C++ Builder 6 Vademecum profesjonalisty.pdf

(1369 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C++ Builder 6.
SPIS TRECI
Vademecum Profesjonalisty
Autorzy: Jarrod Hollingworth, Bob Swart,
Mark Cashman, Paul Gustavson
T³umaczenie: Jaros³aw Dobrzañski,
Rafa³ Joñca, Rafa³ Szpoton
ISBN: 83-7361-151-7
Format: B5, stron: 944
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C++ Builder to zgodne ze standardem ANSI C++ rodowisko szybkiego tworzenia
aplikacji (RAD) w systemie Windows. Dziêki C++ Builder mo¿na tworzyæ zarówno
aplikacje typu „desktop”, jak równie¿ aplikacje rozproszone i internetowe.
„C++ Builder 6. Vademecum profesjonalisty” dostarczy Ci aktualnych informacji na
temat najnowszych mo¿liwoci tego rodowiska. Poznasz miêdzy innymi technologie
DataSnap, C++ Mobile, XML, BizSnap, dbExpress.
Ksi¹¿ka ta by³a pisana z myl¹ o aktualnych i przysz³ych u¿ytkownikach rodowiska
C++ Builder. Jest to poradnik dla programistów, a jego podstawowym zadaniem jest
poszerzenie wiedzy na temat rodowiska C++ Builder i zwi¹zanych z nim technologii;
opis najnowszych funkcji wprowadzonych w wersji 6 rodowiska oraz u³atwienie
tworzenia wydajnego i u¿ytecznego oprogramowania. Choæ wiêkszoæ rozdzia³ów
adresowana jest do rednio zaawansowanych i zaawansowanych u¿ytkowników,
zosta³y one u³o¿one w taki sposób, ¿e stopieñ trudnoci ronie wraz z numerami
rozdzia³ów, wiêc pocz¹tkuj¹cy programici nie powinni mieæ wiêkszych problemów
ze zrozumieniem opisywanych koncepcji.
• Naucz siê tworzyæ mobilne aplikacje korzystaj¹c z Borland C++Mobile Edition
• Poznaj sposoby przetwarzania i transformacji dokumentów XML
• Twórz us³ugi sieciowe wykorzystuj¹c BizSnap oraz WSDL i SOAP
• Pisz aplikacje rozproszone za pomoc¹ DataSnap
• Uzyskaj dostêp do baz danych niezale¿nie od platformy wykorzystuj¹c dbExpress
• Poznaj sztuczki i chwyty stosowane przy pisaniu aplikacji graficznych
i multimedialnych
• Poszerz mo¿liwoci rodowiska programistycznego za pomoc¹ OpenToolsAPI
• Poznaj tajniki Windows 32 API i wykorzystaj je w swoich aplikacjach
Dowiadczenie i bogata wiedza autorów „C++Builder 6. Vademecum profesjonalisty"
to gwarancja rzetelnoci tej ksi¹¿ki. Jeli programujesz w C++ Builder, jest Ci ona po
prostu niezbêdna.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
329225138.001.png 329225138.002.png 329225138.003.png
Rozdział 1. Wprowadzenie do rodowiska C++Builder ...........................................27
Rozdział 2. Projekty i rodowisko projektowe C++Buildera.....................................53
Rozdział 3. Programowanie w C++Builderze............................................................97
Rozdział 4. Tworzenie własnych komponentów ....................................................185
Rozdział 5. Edytory komponentów i edytory właciwoci....................................271
!!"
Rozdział 6. Architektura komponentów bazodanowych firmy Borland.............333
Rozdział 7. Programowanie baz danych................................................................341
Rozdział 8. Borland Database Engine.....................................................................355
Rozdział 9. Zbiory danych po stronie klienta
oraz rozszerzenia zbiorów danych .......................................................367
Rozdział 10. InterBase Express ....................................................................................375
Rozdział 11. Komponenty ADO Express ....................................................................393
Rozdział 12. Dost6p do danych za pomoc7 dbExpress.........................................411
Rozdział 13. Przetwarzanie dokumentów XML oraz program XML Mapper.........425
#$$
Rozdział 14. Wykorzystanie interfejsu Win32 .............................................................447
Rozdział 15. Techniki graficzne oraz multimedialne................................................521
Rozdział 16. Biblioteki DLL............................................................................................563
Rozdział 17. Programowanie COM ...........................................................................599
 
6
C++Builder 6. Vademecum profesjonalisty
% &' ($"
Rozdział 18. DCOM — ulegamy rozproszeniu ..........................................................643
Rozdział 19. SOAP i usługi sieciowe w BizSnap.........................................................673
Rozdział 20. Aplikacje rozproszone w DataSnap.....................................................695
Rozdział 21. Poł7czenia wielowarstwowe w DataSnap.........................................727
Rozdział 22. Programowanie serwerów WWW z WebSnap....................................749
% )*'+',- ./.
Rozdział 23. Tools API — rozszerzenie rodowiska Borland......................................789
0/!!
Dodatek A Przykładowe aplikacje C++Buildera....................................................835
Dodatek B Programowanie aplikacji mobilnych w C++ ......................................849
Dodatek C =ródła informacji ....................................................................................873
Dodatek D Aktywacja komponentu TXMLDocument
w C++Builder Professional .....................................................................889
Skorowidz.................................................................................................901
Kto powinien przeczyta t ksik?.....................................................................................21
Organizacja ksiki................................................................................................................22
Płyta CD-ROM ......................................................................................................................23
Wymagania systemowe &rodowiska C++Builder ..................................................................23
Konwencje wykorzystywane w ksice ................................................................................23
Jzyk C++ ..............................................................................................................................28
Zgodno& z ANSI ............................................................................................................28
Zgodno& z kompilatorami Microsoftu ...........................................................................29
Polecane podrczniki jzyka C++ ...................................................................................31
Rozszerzenia jzyka wprowadzone przez firm Borland i obiekty standardowe ...........31
VCL, formularze i komponenty.............................................................................................34
Formularz.........................................................................................................................34
Paleta komponentów........................................................................................................35
Zdarzenia i procedury obsługi zdarze=............................................................................35
Testowanie programu ......................................................................................................37
Tworzymy pierwszy prawdziwy program .............................................................................37
Najcz&ciej zadawane pytania ...............................................................................................43
Co nowego w wersji 6. C++Buildera?...................................................................................44
Zgodno& z poprzednimi wersjami — projekty ..............................................................45
Zgodno& z poprzednimi wersjami — biblioteka standardowa C++ ..............................45
Zgodno& z poprzednimi wersjami — zmiany w programach obsługi baz danych ........45
Zgodno& z poprzednimi wersjami — zmiana nazwy i rozdzielenie DsgnIntf...............46
Pozostałe nowe funkcje ...................................................................................................46
Linux, Kylix, CLX, EJB a C++Builder .................................................................................46
Krótki opis CLX ..............................................................................................................47
Integracja systemu pomocy na wielu platformach ..........................................................48
Uproszczone IDL, IIOP i EJB .........................................................................................48
Biblioteka standardowa C++ .................................................................................................49
Kontenery ........................................................................................................................49
Zarzdzanie pamici ......................................................................................................50
Podsumowanie .......................................................................................................................51
 
8
C++Builder 6. Vademecum profesjonalisty
!"#" $%
Cechy zintegrowanego &rodowiska projektowego C++Buildera...........................................53
Główne okno i paski narzdziowe...................................................................................53
Okno Project Manager (Meneder projektu)...................................................................54
Aranacja okien &rodowiska projektowego.....................................................................54
Okno Object Inspector.....................................................................................................55
Kategorie wła&ciwo&ci w oknie Object Inspector............................................................57
Okno Object TreeView....................................................................................................59
Edytor kodu Kródłowego .................................................................................................59
Formularze zapisane jako tekst........................................................................................62
Projekty C++Buildera ............................................................................................................64
Pliki uywane w projektach C++Buildera.......................................................................64
Meneder projektu...........................................................................................................67
Róne sposoby budowania dla rónych plików ..............................................................68
Własne narzdzia budowania ..........................................................................................69
Stosowanie techniki przecignij i upu& w celu zmiany kolejno&ci kompilacji..............72
Pakiety i ich uycie ................................................................................................................72
Kiedy naley uywa pakietów? .....................................................................................75
Interaktywny debugger w C++Builderze...............................................................................75
Usuwanie błdów z aplikacji wielowtkowych...............................................................77
Zaawansowane pułapki....................................................................................................77
Zaawansowane funkcje pułapek......................................................................................80
Widoki debugowania programów w C++Builderze........................................................80
Podgld, obliczanie i modyfikacja...................................................................................84
Okno Debug Inspector.....................................................................................................86
Zaawansowane testowanie programów .................................................................................87
Znajdowanie Kródła błdów naruszenia dostpu .............................................................88
Dołczanie do uruchomionego procesu...........................................................................89
Uywanie debugowania Just-In-Time .............................................................................89
Debugowanie zdalne........................................................................................................90
Debugowanie bibliotek DLL ...........................................................................................92
Skracanie czasu kompilacji....................................................................................................92
Prekompilowane nagłówki ..............................................................................................93
Inne sposoby zmniejszania czasu kompilacji ..................................................................94
Podsumowanie .......................................................................................................................96
% !&'
Stosowanie zalecanych technik programistycznych w C++Builderze ..................................98
Rezygnacja z uywania typu char* na rzecz klasy String ...............................................98
Referencje i ich odpowiednie uycie...............................................................................99
Unikanie zmiennych globalnych ...................................................................................102
Korzystanie z modyfikatora const .................................................................................107
Zasady obsługi wyjtków ..............................................................................................109
Zarzdzanie pamici za pomoc new i delete..............................................................113
Rodzaje rzutowania w C++ ...........................................................................................117
Kiedy korzysta z preprocesora?...................................................................................119
Wykorzystanie biblioteki standardowej C++ ................................................................122
Wprowadzenie do VCL .......................................................................................................122
Wszystko ma swój pocztek w klasie TObject .............................................................123
Tworzenie aplikacji z istniejcych obiektów.................................................................124
Korzystanie z biblioteki VCL........................................................................................125
Rozszerzenia jzyka C++ ..............................................................................................127
Biblioteka VCL a biblioteka CLX.................................................................................134
Zgłoś jeśli naruszono regulamin