Zadania opisane w podstawie programowej: Przekazywanie wiedzy
o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
Temat zajęcia: ,, Na ratunek”- teatrzyk sylwetowy wg własnego pomysłu,
połączony z pracą praktyczną dzieci( wykonanie surówki,
soku z warzyw i owoców).
Cele ogólne: Rozumienie racjonalnego żywienia i jego znaczenia dla
zdrowia.
Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców.
Wdrażanie do przestrzegania higieny przed ich spożyciem.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wypowiada się na temat sposobu odżywiania chłopca z teatrzyku pt. ,, Na
ratunek”
- wyjaśnia ,, Jak prawidłowo trzeba się odżywiać”
- dostrzega wartości odżywcze owoców i warzyw i ich znaczenie dla
zdrowia, przestrzega higieny przed ich spożyciem
- dokonuje segregacji na warzywa i owoce, układa odpowiednie podpisy
- wykonuje sałatkę warzywną i sok wg przepisu
- układa hasło z rozsypanki wyrazowej na temat warzyw i owoców
- śpiewa z innymi piosenkę ,, Jarzynowy wóz” m. E. Pałasz, sł.
M. Szypowska, ,, Jesienią, jesienią” sł. M. Konopnicka.
- w bezpieczny sposób korzysta z urządzeń np. sokowirówki oraz z noża
i tarki.
- ocenia efekty swojej pracy i kolegów.
Środki edukacyjne: sylwety: chłopca , warzyw i owoców, kosz z warzywami i owocami, podpisy: owoce, warzywa, podpisy do hasła: ,,Witaminy To Zdrowie”, sokowirówka, talerzyki, serwetki, tarki, noże, miseczki, widelce, cukier, kubeczki, podkłady muzyczne
z piosenkami.
Metody: podająca, problemowa, aktywizująca, praktyczna
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Przebieg zajęć:
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Zadania dla dzieci
Zakładany efekt
Środki edukacyjne
1.
Nauka wspólnego okrzyku: ,,Najlepsze witaminy to owoce
i jarzyny”.
Dzieci powtarzają za nauczycielką
słowa okrzyku
,, Najlepsze witaminy to owoce
Cała grupa prezentuje okrzyk
2.
Interpretacja przez
n-lkę teatrzyku sylwetowego
,, Na ratunek” wg własnego pomysłu.
Słuchają treści teatrzyku ,, Na ratunek”.
Udzielają odpowiedzi na pytania:
-chłopiec zachorował bo....
-w wyzdrowieniu
pomogły mu....
- wyjaśniają, jak prawidłowo należy się odżywiać.
Sylwety: chłopca, warzyw
i owoców.
3.
Zabawa taneczna
,, Pląs witaminowy”
Dzieci tańczą
w rytm podkładu muzycznego do piosenki ,, Na marchewki urodziny”.
Każdy interpretuje taniec wg własnego pomysłu.
Podkład muzyczny do piosenki ,, Na marchewki urodziny”.
4.
Przeglądanie zawartości kosza
z warzywami
i owocami.
Dzieci dokonują segregacji na warzywa i owoce.
Dzieci wymieniają nazwy owoców
i warzyw, ich kolory, wielkość, smak, przeliczają, dobierają odpowiednie podpisy: owoce, warzywa.
Kosz
i owocami, podpisy.
5.
Praca w zespołach: przygotowanie surówki i soku
z warzyw i owoców
wg podanego przepisu,
z zachowaniem zasad higieny
i bezpieczeństwa.
Uzgodnienie rodzaju surówki
i soku, prawidłowy wybór warzyw
i owoców,
zachowanie higieny
( umycie warzyw
i owoców, umycie rąk) wykorzystanie odpowiednich urządzeń pod kierunkiem n-lki.
Dzieci dokonują wyboru owoców
i warzyw, z których można przyrządzić coś na surowo
( marchewki, jabłka),
bezpiecznie korzystają
z sokowirówki, noży, tarek do warzyw. Porządkują swoje stanowiska pracy.
Naturalne okazy warzyw i owoców, sokowirówka, tarki, noże , talerzyki, kubeczki, widelce, serwetki, cukier.
6.
Wspólna degustacja surówki i soku.
Dzieci dzielą się swoimi wrażeniami
dotyczącymi efektów swojej pracy i kolegów.
Dostrzegają walory smakowe
i estetyczne surówki
i soku, wartości odżywcze warzyw
i owoców, określają nazwy witamin
w sporządzonej surówce i soku.
Wytwory prac dzieci.
7.
Praca indywidualna przy stolikach- układanie hasła
,, Witaminy To Zdrowie”.
Z rozsypanki wyrazowej dzieci układają hasło
Wspólnie odczytują hasło, rozumieją jego sens.
Wyrazy składające się na treść hasła.
8.
Śpiew zbiorowy piosenek :
,, Jarzynowy wóz”,
,, Jesienią, jesienią”.
Dzieci wspólnie śpiewają piosenki
,, Jarzynowy wóz”, ,, Jesienią , jesienią”.
Dzieci poprawnie interpretują słowa piosenek.
Podkłady muzyczne do piosenek.
9.
Ewaluacja osiągnięć dzieci. Określanie nastroju po zajęciach.
Dzieci omawiają zadania, które musiały wykonać na zajęciu.
Dzieci dokonują samooceny działań, określają nastrój po zajęciach
,, kalendarz nastrojów”
10.
Losowanie
wizytówek
z rysunkami przedstawiającymi owoce i warzywa, zabranie ich do domu.
Każde dziecko losuje swoją wizytówkę.
Dzieci rozumieją potrzebę troski
o zdrowie poprzez spożywanie owoców i warzyw.
Wizytówki
z rysunkami owoców
i warzyw.
3
nika_26