PRZYJACIEL GUMISIÓW
Temat zbiórki: Poznajemy Gumisie i ich zwyczaje
1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda: List od Gumisiów mówiący o ich zwyczajach i proponujący przyjaźń.
3. Gry i ćwiczenia - układanka – postacie Gumisiów, wyścigi po korytarzach siedziby Gumisiów
4. Pląs (nauka) – patrz strona RK „Worek z tworzywem” – „Pląśnik”
5. Majsterka – buteleczki z sokiem gumijagodowym
6. Piosenka: Gumisie –nauka
7. Obrzęd – Zapoznanie z poszczególnymi bohaterami i ich charakterami, wybranie jednego z Gumisiów na opiekuna każdej szóstki.
8. Krąg Rady – Zapoznanie z regulaminem, podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności.
9. Obrzędowe zakończenie.
Temat zbiórki: Lekcja magii i czarów
1. Obrzędowe rozpoczęcie: Powitanie zaproszonych gości, a są to przedstawiciele ….
2. Gawęda: Spotkanie Gumisiów z Ogrami, z którego uchodzą z życiem dzięki Wielkiej Księdze i czarom w niej zawartym
3. Ćwiczenie wyobraźni; patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Gry, zabawy i ćwiczenia”
4. Majsterka – wykonanie Wielkiej Księgi Gumisiów
5. Piosenka: powtarzamy Gumisie, wymyślamy do nich gesty
6. Gry i ćwiczenia – Zapoznanie z szyframi.
7. Pożyteczne umiejętności – poznajemy szyfry, wpisujemy je do księgi
8. Pląs – i znów zawiążmy krąg...
9. Krąg Rady – podsumowanie
10. Obrzędowe zakończenie.
Temat zbiórki: Wyprawa do zaczarowanego lasu
1. Obrzędowe rozpoczęcie:
2. Gawęda: O nadejściu wiosny i wielkiej wyprawie Gumisiów do zaczarowanego lasu.
3. Gry i ćwiczenia – Zbiórka w lesie! Spostrzegawczość, życie lasu.
4. Zabawa temat: - Nauka obserwacji przyrody;
5. Pląs – patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Pląśnik”
6. Gry i ćwiczenia – bieg po kwiat paproci - patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Gry, zabawy i ćwiczenia”
7. Krąg Rady – podsumowanie
8. Teatrzyk samorodny – interpretacje wierszy o zwierzętach leśnych
Temat zbiórki: Zbieramy gumijagody
2. Gawęda: O nieudanych zbiorach gumijagód i kłopotach z tego wynikających.
3. Gry i ćwiczenia:
- podchody do gumijagodowej polany, - zbieramy gumijagody
1. Majsterka – robimy korale z gumijagód
2. Krąg Rady: podsumowanie
3. Obrzędowe zakończenie.
Temat zbiórki: Poznajemy rośliny lecznicze.
2. Gawęda: O przeziębieniu księżniczki Kali w dzień jej urodzin i o uzdrowieniu jej przez Bunię naparem z ziół;
3. Pożyteczne umiejętności – Zapoznanie zuchów z kilkoma najważniejszymi ziołami i ich zastosowaniem.
4. Gry i ćwiczenia: Zmysł dotyku i węchu. Parzenie ziół + degustacja.
5. Majsterka – przygotowanie rynsztunku rycerskiego (miecze = herby).
6. Krąg Rady: podsumowanie
7. Obrzędowe zakończenie.
Temat zbiórki: Wizyta na zamku Danwyn.
2. Gawęda: Dostajemy zaproszeni na turniej rycerski w zamku Danwyn. Dyskusja o cechach dobrego rycerza. Zwrócenie uwagi na rycerski kodeks; zachęcenie do posługiwania się nim;
3. Majsterka – przygotowanie rynsztunku rycerskiego (miecze + herby).
4. Zabawa tematyczna: Turniej rycerski
- konkursy sprawnościowe, pojedynek dwóch drużyn (zdobycie herbów jednej drużyny przez drugą),- zagadki rycerskie - walczymy z Ogrami
1. Krąg Rady: podsumowanie sprawności
2. Obrzęd – pasowanie na rycerza przez Księcia Gregora + nadanie sprawności
Opracowała: phm. Małgorzata Kowalewska
1. Oglądaliśmy film pt. „Gumiesie".
2. Urządziliśmy siedzibę gumisiów.
3. Byliśmy z wizytą na zamku Dunwyn.
4. Wykorzystując Magiczną Księgę Gumisiów braliby udział w lekcji magii i czasrów.
5. Wyruszyliśmy na ratunek potrzebującym.
6. Gospodarowaliśmy Gospodarowaliśmy kuchni Buni.
7. Urządziliśmy wielka ucztę.
8. Zorganizowaliśmy wieczór bajek.
9. Zorganizowaliśmy wyprawę w celu poznania najbliższego otoczenia.
10. Majsterkowaliśmy razem z Grafim.
11. Przygotowaliśmy sok z gumijagów, zorganizowaliśmy konkurs na najlepszego skoczka.
UWAGI
· • Sprawność „przyjaciel gumisiów" należy do sprawności fantastycznych, bajkowych. Fabuła pochodzi z filmu W. Disneya „Gumisiów". Zdobywanie tej sprawności daje możliwości kształtowania u zuchów uczynności, życzliwości, rycerskości, spostrzegawczość. Zuchy, tak jak gumisie, pomagają wszystkim, którzy tego potrzebują. Gumie to interesujący się wszystkim, aktywny miś.
· • Po urządzeniu swojej siedziby zuchy nie „zamykają" się w niej, wychodzą, by poznać okolicę, udzielić pomocy, zorganizować coś dla innych. Gumisie wszystkie problemy rozwiązują razem, wspólnie podejmują decyzję i wykonują zadania.
· • Kanwą kolejnych zbiórek mogą być przygody sympatycznych bohaterów tego serialu. Sprawność może być zdobywana o każdej porze roku, może być fabułą kolonii i zimowiska. Atrakcyjniejsza jest dla zuchów młodszych.
BIBLIOGRAFIA
1. Barnabe J., Bajki. W krainie bajek.
2. Disney W., Czarodziej Merlin.
3. Wilkes A., W kuchni.
4. „Zuchowe Wieści" nr 1,2/1992.
zuch_harcerz