cykl_Przyjaciel Gumisiów_1.doc

(187 KB) Pobierz

PRZYJACIEL GUMISIÓW   

 

Temat zbiórki: Poznajemy Gumisie i ich zwyczaje

1.     Obrzędowe rozpoczęcie

2.     Gawęda: List od Gumisiów mówiący o ich zwyczajach i proponujący przyjaźń.

3.     Gry i ćwiczenia - układanka – postacie Gumisiów, wyścigi po korytarzach siedziby Gumisiów

4.     Pląs (nauka) – patrz strona RK „Worek z tworzywem” – „Pląśnik”

5.     Majsterka – buteleczki z sokiem gumijagodowym

6.     Piosenka: Gumisie –nauka

7.     Obrzęd – Zapoznanie z poszczególnymi bohaterami i ich charakterami, wybranie jednego z Gumisiów na opiekuna każdej szóstki.

8.     Krąg Rady – Zapoznanie z regulaminem, podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności.

9.     Obrzędowe zakończenie.

 Temat zbiórki: Lekcja magii i czarów

1.     Obrzędowe rozpoczęcie: Powitanie zaproszonych gości, a są to przedstawiciele ….

2.     Gawęda: Spotkanie Gumisiów z Ogrami, z którego uchodzą z życiem dzięki Wielkiej Księdze i czarom w niej zawartym

3.     Ćwiczenie wyobraźni; patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Gry, zabawy i ćwiczenia”

4.     Majsterka – wykonanie Wielkiej Księgi Gumisiów

5.     Piosenka: powtarzamy Gumisie, wymyślamy do nich gesty

6.     Gry i ćwiczenia – Zapoznanie z szyframi.

7.     Pożyteczne umiejętności – poznajemy szyfry, wpisujemy je do księgi

8.     Pląs – i znów zawiążmy krąg...

9.     Krąg Rady – podsumowanie

10. Obrzędowe zakończenie.

 Temat zbiórki: Wyprawa do zaczarowanego lasu

1.     Obrzędowe rozpoczęcie:

2.     Gawęda: O nadejściu wiosny i wielkiej wyprawie Gumisiów do zaczarowanego lasu.

3.     Gry i ćwiczenia – Zbiórka w lesie! Spostrzegawczość, życie lasu.

4.     Zabawa temat: -  Nauka obserwacji przyrody;

5.     Pląs – patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Pląśnik”

6.     Gry i ćwiczenia – bieg po kwiat paproci - patrz strona RK „Worek z tworzywem” „Gry, zabawy i ćwiczenia”

7.     Krąg Rady – podsumowanie

8.     Teatrzyk samorodny – interpretacje wierszy o zwierzętach leśnych

9.     Obrzędowe zakończenie.

 Temat zbiórki: Zbieramy gumijagody

1.     Obrzędowe rozpoczęcie:

2.     Gawęda: O nieudanych zbiorach gumijagód i kłopotach z tego wynikających.

3.     Gry i ćwiczenia:

-         podchody do gumijagodowej polany, -         zbieramy gumijagody

1.     Majsterka – robimy korale z gumijagód

2.     Krąg Rady: podsumowanie

3.     Obrzędowe zakończenie.

 Temat zbiórki: Poznajemy rośliny lecznicze.

1.     Obrzędowe rozpoczęcie:

2.     Gawęda: O przeziębieniu księżniczki Kali w dzień jej urodzin i o uzdrowieniu jej przez Bunię naparem z ziół;

3.     Pożyteczne umiejętności – Zapoznanie zuchów z kilkoma najważniejszymi ziołami i ich zastosowaniem.

4.     Gry i ćwiczenia: Zmysł dotyku i węchu. Parzenie ziół + degustacja.

5.     Majsterka – przygotowanie rynsztunku rycerskiego (miecze = herby).

6.     Krąg Rady: podsumowanie

7.     Obrzędowe zakończenie.

Temat zbiórki: Wizyta na zamku Danwyn.

1.     Obrzędowe rozpoczęcie:

2.     Gawęda: Dostajemy zaproszeni na turniej rycerski w zamku Danwyn. Dyskusja o cechach dobrego rycerza. Zwrócenie uwagi na rycerski kodeks; zachęcenie do posługiwania się nim;

3.     Majsterka – przygotowanie rynsztunku rycerskiego (miecze + herby).

4.     Zabawa tematyczna: Turniej rycerski

-         konkursy sprawnościowe, pojedynek dwóch drużyn (zdobycie herbów jednej drużyny przez drugą),-         zagadki rycerskie -         walczymy z Ogrami

1.     Krąg Rady: podsumowanie sprawności

2.     Obrzęd – pasowanie na rycerza przez Księcia Gregora + nadanie sprawności

3.     Obrzędowe zakończenie.

                                                 Opracowała: phm. Małgorzata Kowalewska

 

 PRZYJACIEL GUMISIÓW

1.     Oglądaliśmy film pt. „Gumiesie".

2.     Urządziliśmy siedzibę gumisiów.

3.     Byliśmy z wizytą na zamku Dunwyn.

4.     Wykorzystując Magiczną Księgę Gumisiów braliby udział w lekcji magii i czasrów.

5.     Wyruszyliśmy na ratunek potrzebującym.

6.     Gospodarowaliśmy Gospodarowaliśmy kuchni Buni.

7.     Urządziliśmy wielka ucztę.

8.     Zorganizowaliśmy wieczór bajek.

9.     Zorganizowaliśmy wyprawę w celu poznania najbliższego otoczenia.

10. Majsterkowaliśmy razem z Grafim.

11. Przygotowaliśmy sok z gumijagów, zorganizowaliśmy konkurs na najlepszego skoczka.

UWAGI

·           Sprawność „przyjaciel gumisiów" należy do sprawności fantastycznych, bajkowych. Fabuła pochodzi z filmu W. Disneya „Gumisiów". Zdobywanie tej sprawności daje możliwości kształtowania u zuchów uczynności, życzliwości, rycerskości, spostrzegawczość. Zuchy, tak jak gumisie, pomagają wszystkim, którzy tego potrzebują. Gumie to interesujący się wszystkim, aktywny miś.

·           Po urządzeniu swojej siedziby zuchy nie „zamykają" się w niej, wychodzą, by poznać okolicę, udzielić pomocy, zorganizować coś dla innych. Gumisie wszystkie problemy rozwiązują razem, wspólnie podejmują decyzję i wykonują zadania.

·           Kanwą kolejnych zbiórek mogą być przygody sympatycznych bohaterów tego serialu. Sprawność może być zdobywana o każdej porze roku, może być fabułą kolonii i zimowiska. Atrakcyjniejsza jest dla zuchów młodszych.

 

BIBLIOGRAFIA

1.     Barnabe J., Bajki. W krainie bajek.

2.     Disney W., Czarodziej Merlin.

3.     Wilkes A., W kuchni.

4.     „Zuchowe Wieści" nr 1,2/1992.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin