przegld-morski-nr-22011.pdf

(2362 KB) Pobierz
454209772 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8436
NAPRZECIW
XXI WIEKU
str. 10
PRZENOŚNY INTERROGATOR KRÓTKIEGO ZASIĘGU str. 23 | KONSTRUKCJE
SWATH W BUDOWNICTWIE OKRĘTOWYM str. 30 | SPROSTAĆ WYMOGOM str. 48
morski
MIESIĘCZNIK | LUTY 2011 | NR 2 (044)
przegląd
przegląd
ZAGROŻENIOM
454209772.013.png 454209772.014.png 454209772.015.png 454209772.016.png 454209772.001.png 454209772.002.png 454209772.003.png
TRENDY
ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ
Naprzeciw
zagrożeniom
XXI wieku
str. | 10
str. | 4
Kanadyjska żegluga arktyczna
ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ
str. | 15
Ochrona przeciwpożarowa
na poligonach
TECHNIKA I UZBROJENIE
SZKOLENIE I WYCHOWANIE
Konstrukcje SWATH
w budownictwie
okrętowym
str. | 30
str. | 51
Socjologiczne uwarunkowania
służb załóg okrętów
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97
00-909 Warszawa
Redaktor prowadzący:
kmdr por. dr Mariusz Konarski
tel.: CA MON 266-207; 262-413,
e-mail: bandera@mw.mil.pl
Redakcja merytoryczna:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
tel.: CA MON 572-560
Urszula Zdunek
tel.: CA MON 845-502
Skład i łamanie:
Daniela Bartkiewicz
Informacje o kolportażu:
Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840-400,
+4822 684 04 00
Zdjęcie na okładce: Marian Kluczyński
Druk:
Interak Drukarnia sp. z o.o., Czarnków
„Przegląd Morski” ukazuje się od grudnia 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
454209772.004.png 454209772.005.png 454209772.006.png
TRENDY
przegląd
morski
Kanadyjska żegluga arktyczna
kmdr por. rez. dr hab. Krzysztof Kubiak ................................................ 4
LUTY 2011 | NR 02 (044)
ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ
Szanowni Czytelnicy!
Naprzeciw zagrożeniom XXI wieku
por. mar. Rafał Miętkiewicz .................................................................... 10
Numer otwiera arty-
kuł kmdr. por. rez.
dr. hab. K. Kubiaka,
który charakteryzuje
sezonową, chociaż
intensywnie prowa-
dzoną żeglugę na
wodach Archipelagu Arktycznego oraz rze-
kach północnej Kanady.
W kolejnym opracowaniu por. mar. Rafał
Miętkiewicz prezentuje bezzałogowe jed-
nostki nawodne, które mogą być nośnikami
systemów bojowych do walki z przeciwni-
kiem asymetrycznym, głównie w strefie
przybrzeżnej. Autor omawia parametry tak-
tyczno-techniczne wybranych jednostek.
Ochrona przeciwpożarowa w warunkach
poligonowych i polowych w Siłach Zbrojnych
RP to temat artykułu st. kpt. mgr. inż. Marka
Tobolskiego z Delegatury Wojskowej
Ochrony Przeciwpożarowej w Gdyni. Autor
omawia m.in. podstawowe procedury
postępowania na wypadek prowadzenia
działań ratowniczo-gaśniczych w lądowych
ośrodkach szkolenia poligonowego.
O współpracy wojska z rodzimym przemy-
słem pisze kmdr por. Maksymilian Dura.
W swym artykule przedstawia urządzenie
opracowane wspólnie przez Radwar SA
i Marynarkę Wojenną. Przybliża czytelniko-
wi zastosowane rozwiązania techniczne
oraz sposób wykorzystania tego urządze-
nia. O jego klasie, świadczy to, że niektóre
z rozwiązań zostały wykorzystane przez
innych producentów. Paradoksalnie jednak
do uzbrojenia weszła i jest produkowana
seryjnie wersja lądowa interrogatora.
Państwa uwadze polecam także przestu-
diowanie pozostałych, równie interesują-
cych artykułów podejmujących tematykę
morską. Życzę przyjemnej lektury.
Ochrona przeciwpożarowa na poligonach
st. kpt. mgr inż. Marek Tobolski .............................................................. 15
TECHNIKA I UZBROJENIE
Przenośny interrogator krótkiego zasięgu
kmdr por. Maksymilian Dura .................................................................. 23
Konstrukcje SWATH w budownictwie okrętowym
kmdr ppor. Grzegorz Kolański ................................................................ 30
Przedwczesne wybudowy silników lotniczych
płk Tadeusz Wnuk ................................................................................... 38
Sprostać wymogom
Przemysław Miller ................................................................................... 48
SZKOLENIE I WYCHOWANIE
Socjologiczne uwarunkowania służby załóg okrętów
kmdr Kazimierz Pulkowski ................................................................... 51
SIŁY MORSKIE INNYCH PAŃSTW
Z życia flot
kmdr por. Maciej Nałęcz ......................................................................... 57
HISTORIA MORSKA
2 Morski Pluton Żandarmerii na Helu
ppłk dr Piotr Płonka ................................................................................ 62
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl
kmdr por. dr
Mariusz Konarski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2011/02
przegląd morski 3
454209772.007.png 454209772.008.png 454209772.009.png
TRENDY Nowe możliwości
kmdr por. rez. dr hab.
Krzysztof KubiaK
akademia Marynarki
Wojennej
Absolwent Wyższej
Szkoły MW. Jest
profesorem AMW,
a także prorektorem
Dolnośląskiej Szkoły
Wyższej.
Kanadyjska żegluga
arktyczna
Pojęcie „żegluga arktyczna” najczęściej bywa kojarzone
z działalnością prowadzoną przez Związek Radziecki i Rosję
na Północnej Drodze Morskiej. Tymczasem żegluga arktyczna,
choć o innym charakterze, jest uprawiana również na wodach
Archipelagu Arktycznego oraz rzekach północnej Kanady.
skiej żeglugi arktycznej
łączy Montreal z Coral
Harbour (u wejścia do
Zatoki Hudsona), dalej z portami Zato-
ki Hudsona (wyspą Sanikiluaq, Arivat,
Chesterfield Inlet), rzeką Thelon i Je-
ziorem Bakera. Zachodnia gałąź biegnie
z Vancouver do: Barrow, Colville River,
Beechey Port, Prudohoe Bay, Kaktovik,
Demarcatien Bay, Herschel Island, Inu-
vik, dalej deltą rzeki Mackenzie do
Aklavik, Kas’ho Go’tine, Norman
Wells, Hay River, Yellowknife i Lutsel
K’e do Tuktoyaktuk, Sachs Harbour,
Paulatuk, Ulukhaktok, Kugluthuk,
Umingmaktok, Bathurst Inlet oraz Gjoa
Haven.
Przedsiębiorstwa żeglugowe
Połączenia te obsługuje przedsiębior-
stwo armatorskie Northern Transporta-
tion Company Limited (NTCL), należą-
ce do holdingu Norterra, który stanowi
przegląd morski
2011/02
W schodnia gałąź kanadyj-
454209772.010.png 454209772.011.png
własność pierwotnych plemion z Terytoriów Pół-
nocno-Zachodnich oraz z Nunavut. Siedziba firmy
znajduje się w miejscowości Hay River na Teryto-
riach Północno-Zachodnich. Obecnie NTCL eks-
ploatuje głównie holowniki oraz barki (tab. 1).
Northern Transportation Company Limited wy-
wodzi się z firmy Northern Trading Company,
która w 1904 roku rzuciła wyzwanie Hudson’s
Bay Company wprowadzając do eksploatacji na
Małym Jeziorze Niewolniczym parowiec „The
Midnight Sun”. W 1931 roku Northern Trading
Company zmieniła nazwę na Northern Waterways
Limited, a w 1934 roku przyjęła obecną nazwę.
Trzy lata później firma została przejęta przez El
Dorado Gold Mining Company. Gdy w 1944 ro-
ku El Dorado Gold Mining przejęte zostało przez
rząd Kanady, armator wszedł w skład Crown Cor-
poration. Firma prowadziła działalność na Półno-
cy od 1963 roku. W 1975 roku, pozostając pod
kontrolą Północnego Okręgu Kanadyjskiej Stra-
ży Wybrzeża, została jedynym armatorem, który
utrzymywał połączenia do Churchill, na rzekach
oraz wzdłuż północnych wybrzeży kontynentu.
W 1985 roku przedsiębiorstwo zakupiły firmy
Inuvialuit Development Corporation oraz Nuna-
si Corporation, należące do pierwotnych miesz-
kańców Kanady.
Kolejną kanadyjską firmą armatorską uprawia-
jącą działalność żeglugową w Arktyce jest Fed-
nay Group, należąca do pochodzącej z Węgier ro-
dziny Pathy. Firma aktywnie działa na rynku że-
glugowym od 1944 roku, w tym na wodach ark-
tycznych od 1996 roku. Obecnie do tego armato-
ra należy 70 własnych bądź czarterowanych jed-
nostek. Są one eksploatowane na Wielkich Jezio-
rach, szlaku Świętego Wawrzyńca, północnym
Atlantyku i Pacyfiku oraz na szlakach arktycz-
nych. Część posiada klasę lodową, ale tylko dwa
są zdolne do samodzielnego operowania na akwe-
nach pokrytych lodem.
W skład grupy prowadzącej bezpośrednią żeglu-
gę w Arktyce wchodzi spółka Canarctic. Eksplo-
atuje ona lodołamacz „Arctic” oraz masowiec o ce-
chach lodołamacza „Umiak I”. „Arctic” obsługi-
wał kopalnię cynku Polaris na Małej Wyspie Corn-
wallisa (1200 km na północ od kręgu polarnego
i 96 km na północ od miejscowości Resolute) oraz
kopalnię Nanisivik (położoną 750 km na północ od
kręgu polarnego). Eksploatację prowadzono w la-
tach 1976–2002. Większość urobku z tych kopalni
została wywieziona na pokładzie specjalnie w tym
celu zbudowanego rudoropowca „Arctic” 1 . Statek
zbudowano w Port Weller Dry Docks w St. Catha-
1 MV „Arctic”: długość całkowita – 220,82 m, szerokość – 22,82 m, za-
nurzenie – 11,52 m, pojemność brutto – 20 236 jednostek,
pojemność netto – 10 849 jednostek, nośność – 27 389 t; silnik wyso-
koprężny o mocy 18 040 KM; podwójne poszycie kadłuba;
siedem ładowni (ładownie 2, 3, 4, 5 i 6 dostosowane do przewozu ropy
surowej); pompy o wydajności 5 × 900 m 3 /h.
2011/02
przegląd morski
454209772.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin