Obowiązki ucznia.pdf
(
90 KB
)
Pobierz
modul_5.qxd
MODUŁ V
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Uczê siê i odpoczywam
Temat dnia: „Obowiązki ucznia”
Cele ogólne:
•
rozwijanie myœlenia przyczynowo-skutkowego,
•
zapoznanie z prawami i obowi¹zkami ucznia,
•
kszta³towanie nawyku
bezpiecznego zachowania na terenie szko³y
,
•
wdra¿anie do
zachowania ³adu i porz¹dku w miejscu pracy i nauki
.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
potrafi dbaæ o porz¹dek w miejscu pracy i zabawy,
•
wie, jakie s¹ obowi¹zki ucznia i dy¿urnego,
•
potrafi podporz¹dkowaæ siê regu³om ustalonym w zespole,
•
potrafi postêpowaæ zgodnie z przyjêtymi normami,
•
potrafi przestrzegaæ zasad bezpieczeñstwa na terenie szko³y,
•
potrafi u³o¿yæ plan dnia,
•
umie czytaæ tekst ze zrozumieniem.
Metody nauczania:
•
pogadanka,
•
praktyczna dzia³alnoœæ uczniów,
•
rozmowa kierowana,
•
drama,
•
burza mózgów,
•
praca z tekstem,
•
elementy metody problemowej.
Formy pracy:
•
indywidualna,
•
zbiorowa,
•
grupowa.
Pomoce dydaktyczne:
•
statut szko³y, regulamin szko³y,
•
wiersz
„Dy¿urny Ptyœ”
(
Weso³a Szko³a
. Podrêcznik. Klasa II, cz. I),
•
karta pracy ucznia,
•
szary papier, mazaki
Zapis w dzienniku:
Poznanie obowi¹zków i praw ucznia. Uk³adanie „Kodeksu dy¿urnego klasowego” na podstawie regulaminu szkolnego i wier-
sza pt.
Dy¿urny Ptyœ
. Nauka zabawy integracyjnej
Ludzie do ludzi
– regu³y zabawy zespo³owej. Drama:
Sejmik uczniowski
.
Literatura pomocnicza:
1.
Weso³a szko³a
, Podrêcznik. Klasa II, cz.1.
193
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi podporz¹dkowaæ siê
regu³om zabawy ustalonym
w zespole.
Poprawne wykonanie polecenia
prowadz¹cego zabawê, (dbanie
o bezpieczeñstwo).
Dobieraj¹ siê w pary, osoba bez
pary wydaje polecenia, np. nos
do nosa, rêka do rêki itp.
Na has³o ludzie do ludzi
nastêpuje zamiana partnerów.
Ten, kto zostaje bez pary,
kontynuuje wydawanie poleceñ.
Umie wyszukaæ okreœlone
treœci w czytanym tekœcie.
Potrafi wskazaæ ró¿nice miêdzy
statutem a regulaminem szko³y.
Analizowanie regulaminu szko³y,
poznanie praw
i obowi¹zków ucznia.
Zapoznanie siê z wybranymi
dokumentami reguluj¹cymi
pracê szko³y,
Wys³uchuj¹ pogadanki
nauczyciela nt. statutu oraz
regulaminu szko³y.
Ustalaj¹ ró¿nice miêdzy tymi
dokumentami.
Wspólnie analizuj¹ regulamin
szko³y wyszukuj¹ i czytaj¹
odpowiednie fragmenty
dotycz¹ce praw i obowi¹zków.
Rozmawiaj¹ nt.
bezpiecznego
zachowania siê na terenie
szko³y
.
Statut szko³y,
regulamin szko³y
Umie zaproponowaæ
bezpieczne
formy spêdzania przerwy
.
Podsumowanie rozwa¿añ
nt. koniecznoœci bezpiecznego
zachowania siê na terenie szko³y
Zapisuj¹ na karcie pracy kilka
sposobów bezpiecznego
spêdzenia przerwy
miêdzylekcyjnej.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 1.
Potrafi okreœliæ obowi¹zki
dy¿urnego klasowego.
Burza mózgów: Co powinien
robiæ dobry dy¿urny?
Wymieniaj¹ czynnoœci, które
wykonuje dy¿urny klasowy
(nauczyciel zapisuje na tablicy
spostrze¿enia uczniów).
Umie porównaæ treœci wiersza
z wypowiedziami kolegów.
Zna obowi¹zki dy¿urnego
klasowego.
S³uchanie czytanego przez
nauczyciela wiersza
pt.
Dy¿urny Ptyœ
.
Analiza zachowania bohatera
wiersza.
S³uchaj¹ wiersza czytanego
przez nauczyciela.
Porównuj¹ wypowiedzi kolegów
z sytuacjami przedstawionymi
w wierszu.
Uk³adaj¹ i zapisuj¹ „Kodeks
dy¿urnego klasowego”:
1. Dba o czystoϾ klasy.
2. Podlewa kwiaty.
3. Œciera tablicê.
4. Przynosi kredê.
5. Wyciera kurze.
6. Wietrzy klasê.
7. Pilnuje porz¹dku w klasie.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 2.
Ustalenie obowi¹zków dy¿urnego
klasowego.
194
MODUŁ V
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi podporz¹dkowaæ siê
ogólnie przyjêtym normom.
Potrafi wspó³dzia³aæw zespole.
Drama: Zaimprowizowanieobrad
„Sejmiku Uczniowskiego”
nt. Których obowi¹zków ucznia
najczêœciej nie przestrzegamy?
Wybieraj¹ przedstawicieli
do prezydium sejmiku.
Wybrane osoby ustalaj¹ listê
obowi¹zków ucznia, których
przestrzeganie nastrêcza
dzieciom k³opot.
szary papier,
mazaki
Poszczególne grupy opracowuj¹
œrodki zaradcze do wybranego
problemu; liderzy grup
prezentuj¹ ustalenia.
Umie zaplanowaæ swój dzieñ.
Potrafi dokonaæ zamiany
jednostek czasu
U³o¿enie i zapisanie planu dnia
z uwzglêdnieniem czasu
przeznaczonego na wykonanie
poszczególnych czynnoœci.
Wys³uchuj¹ pogadanki
nauczyciela nt. Jak planowaæ
swoj¹ pracê i odpoczynek.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 3.
Uk³adaj¹ i zapisuj¹ swój plan
dnia z uwzglêdnieniem czasu
wykonywania danej czynnoœci
zapisanego w godzinach
i minutach.
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Prawa ucznia okreœlaj¹ nastêpuj¹ce dokumenty:
– Ustawa o systemie oœwiaty z dnia 7 wrzeœnia 1991 roku (Dz. U. Nr 95), rozporz¹dzenie ministra edukacji narodowej
z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkó³, rozporz¹dze-
nie ministra edukacji narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i s³uchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szko³ach publicznych.
Prawa te wynikaj¹ z nastêpuj¹cych dokumentów miêdzynarodowych:
– Deklaracji Praw Cz³owieka,
– Miêdzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Publicznych, Ochrony Praw Cz³owieka i Podstawowych Wolnoœci,
– Konwencji o Prawach Dziecka.
Zapisy dotycz¹ce praw uczniów w szkole powinny byæ zgodne z rozporz¹dzeniem ministra edukacji narodowej z dnia
29 stycznia 2002 roku w sprawie ramowego statutu szko³y publicznej (Dz. U. Nr 13, poz.125).
Podstawowe prawa i obowi¹zki ucznia zawiera statut szko³y, którego przestrzeganie obowi¹zuje wszystkich cz³onków
spo³ecznoœci szkolnej. Natomiast regulamin rozszerza niektóre prawa i precyzuje niektóre obowi¹zki.
195
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
KARTA PRACY UCZNIA
Podstawowe prawa i obowi¹zki ucznia zawiera statut szko³y, którego przestrzeganie obowi¹zuje
wszystkich cz³onków spo³ecznoœci szkolnej. Natomiast regulamin rozszerza niektóre prawa i pre-
cyzuje niektóre obowi¹zki.
Zadanie 1.
Zaproponuj kilka sposobów bezpiecznego spêdzania przerwy miêdzylekyjnej.
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Zadanie 2.
Zapisz „Kodeks dy¿urnego klasowego”.
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Zadanie 3.
U³ó¿ i zapisz swój plan dnia (z podaniem czasu, np. 7:00 – pobudka, 7:05 -– 7:15 – toaleta
poranna, itd.).
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
196
Plik z chomika:
ATOLINTA
Inne pliki z tego folderu:
Urządzenia elektryczne i gazowe w domu.pdf
(672 KB)
Prąd elektryczny.pdf
(112 KB)
Jak korzystać z różnych narzędzi.pdf
(288 KB)
Pierwsza pomoc.pdf
(268 KB)
Niebezpieczne przedmioty i substancje.pdf
(136 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - ! OSTRZEŻENIE!!!
# materiały dla 6-latków
1. Harry Potter i Kamień Filozoficzny
1. Harry Potter i Kamień Filozoficzny(1)
13.Razem w przedszkolu cz1
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin