Opis:
Zastępy poprzez wykonywanie kolejnych zagadek (zadań) otrzymują wskazówki gdzie znaleźć można zaginione obrazy Leonarda da Vinci. Każda wskazówka dla każdego zastępu ukryta jest w innym miejscu lub u innej osoby.
Zadania:
1. krzyżówka - dotycząca kultury renesansu; hasłem jest imię bądź pseudonim osoby, do której zastęp powinien udać się po kolejne zadanie
2. dopasowywanka – osoba, do której uda się zastęp wręcza im miniatury obrazów, nazwiska oraz tytuły; zadaniem zastępów jest dopasowanie ich prawidłowo; jeśli tego dokonają osoba daje im szyfr, którym rozszyfrować będą mogli następną wskazówka, a także zdradza miejsce jej ukrycia
3. zaszyfrowana wskazówka – harcerze korzystając z otrzymanego szyfru odszyfrowują kolejną wskazówkę, która wskazuje im miejsce ukrycia następnego zadania
4. mapa Włoch – poprzez kolejne zdania (typu 1. pierwsza litera stolicy Włoch, 2. Ostatnia litera największego pasma górskiego) odnoszące się do mapy Włoch harcerze odczytują nazwę kolejnego miejsca
5. zdobywanie hasła – osoba stojąca na tym punkcie poddaje harcerzy dwóm próbą; jedna z nich odnosi się do sprawności fizycznej (wykradanie przedmiotów śpiącemu strażnikowi) druga – intelektualnej (zagadki logiczne). Za prawidłowe wykonanie zadania pierwszego zastęp otrzymuje informacje o ukryciu obrazu, za wykonanie drugiego – informacje o niebezpieczeństwach jakie czyhają harcerzy w drodze do obrazu i podczas transportowania go do obozu. Na tym punkcie harcerze otrzymują również życia w postaci wstążek, oraz informacje, że jeżeli stracą życie, musza wrócić tu po kolejne.
6. odnalezienie obrazu – zastępy w różnej kolejności docierają do obrazu. Ich zadanie jest odnalezienie go i dotransportowanie do obozu. Mogą to czynić jednak jedynie wtedy, gdy posiadają życie (wstążkę). Jeśli ją stracą musza ponownie udać się do punktu 5 (i tam, np. odpowiedzieć na kolejne pytanie lub rozwiążą kolejna zadanie). Inne zastępy mogą starać się odbić obraz podczas transportowania go do obozu. Wygrywa zastęp, którego reprezentant przekroczy bramę obozu z obrazem. Przy obrazie cały czas patroluje sędzia, który dba o uczciwy przebieg gry.
Do przygotowania:
- krzyżówki
- dopasowywanka (obraz, nazwa, autor)
- zaszyfrowana wskazówka (jakiś nowy szyfr...)
- zagadki z mapy Włoch
- zagadki logiczne
Materiały:
- papier ksero
- obrazy w miniaturze
- bibuła
- obraz do odbicia
- klocki np. lego
· Krzyżówki
1
A
N
T
O
I
2
M
C
H
Ł
3
G
U
E
B
R
zuch_harcerz