Łukasz Brzozowski 23080
Damian Rosiński 23728
Biznes plan przedsięwzięcia
„ Salon gier RPG –AVALON- ”
Salon gier RPG „AVALON”
Ul. Aleje Jerozolimskie 51, Warszawa
Przedmiotem biznes planu jest przedsięwzięcie inwestycyjne mające na celu stworzenie saloniku gier fabularnych RPG (Role Playing Games).
Gry fabularne dotarły do Polski pod koniec lat osiemdziesiątych i od razu zyskały sobie rzesze zwolenników. Na początku ich miłośnicy sami tłumaczyli i drukowali materiały do gry, tworzyli kluby i organizowali spotkania (konwenty). Wraz z odejściem komunizmu i wprowadzeniem gospodarki rynkowej pojawiły się w Polsce sklepy i wydawnictwa specjalizujące się w książkach i grach fantastycznych oraz fantastyczno-naukowych. Pojawiły się także miesięczniki dotyczące tego tematu, publikujące opowiadania, przygody oraz starające łączyć i kontaktować ze sobą różne kluby jak i pojedynczych fanów.
Na tym tle dostrzegliśmy możliwość wypełnienia naturalnej luki rynkowej. Otóż, brak jest stałego miejsca, w którym miłośnicy/gracze mogliby kontaktować się ze sobą na bieżąco, wymieniać na szeroką skalę pomysły, przygody, przejrzeć nowości wydawnicze z zakresu gier fabularnych, kupić wymagane akcesoria (kostki, figurki) lub po prostu zagrać w ulubione przez siebie gry z innymi zapaleńcami. Praktycznie nie powstał jeszcze w Warszawie kompleks RPG, który umożliwiałby osobom o takich zainteresowaniach ich realizowanie. W związku z faktem, iż osoby te uczestniczą w grach prowadzonych przeważnie w wyobraźni poszukiwaliśmy miejsca, które stworzyłoby naszym klientom dodatkową atmosferę wzmacniającą ich satysfakcję z odgrywanych przygód, a zarazem nie zniechęci ich odległością jaką mieliby pokonać.
Salonik nasz będzie zlokalizowany przy ul. Aleje Jerozolimskie 51, w centrum Warszawy, na dziedzińcu na parterze starego bloku z lat 50-tych. Zapewni to wszystkim zainteresowanym łatwy dojazd z obszaru całej stolicy, ponadto osoby interesujące się grami fabularnymi z całą pewnością docenią lokalizację, gdyż jest to budownictwo nacechowane specyficznym klimatem i dające na tle nowoczesnej Warszawy uczucie surrealistycznego świata. Na charakter tego lokalu wpływa też to, iż jego wystrój będzie specjalnie przygotowany – w salach do gier będzie utrzymywane przyciemnione światło, będą one przegrodzone ciemnymi kotarami, grać będzie nastrojowa muzyka pomagająca graczom/klientom wczuć się w odgrywane przygody. Na miejscu będzie umieszczony także barek z napojami i przekąskami (także ciepłymi) oraz księgarnia z nowościami wydawniczymi z zakresu tematyki RPG oraz w ciągłej sprzedaży akcesoria do tychże gier – figurki, kostki do gry etc.
Salonik ten będzie skupiał w sobie kilka funkcji – będzie to miejsce spotkań osób pragnących zagrać w różne typy gier fabularnych, gier bitewnych rozgrywanych na umieszczonych w lokalu makietach. Nasi klienci/gracze, odwiedzający lokal, będą mogli nabyć nowości wydawnicze z zakresu interesującej ich tematyki, wypożyczyć na czas gry potrzebne materiały, ewentualnie kupić coś do jedzenia lub picia. Będzie istniała także możliwość wynajęcia na określony czas Mistrza Gry – czyli osoby prowadzącej grę i nadzorującej jej poprawny przebieg.
Po pewnym czasie planujemy stać się centrum spotkań i wymiany informacji dotyczących organizacji konwentów, spotkań z autorami bądź turniejów gier RPG. W tym celu mamy zamiar nawiązać współpracę z istniejącymi już klubami i wydawnictwami oraz uruchomić własny serwis informacyjny w Internecie.
W celu równego podziału zysków utworzyliśmy spółkę prawa cywilnego, do której każdy ze wspólników wniósł wkład wynoszący 10.000 zł. Ponadto potrzebujemy zaciągnąć kredyt w banku na kwotę 30.000 zł., by sfinansować intensywną kampanię reklamową prowadzoną przez pierwsze miesiące działalności (ponieważ tworzymy nową usługę musimy dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów) oraz by mieć zabezpieczenie finansowe na pierwsze miesiące działalności.
W skład spółki wchodzą – Łukasz Brzozowski, Damian Rosiński, Robert Kraniec. Wszyscy trzej jesteśmy studentami III roku Szkoły Głównej Handlowej. W związku z uczęszczaniem na zajęcia nie będziemy mogli codziennie nadzorować naszej firmy więc wymagane będzie zatrudnienie jednego pracownika na stały etat. Będziemy także korzystać z zewnętrznych usług księgowych oraz z porad prawniczych.
Intensywna kampania reklamowa będzie prowadzona w pismach branżowych, w Internecie oraz poprzez rozdawanie ulotek. Dzięki temu mamy zamiar dotrzeć do każdej grupy wiekowej interesującej się grami RPG lub pobudzić nimi zainteresowanie.
Bieżąca sytuacja
Pojęcie RPG (Role Playing Game) narodziło się w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX wieku. Pierwotnie tą nazwą określano gry fabularne rozgrywające się w wyobraźni uczestników. Najczęściej w takich grach brało udział 4-5 osób (graczy) oraz 1 Mistrz Gry. Mistrz Gry był osobą, która wymyślała fabułę, zdarzenia, sytuacje i prezentowała je graczom w formie ustnej lub rysunku. Gracze, którzy uczestniczyli w fabule dzięki wirtualnym postaciom, opowiadali jak zachowują się ich postacie w tym wymyślonym przez Mistrza Gry świecie.
Wkrótce powstała potrzeba stworzenia pewnego rodzaju standardów. Powstały pierwsze firmy takie jak TSR, Warhammer, Wizards of the Coast, które opracowały światy, w jakich mogą toczyć się rozgrywki (np. średniowiecze, daleka przyszłość, fantastyczny) oraz podstawowe parametry postaci (siła, zręczność, zdrowie, inteligencja). Początkowo oferowano książki, kasety z nastrojową muzyką lecz dzięki dużemu zainteresowaniu szybko pojawiły się gry karciane, figurki, gry komputerowe i wszelkiego rodzaju akcesoria pomocnicze.
W Polsce gry RPG pojawiły się dopiero w połowie lat osiemdziesiątych. Zaś ostatnio nastąpił ich bardzo dynamiczny rozwój. Niestety na rynku RPG panuje duży bałagan. Choć powstaje coraz więcej sklepów oferujących akcesoria do gry, a podręczniki są dostępne nawet w dużych księgarniach, rynek podzielony jest na malutkie wysepki lokalnych konsumentów. Księgarnie RPG są najczęściej malutkimi sklepami oferującymi kilkanaście podstawowych pozycji różnych zagranicznych firm, w większości w wersji obcojęzycznej. Ponadto ciekawsze pozycje najczęściej trzeba sprowadzać na zamówienie z zagranicy, ponieważ małe księgarnie obsługują na ogół niewielkie regiony. Podstawowym problemem miłośników gier fabularnych jest integracja oraz komunikacja, co można łatwo zaobserwować w czasie konwentów RPG, które cieszą się dużą popularnością.
Produkt / Usługa
Pragniemy, aby nasz salon gier RPG Avalon stał się miejscem spotkań ludzi o wszelkiego rodzaju zainteresowaniach z zakresu RPG. W tym celu zamierzamy stworzyć kompleks łączący w sobie:
1. salę do tradycyjnego RPG prowadzonego w formie ustnej;
2. salę z 2 stołami-makietami do RPG figurkowego;
3. kawiarenkę, która stanie się miejscem spotkań i integracji;
4. księgarnię;
Ponadto nasza działalność będzie obejmować wszelkie czynności promujące RPG takie jak organizacja zespołów, zapewnianie zaplecza technicznego i organizacyjnego, współpraca z Mistrzami Gry, księgarniami, organizacja konwentów.
Cel
Realizacja naszego projektu umożliwi:
- powstanie jedynej firma na rynku zajmującej się taką działalnością, co pozwoli na zapełnienie, niezwykle dotkliwej dla miłośników gier fabularnych, luki rynkowej,
- stworzenie dużego i wszechstronnego kompleksu RPG,
- rozwój idei RPG przez informację, integrację oraz bezpośrednie usługi,
- nawiązanie szerokiej współpracy ze wszystkimi drobnymi organizacjami,
- powstanie "centrum RPG", poprzez skupianie wszystkich zainteresowanych problematyką gier RPG
Rynek i Wartość dla klienta
Rynek, który planujemy stworzyć praktycznie jeszcze nie istnieje w Polsce. Problematyką RPG zajmuje się jedynie kilka lokalnych przedsiębiorstw, dotyczy to jednak tylko materiałów do gier. Nie ma zaś miejsc, gdzie gracze mogliby się spotkać i wspólnie zagrać. Według naszych oszacowań istnieje olbrzymia liczba potencjalnych konsumentów, którzy nie mogą zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie z powodu braku odpowiedniego usługodawcy. Ponadto rynek ma duże możliwości rozwoju, ponieważ istnieje liczna grupa odbiorców, którzy nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia takiej potrzeby. Nasza oferta będzie adresowana głównie do osób młodych (13 –18 lat) jak i dorosłych (18 i wzwyż), wszystkich tych, którzy są zainteresowani fantastyką i RPG.
- nowy rynek – nasza firma będzie jedyną oferującą kompilację tego typu usług
- intensywna kampania marketingowa
- bardzo dobra lokalizacja (centrum Warszawy, łatwy dojazd)
- atrakcyjne ceny
- nastrojowość wnętrza samego lokalu, która stworzy miłą atmosferę dla klientów/graczy
- możliwość zakupu wszelkich potrzebnych akcesoriów do gry na miejscu
- kontakty z klubami RPG oraz branżowymi wydawnictwami
- własny barek oferujący klientom napoje i pożywienie po przystępnych cenach
- szeroka gama oferowanych usług
- ponieważ jest to nowy rynek, pomijając korzyści z tego faktu płynące, największym wyzwaniem będzie dotarcie do najszerszego grona klientów
- wysokie koszty reklamy w prasie i gazetach branżowych
- prawdopodobny kilkumiesięczny okres oczekiwania na zwiększenie się zainteresowania klientów lokalem do poziomu optymalnego z punktu widzenia zysków
- całkowicie nowy rynek
- kooperacja z branżowymi pismami oraz klubami RPG
- profesjonalne przygotowanie kadry kierowniczej
- relatywnie niskie koszty wejścia mogą spowodować w krótkim czasie pojawienie się lokali o podobnym profilu
- trudności z uzyskaniem kredytu i jego koszty
- zmiany kursu złotego do walut obcych mogą spowodować wzrost cen sprzedawanych artykułów co pogorszy atrakcyjność przedsięwzięcia.
Zespół zarządzający składa się z osób o wysokich kwalifikacjach, dzielących wspólną wizję rozwoju przedsiębiorstwa. Każdy z nas pragnie odnieść sukces i jest całkowicie oddany realizacji projektu. Wszyscy jesteśmy studentami Szkoły Głównej Handlowej i pragniemy wcielić w życie wszechstronną wiedzę oraz wypróbować w praktyce nasze umiejętności. Nasz długa znajomość i wspólne zainteresowania sprawiają, że świetnie się rozumiemy i dobrze nam się pracuje w zespole. Naszą słabą stroną jest brak doświadczenia, którą jednak rekompensuje nasza wiedza, oddanie realizacji planu oraz ambicja, głód sukcesu i uznania, chęć dalszego rozwoju i ekspansji na rynku.
W skład naszego zespołu wchodzą:
Łukasz Brzozowski - kierownik do spraw finansowych
Damian Rosiński - kierownik do spraw kontaktów i sprzedaży
Robert Kraniec - kierownik do spraw marketingu i promocji
W celu ograniczenia kosztów zatrudnienia będziemy sami pracować na sali, pełniąc rozmaite funkcje porządkowe, nadzorcze itp. Praca będzie się odbywać w systemie zmianowym.
Ponadto istnieje potrzeba systematycznego korzystania z usług profesjonalnego księgowego, który zajmowałby się księgowością firmy. Niezbędna może się okazać pomoc prawnika, zwłaszcza w fazie zakładania przedsiębiorstwa, a także we wspieraniu przyszłych działań naszej firmy. Mamy nadzieję, że pomoc ta będzie jedynie sporadyczna i nie będzie pochłaniać dużych nakładów.
Prowadzenie profesjonalnego salonu gier RPG wymaga, abyśmy zatrudnili także jedna osobę, która byłaby odpowiedzialna za obsługę barku / bufetu oraz sprzedaż książek. Pracownik ten musiałby także, w miarę możliwości, czuwać nad porządkiem w lokalu.
Niektóre rozgrywki wymagałyby również obecności Mistrza Gry. W tej sytuacji zatrudnilibyśmy taką osobę na umowę zlecenie. Istnieje także możliwość, aby klienci „mieli” własnego Mistrza.
We własnym zakresie przeprowadzalibyśmy wszelkie remonty i naprawy, zajmowalibyśmy się szeroko rozumianym serwisem, a także utrzymywaniem salonu w czystości. To również pozwoliłoby obniżyć koszty prowadzenia działalności.
Rynek, na jaki planujemy wejść jest w Polsce we wstępnej fazie rozwoju, dzięki temu nasze przedsięwzięcie ma olbrzymią szansę na powodzenie. Segment w jakim chcielibyśmy zaistnieć posiada duże rozwoju. Uważamy, że moglibyśmy chociaż częściowo zapełnić istniejącą lukę rynkową. Według naszych oszacowań istnieje olbrzymia liczba potencjalnych konsumentów, którzy nie są w stanie zaspokoić swoich potrzeb z tego zakresu z powodu braku odpowiedniego usługodawcy. Ponadto istnieje liczna grupa odbiorców, którzy nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia takiej potrzeby. Nasza oferta będzie adresowana głównie do osób młodych (13 –18 lat) jak i dorosłych (18 i wzwyż), wszystkich tych, którzy są zainteresowani fantastyką i RPG, a są to osoby w niemalże każdym wieku. Bardzo wiele osób jeździ na konwenty RPG. Zatem krąg odbiorców jest szeroki, zwłaszcza że w ostatnich latach można zauważyć gwałtowny i szybki wzrost zainteresowania literaturą i światem fantasy.
Tabela 1 przedstawia liczbę amatorów RPG oraz szacunkowe wielkości na przyszłe lata:
Tabela 1. Szacowana liczba graczy w gry RPG w Polsce.
Wieszma