Kowalska Małgorzata - ABC historii muzyki.pdf
(
2059 KB
)
Pobierz
Małgorzata Kowalska
ABC HISTORII MUZYKI
MUSICA JAGELLONICA KRAKÓW 2001
Redakcja:
Danuta Ambrożewicz
Korekta: Krzysztof Porosło
Projekt okładki: Alina Mokrzycka-Juruś
© Copyright by Musica lagellonica & Małgorzata Kowalska Kraków, Poland 2001
ISBN 83-7099-102-5
Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego Numer zalecenia: 1/2001
Musica lagellonica Sp. z o.o. ul. Westerplatte 10 31-033 Kraków
Druk: Zakład Poligraficzny UJ, Kraków, ul. Czapskich 4
Spis treści
(numery stron tak jak w dokumencie worda)
Przedmowa
..............................................................................................................................
11
Prolog
.......................................................................................................................................
12
Historia muzyki jako nauka
..................................................................................................
12
Periodyzacja dziejów muzyki
...............................................................................................
12
Początki muzyki
....................................................................................................................
13
STAROŻYTNOŚĆ
.......................................................................................................
14
Grecja
.......................................................................................................................................
14
Znaczenie Grecji w obszarze kultur starożytnych
................................................................
14
System dźwiękowy i notacyjny
.............................................................................................
15
Instrumenty muzyczne
..........................................................................................................
16
Formy i gatunki
.....................................................................................................................
17
Zabytki muzyczne
.................................................................................................................
19
Rzym
.........................................................................................................................................
19
Izrael
.........................................................................................................................................
20
Kultura muzyczna w innych ośrodkach
................................................................................
20
ŚREDNIOWIECZE
......................................................................................................
21
Periodyzacja epoki średniowiecza. Rola Kościoła w średniowiecznej Europie
................
21
Monodia średniowieczna - chorał gregoriański
...................................................................
22
Geneza i zakres nazwy „chorał gregoriański"
.......................................................................
22
Cechy chorału gregoriańskiego
.............................................................................................
23
Msza
......................................................................................................................................
27
Oficjum
.................................................................................................................................
28
1
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
Tropy i sekwencje
.................................................................................................................
28
Dramat liturgiczny
................................................................................................................
29
Systematyka śpiewów chorałowych
.....................................................................................
30
Muzyka świecka wczesnego średniowiecza
...........................................................................
31
Muzyka Kościoła wschodniego
..............................................................................................
31
Początki wielogłosowości europejskiej - organum
...............................................................
31
Ars antioua
...............................................................................................................................
33
Geneza nazwy. Ewolucja organum. Klauzula, konduktus
....................................................
33
Początki motetu średniowiecznego
.......................................................................................
35
Rozwój notacji
......................................................................................................................
36
Muzyka świecka — trubadurzy i truwerzy
...........................................................................
37
Ars nova
...................................................................................................................................
38
Ośrodki, twórcy, gatunki, rozwój notacji menzuralnej
.........................................................
38
Motet izorytmiczny
...............................................................................................................
39
Wielogłosowa msza cykliczna
..............................................................................................
40
Muzyka świecka
....................................................................................................................
40
Linearyzm polifonii średniowiecznej
....................................................................................
42
Teoria muzyki w średniowieczu
.............................................................................................
42
Między średniowieczem a renesansem - okres burgundzki
................................................
44
Muzyka polska w średniowieczu
...........................................................................................
45
Kultura muzyczna w Polsce pogańskiej
................................................................................
45
W kręgu chorału gregoriańskiego
.........................................................................................
45
Ars antiąua w muzyce polskiej
.............................................................................................
47
Polska ars nova
......................................................................................................................
49
Na przełomie średniowiecza i renesansu
..............................................................................
51
RENESANS
.................................................................................................................
55
,, Odrodzenie" czy nowa epoka w muzyce? Geneza nazwy epoki, granice czasowe,
ośrodki, twórcy
........................................................................................................................
55
Ogólna charakterystyka epoki renesansu
.............................................................................
57
Muzyka religijna – podstawowe formy i najwybitniejsi twórcy
.........................................
61
Motet
.....................................................................................................................................
61
Msza
......................................................................................................................................
64
Kanon
....................................................................................................................................
68
Świecka muzyka wokalna
.......................................................................................................
70
Pieśń
......................................................................................................................................
72
Madrygał
...............................................................................................................................
75
Muzyka instrumentalna
.........................................................................................................
79
2
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
Renesans w muzyce polskiej
...................................................................................................
85
Polska kultura muzyczna w XVI wieku a europejski uniwersalizm sztuki
..........................
85
Organizacja życia muzycznego w XVI–wiecznej Polsce
.....................................................
87
Teoria muzyki w 1. połowie XVI wieku
...............................................................................
89
Twórczość muzyczna w XVI wieku
.....................................................................................
90
Tabulatury organowe z 1. połowy XVI wieku
..................................................................
91
Msze i motety w 2. połowie XVI wieku
...........................................................................
92
Pieśń w 2. połowie XVI wieku
.........................................................................................
93
Muzyka instrumentalna
.....................................................................................................
95
Twórczość Mikołaja Zieleńskiego
....................................................................................
97
BAROK
........................................................................................................................
98
Geneza nazwy epoki, granice czasowe, periodyzacja.
.........................................................
98
Barokowa sztuka akompaniamentu improwizowanego - basso continuo
.........................
99
Formy i gatunki barokowe
...................................................................................................
101
Przemiany tonalne i temperacja stroju muzycznego
.........................................................
103
Muzyka wokalno-instrumentalna
........................................................................................
104
Opera
...................................................................................................................................
104
Oratorium
............................................................................................................................
108
Pasja
....................................................................................................................................
110
Kantata
................................................................................................................................
111
Angielski anthem
................................................................................................................
113
Msza
....................................................................................................................................
113
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
115
Rozwój instrumentarium. Nowe funkcje instrumentów. Formy, gatunki
...........................
115
Sonata
..................................................................................................................................
117
Concerto grosso
...................................................................................................................
119
Koncert solowy
...................................................................................................................
121
Suita
....................................................................................................................................
123
Wariacyjność w muzyce baroku
.........................................................................................
124
Fascynacja polifonią instrumentalną
...................................................................................
126
Dwie największe indywidualności epoki baroku - Bach i Handel
....................................
127
Johann Sebastian Bach
........................................................................................................
128
Utwory wokalno-instrumentalne
.....................................................................................
129
Utwory instrumentalne
....................................................................................................
132
Georg Friedrich Handel
......................................................................................................
134
Utwory wokalno-instrumentalne
.....................................................................................
135
Utwory instrumentalne
....................................................................................................
139
Muzyka polskiego baroku
....................................................................................................
140
Główne zagadnienia — uwarunkowania historyczne, ośrodki, organizacja życia
muzycznego, styl dawny i nowy
.........................................................................................
140
Twórczość wokalno-instrumentalna
...................................................................................
142
Twórczość instrumentalna
..................................................................................................
148
3
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
PRZEŁOM BAROKU I KLASYCYZMU
....................................................................
149
Specyficzne przemiany stylistyczne
.....................................................................................
149
Twórczość operowa
...............................................................................................................
151
Muzyka klawesynistów francuskich
....................................................................................
152
Klawesynowa twórczość Domenica Scarlattiego
................................................................
153
Twórczość synów Johanna Sebastiana Bacha
....................................................................
154
Szkoły przedklasyczne
..........................................................................................................
155
KLASYCYZM
............................................................................................................
158
Założenia estetyczne i cechy klasycyzmu w muzyce
..........................................................
158
Reforma operowa Christopha Willibalda Glucka
.............................................................
162
Klasycy wiedeńscy
.................................................................................................................
164
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
166
Symfonia
.........................................................................................................................
166
Gatunki kameralne
..........................................................................................................
174
Koncert instrumentalny
...................................................................................................
177
Sonata fortepianowa
........................................................................................................
180
Temat z wariacjami i technika wariacyjna
......................................................................
183
Muzyka wokalno-instrumentalna
........................................................................................
184
Kompozytorzy współcześni klasykom wiedeńskim
............................................................
189
Klasycyzm w muzyce polskiej
..............................................................................................
191
Warunki życia muzycznego w Polsce w 2. połowie XVIII wieku
.....................................
191
Muzyka sceniczna
...............................................................................................................
192
Muzyka religijna
.................................................................................................................
196
Pieśni i kantaty świeckie
.....................................................................................................
199
Muzyka instrumentalna
.......................................................................................................
201
Szkolnictwo w Polsce w 2. połowie XVIII i na początku XIX wieku
................................
203
Polska kultura muzyczna w początkach XIX wieku. U progu romantyzmu
......................
204
Józef Elsner, Karol Kurpiński
.........................................................................................
204
Inni kompozytorzy
..........................................................................................................
208
ROMANTYZM
...........................................................................................................
210
Romantyzm w sztuce XIX wieku
.........................................................................................
210
Cechy warsztatu kompozytorskiego, Harmonika i instrumentacja
.................................
215
Fazy rozwoju muzyki w XIX wieku. Różnorodność muzyki romantycznej
....................
217
Kompozytorzy XIX wieku
....................................................................................................
218
4
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
Formy i gatunki solowe w romantyzmie
.............................................................................
221
Pieśń solowa z towarzyszeniem fortepianu
........................................................................
221
Miniatura instrumentalna
....................................................................................................
224
Sonata. Wielkie formy solowe
............................................................................................
229
Muzyka kameralna
...............................................................................................................
230
Twórczość orkiestrowa
.........................................................................................................
231
Kontynuacja tradycji klasycznych w symfonii
...................................................................
232
Programowa muzyka symfoniczna
.....................................................................................
234
Koncert instrumentalny i inne formy solowe z udziałem orkiestry
....................................
238
Opera i inne formy sceniczne
...............................................................................................
241
Ogólna charakterystyka
.......................................................................................................
241
Francja
.................................................................................................................................
244
Włochy
................................................................................................................................
245
Niemcy
................................................................................................................................
247
Dramat muzyczny Wagnera i idea Gesamtkunstwerk
....................................................
248
Kraje słowiańskie
................................................................................................................
250
Wielkie formy wokalno-instrumentalne
.............................................................................
251
Oblicze muzyki w ostatnich dekadach XIX wieku
.............................................................
252
Romantyzm w muzyce polskiej
............................................................................................
254
Warunki życia muzycznego w Polsce w XIX wieku
..........................................................
254
Fryderyk Chopin
.................................................................................................................
255
Polscy twórcy romantyczni w 1. połowie XIX wieku
........................................................
263
Stanisław Moniuszko
..........................................................................................................
264
Wiolinistyka w twórczości Henryka Wieniawskiego
.........................................................
269
Dwutorowość rozwoju muzyki polskiej w 2. połowie XIX wieku
.....................................
270
Kompozytorzy Młodej Polski
.............................................................................................
274
XX WIEK
....................................................................................................................
277
Uwagi ogólne
..........................................................................................................................
277
Impresjonizm
.........................................................................................................................
279
Ekspresjonizm
.......................................................................................................................
284
Dodekafonia
...........................................................................................................................
287
Syntezy stylistyczne po I wojnie światowej
.........................................................................
291
Muzyka w Europie
..............................................................................................................
291
Igor Strawiński
................................................................................................................
292
Kompozytorzy francuscy
................................................................................................
293
Kompozytorzy włoscy
....................................................................................................
296
Twórcy niemieccy
...........................................................................................................
297
Bela Bartok
.....................................................................................................................
299
Kompozytorzy czescy
.....................................................................................................
300
5
Małgorzata Kowalska - ABC HISTORII MUZYKI
Plik z chomika:
aluuuudka
Inne pliki z tego folderu:
Kowalska Małgorzata - ABC historii muzyki.pdf
(2059 KB)
Inne foldery tego chomika:
E.L.James- 50 twarzy Greya
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin