„Nietolerancyjni wobec nietolerancji”
Cel: Pojęcie tolerancji, kiedy i dlaczego warto być tolerancyjnym
Uczestnicy: harcerze starsi, wędrownicy
Czas: około1,5 godz.
Miejsce: harcówka
Temat
Forma pracy
Czas
Uwagi
Obrzędowe rozpoczęcie
5 min
Różne reakcje ludzi
Scenki (trzy grupy, każda prezentuje inną reakcję na to samo wydarzenie/tą samą osobę)
15 min
1.Jakie mogą być przyczyny tego, że ktoś nie jest tolerowany?
2.Jakie są przyczyny tego, że nie tolerujemy innych?
Burza mózgów
10 min
Karton + coś do pisania
Kilka kontrowersyjnych pytań
Dyskusja (3 opcje: TAK, ?, NIE)
Po każdym pytaniu 1 osoba z każdej grupy uzasadnia swoją odpowiedź
Definicje tolerancji
Cytaty (przyklejone na ścianach każdy po kolei czyta wszystkie, następnie siada przy tym, który najbardziej mu odpowiada), parę osób uzasadnia wybór
Kartki z cytatami, taśma klejąca
Kiedy nietolerancja może być szkodliwa
Scenki
Podsumowanie – jakie są moje wnioski z dzisiejszej zbiórki
Dyskusja
Obrzędowe zakończenie
Autor: pwd. Katarzyna Krzyczmonik
1. Tolerancja to niewywieranie przymusu (J. Locke)2. Tolerancja jest wtedy, gdy nie czynię wbrew, chociaż czyjeś opinie czy zachowania nie odpowiadają mi, sprawiają przykrość. Mam siłę, by im przeszkodzić, ale nie czynię tego, bo uznaję uprawnienia ludzi do tych zachowań (J. Keller)3. Tolerancja to niewolnicza bezsiła (F. Nietzsche)4. Tolerować to obrażać (J. Goethe)5. Znosić cierpliwie to, czego nie lubimy, potępiamy - to tolerancja (Z. Szawarski - autor książki "Rozmowy o etyce")6. Wtedy uprawiamy tolerancję, kiedy pozwalamy komuś robić coś, co któremuś z naszych celów przeszkadza (T. Kotarbiński)7. Tolerancja - system twierdzeń, reguł i zasad, które są maksymalnie niedyskryminujące i maksymalnie odporne na podejrzliwość (R. Legutko)8. Tolerancja to gotowość szanowania ideałów innych ludzi tak, jak własnych (R.M. Hoare - liberał)9. Wszyscy jesteśmy obcy. Problem tolerancji jest bezprzedmiotowy. (Z. Bauman - postmodernista)
zał. 2 Sytuacje wyjściowe do scenek
1. Tolerancyjny wykładowca Akademii Medycznej przepuszcza na egzaminie studenta, który nie opanował sposobów leczenia kilku groźnych chorób.2. Do projektowania mostu burmistrz miasta zatrudnia swojego znajomego, bez analizy jego uprawnień architektonicznych.3. Rodzice tolerują późne powroty syna do domu i nie pytają, skąd ma tyle pieniędzy. 4. Rodzice nie reagują na widok zdartych opon autokaru, który ma zawieźć ich dzieci w góry.5. Basia pozwala swojej przyjaciółce Zosi opowiadać najbardziej skrywane tajemnice Krysi, z którą Zosia kolegowała się wcześniej.
Zał. 3 wiersz, który można wykorzystać na początek bądź na podsumowanie
Jan Twardowski Podziękowania
Dziękuję ci że nie jest wszystko tylko białe albo czarneza to że krowy łaciatebladożółta psia trawkakijanki od spodu oliwkowozielonedzięcioły pstre z czerwoną plamą pod ogonempstrągi szaroniebieskiebrunatnofioletowa wilcza jagodazłoto co się godzi z każdym kolorem i nie przyjmuje cienia
policzki piegowatedzioby nie tylko krótkie albo długieprzecież gile mają grube a dudki krzyweza toże niestałość spełnia swe zadaniei ci co tak kochają że bronią błędów tylko my chcemy być wciąż albo-alboi jesteśmy na złość stale w kratkę
zuch_harcerz