Konspekt zbiórki harcerskiej_29.doc

(39 KB) Pobierz
„Kraina Tysiąca Jezior”

„Nietolerancyjni wobec nietolerancji”

 

Cel: Pojęcie tolerancji, kiedy i dlaczego warto być tolerancyjnym

Uczestnicy: harcerze starsi, wędrownicy

Czas: około1,5 godz.

Miejsce: harcówka

 

Temat

Forma pracy

Czas

Uwagi

 

Obrzędowe rozpoczęcie

5 min

 

Różne reakcje ludzi

Scenki (trzy grupy, każda prezentuje inną reakcję na to samo wydarzenie/tą samą osobę)

15 min

 

1.Jakie mogą być przyczyny tego, że ktoś nie jest tolerowany?

2.Jakie są przyczyny tego, że nie tolerujemy innych?

Burza mózgów

10 min

Karton + coś do pisania

Kilka kontrowersyjnych pytań

Dyskusja (3 opcje: TAK, ?, NIE)

15 min

Po każdym pytaniu 1 osoba z każdej grupy uzasadnia swoją odpowiedź

Definicje tolerancji

Cytaty (przyklejone na ścianach każdy po kolei czyta wszystkie, następnie siada przy tym, który najbardziej mu odpowiada), parę osób uzasadnia wybór

10 min

Kartki z cytatami, taśma klejąca

Kiedy nietolerancja może być szkodliwa

Scenki

15 min

 

Podsumowanie – jakie są moje wnioski z dzisiejszej zbiórki

Dyskusja

10 min

 

 

Obrzędowe zakończenie

5 min

 

Autor: pwd. Katarzyna Krzyczmonik

 

Zał. 1. definicje tolerancji

1. Tolerancja to niewywieranie przymusu (J. Locke)
2. Tolerancja jest wtedy, gdy nie czynię wbrew, chociaż czyjeś opinie czy zachowania nie odpowiadają mi, sprawiają przykrość. Mam siłę, by im przeszkodzić, ale nie czynię tego, bo uznaję uprawnienia ludzi do tych zachowań (J. Keller)
3. Tolerancja to niewolnicza bezsiła (F. Nietzsche)
4. Tolerować to obrażać (J. Goethe)
5. Znosić cierpliwie to, czego nie lubimy, potępiamy - to tolerancja (Z. Szawarski - autor książki "Rozmowy o etyce")
6. Wtedy uprawiamy tolerancję, kiedy pozwalamy komuś robić coś, co któremuś z naszych celów przeszkadza (T. Kotarbiński)
7. Tolerancja - system twierdzeń, reguł i zasad, które są maksymalnie niedyskryminujące i maksymalnie odporne na podejrzliwość (R. Legutko)
8. Tolerancja to gotowość szanowania ideałów innych ludzi tak, jak własnych (R.M. Hoare - liberał)
9. Wszyscy jesteśmy obcy. Problem tolerancji jest bezprzedmiotowy. (Z. Bauman - postmodernista)


zał. 2 Sytuacje wyjściowe do scenek

1. Tolerancyjny wykładowca Akademii Medycznej przepuszcza na egzaminie studenta, który nie opanował sposobów leczenia kilku groźnych chorób.
2. Do projektowania mostu burmistrz miasta zatrudnia swojego znajomego, bez analizy jego uprawnień architektonicznych.
3. Rodzice tolerują późne powroty syna do domu i nie pytają, skąd ma tyle pieniędzy.
4. Rodzice nie reagują na widok zdartych opon autokaru, który ma zawieźć ich dzieci w góry.
5. Basia pozwala swojej przyjaciółce Zosi opowiadać najbardziej skrywane tajemnice Krysi, z którą Zosia kolegowała się wcześniej.

 

Zał. 3 wiersz, który można wykorzystać na początek bądź na podsumowanie

Jan Twardowski  Podziękowania

Dziękuję ci że nie jest wszystko tylko białe albo czarne
za to że krowy łaciate
bladożółta psia trawka
kijanki od spodu oliwkowozielone
dzięcioły pstre z czerwoną plamą pod ogonem
pstrągi szaroniebieskie
brunatnofioletowa wilcza jagoda
złoto co się godzi z każdym kolorem i nie przyjmuje cienia

policzki piegowate
dzioby nie tylko krótkie albo długie
przecież gile mają grube a dudki krzywe
za to
że niestałość spełnia swe zadanie
i ci co tak kochają że bronią błędów tylko my chcemy być wciąż albo-albo
i jesteśmy na złość stale w kratkę

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin