Pojęcie rachunkowości - zeszyt.doc

(777 KB) Pobierz
Pojecie rachunkowosci – jest to system ewidencji gospodarczej, która odzwierciedla sytuacje majatkowa firmy

Ćwiczenia               Zjazd 1. 07.03.09 Sobota

 

 

Pojecie rachunkowości – jest to system ewidencji gospodarczej, która odzwierciedla sytuacje majątkową firmy.

Rachunkowość – to system w zasobach majątkowych, kapitałowych wiarygodnie wycenionych celem sporządzenia sprawozdań finansowych.

 

Zakres rachunkowości:

a.)     Księgowość

b.)     Rachunek kosztów

c.)     Sprawozdawczość finansowa

 

Księgowość – ma za zadanie bieżąco ewidencjonować wszystkie zdarzenia gospodarcze firmie. Ewidencja odbywa się w księgach rachunkowych na kontach w oparciu o dowody księgowe, przychodzące do firmy tkz. Zewnętrzne i wewnętrzne dowody.

 

Rachunek kosztów – zadaniem jest ustalenie jednostkowego kosztu wytworzenia wyrobów, który będzie w przyszłości podstawa do ustalenia ceny. Ewidencja kosztów odbywa się na kontach kosztów układu rodzajowego i funkcjonalnego.

Sprawozdawczość finansowa – celem rachunkowości jest m.in. sporządzenie sprawozdań finansowych.

 

Podstawowe sprawozdania finansowe:

a.)     Bilans, który odzwierciedla stan majątkowy jednostki w układzie rzeczowo- finansowym, sporządzany jest przez jednostkę odpowiedzialna za prowadzenie księgi podatkowej.

b.)     Rachunek, Zyśków i strat. Jest to sprawozdanie, które odzwierciedla wynik całokształtu działalności. W rachunku wyników, jednostka zestawia ze sobą wszystkie zrealizowane przychody i poniesione koszty. Sporządzony w wersji kalkulacyjnej albo porównawczej.

c.)     Sprawozdanie z przepływów pieniężnych. Informuje ono o źródłach zgromadzenia gotówki i kierunkach jego wykorzystania. Daje odpowiedz na pytanie, która działalność dala Przedsiębiorcy najwięcej gotówki ( czy działalność operacyjna, finansowa, inwestycyjna)

d.)     Zestawienie zmian w kapitale własnym ( funduszu własnym), obejmuje informacje o zmianach poszczególnych,………….. I ……….Za bieżący i poprzedni rok obrotowy. Sporządzony wg. wzoru załączonego nr.1 w ustawie o rachunkowości. Sprawozdanie to pozwala nam ustalić przyczyny zwiększeń i zmniejszeń kapitału własnego

 

Podmiot rachunkowości – jednostki gospodarcze, które musza prowadzić rachunkowość zgodnie z ustawa o rachunkowości ( art.2):

a.)     Spółki handlowe (ZO.O.,Akcyjne)

b.)     Osoby fizyczne, spółki cywilne, jeżeli ich dochody netto ze sprzedaży, za poprzedni rok obrotowy wynosiły, co najmniej 1 200 000 euro. Kurs Euro z 30.09.09 3,4083

 

Księgi rachunkowe < 4 089 960 prowadzimy księgi rachunkowe. Jeśli mniejsze to ryczałt lub karta podatkowa.

c.)     Inne jednostki wymienione w art2.

 

Przedmiot rachunkowość – jest to ewidencja zdarzeń gospodarczych wynikających z działalności jednostki, a każde zdarzenie musi być ewidencjonowane podwojenie (zasada podwójnego zapisu)

 

Podział rachunkowości:

a.)     Rachunkowość finansowa

b.)     Rachunkowość zarządcza

 

Rachunkowość zarządcza dotyczy przeszłości firmy, informacje, które prezentują przekazywane na zewnątrz jednostki. Informacje musza być opracowane wg ściśle regulowanych zasad. Podstawa prowadzenia rachunkowości jest ustawa o rachunkowości ( z dn.29.09.94 r. rachunkowości – dziennik ustaw 2002 r. nr.76 pozycja 694 – ostatnia zmiana 2008r. nr.214 pozycja1343.)

Informacje, które pochodzą z rachunkowości finansowej są wykorzystywane Np. kredytodawców, kontrahentów, urzędy skarbowe dla informacji prawidłowe naliczanie podatków, pracownicy zarząd firmy.

Rachunkowość zarządczadział rachunkowości służący celom wewnętrznym przedsiębiorstwa, daje odpowiedz na pytanie dotyczące oceny projektów i inwestycji za pomocą prostych i dyskontowych metod oceny. ( Ustalaniu progu rentowności, aby nie przyniosła strat). Rachunek kosztów planowanie w przedsiębiorstwie.

 

Zasady rachunkowości, które obowiązują przy prowadzeniu rachunkowości:

a.)     Ujęcia memoriałowego (ewidencja faktor) i współmierności przychodów i kosztów

b.)     Zasada ciągłości stosowanych metod rachunkowości.

c.)     Kontynuacja działania

d.)     Zasada istotności (art..40 uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizacje postawionego celu a mianowicie zachowania wiernego obrazu przykładem tej zasady – jest metoda jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

Bilans przedsiębiorstwa

 

Jest to podstawowe sprawozdanie finansowe, w którym zestawia się majątek firmy, czyli aktywa i źródła pochodzenia tego majątku, czyli pasywa.

Do aktywów zalicza się te składniki majatku, które przyniosą w przyszłości korzyści ekonomiczne. Jeżeli jednostka posiada składniki majątku, które w przyszłości nie przyniosą korzyści ekonomicznych to nie mogą być traktowane jako aktywa. Definicja wynika z ustawy o rachunkowości art. 3.

 

Podział aktywów:

a.)     Trwałe (okres użytkowania dłuższy niż rok)

b.)     Obrotowe ( okres użytkowania krótszy niż rok)

 

Aktywa trwale:

a.)     Wartości niematerialne i prawne ( nabyte patenty, licencje, koszty zakończonych prac rozwojowych (sukcesowi), wartość firmy- różnica pomiędzy cena nabyta określoną jednostki lub zorganizowanej jej części a niższa od niej wartością godziwa przyjętych aktywów netto.

b.)     Rzeczowe aktywa trwale. Które stopniowo zużywają się w procesie produkcyjnym, musimy liczyć koszty z tytułu zużycia tego majątku w postaci odpisów amortyzacyjnych rożnymi metodami.

 

Wykłady                             Alina Dyduch (30h)

Cechy rachunkowości:

- uniwersalność (możliwość zastosowania)

- elastyczność (możliwość zastosowania w każdej jednostce gospodarczej)

- kreatywność (agresywna, pozytywna, negatywna)

Rachunkowość podmiotowa:okres sprawozdawczy – 1 miesiąca

                                                        - rok obrotowy kolejnych 12 miesięcy

Funkcja rachunkowości:

- informacyjna

- sprawozdawcza

- optymalizacyjna

- kontrolna

- analityczna

- motywacyjna

-rozliczeniowa

Zasada rachunkowości:

- kontynuacji działalności

- memoriałowa

- ostrożności

- współmierność kosztów i przychodów

- zasada zakazu kompensat

- zasada wyższości nad forma

 

Wartość godziwa (cena rynkowa)

 

100/h -> 100/ 5 = 20 % stawka amortyzacyjna

NIE WOLNO ZMIENIAC METOD AMORTYZACYNYCH

             

OPERACJE GOSPODARCZE I ICH WPLYW NA BILANS!!!!

 

Czynniki zakłócające statyczność bilansu, nazywa się operacjami gospodarczymi.

Cechy charakterystyczne operacji gospodarczej:

a.)     Wyraża skutki decyzji ekonomicznych i nieprzewidzianych czynników losowych

b.)     Wykazuje ścisły związek z przedmiotem działalności, którego dotyczy

c.)     Obowiązek udokumentowania (podania DD MM RRRR)

d.)     Wywoływanie zmian w składnikach bilansowych

e.)     Masowość i powtarzalność występowania

 

Niezbędną cecha każdej operacji gospodarczej jest wywołanie zmian w składnikach bilansowych. Każda operacja gospodarcza wywołuje jednocześnie zmiany w dwóch składnikach bilansowych w tych samych wielkościach.

Składniki bilansu, na które oddziaływuja operacje gospodarcze:

a.)     Obydwa są składnikami aktywów

b.)     Obydwa są składnikami pasywów

c.)     Jeden może należeć do aktywów a drugi do pasywów

Jeżeli operacja gospodarcza wywołuje zmiany w dwóch składnikach bilansowych należących do tej samej strony bilansowej, to zmiany, jakie one wywołują -idą w przeciwnych kierunkach - jeden ze składników ulega zwiększeniu a drugi zmniejszeniu Np.

- kupując komputer a plącąc przelewem bankowym przybywa środków trwałych a ubywa na koncie bankowym to nie powoduje zmian sumy bilansowej.

- podobnie przeznaczając cześć zysku na powiększeniu kapitału zapasowego zmienia się struktura pasywów nie ulega zmianie.

Jeżeli jeden ze składników należy do aktywów a drugi do pasywów to zmiany, jakie wywołuje operacja gospodarcza idą w tych samych kierunkach, albo obydwa ulęgają jednoczesnemu ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin