Kowalska Małgorzata - ABC historii muzyki.pdf

(2059 KB) Pobierz
Małgorzata Kowalska
ABC HISTORII MUZYKI
MUSICA JAGELLONICA KRAKÓW 2001
Redakcja:
Danuta Ambrożewicz
Korekta: Krzysztof Porosło
Projekt okładki: Alina Mokrzycka-Juruś
© Copyright by Musica lagellonica & Małgorzata Kowalska Kraków, Poland 2001
ISBN 83-7099-102-5
Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego Numer zalecenia: 1/2001
Musica lagellonica Sp. z o.o. ul. Westerplatte 10 31-033 Kraków
Druk: Zakład Poligraficzny UJ, Kraków, ul. Czapskich 4
Spis treści
(numery stron tak jak w dokumencie worda)
Przedmowa
..............................................................................................................................
11
Prolog
.......................................................................................................................................
12
Historia muzyki jako nauka
..................................................................................................
12
Periodyzacja dziejów muzyki
...............................................................................................
12
Początki muzyki
....................................................................................................................
13
STAROŻYTNOŚĆ
.......................................................................................................
14
Grecja
.......................................................................................................................................
14
Znaczenie Grecji w obszarze kultur starożytnych
................................................................
14
System dźwiękowy i notacyjny
.............................................................................................
15
Instrumenty muzyczne
..........................................................................................................
16
Formy i gatunki
.....................................................................................................................
17
Zabytki muzyczne
.................................................................................................................
19
Rzym
.........................................................................................................................................
19
Izrael
.........................................................................................................................................
20
Kultura muzyczna w innych ośrodkach
................................................................................
20
ŚREDNIOWIECZE
......................................................................................................
21
Periodyzacja epoki średniowiecza. Rola Kościoła w średniowiecznej Europie
................
21
Monodia średniowieczna - chorał gregoriański
...................................................................
22
Geneza i zakres nazwy „chorał gregoriański"
.......................................................................
22
Cechy chorału gregoriańskiego
.............................................................................................
23
Msza
......................................................................................................................................
27
Oficjum
.................................................................................................................................
28
1
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
980196350.188.png 980196350.199.png 980196350.210.png 980196350.221.png 980196350.001.png 980196350.012.png 980196350.023.png 980196350.034.png 980196350.045.png 980196350.056.png 980196350.067.png 980196350.078.png 980196350.089.png 980196350.100.png 980196350.111.png 980196350.122.png 980196350.133.png 980196350.144.png 980196350.152.png 980196350.153.png 980196350.154.png 980196350.155.png 980196350.156.png 980196350.157.png 980196350.158.png 980196350.159.png 980196350.160.png 980196350.161.png 980196350.162.png
Tropy i sekwencje
.................................................................................................................
28
Dramat liturgiczny
................................................................................................................
29
Systematyka śpiewów chorałowych
.....................................................................................
30
Muzyka świecka wczesnego średniowiecza
...........................................................................
31
Muzyka Kościoła wschodniego
..............................................................................................
31
Początki wielogłosowości europejskiej - organum
...............................................................
31
Ars antioua
...............................................................................................................................
33
Geneza nazwy. Ewolucja organum. Klauzula, konduktus
....................................................
33
Początki motetu średniowiecznego
.......................................................................................
35
Rozwój notacji
......................................................................................................................
36
Muzyka świecka — trubadurzy i truwerzy
...........................................................................
37
Ars nova
...................................................................................................................................
38
Ośrodki, twórcy, gatunki, rozwój notacji menzuralnej
.........................................................
38
Motet izorytmiczny
...............................................................................................................
39
Wielogłosowa msza cykliczna
..............................................................................................
40
Muzyka świecka
....................................................................................................................
40
Linearyzm polifonii średniowiecznej
....................................................................................
42
Teoria muzyki w średniowieczu
.............................................................................................
42
Między średniowieczem a renesansem - okres burgundzki
................................................
44
Muzyka polska w średniowieczu
...........................................................................................
45
Kultura muzyczna w Polsce pogańskiej
................................................................................
45
W kręgu chorału gregoriańskiego
.........................................................................................
45
Ars antiąua w muzyce polskiej
.............................................................................................
47
Polska ars nova
......................................................................................................................
49
Na przełomie średniowiecza i renesansu
..............................................................................
51
RENESANS
.................................................................................................................
55
,, Odrodzenie" czy nowa epoka w muzyce? Geneza nazwy epoki, granice czasowe,
ośrodki, twórcy
........................................................................................................................
55
Ogólna charakterystyka epoki renesansu
.............................................................................
57
Muzyka religijna – podstawowe formy i najwybitniejsi twórcy
.........................................
61
Motet
.....................................................................................................................................
61
Msza
......................................................................................................................................
64
Kanon
....................................................................................................................................
68
Świecka muzyka wokalna
.......................................................................................................
70
Pieśń
......................................................................................................................................
72
Madrygał
...............................................................................................................................
75
Muzyka instrumentalna
.........................................................................................................
79
2
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
980196350.163.png 980196350.164.png 980196350.165.png 980196350.166.png 980196350.167.png 980196350.168.png 980196350.169.png 980196350.170.png 980196350.171.png 980196350.172.png 980196350.173.png 980196350.174.png 980196350.175.png 980196350.176.png 980196350.177.png 980196350.178.png 980196350.179.png 980196350.180.png 980196350.181.png 980196350.182.png 980196350.183.png 980196350.184.png 980196350.185.png 980196350.186.png 980196350.187.png 980196350.189.png 980196350.190.png 980196350.191.png 980196350.192.png 980196350.193.png 980196350.194.png 980196350.195.png 980196350.196.png 980196350.197.png 980196350.198.png 980196350.200.png 980196350.201.png 980196350.202.png 980196350.203.png 980196350.204.png 980196350.205.png 980196350.206.png 980196350.207.png 980196350.208.png 980196350.209.png 980196350.211.png 980196350.212.png 980196350.213.png 980196350.214.png
Renesans w muzyce polskiej
...................................................................................................
85
Polska kultura muzyczna w XVI wieku a europejski uniwersalizm sztuki
..........................
85
Organizacja życia muzycznego w XVI–wiecznej Polsce
.....................................................
87
Teoria muzyki w 1. połowie XVI wieku
...............................................................................
89
Twórczość muzyczna w XVI wieku
.....................................................................................
90
Tabulatury organowe z 1. połowy XVI wieku
..................................................................
91
Msze i motety w 2. połowie XVI wieku
...........................................................................
92
Pieśń w 2. połowie XVI wieku
.........................................................................................
93
Muzyka instrumentalna
.....................................................................................................
95
Twórczość Mikołaja Zieleńskiego
....................................................................................
97
BAROK
........................................................................................................................
98
Geneza nazwy epoki, granice czasowe, periodyzacja.
.........................................................
98
Barokowa sztuka akompaniamentu improwizowanego - basso continuo
.........................
99
Formy i gatunki barokowe
...................................................................................................
101
Przemiany tonalne i temperacja stroju muzycznego
.........................................................
103
Muzyka wokalno-instrumentalna
........................................................................................
104
Opera
...................................................................................................................................
104
Oratorium
............................................................................................................................
108
Pasja
....................................................................................................................................
110
Kantata
................................................................................................................................
111
Angielski anthem
................................................................................................................
113
Msza
....................................................................................................................................
113
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
115
Rozwój instrumentarium. Nowe funkcje instrumentów. Formy, gatunki
...........................
115
Sonata
..................................................................................................................................
117
Concerto grosso
...................................................................................................................
119
Koncert solowy
...................................................................................................................
121
Suita
....................................................................................................................................
123
Wariacyjność w muzyce baroku
.........................................................................................
124
Fascynacja polifonią instrumentalną
...................................................................................
126
Dwie największe indywidualności epoki baroku - Bach i Handel
....................................
127
Johann Sebastian Bach
........................................................................................................
128
Utwory wokalno-instrumentalne
.....................................................................................
129
Utwory instrumentalne
....................................................................................................
132
Georg Friedrich Handel
......................................................................................................
134
Utwory wokalno-instrumentalne
.....................................................................................
135
Utwory instrumentalne
....................................................................................................
139
Muzyka polskiego baroku
....................................................................................................
140
Główne zagadnienia — uwarunkowania historyczne, ośrodki, organizacja życia
muzycznego, styl dawny i nowy
.........................................................................................
140
Twórczość wokalno-instrumentalna
...................................................................................
142
Twórczość instrumentalna
..................................................................................................
148
3
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
980196350.215.png 980196350.216.png 980196350.217.png 980196350.218.png 980196350.219.png 980196350.220.png 980196350.222.png 980196350.223.png 980196350.224.png 980196350.225.png 980196350.226.png 980196350.227.png 980196350.228.png 980196350.229.png 980196350.230.png 980196350.231.png 980196350.002.png 980196350.003.png 980196350.004.png 980196350.005.png 980196350.006.png 980196350.007.png 980196350.008.png 980196350.009.png 980196350.010.png 980196350.011.png 980196350.013.png 980196350.014.png 980196350.015.png 980196350.016.png 980196350.017.png 980196350.018.png 980196350.019.png 980196350.020.png 980196350.021.png 980196350.022.png 980196350.024.png 980196350.025.png 980196350.026.png 980196350.027.png 980196350.028.png 980196350.029.png 980196350.030.png 980196350.031.png 980196350.032.png 980196350.033.png 980196350.035.png 980196350.036.png 980196350.037.png 980196350.038.png 980196350.039.png 980196350.040.png 980196350.041.png 980196350.042.png
PRZEŁOM BAROKU I KLASYCYZMU
....................................................................
149
Specyficzne przemiany stylistyczne
.....................................................................................
149
Twórczość operowa
...............................................................................................................
151
Muzyka klawesynistów francuskich
....................................................................................
152
Klawesynowa twórczość Domenica Scarlattiego
................................................................
153
Twórczość synów Johanna Sebastiana Bacha
....................................................................
154
Szkoły przedklasyczne
..........................................................................................................
155
KLASYCYZM
............................................................................................................
158
Założenia estetyczne i cechy klasycyzmu w muzyce
..........................................................
158
Reforma operowa Christopha Willibalda Glucka
.............................................................
162
Klasycy wiedeńscy
.................................................................................................................
164
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
166
Symfonia
.........................................................................................................................
166
Gatunki kameralne
..........................................................................................................
174
Koncert instrumentalny
...................................................................................................
177
Sonata fortepianowa
........................................................................................................
180
Temat z wariacjami i technika wariacyjna
......................................................................
183
Muzyka wokalno-instrumentalna
........................................................................................
184
Kompozytorzy współcześni klasykom wiedeńskim
............................................................
189
Klasycyzm w muzyce polskiej
..............................................................................................
191
Warunki życia muzycznego w Polsce w 2. połowie XVIII wieku
.....................................
191
Muzyka sceniczna
...............................................................................................................
192
Muzyka religijna
.................................................................................................................
196
Pieśni i kantaty świeckie
.....................................................................................................
199
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
201
Szkolnictwo w Polsce w 2. połowie XVIII i na początku XIX wieku
................................
203
Polska kultura muzyczna w początkach XIX wieku. U progu romantyzmu
......................
204
Józef Elsner, Karol Kurpiński
.........................................................................................
204
Inni kompozytorzy
..........................................................................................................
208
ROMANTYZM
...........................................................................................................
210
Romantyzm w sztuce XIX wieku
.........................................................................................
210
Cechy warsztatu kompozytorskiego, Harmonika i instrumentacja
.................................
215
Fazy rozwoju muzyki w XIX wieku. Różnorodność muzyki romantycznej
....................
217
Kompozytorzy XIX wieku
....................................................................................................
218
4
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
980196350.043.png 980196350.044.png 980196350.046.png 980196350.047.png 980196350.048.png 980196350.049.png 980196350.050.png 980196350.051.png 980196350.052.png 980196350.053.png 980196350.054.png 980196350.055.png 980196350.057.png 980196350.058.png 980196350.059.png 980196350.060.png 980196350.061.png 980196350.062.png 980196350.063.png 980196350.064.png 980196350.065.png 980196350.066.png 980196350.068.png 980196350.069.png 980196350.070.png 980196350.071.png 980196350.072.png 980196350.073.png 980196350.074.png 980196350.075.png 980196350.076.png 980196350.077.png 980196350.079.png 980196350.080.png 980196350.081.png 980196350.082.png 980196350.083.png 980196350.084.png 980196350.085.png 980196350.086.png 980196350.087.png 980196350.088.png 980196350.090.png 980196350.091.png 980196350.092.png 980196350.093.png 980196350.094.png
Formy i gatunki solowe w romantyzmie
.............................................................................
221
Pieśń solowa z towarzyszeniem fortepianu
........................................................................
221
Miniatura instrumentalna
....................................................................................................
224
Sonata. Wielkie formy solowe
............................................................................................
229
Muzyka kameralna
...............................................................................................................
230
Twórczość orkiestrowa
.........................................................................................................
231
Kontynuacja tradycji klasycznych w symfonii
...................................................................
232
Programowa muzyka symfoniczna
.....................................................................................
234
Koncert instrumentalny i inne formy solowe z udziałem orkiestry
....................................
238
Opera i inne formy sceniczne
...............................................................................................
241
Ogólna charakterystyka
.......................................................................................................
241
Francja
.................................................................................................................................
244
Włochy
................................................................................................................................
245
Niemcy
................................................................................................................................
247
Dramat muzyczny Wagnera i idea Gesamtkunstwerk
....................................................
248
Kraje słowiańskie
................................................................................................................
250
Wielkie formy wokalno-instrumentalne
.............................................................................
251
Oblicze muzyki w ostatnich dekadach XIX wieku
.............................................................
252
Romantyzm w muzyce polskiej
............................................................................................
254
Warunki życia muzycznego w Polsce w XIX wieku
..........................................................
254
Fryderyk Chopin
.................................................................................................................
255
Polscy twórcy romantyczni w 1. połowie XIX wieku
........................................................
263
Stanisław Moniuszko
..........................................................................................................
264
Wiolinistyka w twórczości Henryka Wieniawskiego
.........................................................
269
Dwutorowość rozwoju muzyki polskiej w 2. połowie XIX wieku
.....................................
270
Kompozytorzy Młodej Polski
.............................................................................................
274
XX WIEK
....................................................................................................................
277
Uwagi ogólne
..........................................................................................................................
277
Impresjonizm
.........................................................................................................................
279
Ekspresjonizm
.......................................................................................................................
284
Dodekafonia
...........................................................................................................................
287
Syntezy stylistyczne po I wojnie światowej
.........................................................................
291
Muzyka w Europie
..............................................................................................................
291
Igor Strawiński
................................................................................................................
292
Kompozytorzy francuscy
................................................................................................
293
Kompozytorzy włoscy
....................................................................................................
296
Twórcy niemieccy
...........................................................................................................
297
Bela Bartok
.....................................................................................................................
299
Kompozytorzy czescy
.....................................................................................................
300
5
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
980196350.095.png 980196350.096.png 980196350.097.png 980196350.098.png 980196350.099.png 980196350.101.png 980196350.102.png 980196350.103.png 980196350.104.png 980196350.105.png 980196350.106.png 980196350.107.png 980196350.108.png 980196350.109.png 980196350.110.png 980196350.112.png 980196350.113.png 980196350.114.png 980196350.115.png 980196350.116.png 980196350.117.png 980196350.118.png 980196350.119.png 980196350.120.png 980196350.121.png 980196350.123.png 980196350.124.png 980196350.125.png 980196350.126.png 980196350.127.png 980196350.128.png 980196350.129.png 980196350.130.png 980196350.131.png 980196350.132.png 980196350.134.png 980196350.135.png 980196350.136.png 980196350.137.png 980196350.138.png 980196350.139.png 980196350.140.png 980196350.141.png 980196350.142.png 980196350.143.png 980196350.145.png 980196350.146.png 980196350.147.png 980196350.148.png 980196350.149.png 980196350.150.png 980196350.151.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin