Oryginalny Biznes Plan - Avalon1.doc

(940 KB) Pobierz
LOGO salonu gier RPG

Łukasz Brzozowski 23080

Damian Rosiński 23728

 

 

Biznes plan przedsięwzięcia

„ Salon gier RPG –AVALON- ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salon gier RPG „AVALON”

Ul. Aleje Jerozolimskie 51, Warszawa

 

 

 

 

Spis treści:

 

 

1.  Streszczenie

 

2.         Opis produktu / usługi

 

3.         Możliwości i zagrożenia(SWOT)

 

4.         Zespół kierowniczy / kadry

 

5.         Rynek i konkurencja

 

6.         Marketing i sprzedaż

 

7.         System biznesowy

 

8.    Plany finansowe

 


1. STRESZCZENIE

             

 

Przedmiotem biznes planu jest przedsięwzięcie inwestycyjne mające na celu stworze­nie saloniku gier fabularnych RPG (Role Playing Games).

Gry fabularne dotarły do Polski pod koniec lat osiemdziesiątych i od razu zyskały sobie rze­sze zwolenników. Na początku ich miłośnicy sami tłumaczyli i drukowali materiały do gry, tworzyli kluby i organizowali spotkania (konwenty). Wraz z odejściem komunizmu i wprowadzeniem gospodarki rynkowej pojawiły się w Polsce sklepy i wydawnictwa specjalizujące się w książ­kach i grach fantastycznych oraz fantastyczno-naukowych. Pojawiły się także miesięczniki dotyczące tego tematu, publikujące opowiadania, przygody oraz starające łą­czyć i kontak­tować ze sobą różne kluby jak i pojedynczych fanów.

 

Na tym tle dostrzegliśmy możliwość wypełnienia naturalnej luki rynkowej. Otóż, brak jest stałego miej­sca, w którym miłośnicy/gracze mogliby kontaktować się ze sobą na bieżąco, wymieniać na sze­roką skalę pomysły, przygody, przejrzeć nowości wydawnicze z zakresu gier fabularnych, kupić wymagane akcesoria (kostki, figurki) lub po prostu zagrać w ulubione przez siebie gry z innymi zapaleńcami. Praktycznie nie powstał jeszcze w Warszawie kompleks RPG, który umożliwiałby osobom o takich zainteresowaniach ich realizowanie. W związku z faktem, iż osoby te uczestniczą w grach prowadzonych przeważnie w wyobraźni poszukiwaliśmy miejsca, które stworzyłoby naszym klientom do­datkową atmosferę wzmacniającą ich satysfakcję z odgrywanych przygód, a zarazem nie zniechęci ich odległością jaką mieliby pokonać.  

 

Salonik nasz będzie zlokalizowany przy ul. Aleje Jerozolimskie 51, w centrum War­szawy, na dziedzińcu na parterze starego bloku z lat 50-tych. Zapewni to wszystkim zain­teresowanym łatwy dojazd z obszaru całej stolicy, ponadto osoby interesujące się grami fabularnymi z całą pewnością docenią lokalizację, gdyż jest to budownictwo nacechowane specyficznym klimatem i dające na tle nowoczesnej Warszawy uczucie surrealistycznego świata. Na charakter tego lokalu wpływa też to, iż jego wystrój będzie specjalnie przygotowany – w salach do gier będzie utrzymywane przy­ciemnione światło,  będą one przegrodzone ciemnymi kotarami, grać będzie nastrojowa muzyka pomagająca graczom/klientom wczuć się w odgrywane przygody. Na miejscu bę­dzie umieszczony także barek z napojami i przekąskami (także ciepłymi) oraz księgarnia z nowościami wydawniczymi z zakresu tematyki RPG oraz w ciągłej sprzedaży akcesoria do tychże gier – figurki, kostki do gry etc.

 

Salonik ten będzie skupiał w sobie kilka funkcji – będzie to miejsce spotkań osób pragnących zagrać w różne typy gier fabularnych, gier bitewnych rozgrywanych na umiesz­czonych w lokalu makietach. Nasi klienci/gracze, odwiedzający lokal, będą mogli nabyć no­wości wydawnicze z zakresu interesującej ich tematyki, wypożyczyć na czas gry potrzebne materiały, ewentualnie kupić coś do jedzenia lub picia. Będzie istniała także możliwość wy­najęcia na określony czas Mistrza Gry – czyli osoby prowadzącej grę i nadzorującej jej poprawny przebieg.

 

Po pewnym czasie planujemy stać się centrum spotkań i wymiany informacji doty­czących organizacji konwentów, spotkań z autorami bądź turniejów gier RPG. W tym celu mamy zamiar nawiązać współpracę z istniejącymi już klubami i wydawnictwami oraz uru­chomić własny serwis informacyjny w Internecie.

 

W celu równego podziału zysków utworzyliśmy spółkę prawa cywilnego, do której każdy ze wspólników wniósł wkład wynoszący 10.000 zł. Ponadto potrzebujemy zaciągnąć kredyt w banku na kwotę 30.000 zł., by sfinansować intensywną kampanię reklamową prowadzoną przez pierwsze miesiące działalności (ponieważ tworzymy nową usługę musimy dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów) oraz by mieć zabezpieczenie finansowe na pierwsze miesiące dzia­łalności.

W skład spółki wchodzą – Łukasz Brzozowski, Damian Rosiński, Robert Kraniec. Wszyscy trzej jesteśmy studentami III roku Szkoły Głównej Handlowej. W związku z uczęszczaniem na zajęcia nie będziemy mogli codziennie nadzorować naszej firmy więc wymagane będzie zatrudnienie jednego pracownika na stały etat. Będziemy także korzystać z zewnętrznych usług księgowych oraz z porad prawniczych.

Intensywna kampania reklamowa będzie prowadzona w pismach branżowych, w Internecie oraz poprzez rozdawanie ulotek. Dzięki temu mamy zamiar dotrzeć do każdej grupy wie­kowej interesującej się grami RPG lub pobudzić nimi zainteresowanie. 

 

 

2. OPIS PRODUKTU / USŁUGI

 

Bieżąca sytuacja

 

Pojęcie RPG (Role Playing Game) narodziło się w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX wieku. Pierwotnie tą nazwą określano gry fabularne rozgrywające się w wy­obraźni uczestników. Najczęściej w takich grach brało udział 4-5 osób (graczy) oraz 1 Mistrz Gry. Mistrz Gry był osobą, która wymyślała fabułę, zdarzenia, sytuacje i prezento­wała je graczom w formie ustnej lub rysunku. Gracze, którzy uczestniczyli w fabule dzięki wirtualnym postaciom, opowiadali jak zachowują się ich postacie w tym wymyślonym przez Mistrza Gry świecie.

Wkrótce powstała potrzeba stworzenia pewnego rodzaju standardów. Powstały pierwsze firmy takie jak TSR, Warhammer, Wizards of the Coast, które opracowały światy, w jakich mogą toczyć się rozgrywki (np. średniowiecze, daleka przyszłość, fantastyczny) oraz podstawowe parametry postaci (siła, zręczność, zdrowie, inteligencja). Początkowo oferowano książki, kasety z nastrojową muzyką lecz dzięki dużemu zainteresowaniu szybko pojawiły się gry karciane, figurki, gry komputerowe i wszelkiego rodzaju akcesoria pomoc­nicze.

W Polsce gry RPG pojawiły się dopiero w połowie lat osiemdziesiątych. Zaś ostatnio nastąpił ich bardzo dynamiczny rozwój. Niestety na rynku RPG panuje duży bałagan. Choć powstaje coraz więcej sklepów oferujących akcesoria do gry, a podręczniki są do­stępne nawet w dużych księgarniach, rynek podzielony jest na malutkie wysepki lokalnych konsumentów. Księgarnie RPG są najczęściej malutkimi sklepami oferującymi kilkanaście podstawowych pozycji różnych zagranicznych firm, w większości w wersji ob­cojęzycznej. Ponadto ciekawsze pozycje najczęściej trzeba sprowadzać na zamówienie z zagranicy, ponieważ małe księgarnie obsługują na ogół niewielkie regiony. Podstawowym problemem miłośników gier fabularnych jest integracja oraz komunikacja, co można łatwo zaobserwować w czasie konwentów RPG, które cieszą się dużą popularnością.

 

 Produkt / Usługa

 

Pragniemy, aby nasz salon gier RPG Avalon stał się miejscem spotkań ludzi o wszelkiego rodzaju zainteresowaniach z zakresu RPG. W tym celu zamierzamy stworzyć kompleks łączący w sobie:

1. salę do tradycyjnego RPG prowadzonego w formie ustnej;

2. salę z 2 stołami-makietami do RPG figurkowego;

3. kawiarenkę, która stanie się miejscem spotkań i integracji;

4. księgarnię;

 

Ponadto nasza działalność będzie obejmować wszelkie czynności promujące RPG ta­kie jak organizacja zespołów, zapewnianie zaplecza technicznego i organizacyjnego, współ­praca z Mistrzami Gry, księgarniami, organizacja konwentów.

 

 Cel

Realizacja naszego projektu umożliwi:

- powstanie jedynej firma na rynku zajmującej się taką działalnością, co pozwoli na zapełnienie, niezwykle dotkliwej dla miłośników gier fabularnych, luki rynkowej,

- stworzenie dużego i wszechstronnego kompleksu RPG,

- rozwój idei RPG przez informację, integrację oraz bezpośrednie usługi,

- nawiązanie szerokiej współpracy ze wszystkimi drobnymi organizacjami,

- powstanie "centrum RPG", poprzez skupianie wszystkich zainteresowanych problematyką gier RPG

 

 

 

 

Rynek i Wartość dla klienta

 

Rynek, który planujemy stworzyć praktycznie jeszcze nie istnieje w Polsce. Problematyką RPG zajmuje się jedynie kilka lo­kalnych przedsiębiorstw, dotyczy  to jednak tylko materiałów do gier. Nie ma zaś miejsc, gdzie gracze mogliby się spotkać i wspólnie zagrać. Według naszych oszacowań ist­nieje olbrzymia liczba potencjalnych konsumentów, którzy nie mogą zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie z powodu braku odpowiedniego usługodawcy. Ponadto rynek ma duże możliwości rozwoju, ponieważ istnieje liczna grupa odbiorców, którzy nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia takiej potrzeby. Nasza oferta będzie adresowana głównie do osób młodych (13 –18 lat) jak i dorosłych (18 i wzwyż), wszystkich tych, którzy są zaintereso­wani fantastyką i RPG.

 

 

3. Możliwości i zagrożenia (SWOT)

 

Mocne strony projektu

             

-          nowy rynek – nasza firma będzie jedyną oferującą kompilację tego typu usług

-          intensywna kampania marketingowa

-          bardzo dobra lokalizacja (centrum Warszawy, łatwy dojazd)

-          atrakcyjne ceny

-          nastrojowość wnętrza samego lokalu, która stworzy miłą atmosferę dla klien­tów/graczy

-          możliwość zakupu wszelkich potrzebnych akcesoriów do gry na miejscu

-          kontakty z klubami RPG oraz branżowymi wydawnictwami

-          własny barek oferujący klientom napoje i pożywienie po przystępnych cenach

-          szeroka gama oferowanych usług

 

Słabe strony projektu

 

-          ponieważ jest to nowy rynek, pomijając korzyści z tego faktu płynące, największym wyzwaniem będzie dotarcie do najszerszego grona klientów

-          wysokie koszty reklamy w prasie i gazetach branżowych

-          prawdopodobny kilkumiesięczny okres oczekiwania na zwiększenie się zainteresowa­nia klientów lokalem do poziomu optymalnego z punktu widzenia zysków

 

 
 
Szanse projektu

-          całkowicie nowy rynek

-          kooperacja z branżowymi pismami oraz klubami RPG

-          profesjonalne przygotowanie kadry kierowniczej             

 

Zagrożenia dla projektu

-          relatywnie niskie koszty wejścia mogą spowodować w krótkim czasie poja­wienie się lokali o podobnym profilu

-          trudności z uzyskaniem kredytu i jego koszty

-          zmiany kursu złotego do walut obcych mogą spowodować wzrost cen sprzedawanych artyku­łów co pogorszy atrakcyjność przedsięwzięcia.

 

 

4. Zespół zarządzający / Kadry

 

Zespół zarządzający składa się z osób o wysokich kwalifikacjach, dzielących wspólną wizję rozwoju przedsiębiorstwa. Każdy z nas pragnie odnieść sukces i jest całkowicie od­dany realizacji projektu. Wszyscy jesteśmy studentami Szkoły Głównej Handlowej i pragniemy wcielić w życie wszechstronną wiedzę oraz wypróbować w praktyce nasze umiejętności. Nasz długa znajomość i wspólne zainteresowania sprawiają, że świetnie się rozumiemy  i dobrze nam się pracuje w zespole. Naszą słabą stroną jest brak doświadczenia, którą jednak rekompensuje nasza wiedza, oddanie realizacji planu oraz ambicja, głód sukcesu i uznania, chęć dalszego rozwoju i ekspansji na rynku.

 

W skład naszego zespołu wchodzą:

Łukasz Brzozowski - kierownik do spraw finansowych

Damian Rosiński - kierownik do spraw kontaktów i sprzedaży

Robert Kraniec -  kierownik do spraw marketingu i promocji

 

W celu ograniczenia kosztów zatrudnienia będziemy sami pracować na sali, pełniąc rozmaite funkcje porządkowe, nadzorcze itp. Praca będzie się odbywać w systemie zmianowym.

 

Ponadto istnieje potrzeba systematycznego korzystania z usług profesjonalnego księgowego, który zajmowałby się księgowością firmy. Niezbędna może się okazać pomoc prawnika, zwłaszcza w fazie zakładania przedsiębiorstwa, a także we wspieraniu przyszłych działań naszej firmy. Mamy nadzieję, że pomoc ta będzie jedynie sporadyczna i nie będzie pochłaniać dużych nakładów.

 

Prowadzenie profesjonalnego salonu gier RPG wymaga, abyśmy zatrudnili także jedna osobę, która byłaby odpowiedzialna za obsługę barku / bufetu oraz sprzedaż książek. Pracownik ten musiałby także, w miarę możliwości, czuwać nad porządkiem w lokalu.

 

Niektóre rozgrywki wymagałyby również obecności Mistrza Gry. W tej sytuacji zatrudnilibyśmy taką osobę na umowę zlecenie. Istnieje także możliwość, aby klienci „mieli” własnego Mistrza.

 

We własnym zakresie przeprowadzalibyśmy wszelkie remonty i naprawy, zajmowali­byśmy się szeroko rozumianym serwisem, a także utrzymywaniem salonu w czystości. To również pozwoliłoby obniżyć koszty prowadzenia działalności.

 

5. Rynek i konkurencja

 

Wielkość rynku i jego rozwój

 

Rynek, na jaki planujemy wejść jest w Polsce we wstępnej fazie rozwoju, dzięki temu  nasze przedsięwzięcie ma olbrzymią szansę na powodzenie. Segment w jakim chcielibyśmy zaistnieć posiada duże rozwoju. Uważamy, że moglibyśmy chociaż czę­ściowo zapełnić istniejącą lukę rynkową. Według naszych oszacowań istnieje olbrzymia liczba poten­cjalnych konsumentów, którzy nie są w stanie zaspokoić swoich potrzeb z tego zakresu z powodu braku odpowiedniego usługodawcy. Po­nadto istnieje liczna grupa odbiorców, którzy nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia takiej potrzeby. Nasza oferta będzie adresowana głównie do osób młodych (13 –18 lat) jak i dorosłych (18 i wzwyż), wszystkich tych, którzy są zainteresowani fantastyką i RPG, a są to osoby w niemalże każdym wieku. Bardzo wiele osób jeździ na konwenty RPG. Zatem krąg odbiorców jest szeroki, zwłaszcza że w ostatnich la­tach można zauważyć gwałtowny i szybki wzrost zainteresowania literaturą i światem fan­tasy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 1 przedstawia liczbę amatorów RPG oraz szacunkowe wielkości na przyszłe lata:

 

Tabela 1. Szacowana liczba graczy w gry RPG w Polsce.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin