mahometańska, albo prawosławna). Unię Europejską
oskarżano, że angażuje się po jednej ze stron. Z tego powodu wszel-
kie plany pokojowe przedstawiane przez mediatorów europejskich
były negowane. Innym ważnym powodem odrzucania możliwości
przyjęcia owych planów opracowanych w Unii Europejskiej było sta-
nowisko jej negocjatora D. Owena. Początkowo uważał on, że moż-
na nie uwzględniać Muzułmanów jako czynnika politycznego i mili-
tarnego. Wyrażając taką opinię, zraził do siebie nie tylko wyznaw-
ców islamu w Bośni, ale także został uznany przez całą prasę arab-
ską za grabarza bośniackich Muzułmanów. Zob.: B. Tibi: Funda-
mentalizm religijny . Warszawa 1997, s. 110.
2009/09
przegląd morski 5
329618819.012.png 329618819.013.png 329618819.014.png 329618819.015.png 329618819.016.png 329618819.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin